Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagłośnienie wokalu - help.

heavy 18 Gru 2006 07:56 5074 39
  • #31
    c_04
    Poziom 21  
    witam
    ja troche z innym sposobem na likwidacje sprzezen... tak sobie kiedys rozwazalem i sa w zasadzie tylko 2 skuteczne sposoby:
    1/ opoznienie sygnalu docerajacego do glosnika w stosunku do tego ktory jest podawany na mikrofon
    2/ lekkie odstrojenie...

    co do tego drugiego rozwiazania moze wydac sie to dosc ciekawe poniewaz tego typu rozwiazanie bylo stosowane dawno temu w amerykanskiej telefoni (bodajze) - tam wystepowal problem ze sprzezeniem poniewaz sygnal odbierany i wysylany byl przesylany za posrednictewem tej samej lini - czyli taki odpowiednik powiedzmy full duplex;)

    i ile znajduja sie tutaj jacys elektronicy to moze podjelibysmy jakas wspolprace zeby cos takiego opracowac - odstrojenie nie musi byc duze bo od 0,5hz do 5hz (moze byc strojone recznie) najlepiej gdyby dalo sie przestajac powyzej pasma oraz ponizej... z doswiadczenia wiem ze w duzych salach wystepuje efekt jakby podnoszenia czestotliwosci wiec gdyby obnizyc ja troche zwiekszylby sie rowniez komfort wokalisty a przez to ze jest odstrojenie zrodla wzgledem glosnikow praktycznie sprzezenia zostaja wyeliminowane... ktos moze powiedziec ze odstrojenie powoduje tez zafalszowania - przy tak malym odstrojeniu tylko poszerzy sie spektrum (cos jak efekt chorusa) a inna sprawa ze wokalista to takie cos ktore sobie dobiera tonacje do tego co slyszy;)
    wiec moze tedy droga...
    eliminatory sprzezen z tego co kiedys sluchalem np sabine (tam jest cos kolo 20 filtrow) nie spelniaja tego zadania tak jak sobie byc moze koledzy wyobrazacie... poniewaz najpierw trzeba go jakby zaprogramowac przez zwiekszanie glosnosci - wtedy blokowane sa poszczegolne czestotliwosci... a kiedy dojdzie sie do momentu ze sa zablokowane wszystkie czestotliwosci on ma jeszcze kilka "lotnych filtrow" czyli takich ktore wylapuja sprzezenia mogace wystapic w trakcie... tylko co jezeli wystapi takie sprzezenie na kilku czestotliwosciach a wolnych filtrow mamy 2;)
    poza tym na niekorzysc gra tutaj czas bo zanim taki filtr zlapie czestotliwosc sprzezenia mozna juz upalic soprany

    co do pierwszej opcji z opoznieniem - mozna zastosowac delay a wokaliscie dac jakos specjalnie pod niego ustawiony monitor czyli zdjete instrumenty (sam wokal) ... teoretycznie z opznieniem tez nie ma mozliwosci sprzezen

    myslalem jeszcze nad czyms co rozlacza sygnal na czestotliwosci ponaddzwiekowej np 19khz tak zeby nie wprowadzac ciaglosci sprzezenia... a kiedy jej nie ma to sprzezenie mimo wystapienia nie ma mozliwosci sie "zapetlenie" ;)

    pozdrawiam

    Dodano po 36 [minuty]:

    witam
    ja troche z innym sposobem na likwidacje sprzezen... tak sobie kiedys rozwazalem i sa w zasadzie tylko 2 skuteczne sposoby:
    1/ opoznienie sygnalu docerajacego do glosnika w stosunku do tego ktory jest podawany na mikrofon
    2/ lekkie odstrojenie...

    co do tego drugiego rozwiazania moze wydac sie to dosc ciekawe poniewaz tego typu rozwiazanie bylo stosowane dawno temu w amerykanskiej telefoni (bodajze) - tam wystepowal problem ze sprzezeniem poniewaz sygnal odbierany i wysylany byl przesylany za posrednictewem tej samej lini - czyli taki odpowiednik powiedzmy full duplex;)

    i ile znajduja sie tutaj jacys elektronicy to moze podjelibysmy jakas wspolprace zeby cos takiego opracowac - odstrojenie nie musi byc duze bo od 0,5hz do 5hz (moze byc strojone recznie) najlepiej gdyby dalo sie przestajac powyzej pasma oraz ponizej... z doswiadczenia wiem ze w duzych salach wystepuje efekt jakby podnoszenia czestotliwosci wiec gdyby obnizyc ja troche zwiekszylby sie rowniez komfort wokalisty a przez to ze jest odstrojenie zrodla wzgledem glosnikow praktycznie sprzezenia zostaja wyeliminowane... ktos moze powiedziec ze odstrojenie powoduje tez zafalszowania - przy tak malym odstrojeniu tylko poszerzy sie spektrum (cos jak efekt chorusa) a inna sprawa ze wokalista to takie cos ktore sobie dobiera tonacje do tego co slyszy;)
    wiec moze tedy droga...
    eliminatory sprzezen z tego co kiedys sluchalem np sabine (tam jest cos kolo 20 filtrow) nie spelniaja tego zadania tak jak sobie byc moze koledzy wyobrazacie... poniewaz najpierw trzeba go jakby zaprogramowac przez zwiekszanie glosnosci - wtedy blokowane sa poszczegolne czestotliwosci... a kiedy dojdzie sie do momentu ze sa zablokowane wszystkie czestotliwosci on ma jeszcze kilka "lotnych filtrow" czyli takich ktore wylapuja sprzezenia mogace wystapic w trakcie... tylko co jezeli wystapi takie sprzezenie na kilku czestotliwosciach a wolnych filtrow mamy 2;)
    poza tym na niekorzysc gra tutaj czas bo zanim taki filtr zlapie czestotliwosc sprzezenia mozna juz upalic soprany

