Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

tranzystor w module zapłonowym CDI

gabi_kojot 04 Paź 2006 14:39 6144 24
  • #1 04 Paź 2006 14:39
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Witam.

    Chciałbym zbudować elektroniczny system zapłonowy do silnika 4suwowego typu boxer, seryjnie wyposażonego w konwencjonalny system zapłonowy. Stworzenie jednak systemu elektronicznego zapłonu nie jest dla mnie rzeczą prostą, szczególnie iż miałby to być projekt opierajacy się na zaprogramowanym module współpracującym z czujnikiem hallotronowym. Moje pytanie jest następujące. Czy ktoś kiedyś budował podoby zestaw i jest w stanie i ma chęć podzielenia się wiedzą w tym temacie. Starałem się przeszukac różne srtony internetowe jednak wiadomości jakie znalazłem są niewystarczające aby móc rozpocząć budowe takiego układu. Głównym problemem jest jaki układ wybrać i w jaki sposób go zaprogramowac pod ten dany samochód. jakie dane są do tego potrzebne?


    Jesli jest ktoś w stanie pomóc bede bardzo zobowiazany. Serdecznie pozdrawiam

    0 24
  • #2 04 Paź 2006 15:06
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 04 Paź 2006 22:39
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    W zasadzie myślałem nad bezrozdzielaczowym, ale na początek byłbym usatysfakcjinowany zbudowaniem rozdzielaczowego.

    pozdrawiam

    0
  • #4 05 Paź 2006 07:45
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 05 Paź 2006 11:41
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Maksymalne wykorzystanie istniejacego aparatu miałoby konczyc sie na pozostawieniu jedynie rozdzielacza, który w nim wystepuje. Regulatorów chcialbym sie pozbyc.

    0
  • #6 05 Paź 2006 11:48
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Z bokserów to na myśl przychodzi mi albo garbus, albo ruski bokser. Napisz ile cylindrów ma ten silnik, bo jeśli dwa, to nie ma sensu zostawać przy rozdzielaczu.
    Jeśli to sowiet, to polecam stronę:
    www.oppozit.ru
    Tam wchodzisz sobie w dział elektryczny lub forum i jest pięknie opracowany temat mikroprocesorowego układu zapłonowego. Tylko trzeba czytać bukwami.

    0
  • #7 05 Paź 2006 12:09
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Istotnie chodzi tu o silniki typI typIV montowane w samochodach vw garbus i bus. Jak posiadacz takiego samochodu chciałbym poleprzyć parametry pracy silnika na ile jest to mozliwe. Kapitalny remont plus powazne zmiany (rozsadne zmiany) daja wiele radosci z jazdy. Bukwami czytam i gawarim pa ruski ale jedynie w bardzo podstawowym stopniu. Jestem w stanie dogadac sie z rosjaninem niestety technicznie jestem noga :(


    p.s.

    Wszystkie najwazniejsze rzeczy dotyczące silnika umieściłem na mojej stronie http://www.slask.garbiarnia.com/index.php?dzial=Techniczne&lang=pol

    0
  • #8 05 Paź 2006 12:30
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jest kilka metod poprawienia instalacji.
    1. Najprostsza: wstawiasz prosty moduł formujący impuls pozostawiając przerywacz - układ przerywaczowo- tranzystorowy. Jego zalety: przez przerywacz płynie mały prąd, nie wypalają się styki, cewka jest lepiej sterowana. Wady: pozostaje przerywacz, mechaniczne wyprzedzenie zapłonu.
    2. Wywalasz przerywacz i dajesz czujnik (tak jak w polonezie - może nawet uda się to dopasować z modułem APE05). Przerywacza już nie ma, pozostają mechaniczne wyprzedzenie zapłonu.
    3. Dajesz układ z czujnikiem położenia wału i rezygnujesz z rozdzielacza na rzecz dwóch podwójnych cewek zapłonowych. Coraz mniej elementów mechanicznych.
    4. Dajesz moduł procesorowy, który będzie zarządzał silnikiem. Ale wtedy potrzebne pewnie będą czujniki temperatury, podciśnienia, położenia przepustnicy...
    Były takie silniki 2.0 z układem wtryskowym. Może rozglądnij się za takim silnikiem...
    Upewnij sie też jaki masz aparat zapłonowy. Bo jeden z nich miał delikatnie opóźniony zapłon na trzecim cylindrze, bo ten lubi się przegrzewać. Jest to zdaje się aparat Boscha 09.
    Jeśli chcesz się pozbyć regulatorów, to musisz je zastąpic elektoniką. Potrzebujesz więc elektronicznego układu zarządzającego silnikiem.
    W starych Radioelektronikach z lat 80 były różne schematy ulepszania aut domowymi sposobami. Przeglądnij archiwum. Znajdziesz kilka ciekawych artykułów teoretycznych i rozwiązań praktycznych.

