Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dobor silnikow do napedu - krokowce vs dc

k3nnymusic 16 Wrz 2006 10:48 1556 6
  • #1 16 Wrz 2006 10:48
    k3nnymusic
    Poziom 9  

    dysponuje kilkoma silniczkami krokowymi bipolarnymi oraz kilkoma na DC. probuje stworzyc jakegos robocika i zastanawiam sie jak rozwiazac problem z napedem. z tego co wiem krokowce maja dosc slabe parametry jezeli chodzi o moment itp ale z tego co widzialem te dc (wymontowane z cdromow) to tez nie wydaja sie jakies nadzwyczajne. ktore sa lepsze do napedu kolowego/gasiennicowego???

    0 6
  • #2 16 Wrz 2006 11:46
    jahoo
    Poziom 15  

    Krokowce:
    - mały moment, sterowanie sekwencyjne, te z
    cdromów są na 12V
    + nie potrzebujesz enkoderów, wystarczy zliczać
    kroki i wiesz ile przejechałeś.
    DC:
    - duże obroty, nie da się w prosty sposób policzyć
    przejechanej drogi, do tego celu potrzebny
    enkoder.
    + proste sterowanie, większy moment (możesz
    zastosować przekładnie i masz o wiele większy
    moment przy zmniejszeniu obrotów), możesz
    sterować PWM (regulacja prędkości)

    Osobiście do napędu stosuję silniki DC spowolnione PWM'em+ enkodery. W Twoim przypadku wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć i stopnia skomplikowania oraz wagi robota. Podaj więcej informacji to może forumowicze będą w stanie konkretniej odpowiedzieć.
    J.
    edit: Racja McRancor, w cd-romach nie ma silników krokowych. Pomyliłem ze stacją 5,25 cala.

    0
  • #3 16 Wrz 2006 12:36
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Warto też dodać że silniki korkowe potrafią "gubić kroki" przez co cała metoda jest niewiarygodna. Stosuje się je w aplikacjach gdzie bciążenie można przewidzieć, natomiast koła mogą stawiać różny opór.

    W większości CD-ROMów są dwa silniki DC i jeden BLDC, z krokowymi się jeszcze nie spotkałem.

    Do napędu gąsienicowego lepiej zastosować napęd z silnika DC z przekładnią na jednym kole, na drugim enkoder, jest to dość wiarygodna metoda wyliczania przebytej drogi (prostej, bo przy skręcaniu bywa różnie). Silniki krokowe też możesz zastosować, ale enkoder przydałby się tak samo, jedynie wyeliminujesz przekładnie.

    Wszystko zależy jakie masz silniki i mechanikę.

    0
  • #4 16 Wrz 2006 16:35
    pubus
    Poziom 30  

    Ja natomiast najczęściej trafiam na modele gdzie jest jeden BLDC (napęd płyty), DC (szuflada) i bipolarny krokowy do przesówu głowicy...
    Dwa razy tylko trafiłem i to w starych napędach na silnik DC do głowicy...
    Inna sprawa, że krokowce do przesówu głowicy do napędu się raczej nie nadają...

    0
  • #5 16 Wrz 2006 18:27
    k3nnymusic
    Poziom 9  

    co do encoderow to moze byc np czujnik z myszki zliczajacy obroty kola??/
    mam tez pare silnikow BLDC wlasnie wiec moze one by tez nie byly zle?
    jak mozecie to rozwincie troche ten skrot PWM bo z tego co wiem zeby regulowac obroty wystarczy, zmieniac napiecie, wiec oco chodzi???

    0
  • #6 16 Wrz 2006 18:46
    jahoo
    Poziom 15  

    Poczytaj najpierw http://pl.wikipedia.org/wiki/Pulse_Width_Modulation ,
    potem forum a potem pytaj. Temat PWM jest bardzo szeroko omówiony na forum. A co do zmniejszania napięcia to działa to tylko do pewnego momentu, a sterowanie PWM pozwala na bardzo niskie obroty bez zatrzymania silnika.
    O silnikach BLDC też głośno na forum, poszukaj ( sterowanie nimi wcale nie jest takie proste).

    Edit: Co do enkodera to czujnikiem może być ten z myszki, musisz jeszcze zrobić jakąś tarczę z dziurkami i przymocować na osi koła napędowego lub jak Ci tam pasuje.

    0
  • #7 16 Wrz 2006 18:52
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda

    O silnikach BLDC zapomnij, nie nadają się do niczego jeżdżącego

    0