Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła dzienne w samochodzie

Zbychul 05 Mar 2007 22:30 126527 75
  • #31 05 Mar 2007 22:30
    Zbychul
    Poziom 19  

    kierbedz4 napisał:
    ...W Horyzontach Techniki nr1 1991r jest opublikowany schemat reg napięcia gdzie alternator ładuje pełnym prądem aku na wolnych obrotach...


    Jakieś namiary na schemat i opis ???

  • #32 06 Mar 2007 00:37
    mxw
    Poziom 10  

    kierbedz4 napisał:
    Zamontowane światła do jazdy dziennej muszą mieć homologację to znaczy dopuszczone są do montażu w samochodzie przez Instytut Motoryzacji gdzie uzyskały atest bezpieczeństwa.

    rozumiem, że mowa o lampach dokładanych na zderzaku?
    czy o PWM też może chodzić?

    kierbedz4 napisał:
    Moc żarówek nie może być mniejsza niż 15 do 25 w na żarówkę ,zabezpieczenie obwodu dla 1żarówki 5A.

    to jakim cudem mają europejską homologację RL światła dzienne Hella, gdzie każda żawówka ma 6W?
    a teraz Hella wypuściła też nowe lampy dzienne z 3 diodami LED - tam to moc chyba nie przekroczy 1W...

    kierbedz4 napisał:
    podłączenia dokonuje się z obwodu świateł pozycyjnych poprzez przekażnik zwierno rozwierny.Gdy włączymy światła pozycyjne przekażnik jest wstanie spoczynkowym i przez swoje zwarte styki załącza światła do jazdy dziennej,wchwili włączenia świateł mijania cewka przekażnika włączona jedną nóżką do nasy pojazdu a drugą w obwód świateł mijania automatycznie ściąga kotwicę przerywając obwód sasilania swiateł do jazdy dziennej

    no nie do końca tak powinno się robić, ale to już inna sprawa (bardziej funkcjonalna) - bo np. gdyby podłączyć j.w. to auto zostałoby pozbawione świateł pozycyjnych.

    kierbedz4 napisał:
    Na światłach do jazdy dziennej jeżdzę już15 lat.Same pozytywy.Mniejsze zużycie paliwa,zawsze w pełni naładowany akumulator,robiący bokami alternator,mogę sobie pozwolić na opdłączenie innych odbiorników w aucie.W Horyzontach Techniki nr1 1991r jest opublikowany schemat reg napięcia

    czyli rozumiem, że o PWM chodzi.

    czy to oznacza, że układy zasilane PWM (albo z rezystorem 1om) mogą uzyskać homologację IM??

    pozdrawiam,
    m.

  • #33 06 Mar 2007 13:24
    sliver1
    Poziom 22  

    Cytat:
    to jakim cudem mają europejską homologację RL światła dzienne Hella, gdzie każda żawówka ma 6W?
    a teraz Hella wypuściła też nowe lampy dzienne z 3 diodami LED - tam to moc chyba nie przekroczy 1W...


    z tego co gdziesz czytalem to wcale nie chodzi o moc zarowek tylko o jasnosc swiecenia - musi byc chyba powyzej 30cd czy jakos tak...

  • #34 06 Mar 2007 20:21
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Myślę że wkładanie LED ma uzasadnienie ja zaaplikowałem 2 superjasne i nie ma różnicy pomiędzy żarówką a LED, poza tym ładowanie alternatora na wonych obrotach nie ma nic wspólnego z regulatorem, prosze mi podać przykład w któym samochodzie na jałowych nie ma nominalnego napięcia, 13,8-14,4 V - uzależnionego od typu alternatora.

  • #35 02 Kwi 2007 15:48
    kamil_Ziomek
    Poziom 19  

    Zgadzam sie z powyszym bo alternatory zaczynaja ładowac od 1000 obr/min w zaleznosci od typu. Dodam tyle ze silnik auta na jalowym chodzi na jakies 850 obr/min.

  • #36 02 Kwi 2007 17:03
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    A przełożenie silnik alternator jest >2 więc 850silnik =1700 alternator.

  • #37 02 Kwi 2007 20:25
    Neverhood
    Poziom 16  

    Mam małą prośbe.
    Prosze nie odświerzać tego tematu!
    Temat merytorycznie zakończył się w ubiegłym roku. Z kolegami doszliśmy do porozumienia i poruszyliśmy wszystko co jest istotne.