    0
  • #9 05 Paź 2006 12:41
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 05 Paź 2006 12:47
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Silniki 2.0 typIV faktycznie były wyposazone z podane przez Ciebie czujniki. O ile z czujnikiem temperatury i cisnienia nie ma żadnego problemu o tyle z czujnikiem położenia przepustnicy jest już jakiś problem. Obecnie układ miałby działać na silniku 1300ccm, jednakże chcąć go później przełożyć na nieco większy zbudowany silnik załóżmy 1776ccm nie bezie problemów z jego działaniem? Ukłąd wyposażony we wszystkie czujniki będzie "dopasowywał się" do innego innego silnika? Innego ponieważ będzą inne momenty, moce, cisnienia, generalnie wszystkie parametry będą zupełnie inne.

    0
  • #11 05 Paź 2006 12:48
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W cc 700 był system nanoplex, który obsługiwał jedną cewkę, a w 900 digiplex, który już załatwiał cztery cylindry. Te systemy miały przełączane kąty wyprzedzenia zapłonu. Nie wiem, czy sprawdziły by się przy tym silniku.
    Elektrit, a czy ten moduł z escorta (starego, gaźnikowego ma się rozumieć) miał jakoś zapisane krzywe wyporzedenia? Napisz coś więcej o tym module. Bo może moge taki mieć do eksperymentów.

    0
  • #12 05 Paź 2006 12:50
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    elektrit napisał:
    Czyli pozbywasz się regulatorów mechanicznych,zamias przerywacza wstawiasz hallotron,plus dorabiasz tarczkę impulsową (cienko to widzę,ale może).
    W takim razie nie pozostaje nic innego,jak zamontowac moduł zapłonowy z s.ford escort.
    Najtaniej.

    Tak jest to rozwiazaniem, ale mnie chodziłoby o to aby stworzyć wszystko "samemu" nie kupic gotowego modułu lecz samemu go zrobić, może być na podstawie jakiegoś już istniejącego, ale zawsze to będzie praca własna.


    Jesli chodzi o dorobienie elementów nie powinienem mieć problemu, posiadam troche narzędzi i mam znajomych, którzy mają dostęp do różnych maszyn obrabiarek, frezarek, szlifierek profesionalnych itp...

    0
  • #13 05 Paź 2006 12:52
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 05 Paź 2006 12:58
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Fiu, fiu - rzekł Ćwirek...
    Jeśli już tak chcesz, to proszę:
    projekt sterownika na procku, dorobienie specjalnej tarczy impulsowej, zdjęcie krzywych wyprzedenia zapłonu i charaktrestyki pracy silnika zależnie od warunków, zastosowanie czujników położenia przepustnicy, podciśnienia w układzie dolotowym, spalania stukowego i jeszcze kilka innych. Port do komunikacji z komputerem, jazdy próbne i korekty na bieżąco.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A można było tą krzywą jakoś modyfikować? Jaki to jest dokładnie moduł i w jakich wersjach siedział? Jaki miał osprzęt? I gdzie? :)

    0
  • #15 05 Paź 2006 13:02
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Jestem wytrwały ;) Tak poważnie mówiąc, zdaje sobie sprawe z tego że jest to w pewnym sensie porywanie się z motyką na księżyc, podobnie jak zainstalowanie systemu wtryskowego do samochodu, który nigdy w takowy nie był wyposażony. Nie mniej jednak jest to możliwe, niestety samemu nie jestem w stanie tegozrobić, dlatego proszę o pomoc fachowców tutaj.

    Czyli reasumująć jakie elementy byłyby mi potrzebne jeśli chodzi o zaopatrzenie się w części bez których system nie bedzie w stanie działać ?
    Zorientuje sie do końca tygodnia czy jestem w stanie wszystkie je skompletować.

