Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

czujnik położenia przepustnicy

20 Wrz 2006 12:55 57505 28
  • Poziom 10  
    Witam, auto to honda civic 98r silnik D14A8 1.4 is i problem podczas przyspieszania w przedziale 2000-3000 tys obr od czasu do czasu wystepuje dławienie silnika, po przekroczeniu 3000tys obr usterka zanika,najbardziej to mulenie jest wyczuwalne na 2 biegu,poza tym przy wcisnieciu gazu do deski auto przyspiesza jakby skokowo.Po odłaczeniu wtyczki od czujnika położenia przepustnicy usterka zanika całkowicie i wszystko jest ok.Mierzyłem napiecia na przewodach dochodzących do czujnika i napiecia zmieniaja sie bardzo płynnie od ok 0.6V do 5.2V,a pomimo tego po ponownym podpieciu czujnika dławienie wystepuje nadal.I pytania czy ktos wie czy ten czujnik ulega zabrudzeniu w trakcie eksploatacji,jak sie dostać do środka bo wyglada na to ze jest nierozbieralny, i czy ewentualnie nawiercenie w nim dziurek i napsikanie tam srodka do potencjometrów da jakis efekt?Pozdrawiam!
  • Tektronix
  • Poziom 14  
    Z tego co wiem czyści się w benzynie ekstrakcyjnej wypiąć przemyć i już – powody tych obrotów mogą być także z winy – zle wyregulowanych zaworów mimo że hyd i winy uszczelki pod głowicą.

    Powodzenia.
  • Poziom 10  
    Wydaje mi sie ze napisałeś o silniczku krokowym biegu jałowego ale on ma wpływ tylko na obroty biegu jałowego a ja pisałem o dławieniu w wyzszym zakresie obrotów, zawory w tym silniku nie sa regulowane hydraulicznie a luzy na nich sa"ksiażkowe",a objawy uszkodzonej uszczelki pod głowica sa inne.
  • Poziom 26  
    Czyjnik położenia przepustnicy zazwyczaj zbudowany jest na bazie potencjometru, więc nie ma większego problemu ze stwierdzeniem jego stopnia zużycia.Wystarczy tak jak piszesz sprawdzić napiecie na nim podczas bardzo powolnego uchylania przepustnicą.Wszelkie skoki napieć świadczą o zużytej warstwie oporowej.Najlepiej odepnij wtyczkę i zmierz w powyższy sposób jego oporność.Pomiar będzie wiarygodny.Wtedy dowiesz się w jakim jest on stanie.A już na pewno powinieneś podpiąć komputer pod diagnostykę.Bo dotykając palcem nie naprawisz auta.
  • Poziom 31  
    Zmierz jakie masz napięcie na kablach zasilających czujnik, między pinami 1 i 3 (kabelek zielono-czarny i żółto-czarny). Powinno być 5V, a czujnik przy otwartej przepustnicy nie powinien przekraczać tych 5V bo niby skąd? (chyba, że to wina miernika).