    co do pierwszej opcji z opoznieniem - mozna zastosowac delay a wokaliscie dac jakos specjalnie pod niego ustawiony monitor czyli zdjete instrumenty (sam wokal) ... teoretycznie z opznieniem tez nie ma mozliwosci sprzezen

    myslalem jeszcze nad czyms co rozlacza sygnal na czestotliwosci ponaddzwiekowej np 19khz tak zeby nie wprowadzac ciaglosci sprzezenia... a kiedy jej nie ma to sprzezenie mimo wystapienia nie ma mozliwosci sie "zapetlenie" ;)

    pozdrawiam
  • #32
    matel001
    Poziom 20  
    c_04 napisał:

    1/ opoznienie sygnalu docerajacego do glosnika w stosunku do tego ktory jest podawany na mikrofon


    No nie wie czy to coś da, wystarczy sobie radia posłuchać jak słuchacz dzwoni do studia i ma za głośno radio ustawione. Efekt nieciekawy.

    c_04 napisał:

    2/ lekkie odstrojenie...

    Tyle że od linii telefonicznej nie oczekuje się jakości. Ma byc tylko słychać co rozmówca mówi. A tu mówimy o nagłośnieniu.
  • #33
    c_04
    Poziom 21  
    witam
    ano faktycznie z tym opoznienim to nie jest dobry pomysl

    ale odstrojenie dlaczego nie?? i co z tego ze w lini telefonicznej??
    kiedys wokodery stosowane mialy byc jako urzadzenia kodujace informacje a dzisiaj stosuje sie je w audio
    poza tym w telefoni to urzadzenie odstrajace mialo pelnic wlasnie taka sama funkcje - zapobiegac sprzezeniom i to w znacznie trudniejszych warunkach bo sygnal byl puszczany za posrednictwem tych samych kabli... a co to jest odstrojenie o 0,5hz... slyszalne zaczyna byc dopiero kolo 2-3hz ale nie przy wokalu poza tym tak jak pisalem wokalista moze zareagowac na zmiane tonacji wyjsciowej zmiana wokalu

    ja nei widze problemu;)
  • #34
    agaudio
    Poziom 21  
    Parę lat temu W AVT był opracowany taki układ z przesunieciem częstotliwości do tych celów tylko nie w formie kitu . Można było go nabyć gotowy uruchomiony w labolatorium AVT./2 płytki/. Nie wiem jakie są dalsze tego losy.
    W Elmuzie w Końskich eliminator mikroprocesorowy do wbudowania /sama płytka / jest dostepna dokładne nie pamietam ale okolo 350PLN
  • #35
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    agaudio napisał:
    ...
    W Elmuzie w Końskich eliminator mikroprocesorowy do wbudowania /sama płytka / jest dostepna dokładne nie pamietam ale okolo 350PLN

    Zgadza się ale to urządzenie pracuje na zasadzie filtrów o bardzo dużej dobroci. Jeśli pomysł z przesunięciem częstotliwości byłby dobry to dlaczego nikt tego nie produkuje (ja przynajmniej o tym nic nie słyszałem).
  • #36
    matel001
    Poziom 20  
    Paweł.ko napisał:
    agaudio napisał:
    ...
    W Elmuzie w Końskich eliminator mikroprocesorowy do wbudowania /sama płytka / jest dostepna dokładne nie pamietam ale okolo 350PLN

    Zgadza się ale to urządzenie pracuje na zasadzie filtrów o bardzo dużej dobroci. Jeśli pomysł z przesunięciem częstotliwości byłby dobry to dlaczego nikt tego nie produkuje (ja przynajmniej o tym nic nie słyszałem).


    Nie mówiąc o tym że niektórym "wybrednym" artystom mogło by to bardzo przeszkadzać.
  • #37
    agaudio
    Poziom 21  
    Co do tych wynalazków z przesuwaniem czestotliwości to raczej do gadaniny by od biedy mogło być natomiast na estrade nie polecam robi spore i nie miłe zamieszanie w transmisji co słychać.
  • #38
    matel001
    Poziom 20  
    agaudio napisał:
    do gadaniny

    Dobre by to było do kościołów, bo jak wiadomo większość kościołów ma denną akustykę.
  • #39
    adammus
    Poziom 13  
    A ja mam takie pytanie.

    Na ile powinno się ustawiać przy wokalu (kapela grająca na żywo powiedzmy rocka) treshold oraz jakie powinno być ratio. Rozumiem, że wzmocnienie powinnno być potem pochodną tych dwóch ustawień aby rekompensować utratę mocy wokalu.

    Poproszę napisać jak wy ustawiacie i nie piszcie please, że w każdym przypadku inaczej :)
  • #40
    matel001
    Poziom 20  
    Próg ja ustawiam tak żeby gdy do mikrofonu nikt specjalnie nie mówi bramka była zamknięta, żeby w miarę nie było słychać gadaniny do osoby obok podczas przemówień. Co do kompresora to tak w granicach 4:1, czasami więcej czasami miej zależy od temperamentu mówcy:D