    Teraz jest wiele nowych tematów o światłach dziennych i tam wygłaszajcie swoje opinie !
    Przepraszam za OT

  • #38 14 Kwi 2007 09:34
    atmcd
    Poziom 1  

    Zamontowałem sobie w samochodzie światła dzienne Helli dedykowane do konkretnego modelu samochodu.Konkretnie chodzi tu o vw golf 3. Wszystko działa poprawnie.Automatycznie sie zalaczaja, wylanczaja i gasna po załączeniu świateł mijania.Nurtuje mnie jednak jedna sprawa.Gdy dzienne się świecą, zarówki pozycyjne w tylnych lampach NIE SWIECA ?? Działają wtedy tylko przednie dzienne i nic więcej.Czy jest to dopuszczalne w przepisami ruchu drogowego???Wątpię aby Hella wypuściła taki bubel na rynek a może??Nie chciałbym zarobić mandatu za głupotę.Zaznaczam, że swiatła zamontowane są poprawnie pod oryginalny przełącznik swiateł tak jak to określił producent.Proszę o konkretne poparcie przepisem z kodeksu drogowego bo jak na razie tego nie znalazłem.Z góry dziękuję!!

  • #39 14 Kwi 2007 17:52
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    No właśnie czy ktoś wie czy dzienne są tył i przód czy tylko przód?

  • #40 14 Kwi 2007 19:09
    Zbychul
    Poziom 19  

    Pomijając już fakt, że kol. Neverhood słusznie zauważył, że temat merytorycznie się już wyczerpał, to gdyby kol. rommo i atmcd poczytał cały temat od początku, to zauważyłby, że zostało już zacytowane z przepisów:

    Światło jazdy dziennej (max2):
    ...
    połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego

  • #42 16 Kwi 2007 16:31
    MagicOl
    Poziom 11  

    Na Allegro można znaleźć światła dzienne diodowe. Na razie cena jest zaporowa bo w okolicach 560-660zł za komplet. Te akurat mają homologację.
    Nie wiem jak się sprawa ma z tymi sprzedawanym,i po 130-160zł za komplet. Tu nic nie wspominają o homologacji, a to przecież pierwsza rzecz do której się przyczepi "pan władza".

  • #46 25 Kwi 2007 13:47
    sliver1
    Poziom 22  

    avatar napisał:
    czytalem czytalem i nie doczytalem pytanie - czy w mysl przepisow mozna stosowac swiatla drogowe z obnizona moca ? mam auto z otwieranymi swiatlami a dodatkowo swiatla drogowe w zdezaku bardzo by mi sie podobal pomysl odnosnie uzywania tych drogowych a nie mijania <ciagle otwierac i zamykac oczka ;/ >


    nie mozna

  • #47 03 Maj 2007 22:57
    Deki Dekowski
    Poziom 11  

    adrianw napisał:
    Ma ktoś może schemat przełącznika świateł dziennych z OPEL OMEGA B, wersje skandynawskie miały w standardzie włączanie świateł po paru sec od zapalenia silnika.
    na allegro http://www.allegro.pl/show_item.php?item=187526339
    a ja chcę swój zrobić :)



    Proponuje poczytać tu:
    http://www.forum.vectra-unlimited.pl/showthread.php?t=27994&page=4

    Ja se to zrobiłem i działa ok.

  • #48 03 Maj 2007 23:40
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #49 11 Maj 2007 20:45
    88888888
    Poziom 10  

    Ja mam obecnie malucha i mam H4 90W/100W

    Teraz można wszystko kupić :D

    Masz kase to masz co chcesz... .

  • #50 13 Maj 2007 16:52
    Zbychul
    Poziom 19  

    Tja, a świstak siedzi i zawija te sreberka ....

    Temat faktycznie schodzi na psy, chyba czas go zamknąć ?

  • #51 15 Maj 2007 18:10
    rob1977
    Poziom 10  

    krakaliście i wykrakaliście. Nie wiecie czy są już na rynku jakieś homologowane dzienne typu LED o poborze (bez kombinacji) 1,3W? Czytałem kiedyś, ze Volvo już wprowadza takowe do swoich ciężarówek.

  • #52 18 Maj 2007 15:13
    MlodyAmator
    Poziom 13  

    Witam.

