Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

JAKIE TRANZYSTORY DO WZMACNIACZA BOSCHNANN 2x300

mirekwozny 20 Sep 2006 21:27 4289 25
  • #1
    mirekwozny
    Level 12  
    witam mam problem typu kolega spalił wzmacniacz BOSCHMANN 2X300 watt chodzi dokładnie o symbole tranzystorów końcowych mocy jakie są to oznaczenia pisze na nich tak N248AH i niemogę nigdzie znależć takich tranzystorów moze ktos wie oco tu chodzi pozdrawiam mirek załączam zdjęcie płyty głównej wzmacniacza nr płyty:DCB-1200
  • #2
    irek2
    Level 40  
    uuuu koncowka w klasie D, ciezko bedzie...
    Ja tu widze spalone tranzystory kluczujace w przetwornicy. To ktore sa spalone w koncowce czy przetwornicy?
  • #3
    mirekwozny
    Level 12  
    witam dziękuje za odzew w temacie a propo przetwornica jest po lewej a stopień końcowy po prawej więc to te tranzystory po prawej stronie zdjęcia proszę o pomoc pozdro mirek
  • #4
    przemo27
    Level 24  
    Wszystkie tranzystory są padniete ?? moze da sie je zastąpić np. irfz44 , irfz48 jesli oryginalne są NPN
    Jakie zasilanie daje prądnica ??
  • #5
    mirekwozny
    Level 12  
    z tego co wiem to IRFZ są to tranzystory na przetwornicy ale jakimi można zastąpic te we wzmasniaczu>?????
  • #6
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    mirekwozny wrote:
    z tego co wiem to IRFZ są to tranzystory na przetwornicy ale jakimi można zastąpic te we wzmasniaczu>?????
    Ja osobiscie dawalem BUZ11!!!
  • #7
    mirekwozny
    Level 12  
    witam ponownie ja jednak wolałbym jakichś konkretnych podpowiedzi
    bo dewagacje kto i co by włożył to niestety mi niepomagają więc peoszę jeżeli ktoś wie jakie zamienniki można użyc to będę wdzięczny z góry dziękuję pozdrawiam mirek
  • #8
    irek2
    Level 40  
    przetwornica akurat jest po prawej a wzmacniacz (klasa D) po lewej. Jak masz problemy z rozruznianiem elementarnych ukladow to daj ten wzmak do serwisu.

    Typowo do przetwornic car-audio wiekszosc producentow stosuje IRFZ44N ale sa mocniejsze IRFZ48N. BUZ11 to sie juz do muzeum nadaje.
  • #9
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    irek2 wrote:
    BUZ11 to sie juz do muzeum nadaje.
    Do jakiego muzeum?Parametry maja dosyc dobre i ja takie stosowalem jako zamienniki IRF44Z i wzmacniacz dziala juz pare lat i to jest najwazniejsze chyba NIE??
  • #10
    irek2
    Level 40  
    BUZ11 ma parametry dosyc dobre? W porownaniu z czym??
    Bo IRFZ44N w stosunku do BUZ11 ma prawie dwa razy wiekszy prad maksymalny, dwa razy mniejsza rezystancje wlaczonego kanalu co daje dwa razy mniejsze straty statyczne a do tego jest kilka razy szybszy co redukuje kilkukrotnie straty dynamiczne.

    Proponowanie BUZ11 do wzmacniacza car-audio o mocy kilkuset W to lekka przesada. Na pewno oryginalnie siedzialy tam tranzystory mocniejsze od IRFZ44N ktore i tak sie spalily. Wiec te BUZ11 pogralyby pewnie pare minut.

    To ze Twoj wzmacniacz na BUZ11 gra od paru lat to nie jest zaden dowod. Zrob pomiary mocy na BUZ11 i na IRFZ44N i bedzie jasne ktore sa lepsze i ktore sie mniej grzeja.
  • #11
    mirekwozny
    Level 12  
    panowie panooooowieeeeeee proszę was nieprzekłucajcie sie może te buz są wystarczajace dla tego kolegi ja chce jako elektronik nik praktyk a nie teoretyk prosze was o dobrą radę jakie mam tranzystory zastosować aby to zadziałało i pochodziło jakiś czas więc panowie bądźmy poważni
    niektórzy są praktykami jak ja a niektórzy teoretykami ale musimu pamietac że teoria z praktyką niezawsze idzie w parze i odwrotnie pozdrawiam mirek
  • #12
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    irek2 wrote:


    To ze Twoj wzmacniacz na BUZ11 gra od paru lat to nie jest zaden dowod. Zrob pomiary mocy na BUZ11 i na IRFZ44N i bedzie jasne ktore sa lepsze i ktore sie mniej grzeja.
    Gosciu nie wymondrzaj sie bo jesli Ci pisze ze dziala to tak jest a nikomu nie kaze tych tranzystorow stosowac wiec Twoje teoretyczne podejscie jest zbedne!!!!!!!!!!
  • #13
    przemo27
    Level 24  
    irfz44 SĄ zdecydowanie lepsze od buz11 i jako zamienniki to właśnie takie tranzystory powinno sie stosować a najlepiej to irl2203 stosowane w modelarstwie do sterowania silnikami gdzie osiąga sie 30000 obrotów silnika i pracują bez zadnego radiatora bo sie po prostu nie grzeją. Buz11 w takich układach wybucha po ok 15 sek.

