Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mocniejsza iskra w motorze

08 Jul 2003 00:37 5402 26
  • Level 23  
    Robie eksperementany zapłon w Javie TS 350 - wrzuciłem do niej magneto z cewkami z Ogarka i iskra jest, ale taka co wcale.
    Czy istnieje możliwość wzmocnienia jej ?






    -----------------------------------
    Mam nadzieje że temat jest w dobrym forum
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 17  
    O ile pamiętam swoje doświadczenia z "komarkami" to da rade wzmocnić iskre za pomocą cewek wysokiego napięcia tylko ze jest jeden problem nie pamiętam jak sie podłączało po starszy to mi robił???????
  • Level 18  
    A czy przypadkiem w jawie nie jest zapłon bateryjny???
    Nie wiem o jakim ogarze mówisz, ale w tym z silnikiem od komara był zwykły iskrownik.
  • Level 23  
    No był w Jawie zapłon z akusia, jest tam alternator i żeby prąd dostać trzeba prod dać, a jak niema co dać to sie stoi. Mialem jórzwiele problemów z tego powodu, rozładowany aku przez wilgoć, spalony regulator napięcia bo w alternatorze szczotka sie złamała itp.
    Udało mi sie odpalić ją na jeden cylinder cewką z motorynki.
    Ale Jawa ma dwa gary więc chciałem tą iskre wzmocnić zeby wystarczyła na dwie świece. Do dyspozycji mam dwie cewki zasilania 6V z motorynki i dwie cewki zapłonowe z Jawy.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 25  
    Witka !
    Nie bardzo łapie jak to tzw.magneto zainstalowałeś.
    A co się stało z dwoma przerywaczami wersji oryginalnej,bez których
    rozdział zapłonu na dwa gary nie zaistnieje.
    Hej.
  • Level 23  
    Jak narazie zrobiłem odpowiednie zamocowania i przykręciłem cewki z mocowaniami i magneto. Oryginalny przerywacz przerywa i jest iskra. Ale ta iskra nie wystarczy na dwie swiece i trzeba ją zwmocnić. Jak iskra będzie wystarczająco mocna przerobie walek na magnecie żeby iskra na obydwuch garach była jednocześnie.
  • Level 25  
    Witka!
    Troche zagubiłeś sie w temacie to nie maluch czterosuwowy,w którym
    tłoki pracują współbieżnie a podczas pracy jednego gara w drugim jest wydech i można podać iskrę jednocześnie.
    Tu masz pracę tłoków przeciwbieżną,a gdy w jednym garze jest moment zapłonu w drugim jest koniec wydechu i początek sprężania mieszanki.
    I co chciałbyś ją teraz zapalić?
    Nie zatrybi ten sposób.
    Hej.
  • Level 23  
    Można zrobić i nawet to dziala (znalazłem gdzieś na Jawowskich stronach)
    było pod nazwą "Tani elektroniczny zapłon". I gościu w od tego patentu kerował sie tym że obrut jest o 180 stopni. Jako dowód dołaczam jpega.
  • Level 25  
    Witka!
    Dobra. Teoria teorią a życie pokazuje swoje.
    Iskrownik motorowerów miał cewkę wys. nap.tak ustawioną względem wału i magnesów koła,że największą energię iskry uzyskiwało się w punkcie zapłonu.Możliwe że twoje zamocowanie nie jest zgrane z położeniem tloka(mowa oczywiście o jednym bo nie wiem jak ci się uda zgrać z dwoma)dlatego twoja iskra jest słaba.
    W takim razie aby mieć iskrę na dwóch świecach, to albo zastosujesz cewkę dwubiegunową taką jak swego czasu w maluchach lub dwie cewki równolegle.
    Można spróbować wyprostować napięcie do świateł z iskrownika podać na przerywacz i zasilać cewki zapłonowe tylko nie wiem
    czy to będzie wystarczająca energia tym bardziej ,że masz do dyspozycji nap.ok.6V
    A poza tym zastanawia mnie dlaczego cofasz sie do starych wzorców.
    Alternator +sprawny akumulator to układ który zdominował świat.
    Hej.
  • User removed account  
  • Level 20  
    Trzeba jeszcze dodać, że działanie cewek w znacznej mierze zależy od przerwy na przerywaczu, która w takim pojeździe powinna być taka a w innym inna. Jeżeli przekładasz coś innego do Jawy to musisz się liczyć z tym, że sam będziesz musiał wykombinować jaka ma być przerwa. :?
  • Level 23  
    Tak wogóle ta Jawa dziala jórz na jeden cylinder, ustawilem ładnie zapłon a iskre wziołem zcewki tej oryginalnej pod magnetem. Tylko teraz musze wykombinować drugą iskre. W razie potrzeby wżuce stare przerywacze.