    A czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć, czy mogę zamiast żarówki Ba15s 21W, wsadzić w homologowaną obudowę świateł do jazdy dziennej fabryczne zamienniki LED? Znalazłem takie na Allegro, pobór prądu ok 140mA czyli dwie 280mA, więc da mi to ok 3,36W więc mniej o ok 106W... [H4 55/60W]
    Czy miśki nie będą się czepiać?
    I jakie polecacie?
    Są dwa rodzaje 24LED [świecą tylko do przodu] i 30LED [świecą też na boki, ale jakieś takie dziwne moim zdaniem, no i droższe].

    P.S.Mam malucha i jazda na światłach mijania w mieście, to przy moim radiu tragedia... bo radyjko ma zabezpieczenie przed rozładowaniem akku, i jak stoję to napięcie w instalacji spada do 11V i radio się wyłącza... co prawda oryginalne żarówki Ba15s 21W dają mi oszczędność 50% mocy, ale przy led miałbym oszczędność rzędu 96%.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.

  • #53 21 Maj 2007 05:42
    Ziemowit1973
    Poziom 11  

    Witam

    Pomyślałem że komuś może się przydać opis świateł dziennych zrobionych na diodach Led , więc postanowiłem napisać

    Materiały jakich użyłem:
    4 diody Led - 3 watowe (90 Lm), 18 zł x 4
    1 driver, 12 zł
    2 reflektory Wesem do jazdy dziennej oznaczone na kloszu RL !!! , ok. 50 zł

    W reflektorach są zamontowane żarówki 21 watowe
    Wyrzuciłem żarówki
    Metalową oprawkę w którą wchodzi żarówka sklepałem tak by powstała płaska blaszka
    Do blaszki przykręciłem blachę aluminiową która służy jako radiator ( radiator może być mniejszy niż na fotkach-diody nie wydzielają aż tyle ciepła , trzeba go również wyprofilować by zmieściło się zwierciadło i zostało miejsce na kable ) z odpowiednimi otworami tak by przeszły zatrzaski które zatrzaskują się na sklepanej blaszce
    Na blasze jest widoczny okrągły krążek – jest on niepotrzebny gdyż jest to pozostałość po pierwszej koncepcji z jedną diodą skierowaną na wprost szyby
    Do blachy a właściwie do krążka przykręciłem dwie blaszki w kształcie litery L znitowane ze sobą na których umieściłem diody (myślę że blaszka L wystarczyła by jedna )
    Całość trzyma się na oryginalnych plastikowych zatrzaskach w reflektorze

    Diody muszą być tak ustawione by były w miejscu żarnika żarówki wtedy prawidłowo odbija się światło od lustra
    Diody ustawiłem pionowo dlatego że żarnik jest w pozycji poziomej i takie ustawienie dało najlepszy efekt ( przedtem ustawiłem jedną diodę na wprost przed siebie – wtedy nic nie odbija lustro i nie ma snopu w oczy kierowcy jadącego z naprzeciwka i jesteś niewidoczny , drugie ustawienie to dwie diody poziomo – to też złe rozwiązanie bo znalazły się one powyżej i poniżej miejsca gdzie było pierwotnie włókno żarówki i snop był bardzo rozproszony w górę i w dół, ustawienie poziome diod powoduje że są one na miejscu żarnika na jego końcach i to dało najlepszy efekt choć nie idealny, myślę że ideałem by było ustawienie jednej diody w przód na szybę, jednej diody w tył na lustro - tylko jak wtedy odprowadzić ciepło do radiatora tak by jak najmniej zasłaniać światło padające na lustro :) może pręt z drutu miedzianego 6 mm kwadrat wygięty w kształcie kwadratu hmmm ???, może komuś się to uda bo ja mam już dość świateł dziennych )
    Diody nie świecą jeszcze pełną mocą gdyż nie są podłączone wszystkie w szereg ( patrz fotki )

    Światła ustawiłem na ciemnej prostej drodze w lesie i nie myślcie że nie trzeba ustawiać , trzeba !!! i nie jest to takie poste ja zasłaniałem jeden reflektor by mi nie przeszkadzał w ustawianiu drugiego ,
    Efekt końcowy jest bardzo dobry zobaczcie fotki

    Uwaga wszystko robisz na własną odpowiedzialność

    Fotki

    Światła dzienne w samochodzie




    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie
    Światła dzienne w samochodzie

  • #54 29 Maj 2007 17:58
    Janko69
    Poziom 12  

    Pozwólcie, że dorzucę garść konkretów, bo z lektury wątku przebija totalny chaos. Polska jest członkiem porozumienia UN, w którym określa się cały zestaw norm dla wyposażenia pojazdów. Światła do jazdy dziennej opisane są rozporządzeniem nr 87 normy E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505. Po tych kluczach znajdziecie tę normę bez problemu. Teraz najważniejsze konkrety dotyczące świateł do jazdy dziennej:

    sposób formowania wiązki:
    - wiązka skupiona eliptycznie, świecąca na wprost, czyli tak samo jak światła drogowe (inaczej zwane 'długimi')!

