Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskażcie drogę (wskaźnik rezerwy)

30 Wrz 2006 01:32 3671 6
  • Poziom 31  
    Witam

    Ostatnimi czasy staram się razem z bratem dokładac do jego kochanego Tico to, co projektanci raczyli obciąc w ramach akcji "tniemy koszty".
    Nie chcemy zdejmowac deski rozdzielczej bo to strasznie dużo roboty. Ale od paru lat nie działa kontrolka niezapiętych pasów (zepsuł się stycznik przy pasie)
    Jedna z wersji tico miała wskaźnik rezerwy, ale miała podwójny czujnik w baku :Fade-color (znaczy się 2 potencjometry)
    No ale w jego tikaczu wskaźnika rezerwy nie ma (tak samo jak i drugiego czujnika).

    W związku z tym może przejde do sedna sprawy:
    projektuję mały układzik kontrolujący napięcie odkładające się na czujniku poziomu paliwa i w razie stwierdzenia niskiego poziomu paliwa zaświecenie kontrolki niezapiętych pasów.

    Zacząłem już schemat, ale zaciąłem się na wyjściu wzmacniacza :(

    Żarówka ma byc zwierana do masy w momencie wykrycia niskiego poziomu paliwa.

    Schemat zawiera niedoróbki (widac na kilometr :sm7: )
    Na mój gust są dwie poważne:
    -brak histerezy
    -brak układu wykonawczego

    I tu moja prośba o pomoc w dokończeniu schematu. Układ powinien byc jak najprostszy (zeby gabaryty były nieduże)

    Jakbym mógł prosic o propozycje wartości elementów to byłoby fajnie :D
    Co zrobic z niewykorzystaną połówką Ne5532? Zostawic " w powietrzu" ?

    W mądrej książce pana Ossowskiego "Daewoo tico" znalazłem trochę info:
    układ wskaźnika poziomu (fabryczny) to w kolejności przepływu prądu:
    -zasilanie
    -stabilizator napięcia
    -wskaźnik wychyłowy (najprawdopodobniej woltomierz)
    -czujnik poziomu
    -masa

    Najwygodniej byłoby wpiąc sie między wskaźnikiem wychyłowym a czujnikiem poziomu. Zdaje mi się, że to jednocześnie najbardziej poprawne miejsce :D

    I jeszcze krótka charakterystyka samego czujnika:
    ¾ zbiornika - 3±2Ω
    ½ zbiornika - 32,5±4Ω
    ¼ zbiornika - 110±7Ω

    Myślę, że rezerwa powinna włączac się jakoś poniżej ¼ zbiornika, ale zanim opróżni się całkowicie ;)


    Dziękuję za wszelką pomoc. Jeśli zobacze coś naprawdę godnego uwagi to może sypne punktami. Ile ich będzie to okaże się po pracy. oczywiście nie omieszkam wcisnąc magicznego "pomógł"

    Mam nadzieje, że nie rozwlekłem za bardzo i będzie chciało sie to komuś chociaż przeczytac :D

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam serdecznie czekając z niecierpliwością.

    Opis schematu:
    Do JP1 podłącze czujnik poziomu paliwa(masa dodana dla czytelności)
    te wiszące końcówki po lewej to zasilanie scalaczka. ten Eagle jest czasem dziwny...
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 31  
    No chyba google sie na mnie obraziły bo same duperele mi pokazywało :(

    Pisałem ze pewnie brakuje histerezy :]

    Poczytam sobie notę katalogową tego LM 339...

    czyli jak mam wolny segment wzmacniacza lub komparatora to wejścia do masy czy wyjście tez?

    A do sterowania żarówka 5W wystarczy na wyjściu podpiąc jakiegoś darlingtona (oczywiście baza przez opornik)?
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Niewykorzystane wzmacniacze zapina się jak na rysunku

    Lepiej użyć np. LM324 (poczwórny wzmacniacz) albo LM358, bo one są przystosowane do zasilania niesymetrycznego ...

    Żarówkę możesz sterować np. MOSFETEM jakiś BUZ90 lub podobny

    Tam jeszcze masz problem, że trzeba dać układ RC na wejściu układu o dużej stałej czasowej, by ci żarówka nie migała na wybojach ... :)
  • Poziom 31  
    Widzę, że nie tylko ja tu jestem nocnym markiem ;)

    Rano pokombinuje w tym mostkiem Whaetsona (czy jak mu tam) żeby miec kawałek projektu z głowy...

    A co do kwestii elektroniki interpretującej to jestem otwarty na propozycje, byle to nie było drogie ani duże(prawdopodobnie będzie mocowane pod kolumną kierownicy, a tam juz jest dośc mało miejsca...


    EDIT:
    Nie zauważyłem połowy Twojego posta :/ Chyba pójdę spac...

    Co do obwodu RC to na razie go pominę... celowo :) Jak będzie mrygało to będzie wiadomo o co chodzi :P
    Pozatym z tego co patrzyłem na folie drukowaną w desce to jest kondensator. Tylko teraz nie chce mi sie sprawdzac czy będzie miał wpływ na lampkę rezerwy :P

    To będzie pierwszy mosfet w moim życiu :) Mam nadzieję, że nie sprawi mi problemów ;)

    Dodano po 52 [minuty]:

    Na ten moment dokończyłem (chyba) schemat. co o nim sądzicie?

    Jakie dac oporniki do obwodu histerezy i sterowania bramki(dobrze mówię ?) mosfeta?

    Ten tranzystor to trochę na wyrost jest bo tam nie popłynie więcej jak 0.5A ;)

    Ten mostek rezystorowy to postaram się obliczyc samemu. Dobrze myślę, że próg zadziałania (omijając histerezę) jest gdy zachodzi równośc:

    R3/R1=R2/JP1

    Jeśli się mylę to mnie poprawcie.

    Nawet nie wiecie ile miałem radochy jak się okazało, że ten mój pierwszy schemat był dobry (znaczy sie wiedziałem czego mu brakuje)
    Chyba pierwszy układ mojego autorstwa, który ma szansę zadziałac ;)

    Oops... zapomniałem o filtrowaniu napięcia. teraz już mi sie nie chce otwierac Eagla, ale rano dołożę ze 2 kondensatorki ;)
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Jakie dac oporniki do obwodu histerezy i sterowania bramki(dobrze mówię ?) mosfeta?




    Wywal go całkiem.
  • Poziom 31  
    No wsumie racja... Przecież mosfet nie posiada czegoś takiego jak "prąd bramki"... tylko bym mu utrudniał robotę :D

    Tak to jest jak sie chce budowac układy bez podstaw teoretycznych :lol:

    Obliczyłem wstępnie wartości oporników w mostku Whaetstone'a

    R1 - 50.000Ω (potencjometr 10kΩ z suwakiem na srodku )
    R2 - 620Ω zwykły rezystor
    R3 - 9100Ω zwykły rezystor
    czujnik - 115Ω

    Włączanie żarówki ma następowac przy zwiększaniu się rezystancji czujnika

    Jaki wstawic R4 ?


    Znalazłem scalaczka w termometrze :] może jeszcze dziś złożę wstępnie na uniwersalce...


    Tylko zastanawie mnie,czy mój układ ne wpłynie na ilośc paliwa pokazywaną przez miernik :(