    Czy wymieniony przez Ciebie moduł był zainstalowany w jednostce z wtryskiem jednopunktowym czy w standardowym gaźnikowym ?

    1
  • #16 05 Paź 2006 13:15
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Odszukaj jeszcze temat o urządzeniu MEGASQIURT. To kompletny sterownik silnika. Tylko nie wiem, czy nada się do gaźnikowca...

    0
  • #17 05 Paź 2006 13:23
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Niestety not found :(


    Reasumując po krótce.

    Czy nie wystarczyłyby tylko dwa czujniki? Jeden połozenia wału a drugi podciśnieniowy? Najprostrzy czujnik położenia wału występuje chyba w 126p (kwestia, który zastosować bo są dwa takie indukcyjne czujniki, w jednym przypadku na kole pasowym są 2 znaki "grzebienie" w drugim trzy) Czy w tym przypadku wystarczyłby pierwszy? informujacy jedynie o polozeniu wału i o jego predkosci? Podobnie z podsisnieniowym rowniez indukcyjny np z CC ? Czy bez czujnika polozenia przepustnicy się nie obejdzie ?

    Potrzebna również byłaby charakterystyka tego silnika, z tym że charakterystyka w standardowym układzie zapłonowm nie jest dokładna i daleka od ideału :( I co z tym fantem zrobić ?

    0
  • #18 05 Paź 2006 16:01
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Walnąłem literówkę. Mea culpa. Urządzenia nazywa się MEGASQUIRT i służy do sterowania silników z wtryskiem. Jak chcesz stosować dwa czujniki z maluch (rozumiem, że chodzi o czujnik z eleganta), przestawione względem siebie o 180 stopni, to musisz zastosować dwa niezależne układy zapłonowe. Czyli dochodzą ci podwójne regulacje i podwójne kłopoty... Już lepiej zastosować jakiś moduł z silnika czterocylindrowego. Z forda, jak pisał elektrit lub z np. poloneza, jeśli zdecydujesz się na prostszy system.

    0
  • #19 05 Paź 2006 16:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 05 Paź 2006 18:03
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Możliwe jest wyeliminowanie czujnika oktanowego w tym przypadku ? Z czujnikiem temperaturowym nie bedzie problemu napewno. Poza tym co z czujnikiem położenia przepustnicy ?

    0
  • #21 05 Paź 2006 20:04
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 05 Paź 2006 20:14
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A mógłbyś wrzucić schemat podłączenia tego modułu wraz z osprzętem.
    Z której wersji forda on pochodzi???

    0
  • #23 05 Paź 2006 22:41
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Więc może spośród wszystkich propozucji wybierzmy jedną i skupmy się na niej? Np ukłąd zapłonowy w skłąd którego wchodzić bedą elementy takie jak: 2Xcewka podwójna dająca napięcie bezpośrednio na świece, czujniki indukcyjny podciśnieniowy, czujnik temperatury, w aparacie eliminujemy rozdzielacz umieszczamy hallotron. Do tego czujnik wybierajkący impusy z koła pasowego, niestety umieszczenie w przypadku omawianego silnika czujnika przy kole zamachowym jest raczej niemożliwe. Do całości dołóżmy teraz wybieramy reczny korektor oktanowy lub czujnik spalania stukowego (mozna zaadoptować np z opla astry). Kolejnym problemem jest rozmieszczenie znaków na kole pasowym bo to jakby nie było ma bardzo ważny wpływ na działanie układu. Kwestia kolejna zastosować 2 czy 3 znaki na kole? I jak wreszcie stworzyć do tego ukłąd który bedzie można zaprogramować ?

    0
  • #24 05 Paź 2006 22:49
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 05 Paź 2006 22:56
    gabi_kojot
    Poziom 9  

    Ale ja napisałem iż elimiujemy rozdzielacz z układu ;)

    Z czego można taki MAP zaadoptować ?
    Pozostaje tez kolejna kwestia rozrządu, kóry w przypadku tego silnika składa się z kół zębatych i biorąc pod uwage leciwość i zużycie mogą też wytępowac pewne "luzy" na kołach. Czy to nie będzie miało wpływu na prawidłowe działanie zapłonu?



    p.s. Przepraszam za ten indukcyjny czujnik podcisnieniowy, mysle czytam i pisze i palnąłem niezłą głupote, aż wstyd się przyznać

    0