Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego w okresie zimowym w ciągu dnia należy używać świateł mijania lub tzw. dziennych.
Światła dzienne to dodatkowe o niskiej mocy bądź światła drogowe (a nie mijania) zasilane obniżonym napięciem - takie występują w aktualnie produkowanych pojazdach np. MB
Wymogiem jest aby po ręcznym włączeniu świateł mijania AUTOMATYCZNIE wyłączyły się światła do jazdy dziennej !
W ruchu miejskim i na krótkich odcinkach kiedy przez większość czasu silnik pracuje na wolnych obrotach alternator wytwarza zaledwie ok 1/3 swojego max. prądu. W tych warunkach używanie świateł mijania, ogrzewania szyby, lusterek, dmuchawy powoduje często niedobór prądu.Dotryczy to zwłąszcza tych którzy stosują żarówki świateł mijania o podwyższonej mocy.
Zasilenie świateł drogowych metodą PWM pozwala przy wystarczającym natężeniu światła zaoszczędzić około połowy mocy.
Przedstawiony układ spełnia te wymogi, a dokładnie:
1.po włączeniu zapłonu zasila światła drogowe obniżonym metodą PWM napięciem i równocześnie światła pozycyjne.
2.po zaciągnięciu hamulca ręcznego wyłącza te światła (ze względów praktycznych)
3.po przekręceniu oryginalnego włącznika świateł automatycznie wyłącza dzienne (wymóg przepisów)
Wyjaśnienia do układu:
Układ zasilany "po stacyjne" poprzez nie pokazany na schemacie bezpiecznik 20A.
Żarówki wpięte do instalacji oczywiście poprzez oryginalne bezpieczniki nie ujęte na schemacie.
PK 1,2 to miniaturowy przekaźnik podwójny przełączalny.
PK 3,4 i 5,6 to dwa przekaźniki podwójne o obciążalności po 8A
PK 7 przekaźnik przełączalny d. mocy (samochodowy)
Układ opóźniający włączanie generatora PWM i tym samym podanie napięcia w stosunku do przekaźników PK 3,4 ma za zadanie oszczędzić ich styki. (Prąd udarowy włączania halogenów dużej mocy).
PK 7 jest konieczny ze względu na możliwość "konfliktu" a to dlatego, że przy jego braku po włączeniu normalnych świateł drogowych nie byłoby możliwości wyłączenia silnika - prąd popłynie poprzez diody zabezpieczające w tranzystorze i nasz układ z powrotem do instalacji "za stacyjką". Zasilanie tego przekaźnika poprowadzone jest od oświetlenia wskaźników które muszą mieć zasilanie z oddzielnego styku w przełączniku świateł (Opel omega). Nie można tego podłączać do światła pozycji !!! z wiadomych powodów
W razie braku takiego oryginalnego połączenia w instalacji pojazdu należy dodatkowo oprócz PK7 zastosować diodę dużej mocy na sporym radiatorze, bo wydzieli się na niej nieco ciepła, a cewkę przekaźnika zamiast do oświetlenia wskaźników, podłączyć do bezpiecznika jednej z żarówek świateł mijania.
Tranzystor IFR 5210 wybrany ze względu na b. małe straty mocy.
Średnie napięcie zasilania żarówek reflektorów ustala się PT1 na ok. 5-6 V.
Układ zbudowany i eksploatowany z powodzeniem
Światła dzienne to dodatkowe o niskiej mocy bądź światła drogowe (a nie mijania) zasilane obniżonym napięciem - takie występują w aktualnie produkowanych pojazdach np. MB
Wymogiem jest aby po ręcznym włączeniu świateł mijania AUTOMATYCZNIE wyłączyły się światła do jazdy dziennej !
W ruchu miejskim i na krótkich odcinkach kiedy przez większość czasu silnik pracuje na wolnych obrotach alternator wytwarza zaledwie ok 1/3 swojego max. prądu. W tych warunkach używanie świateł mijania, ogrzewania szyby, lusterek, dmuchawy powoduje często niedobór prądu.Dotryczy to zwłąszcza tych którzy stosują żarówki świateł mijania o podwyższonej mocy.
Zasilenie świateł drogowych metodą PWM pozwala przy wystarczającym natężeniu światła zaoszczędzić około połowy mocy.
Przedstawiony układ spełnia te wymogi, a dokładnie:
1.po włączeniu zapłonu zasila światła drogowe obniżonym metodą PWM napięciem i równocześnie światła pozycyjne.
2.po zaciągnięciu hamulca ręcznego wyłącza te światła (ze względów praktycznych)
3.po przekręceniu oryginalnego włącznika świateł automatycznie wyłącza dzienne (wymóg przepisów)
Wyjaśnienia do układu:
Układ zasilany "po stacyjne" poprzez nie pokazany na schemacie bezpiecznik 20A.
Żarówki wpięte do instalacji oczywiście poprzez oryginalne bezpieczniki nie ujęte na schemacie.
PK 1,2 to miniaturowy przekaźnik podwójny przełączalny.
PK 3,4 i 5,6 to dwa przekaźniki podwójne o obciążalności po 8A
PK 7 przekaźnik przełączalny d. mocy (samochodowy)
Układ opóźniający włączanie generatora PWM i tym samym podanie napięcia w stosunku do przekaźników PK 3,4 ma za zadanie oszczędzić ich styki. (Prąd udarowy włączania halogenów dużej mocy).
PK 7 jest konieczny ze względu na możliwość "konfliktu" a to dlatego, że przy jego braku po włączeniu normalnych świateł drogowych nie byłoby możliwości wyłączenia silnika - prąd popłynie poprzez diody zabezpieczające w tranzystorze i nasz układ z powrotem do instalacji "za stacyjką". Zasilanie tego przekaźnika poprowadzone jest od oświetlenia wskaźników które muszą mieć zasilanie z oddzielnego styku w przełączniku świateł (Opel omega). Nie można tego podłączać do światła pozycji !!! z wiadomych powodów

W razie braku takiego oryginalnego połączenia w instalacji pojazdu należy dodatkowo oprócz PK7 zastosować diodę dużej mocy na sporym radiatorze, bo wydzieli się na niej nieco ciepła, a cewkę przekaźnika zamiast do oświetlenia wskaźników, podłączyć do bezpiecznika jednej z żarówek świateł mijania.
Tranzystor IFR 5210 wybrany ze względu na b. małe straty mocy.
Średnie napięcie zasilania żarówek reflektorów ustala się PT1 na ok. 5-6 V.
Układ zbudowany i eksploatowany z powodzeniem

Cool? Ranking DIY