    W planach miłem sytem zapłonowy nie ptrzebujący akmulatora.
    Może ma ktoś inny pomysł nawet z akusiem ?
  • Level 25  
    Pytanie zasadnicze-jest iskra ale slaba ?
    a co sie stało z kondensatorami na przerywaczach???
    pierwsze co jak słabizna na swiecy to kondensator
    druga sprawa to juz wspomniana -zamocowac w odpowiedniej pozycji
  • Level 23  
    Iskra jest ładna fioletowa ale na dwie świece nie wystarczy.Z konedensatorami nic nie robiłem, zresztą i tak jest tam tylko jeden.



    (((

    Ty przylutuj sobie sieciówke do elektrolita 1000uF/63V włóż do swego o*b*tu i załącz - gwarantuje miłe wrażenia :D )))

    \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/
  • Level 11  
    wez koles zapodaj 5 5 MF kondensatorów i transformator tesli i jesteś w domu!
  • Level 14  
    EXE wymrsl lepszy sposob na zdobycie punktow bo pisanie bzdur to nie najlepszy plan!! jak juz zalozyles magneto i twoja jawa ma przesuniety korbowod o 180 stopni to wystarczy ze zamontujesz tak jak w orginale drugi przerywacz na tej samej krzywce tyle ze przesuniety o 180 stopni wzgledem tamtego na ktorym chodzi na jednym garze i podlacz go do drugiej cewkinajlepiej jak zalozysz orginalne przerywacze go te od ogarka moga nie wytrzymac pradu jaki plynie przez cewke a tymbardziej przez dwie. a nie myslales zeby zostawic alternator a tylko wstawic zamiast wzbudnika kolo magnesiowe np od wski 175 ma podobne wymiary jak wzbudnik alternatora jawy tylko srednice walkow sa inne.moglbys pobierac duzo wiekszy prad i niemialbys problemu z mocowaniem dwoch przerywaczy.
  • Level 23  
    Chodzi Ci oto że zamiast dawać prod na szczotki to zamiast wirnika będzie magnes stały i będzie sie indukować - kapuje, super pomysł !
    Tylko niekapuje tego z tym pobieraniem prądu
  • Level 14  
    iskra nie bierze sie z powietrza. moc iskry zalerzy od pradu plynacego przez uzwojenie pierwotne cewki zaplonowej.w klasycznym ukladnie napiecie jest dolaczione do jednego konca cewki a drugi koniec jest zwierany poprzez przerywacz w momencie gdy ma nastapic zaplon do masy [przez co plynie pradi powstaje iskra. elementem wykonawczym(przelacznikiem) jest przerywacz, jego styki i policz sobie przy rezystancji cewki ok3-6 ohma i napieciu ok 12v to prad poplynie od 2-4A jkesli styki beda za slabe to jakis czas pochodza a pozniej sie wypala. (przy pradzie stalym pomiedzy stykami zapala sie luk elektryczny a jaka temperature wytwarza to chyba wiesz, to on przede wszystkim przyczynia sie do zyrzywania sie przerywaczy zaplonowych)
  • Level 12  
    ANTEQ ma rację. Dodałbym jeszcze trochę teorii - energia iskry zależy głównie od szybkości przerwania prądu uzwojenia pierwotnego cewki. Oczywiście prąd cewki zależny od jej rezystancji i napięcia też decyduje o energii iskry ale podstawa to szybkość rozłączania obwodu. Im szybciej przerwiesz tym wyższą energię uzyskasz z cewki zapłonowej.
    Ostatnio zbudowałem serię modułów zapłonowych do MZ-ek i klienci są zadowoleni. Obwód uzwojenia pierwotnego przerywa tranzystor ale zasilanie musiałbyś przerobić na akumulatorowe. Rozwiąże Ci to wszystkie problemy z zapłonem, częstymi regulacjami, wypadającymi zapłonami, wypalaniem styków itp. Żeby maksymalnie obniżyć koszt przeróbki do sterowania modułu można użyć przerywaczy. Ja w swoim "maluchu" przejechałem na czymś takim ponad 200tys.km bez wymiany aparatu zapłonowego i remontu silnika (styki się nie zużywają).
    Ogólne info na ten temat na mojej stronie.
    http://www.republika.pl/digitech2
    Najlepiej prześlij mi schemat instalacji elektrycznej (skan lub jakiś link do strony ze schematem) to postaram się konkretnie odpowiedzieć.
  • Level 23  
    Bardzo dziekuje z propozycje ale narazie nie jestem przy kasie. A oprucz tego w mojej Jawie brak zasilania a rozumiem że taki moduł potrzebuje 12V przed uruchomieniem silnika. Bardzo zaciekawił mnie pomysł cytuje