    Te we wzmacniaczu są wszystkie padnięte czy nie ??
    Musisz je wymontować i sprawdzić , jaką mają polaryzacje .Któryś może jeszcze zyje
  • #14
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Tego nie napisalem ze BUZ11 sa lepsze od IRF44!Napisalem tylko ze te pierwsze zastosowalem bo akurat mialem takie pod reka i wszystko dziala bez zarzutu! I o to chodzilo zeby dzialalo a nie o rozpatrywanie co jest lepsze.
  • #15
    przemo27
    Level 24  
    Dooobra no czepiamy sie , też jak miałem buzy to je wsadzałem wszędzie gdzie sie dało ale dlatego , że zapas był :-)
    Już ich nie lubie bo raz dostałem jednym w oko :-)
  • #16
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Widocznie miales pecha :D
  • #17
    przemo27
    Level 24  
    Sorki ze odbiegam od tematu ale pecha to miałem jak małą tesle robiłem z wykozystaniem irf520 coś poleciało z hv na pierwotne (żle zabezpieczyłem) 8 irf520 strzelały jeden po prugim jak petardy , swąd był jak ****
  • #18
    irek2
    Level 40  
    Jasne, ja jestem teoretykiem :)
    Plyta wyglada dokladnie tak jak w Buszmenie PSX-D1 w ktorym stosuja 12xSTP50N06 w przetwornicy i 12xFB23N w koncowkach mocy.
    Trzeba wymienic wszystkie tranzystory w przetwornicy nawet jak ktorys przezyl! Przed wlaczeniem trzeba by jeszcze poszukac przyczyny awarii a to moze byc uszkodzona koncowka mocy. W kazdym razie warto uruchomic wzmacniacz na zasilaczu z ograniczeniem pradowym.

    Nie wiem po co kolega wyjezdzal wogule z tym BUZ11 bo to nic nie wnosi do tematu tylko maci jak widac. Kolega zapewne ma slaba wiedze teoretyczna jak i praktyczna. A szkoda bo z tyloma postami na koncie powinien juz wiedziec co pisze.
  • #19
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    irek2 wrote:


    Nie wiem po co kolega wyjezdzal wogule z tym BUZ11 bo to nic nie wnosi do tematu tylko maci jak widac. Kolega zapewne ma slaba wiedze teoretyczna jak i praktyczna. A szkoda bo z tyloma postami na koncie powinien juz wiedziec co pisze.
    Po co wyjezddzalem?Po to zeby tacy jak Ty mieli zagadke i mogli popisac sie teoria!Wiem co pisze i wiem ze tacy jak wlasnie Ty co maja napisane specjalista nie zawsze sie znaja na tym co robia!!!!!!!!!
  • #20
    mirekwozny
    Level 12  
    dzięki za krótki opis ja napiszę jak został spalony ten wzmacniacz .
    w samochodzie został podłączony prostownik o wysokim prądzie wzmacniacz chodził po cichutku nawet nie na połowę wzmocnienia
    i wtedy sie zjarał moim zdaniem to jest główna przyczyna awarji tego sprzętu poprostu prąd był za mało wyprostowany i wystabilizowany
    no to narazie wszystko na tan temat ja myślę że naprawa chyba niema sensu bo niewiadomo czy nieucierpiał jakis inny układ pozdro Mirek
  • #21
    irek2
    Level 40  
    szkoda mi z toba gadac marian bo to nic nie wnosi do dyskusji. Bardzo sie ciesze ze naprawiles jeden wzmacniacz w zyciu i zastosowales slabsze tranzystory. Ja jestem elektronikiem od wielu lat a obecnie zawodowych konstruktorem audio, moje wzmacniacze sprzedaja sie po calym swiecie. Moje uklady wzmacniaczy czy przetwornicy car-audio mozesz znalezc chocby w Elektronice dla wszystkich.