    To, że czujnik jest sprawny jeszcze nie świadczy o tym, że ECU widzi go poprawnie, dlatego po wykluczeniu uszkodzenia przewodów i TPS-a nie zaszkodzi podpiąć diagnoskop.
  • Poziom 10  
    Napisałem przecież że podczas pomiaru napięcia zmieniaja sie bardzo płynnie,zarówno w góre jak i w dół co wskazuje że w momencie pomiaru czujnik był sprawny,gdyby były przerwy na scieżce oporowej to miernik powinien to pokazywać.Mierzenie oporności to taki sam sposób jak mierzenie napieć.Porady typu jedż do serwisu i podepnij komputer nic nie wnosza do tematu ,nie po to jest forum żeby udzielac porad jak ci sie zepsuł silnik to wymień na nowy i jedż do mechanika. Pytania dotyczyły sposobów ewentualnej naprawy czujnika. Orochimaru czujnik jest zasilany napieciem 5v a te 5.2 v to błąd miernika.Można by sprawdzić czy na wejściu do komputera napiecia sa takie same,ale czy do kompa wchodza te same przewody co wychodza z czujnika?Aha dodam jeszcze ze komputer nie wywala żadnych błedów na podpietym czujniku,po odłaczeniu go oczywiscie zapala sie żółta kontrolka silnika-brak sygnału z tps.
  • Tektronix
  • Poziom 26  
    Nie złość się od razu, bo zadałeś konkretne pytanie odnośnie czujnika, a odpowiedzi radzące podpiąć się pod diagnostykę nie są pozbawione sensu.Mam wrażenie że szukasz domowego sposobu na znalezienie usterki w układzie sterowania silnika, bez mozliwości stwierdzenia faktycznego stanu czujników i parametrów które są odpowiedzialne za poprawną pracę.Chyba zdajesz sobie sprawe że nie jesteś w stanie skontrolować na oko i za pomocą miernika, lub nawet oscyloskopu,równocześnie wartości choćby kilku podstawowych parametrów.Możesz owszem sprawdzić przepływomierz, lub mapsensor, zależy co tam jest , jakieś przybliżone napięcie na sondzie, ale nic Ci to nie powie.Podstawą jest sprawdzenie co mówi nam komputer, a potem to i owszem jak już wiadomo co jest nie tak, można wdrażać jakieś domowe sposoby naprawy.
  • Poziom 31  
    TPS jest połączony bezpośrednio z ECU.
    Sam czujnik już wykluczyłeś.
  • Spec od samochodów
    Dlaczego odrazu sądzisz że jest uszkodzoby jakiś czujnik a niejest to sprawa np. ciśnienia paliwa lub czegoś innegojeśli by był uszkodzony jakiś czujnik na sterowaniu to pierwsza by sie zapaliła właśnie lampka awarii układu sterowania
  • Poziom 10  
    Datatomek ,masz racje rozmawiałem z mechanikami z serwisu hondy i oni stwierdzili ze powodem tego dławienia bedzie usterka mechaniczna zasugerowali ustawienie luzu na zaworach i regulacja predkości biegu jałowego-luz ustawiłem jest idealny a obroty jałowe jak ksiązka pisze-wynik-dalej to samo.Rzeczywiście wole do wszystkiego dojść sam bo z doświadczenia wiem ze co mechanik to co innego powie i beda wymieniać czesci aż w końcu trafia,pozatym to nie jest tak że podepnie komputer i już wiadomo co zepsute,wskazania z komputera trzeba umieć czytać,zreszta honda ma swój układ samodiagnostyki który nie wywala błedu co by wskiazywało że usterka jest okresowa ,mechaniczna lub na tyle krótkotrwała że komp jej nie wywali(np w oplach niskie napiecie na lambdzie komp wywala po 50sek trwania usterki).Usterkę regulatora cisnienia paliwa raczej wykluczam bo tak jak napisałem po odpieciu tpsa objawy ustepuja całkowicie.Doszedłem do takiego wniosku :na ścieżce oporowej tpsa w najcześciej używanym zakresie predkości obrotowych 2000-3000 przeciera sie ściezka i raz daje poprawne wartości a raz nie.Jak dorwe czasu to rozwierce i napcham do środka jakiegoś specyfika do potencjometrów.Pozdrawiam
  • Spec od samochodów
    zako napisał:
    Datatomek ,masz racje rozmawiałem z mechanikami z serwisu hondy i oni stwierdzili ze powodem tego dławienia bedzie usterka mechaniczna zasugerowali ustawienie luzu na zaworach i regulacja predkości biegu jałowego-luz ustawiłem jest idealny a obroty jałowe jak ksiązka pisze-wynik-dalej to samo.Rzeczywiście wole do wszystkiego dojść sam bo z doświadczenia wiem ze co mechanik to co innego powie i beda wymieniać czesci aż w końcu trafia,pozatym to nie jest tak że podepnie komputer i już wiadomo co zepsute,wskazania z komputera trzeba umieć czytać,zreszta honda ma swój układ samodiagnostyki który nie wywala błedu co by wskiazywało że usterka jest okresowa ,mechaniczna lub na tyle krótkotrwała że komputer jej nie wywali(np w oplach niskie napiecie na lambdzie komputer wywala po 50sek trwania usterki).Usterkę regulatora cisnienia paliwa raczej wykluczam bo tak jak napisałem po odpieciu tpsa objawy ustepuja całkowicie.Doszedłem do takiego wniosku :na ścieżce oporowej tpsa w najcześciej używanym zakresie predkości obrotowych 2000-3000 przeciera sie ściezka i raz daje poprawne wartości a raz nie.Jak dorwe czasu to rozwierce i napcham do środka jakiegoś specyfika do potencjometrów.Pozdrawiam


    Szkoda Twojego czasu i zapału - usterka jest gdzie indziej...