    - jasność w osi świecenia:
    minimum 400cd
    maksimum 800cd

    - kątowy rozkład natężenia jest symetryczny i opisany jest w w/w normie (aneks nr 3), ale przykładowo w PIONIE wymaga się minimum 70% jasności dla kąta 5 stopni i minimum 20% jasności dla kąta 10 stopni. W POZIOMIE wymagania minimalne są następujące: 90% dla 5 stopni, 70% dla 10 stopni, 25% dla 20 stopni.

    Jak widać, optymalna jest skupiona wiązka eliptyczna, skierowana osią główną 'na wprost', czyli równolegle do osi podłużnej pojazdu.

    Drugim wnioskiem jest, że jako zamiennik (dopuszczony normą) świateł do jazdy dziennej można stosować światła drogowe 'długie' (!!) ALE po obniżeniu mocy (np modulacja PWM, albo szeregowe połączenie włókien) tak, żeby w osi nie emitowały więcej niż 800cd!! i mniej niż 400cd.

    To tyle w skrócie, cała norma nie jest aż taka długa, zachęcam do lektury.

  • #55 30 Maj 2007 06:16
    Ziemowit1973
    Poziom 11  

    Janko69 napisał:
    Światła do jazdy dziennej opisane są rozporządzeniem nr 87 normy E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505. Po tych kluczach znajdziecie tę normę bez problemu.


    Daj proszę jakieś linki bo nie mogę znaleźć tej normy gdzie jest opis świateł dziennych

  • #56 30 Maj 2007 12:18
    Janko69
    Poziom 12  

    Ziemowit1973 napisał:
    Daj proszę jakieś linki bo nie mogę znaleźć tej normy gdzie jest opis świateł dziennych


    Proszę bardzo:

    unormowania ECE

    tam szukasz regulacji nr 87 wraz z poprawkami/uzupełnieniami.
    Są wersje tekstów w jęz. angielskim i francuskim.

  • #57 01 Cze 2007 11:59
    Ziemowit1973
    Poziom 11  

    a nie ma gdzieś po polsku ?

  • #58 02 Cze 2007 14:24
    Janko69
    Poziom 12  

    Ja niestety nie natrafiłem.
    Ale patrząc na zdjęcia, które zamieściłeś dodam, że norma wyraźnie zabrania jednoczesnego świecenia się świateł do jazdy dziennej i świateł mijania. Załączenie świateł mijania musi powodować wyłączenie świateł do jazdy dziennej. Natomiast krótkotrwałe używanie świateł drogowych ('długich') nie musi wyłączać świateł do jazdy dziennej.

  • #59 02 Cze 2007 18:50
    Ziemowit1973
    Poziom 11  

    Janko69 napisał:
    norma wyraźnie zabrania jednoczesnego świecenia się świateł do jazdy dziennej i świateł mijania. Załączenie świateł mijania musi powodować wyłączenie świateł do jazdy dziennej.


    Tak tak
    Ja spreparowałem instalację na chwilę tylko po to aby było do czego porównać światła dzienne

  • #60 11 Cze 2007 20:44
    Zdenek_Blacha
    Poziom 2  

    Janko69, a jak sądzisz, czy "warunki techniczne" z 2002 r. zmuszające do włączenia w układ świateł tylnych pozycyjnych, są zgodne z dyrektywą unijną?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Sorry Janko, że piszę na raty, ale mam taki problem. Po wielkich bólach i męce udało mi się to uruchomić, z przodu ledy hella, (bajeczka), z tyłu pozycyjne z tym, że jeden szkopuł, podpięta jest "license lamp" - oświetlenie tablicy rejestracyjnej. I teraz kłopot - a co będzie jak uczony misiek doczyta się w warunkach technicznych, że tablica nie powinna być oświetlona? Czy znowu muszę ładować przekaźniki coby ją rozłączyć?
    Pozdrawiam