Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nagłasnianie chóru, skrzypiec, gitar itp

kalach666 04 Oct 2006 16:46 2309 10
  • #1
    kalach666
    Level 17  
    Witam, mam pytanko niedlugo bede naglasniał dosc duzo impreze i nie wiem jakie mikrofony wykorzystac do nagłasniania chóru, skrzypiec i gitar (akustycznych). Do chóru myslalem nad pojemnoscówkami, dla wokalisty dynamika, a skrzypce i gitara to tez chyba pojemnosciówli. Jakie sa wasze sugestie, oraz cenne wskazówki, którymi warto(wrecz nalezy)sie kierować przy nagłaśnianiu tego typu rzeczy.

    Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    stageman
    Level 17  
    Zalezy w jakich warunkach bedzie odbywal sie koncert. Jesli jest to pomieszczenie zamkniete bez poglosow z dosc duza scena tak ze rozne sekcje i glosy na sobie nie stoja - to ideal-marzenie:) Wtedy mozna szastac pojemnosciami do woli. Pierwsze skrzypce, drugie skrzypce, Flety i klarnety, Akordeony, Deciaki, Pianino ew. fortepian co tylko tam sie pojawi - mozna wszystko ladnie zebrac pojemnosciami (najlepiej AKG, Sennheiser, Audio-Technika). Na chor tez ze 4 pojemnosci (np. soprany, alty, tenory, basy). No a jak jest problem z wiatrem, jest malo miejsca i cala ta gromada siedzi na sobie to oczywiscie na mikrofony obowiazkowo gabki, dla solistow jesli sa to dynamiki. Mozna sie ratowac dynamikami (np. Shure Sm57) dla instrumentow. Ale to juz nie bedzie to samo...
  • #3
    kalach666
    Level 17  
    Witam, no oczywiscie ze jest to pomieszczenie zamkniete, na okolo 500 osób, miejsca siedziace. Mikrofony jakie dysponuje to shure w wiekszosci to najwyzsze modele, AKG chyba nie ma zadnego, dynamiki równiez shure i jeden bezprzewodowy seenheiser
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    kalach666
    Level 17  
    dokladnie
    4 mikrofony na chor
    1 na wokaliste
    1 na skrzypce
    1 na gitare


    Pozdrawiam
  • #6
    William Bonawentura
    Level 33  
    kalach666 wrote:
    Jakie sa wasze sugestie, oraz cenne wskazówki, którymi warto(wrecz nalezy)sie kierować przy nagłaśnianiu tego typu rzeczy.

    Pozdrawiam


    Warto porozmawiać z dyrygentem - jeśli grają koncertowo to skrzypce i gitara będa miały swoje przetworniki piezo. Wówczas potrzebujesz aktywne diboxy. W warunkach koncertowych zbierzesz nimi lepszy sygnał niż z mikrofonów. Przy nagraniu studyjnym lepiej jest z kolei omikrofonować instrument i to nawet potrójnie - na gryf, na pudło rezonansowe i z odległosci.
  • #7
    kalach666
    Level 17  
    Witam, dzieki William za ta rade, na pewno te zespoły które przjada na impreza mają w skrzypcach i gitarach przetworniki piezoelektryczne, niestety w tym domu kultury w ktorym odbedzie sie impreza nia mają diboxów, ja równiez takowymi nie dysponuje, wiec pozostaje po 1 mikrofonie pojemnosciowym. Co o tym myslisz? innych mozliwosci nie mam.


    Pozdrawiam
  • #8
    William Bonawentura
    Level 33  
    Heh, ja bym jednak próbował pożczyć diboxy. Pomęcz kierownika z domu kultury, niech podzwoni do znajomych z innych ośrodków, ktoś będzie miał. Z gitarą może być nieco łatwiej, bo w większości przypadków instrument ma wbudowany przedwzmacniacz i wystarczy dibox pasywny albo nawet (brrrr) wpięcie instrumentu któtkim kablem bezpośrednio w wejście liniowe (nie mikrofonowe) w mikserze.
  • #9
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Ja to robię tak:

    Na chór (ok 80 osób) 4x AudioTechnika AT2020, pojemność, wielka membrana, kardioida. Głosy stoją tak jak mikrofony.
    Nagłasnianie chóru, skrzypiec, gitar itp
    Nagłasnianie chóru, skrzypiec, gitar itp

    Jak instrument ma swój przetwornik to wykożystać. Mniejsza szansa na sprzężenia, i zmianę poziomów jak się instrumentalista rusza. Jak mikser jest do 15m od instrumentów można próbować bez diboxów, tylko dać w miarę dobre kable.
    Di-boxy niekoniecznie muszą być aktywne. pasywny (trafo) też zda egzamin.

    Jak nie ma przetworników to mikrofony. Ja daję stare paluszki szura BG 4.0 bo takie mam. Ale grywałem też na dynamikach, np beta58, e825, AT pro41. W tedy jest więcej "mięsa", mniej górnych detali

    Na stronie w linkach znajdziesz więcej zdjęć.

    Staraj się aby mikrofony były 2-3x dalej od siebie niż od chóru. Dobrze jak osoby stoją na praktykablach (stopniach) i żeby nie zasłaniały się. Chór najlepiej ustawić w półokrąg. Nie zawsze jest miejsce i możliwośc przestawienia praktykabli.

    Jak coś jeszcze wymyślę to napiszę :)
  • #10
    kalach666
    Level 17  
    Witam, niestety nie mam mozliwosci pozyczenia chociaz na jeden dzien diboxów, wiec to odpada, dysponuje 6 mikrofonami, 2 pojemnosciowkami shura SM 87a, reszta to senheisery dynamiczne przewodowy i 1 jest bezprzewodowy.

    tak jeszcze takie moje jedno pytanie, czy podłaczac kompreser/limiter pod wokal, gitare i skrzypce, jezeli tak to co poustawiac i jak


    pozdrawiam
  • #11
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Jak będziesz miał kompresor, łatwiej będzie ci utrzymać poziomy podczas występu. Ja na wokal daję nie więcej jak 4:1, przy -10dB na wokal, miękkie kolano. Z gitarę mam prawie cały cas z przesterem to kompresora nie używam. Ze skrzypcami nie mam praktyki :)

    Ale swobodnie można dać 2:1 przy -5dB, kompresji nie będzie słychać a już nie będzie się tak bardzo wybijać ponad resztę. A na próbie możesz jeszcze spróbować podciągnąć.

    Miałem taką sytuację że podczas koncertu dziewczyna miała solo, i po solówce śpiewała w kwartecie. Zaśpiewała mi 25dB głośniej (a nie miałem kompresora).

    Propozycje ustawień: http://rane.com/note1558.html