    ANTEQ wrote:
    ....zostawic alternator a tylko wstawic zamiast wzbudnika kolo magnesiowe np od wski 175.....
  • Level 23  
    Jeździłem jawą 350 10 lat i to z prądnicą. Jak masz alternator, to nic nie kombinuj, doprowadź motor do porządku i jeździj!! Nie ma prawa braknąć prądu. Takie przeróbki tylko dołożą Ci kłopotów.Poza tym tłoki w Jawie pracują naprzemian i muszą być dwa przerywacze.
    Wcześniej jeździłem różnymi komarami i wsk- mi i miałem ciągłe kłopoty z klinem na magnecie.pzdr.
  • Level 14  
    ANTEQ wrote:
    ....zostawic alternator a tylko wstawic zamiast wzbudnika kolo magnesiowe np od wski 175.....
    [/quote]

    Tylko, że .... rególując prąd przepływający w uzwojeniu wzbudzenia reguluje się napięcie na zaciskach alternatora i tym samym prąd ładowania. Jeśli wsadzisz tam magnes stały to brak jest regulacji prądu. Może to spowodowac uszkodzenie ukumulatora przy dłuzszej jeździe na wysokich obrotach...
    Jeśli nie dasz akumulatora i bezposrednio zasilisz tym cewkę, to nie masz możliwości regulować tego napięcia i będzie się ono wachało do 20 V.
    Cewka zapłonowa tego zbyt długo nie przetrzyma.

    Poza tym nie rozumie czegoś .. jeździłem takim motorkiem przez 3 lata do szkoły ( ok 7 Km ) ale nigdy nie maiłem problemów z zapłonem. Jak jest pożądny akumulator i dobry alternator to musi chodzić. Przeciez we wszystkich nowszych samochodach ten sposób spisuje sie doskonale.
    Jedyne co proponuje to elektroniczny regulator alternatora.

    Generalnie robisz przeróbkę, która w rzeczywistości tylko pogorszy sytuację.
    Ale każdy robi jak uważa ...pozdrawiam
  • Level 12  
    stary zamiast sie z tym pi...... kup sobie jakis używany zapłon i iskrownik od Jawy i nie baw się w eksperymentowanie bo z doświadczenia wiem że jak ktoś się na tym mało zna to i tak mu z tego nic nie wyjdzie a i czasu dużo zmarnuje tyle że zarobiłby na nowy zapłon ze sklepu
  • Level 11  
    dobry wszystkim. mniej więcej wiem jak działa oryginalny zapłon w TS.widze także że dobrze kombinujesz.licz się z tym,że konstruktorzy tak to wykombinowali,aby w większych obrotach iskra wydobywa sie z aku za pomocom modułu.podobnie jest w simkach.znajomy w S51 (podobnie działa jak twój sprzęt)wyrzucił cały moduł i zainstalował normalny przerywacz.i działa.a ja w swojej łesce założyłem kondensator od malucha(jeden daje iskre na DWIE ŚWIECE)o pojemności 0,25 zamiast standardowego 0,22. jest lepiej.miałem problem ze świecami(trzeba było dobierać).przerywacz natomiast ustawiłem najszerzej jak sie da,aby była iskra.Reasumując:sprubuj odciąć moduł,załusz duży kondensator(np od malucha) i kombinuj ze świecą i przerywaczem.powinno zadziałać.
  • Level 11  
    jakby co,to mam zapłon od TS,trzeba by go tylko odświerzyć(lerzał z 10 lat nieurzywany).mam też jakięś elementy od skrzyni.
  • Level 23  
    Dziękuję za odpowiedzi. Zmieniłem zdanie. Zostawię alternator cewki i akumulator w spokoju. Ale zamiast przerywacza włożę przerywacz elektroniczny (indukcyjny). Czytałem na elektrodzie, że dzięki temu uzyskuje się mocniejszą iskrę i ogólnie silnik zyskuje na kulturze pracy.

    Pozdrawiam milik
  • Level 20  
    Zgadza się, ale musisz wiedzieć, że określone urządzenia zapłonowe są zaprojektowane pod określone silniki i do swojej jawy musisz mieć typ który jest zrobiony specjalnie do niej a nie np. do jakiegoś trabanta. W przeciwnym wypadku guzik z mocniejszej iskry :? . Ogólnie zapłon bez przerywacza jest o niebo lepszy niż z przerywaczem.