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    No to gdzie ta usterka.Pozdrawiam.
  • Spec od samochodów
    Słuchaj - powiedziałem, że czujnik położenia przepustnicy nie jest u ciebie przyczyną a gdzie szukać - nie wiem.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 26  
    Napisz przynajmniej czy dzieje się to tylko na rozgrzanym silniku, czy też w jego fazie nagrzewania.Czy uruchomienie ciepłego jest bez problemu, czy zimny też odpala bez problemu, czy wolny bieg jest równy, bez zakłóceń.To że jak odepniesz sygnał z tpsu, i wydaje się dobrze wcale nie znaczy że tak w istocie jest.Może to wynikać np, ze zwiększenia dawki paliwa po odpięciu, i wtedy wydaje się że jest lepiej,lecz skład jest zupełnie nie do przyjęcia.Może tak być np.w przypadku uszkodzenia uszczelki w kolektorze dolotowym.Ale również przyczyną może być cieknący lub źle rozpylający któryś wtryskiwacz.Nie chcę tu filozofować bo nie jestem zawodowym mechanikiem aut,ale trochę już grzebałem w nie jednym, więc wiem również jak ciężko jest znaleźć usterkę bez diagnostyki, lub podmiany na sprawne kolejnych elementów.Sprawdź może jak pracuje sonda, jak zachowuje się sygnał z przepływomierza, lub MAP, czy na pewno poprawne są sygnały z czujnika wału i czujnika wałka rozdzielacza, lub rozrządu.A przedewszystkim upewnij się że machanicznie wszystko jest ok.Czyli uszczelki na dolocie, świece, kable zapłonowe, wtryskiwacze, stan zaworów, i na koniec jakość paliwa.
  • Poziom 1  
    siema mam civica z 94 tez mam ten sam problem dzwoniłem do kumpla i pierwsze co mi doradził to własnie czujnik położenia przep na ciepłym
    skaczą obrotyi ga

    Dodano po 4 [minuty]:

    też spróbuje go przemyć i zobaczymy bo wywalenie 300 to nie sztuka
  • Poziom 26  
    Warstwa oporowa w tym zakresie najczęściej używanym zużywa się, to jasne, pytanie tylko w jakim zaresie jest u Ciebie.Można spróbować pokombinować.Nie zapomnij też o wymyciu krokówki, bo jak jest zabrudzony zawór to oczywiście przepływ dodatkowego powietrza jest zakłucony, więc i też będzie szaleć od tego na wolnych, bo w końcu krokówka jest tylko do wolnych obrotów....
  • Poziom 10  
    Witam Wszystkich. Błagam o odpowiedź kolegę co miał problem z dławieniem silnika mimo że już tyle czasu minęło od tematu . Mam taką samą usterkę i nikt nie może mi poradzić jak ja usunąć . Błagam o odpowiedź na forum lub na maila aggressordeath(malpa)interia.pl gg 4182082
  • Poziom 10  
    Witam. Miałem dokładnie takie same objawy co Zako. Przyczyny były dwie. Pierwsza to nieszczelności w kolektorze ssącym na odcinku przepustnica - głowica. W moim przypadku ciągnęło przez uszkodzoną uszczelkę pod serwem. Druga przyczyna to zbyt niskie ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej z powodu uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa. Jeśli nie ma czym zmierzyć ciśnienia paliwa wystarczy zdjąć i zaślepić przewód podciśnienia prowadzący do regulatora (wtedy będzie dawał max) i wykonać jazdę próbną. U mnie tak właśnie było. Jeśli ktoś będzie wymieniał w/w regulator to należy pamiętać aby dobrać taki sam typ, tzn. do silnika D14A8 1.4iS (90 KM) nie nadaje się regulator ze starszych jednostek 1.4 (75 KM) ponieważ wytwarza niższe ciśnienie na listwie
  • Poziom 14  
    Panowie mnóstwo osób ma ten problem.
    U mnie też TPS zdaje się być dobry gdy mierzę oporność na wyłączonym lub napięcie na przekręconej stacyjce.
    Gdy odpalę auto i mierzę napięcie, miernik podaje całkowicie niezgodne wartości, sprawdźcie jak jest u was.
    Nie wiem z czego to może wynikać? Planuje zakupić całą przepustnicę na podmianę i sprawdzić.
    Nie szczelności w układzie nie mam bo po zatkaniu przepustnicy auto gaśnie.

    kryniek_k napisał:
    ciągnęło przez uszkodzoną uszczelkę pod serwem.

    masz na myśli uszczelkę przy wężu podciśnienia pompy hamulcowej?
  • Poziom 11  
    [quote="corporation"]Panowie mnóstwo osób ma ten problem.
    U mnie też TPS zdaje się być dobry gdy mierzę oporność na wyłączonym lub napięcie na przekręconej stacyjce.
    Gdy odpalę auto i mierzę napięcie, miernik podaje całkowicie niezgodne wartości, sprawdźcie jak jest u was.