    Co do wzmacniacza to jesli polecialy tylko mosfety kluczujace to sprawa jest banalnie prosta i tania. Na pioczatek mozna wylutowac wszystkie i wlutowac tylko dwa zeby sprawdzic czy wzmanciacz sie wlaczy. Jesli bedzie dzialal to lutujemy reszte i mamy dobry wzmak. Ten model kosztuje grubo ponad 1kzl wiec warto go naprawic. Jesli jednak nie chcesz to jest sporo chetnych na forum na czesci zamienne z niego. Bo jest to wzmak klasy D i ma nietypowe czesci. Jesli to jest faktycznie PSX-D1 to jego moc wyjsciowa wynosi sporo ponad 1kW dlatego musi miec sporo tranzystorow kluczujacych. BUZ11 rozpadly by sie od razu przy pierwszej probie mocy.
  • #22
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Panie KONSTRUKTORZE ile to ma mocy?1KW?Nie badz smieszny chyba RMS, albo tylko napisane jest tyle!Boze chron nas od takich konstruktorow!Mam nadzieje ze nigdy nie uda mi sie kupic sprzetu Twojej konstrukcji.Na koniec tej monotonnej dyskusji z Toba podam tylko podstawowe parametry tranzystorow BUZ11 N-MOS 50V 30A 75W IRF44Z N-MOS 55V 41A 83W Zgoda BUZ jest troche slabszy no i co z tego jest ich tam pare rownolegle i chyba mi nie powiesz ze przez jeden ten tranzystor podczas normalnej eksploatacji wzmacniacza poplynie wiekszy prad niz to 30A tego BUZA?Po drugie jesli te IRF44Z sa takie dobre to dlaczego sie pala?Mialem dwa przypadki ze w wzmacniaczach tylko to polecialo i po wymianie jest wszystko OK.Jesli sa one niby takie dobre to powinny przezyc,zaraz mi napiszesz ze pewnie koncowka byla spalona i zrobila zwarcie!NIE koncowka byla dobra a poza tym te przetwornice maja zabezpieczenia zwarciowe!No ale koncze dyskusje. Ty wiesz swoje a ja swoje!
  • #23
    irek2
    Level 40  
    Jak juz jestes taki dokladny to jak podajesz dane katalogowe to podawaj producenta i date noty katalogowej. W dodatku nie podales najwazniejszego parametru czyli rezystancji kanalu i maksymalnego pradu przy temperaturze 100stopni. Do tego dochodzi jeszcze szybkosc dzialania. Te parametry podalem juz wyzej ale widocznie nie bardzo wiesz o co chodzi.
    Niestety nie znasz sie praktycznie na wzmacniaczach car-audio. Ten Buszmen PSX-D1 byl mierzony na testach i oddal 2x620W/2omach przy 13,8V.
    Nie widzilem jeszcze wzmacniacza car-audio w ktorym bylyby zastosowane tranzystory BUZ11. Obecnie wiekszosc ma IRFZ44N czesto spotyka sie tez STP50N06.
  • #24
    marian1981.02
    Unitra equipment specialist
    Dobra, dobra panie wielki konstruktorze co ja wiem to wiem i nie Tobie to oceniac.Moze nie widziales BUZ11 w wzmacniaczu i ja tez tego nie napisalem ze widzialem tylko napisalem ze stosowalem takia jako zamienniki (bo mialem ich duzo pod reka) i wszystko dziala prawidlowo a Ty sie upierasz ze to nie ma prawa dzialac!Napisze Ci ze jestes w bledzie bo to dziala!Hmmm...Widocznie nie jestes taki dobry.Jeszcze nie jedno Cie w zyciu zaskoczy!Pozdrawiam.Zycze udanych konstrukcji.
  • #25
    przemo27
    Level 24  
    Mam takie pytanie (sorki ,ze sie tak wcinam)
    Czy jakiś producent wzmacniaczy samochodowych stosuje w przetwornicach tranzystory IRL2203 lub irfz48 ?? według mnie są duzo lepsze od irfz44
  • #26
    irek2
    Level 40  
    To moze wreszcie marian napiszesz w jakim wzmacniaczu sprawdzily sie te BUZ11? Bo zapewne nie byl to wzmacniacz o mocy 1kW jak w przypadku ktory omawiamy.

    IRFZ48N owszem stosuje sie a IRL2203 ma za male napiecie.
    Sa jeszcze "kosmiczne" IRFZ1010N ktore czesto mozna znalezc w UPS-ach i IRF3205.
    Jest tez BUZ12 ktory jest lepszy od BUZ11 ale ceny takich ulepszonych wersji sa na tyle wysokie ze producenci stosuja to co tansze. Obecnie na topie jest IRFZ44N ktory mozna znalezc w prawie wszystkich wzmakach car-audio. Duze moce i tak musza byc obsluzone wieloma tranzystorami. Ograniczeniem sa tu wyprowadzenia tranzystora. Sa tranzystory ktore maja maksymalny prad 170A gdzie wyprowadzenia wytrzymuja tylko 110A!? (IFR1405)