    Problem z różnicą napięć polega na tym że przy nie pracującym silniku prąd płynie bezpośrednio z akumulatora 12-12,5V natomiast po uruchomieniu silnika zaczyna pracować alternator który ładuje akumulator w czasie jazdy (pracy silnika) jak również zasila wszystkie odbiorniki w samochodzie i utrzymuje on napięcie po przez regulator napięcia 14-14,5V
    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Mylisz się kolego Jarkmie, czujniki zasilane są przez ECU przez ustabilizowane napięcie, nie ma różnicy czy silnik pracuje czy nie, napięcie jest jednakowe
  • Poziom 43  
    przemek102 napisał:
    Uszkodzony przepływomierz też może być przyczyną zadławień.

    Pod warunkiem, że jest
  • Poziom 9  
    milejow napisał:
    przemek102 napisał:
    Uszkodzony przepływomierz też może być przyczyną zadławień.

    Pod warunkiem, że jest

    Skoro jest TPS to raczej powinna być też przepływka (poza wyjątkami).
  • Poziom 14  
    Funkcje przepływki przejmuje TPS (potencjometr)
    tak jak pisałem u mnie napięcie na czujniku przepustnicy jest stabilne 4.5V dopóki nie odpalę auta i wtedy wskazuje 0V lub pływa.

    Aktualnie mam zamienną kompletną przepustnicę i będę ją podmieniał.
    Napisze czy to poskutkowało.
  • Poziom 9  
    [quote="corporation"]Funkcje przepływki przejmuje TPS (potencjometr)
    Chyba raczej nie. To są dwa różne czujniki i odpowiadają za dwa różne pomiary.
    Chyba, że źle rozumiem Twój post.
  • Poziom 43  
    Skończcie już panowie bo opowiadacie niestworzone rzeczy
  • Poziom 14  
    W civic nie ma przepływomierza jest TPS dzięki niemu komputer oblicza masę objętościową zasysanego powietrza.

    Tak jak obiecywałem zamieniałem cały osprzęt w przepustnicy i każdą część po kolei i wreszcie znalazłem przyczynę spadających obrotów!

    Przyczyną jest nie wyregulowana przepustnica oraz MAP sensor.
    Ale po kolei:
    Podmieniając po kolei każdą część resetowałem komputer auta następnie nauka.
    Dzięki uprzejmości znajomego ze szrotu miałem części w różnych wydaniach.
    Po zamianie MAP Sensora na inny jest znacząca poprawa, obroty spadały minimalnie i tylko przy gwałtownym hamowaniu.
    Próbowałem różnych MAP Sensorów (jest MAP z czarną naklejką, MAP z białym nadrukiem farbą oraz MAP z niebieską naklejką) tylko MAP sensory z niebieską naklejką dawały u mnie poprawę.
    Do pełni szczęścia potrzeba było jeszcze wyregulować przepustnicę.
    Wymontowaną przepustnicę należy wyregulować tak żeby zamykała się bardzo szczelnie ale bez blokowania w gardzieli. (oryginalnie przepustnica w miejscu zamknięcia jest uszczelniona farbą która z czasem się ściera i stąd konieczność regulacji)
    Następnie trzeba poluzować TPS czujnik położenia przepustnicy (wygląda na przynitowany ale to zwykłe śruby, po nacięciu można odkręcić śrubokrętem)
    Montujemy przepustnice podłączamy wszystkie kable do czujników.
    Teraz trzeba wyregulować TPS tak żeby na odpalonym aucie między skrajnymi pinami było dokładnie 0,5V przy zamkniętej przepustnicy. Można to zrobić podpinając igły od góry we wtyczkę lub mierząc na wtyczce do komputera.
    Jak mamy ustawiony TPS resetujemy komputer i przeprowadzamy adaptację wolnych obrotów. Regulujemy obroty śrubą za przepustnicą tak żeby osiągnąć 750 +/-50 obr/min.
    Po takim zabiegu obroty podczas jazdy utrzymują się powyżej 1000 po zatrzymaniu powoli schodzą do ustawionych 750. Włączenie świateł czy klimy powoduje natychmiastową reakcje słuchać że silnik ma ciężej ale obroty nie spadają.