Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szlifierka kątowa - nowy wirnik i lewe obroty jak odwrocić ?

sobekkk 04 Paź 2006 17:56 7382 15
  • #1 04 Paź 2006 17:56
    sobekkk
    Poziom 11  

    Witam
    Szlifierka to HILTI dc125 (mala 1400w) z "wolnym startem"

    Padl w niej wirnik (cos urwalo jeden drucik i poharatalo komutator) wiec wymienilem na nowy ale od bosch gws10
    poskladalem i zaczela chodzic w druga strone (rozwalili przy okazji te zeberka z plastiku naszczescie mam z starego wirnika)
    probowalem przepiac uzwojenie stojana i po zamianie jednego konca uzwojenia z drugim ("+" z "-") w obu uzwojeniach (stjan ma 2) zaczela chodzic w druga strone ale po wkreceniu sie na obroty szczotki zaczynaja bardzo iskrzyc (to urzadzonka od wolnego startu pewnie cos przelacza i lipa)

    co z czym zamienic zeby chodzilo?? da sie wogole

    prosze szybka o jakoas odpoeiedz czy sie da czy wirnik sie nie nadaje

    0 15
  • #2 04 Paź 2006 18:40
    any56
    Poziom 39  

    Zmień kierunek prądu wirnika!
    Tzn. zamień miejscami przewody doprowadzające energię do szczotek!

    3
  • #3 04 Paź 2006 18:47
    robokop
    Moderator Samochody

    A ponadto jeśli wirnik jest od innej maszyny toma inaczej ułożone uzwojenia wirnika względem działek komutatora i w stojanie zapewne bieguny też były inaczej ułożone (tzw martwa strefa). Zaqwsze będzie w tym przypadku iskrzyć i nie pomoże tu przekładanie kabli, prawdopodobnie szlifierka nie rozwija nawet pełnej mocy tak że chyba pozostaje tylko przewinięcie orginalnego wirnika.

    0
  • #4 04 Paź 2006 18:54
    sobekkk
    Poziom 11  

    na 100% zadziala ? (starter cos nie popsuje)
    bo hilti ma jedeo zasilanie poprowadzone kabelkiem a drogie na stale (zalana w obodowie plaszka loczaca starter z szczotka) wiec musial bym prezrabiac dosc znaczenie zasilanie wiec wole byc pewny na 100% zanim popsuje do reszty szlifiwrke ;)

    1
  • #5 04 Paź 2006 19:02
    syncmasterj
    Poziom 11  

    kup sobie orginalny wirnik albo daj stary przewinąć inaczej nic nie zdziałasz

    0
  • #6 04 Paź 2006 19:25
    sobekkk
    Poziom 11  

    nowy oryginalno kosztuje kolo 400zł jesli wogole dostane !
    a przewiniecie... :/ czy to sie nie rozleci na takich obrotach jak pracuje szlifierka ? wywaza mi to dokladnie ?

    0
  • #7 07 Paź 2006 00:31
    rewik
    Poziom 18  

    Ja w Poznaniu daję do gościa, który bierze 100-150 zł za przewinięcie. Robi to bardzo dokładnie, nigdy nie mialem żadnej reklamacji. Jak chcesz mogę podać jego adres na priv

    0
  • #8 08 Paź 2006 00:54
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Pytanie: czy szczotki dają się obrócić? Bo dla przeciwnego kierunku obrotów powinny być w innym miejscu.
    I uwaga: one pewnie dotykają "na skos", i mogą nie ślizgać się gładko przy zmienionym kierunku obrotów
    - przypuszczam, że jedyne, co można zrobić w takiej sytuacji, to przerobić konstrukcję szczotek.

    Jeszcze jedna możliwość (zgaduję, że szczotki są te, co były, i pożądany kierunek obrotów im pasuje):
    może jeśli się nie da przesunąć szczotek, to da się przesunąć (obrócić) komutator względem cewek.

    0
  • #9 08 Paź 2006 09:15
    robokop
    Moderator Samochody

    Kombinowanie tu nic nie da , tak jak pisałem wyżej . Pozostaje jedynie przewinięcie starego wirnika ,co znowu nie jest takie drogie i wcale nie ujmuje mu trwałości, tym bardziej żeto jest Hilti , sprze z gatunku drogich i profesjonalnych.

    1
  • #10 08 Paź 2006 15:36
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Rozumiem, że w starym wirniku poharatało komutator, a będzie potrzebny.
    I myślę, że łatwiej może być zrobić coś ze szczotkami, niż przewijać wirnik.

    0
  • #11 08 Paź 2006 15:46
    robokop
    Moderator Samochody

    Przy przezwajaniu wirnika zawsze powinien być dany nowy komutator ,a dopasowanie wirnika od innej maszyny wcale nie jest takie proste , oprucz kąta nachylenia szczotek pozostaje jeszcze jak już wspomniałem problem tzw. martwej strefy podstawowego zjawiska umożliwiającego poprawną pracę maszyn prądu stałego

    0
  • #12 08 Paź 2006 16:23
    DonRomano
    Poziom 33  

    Panowie nic nie trzeba przewijać.
    Wirnik i stojan połączone są szeregowo, czy tak?
    W takiej sytuacji tak jak w zwykłej np.wiertarce z przełącznikiem obrotów lewo-prawo wystarczy zamienić miejscami podłączenie szczotek i szlifiera zmieni kierunek obrotów.
    A tak nawiasem mówiąc dla BOSCHA i HILTI większość podzespołów jest robiona przez te same fabryki i są to elementy w pełni zamienialne.

    0
  • #13 08 Paź 2006 17:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Założyciel wątka już to robił i wali mu ogniem zpod szczotek o ile dobrze się doczytałem.:cry:[/u]

    0
  • #14 09 Paź 2006 13:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jeśli ten zakład zajmujący się przewijaniem ma komutator do takiego wirnika,
    to może są w stanie wymienić sam komutator, nie ruszając uzwojeń?
    Nie wiem, na ile to wykonalne, w jaki sposób są tam zrobione połączenia.

    Oczywiście o ile uzwojenia nie uległy uszkodzeniu, jak się rozwalił komutator
    - to pewnie będą mogli stwierdzić w warsztacie, jak rozbiorą ten komutator,
    chyba że da się pomierzyć omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi
    sektorami komutatora - jak są jednakowe, to dobrze, jak któraś jest dużo
    większa, to znaczy że jest przerwa któregoś uzwojenia - uzwojenia wirnika
    są pomiędzy kolejnymi sektorami komutatora, połączone "w kółko".

    0
  • #15 09 Paź 2006 21:21
    robokop
    Moderator Samochody

    _jta_ napisał:
    Jeśli ten zakład zajmujący się przewijaniem ma komutator do takiego wirnika,
    to może są w stanie wymienić sam komutator, nie ruszając uzwojeń?
    Nie wiem, na ile to wykonalne, w jaki sposób są tam zrobione połączenia.

    Oczywiście o ile uzwojenia nie uległy uszkodzeniu, jak się rozwalił komutator
    - to pewnie będą mogli stwierdzić w warsztacie, jak rozbiorą ten komutator,
    chyba że da się pomierzyć omomierzem oporności pomiędzy kolejnymi
    sektorami komutatora - jak są jednakowe, to dobrze, jak któraś jest dużo
    większa, to znaczy że jest przerwa któregoś uzwojenia - uzwojenia wirnika
    są pomiędzy kolejnymi sektorami komutatora, połączone "w kółko".
    O ile teoretycznie wymiana sanego komutatora jest możliwa o tyle technologia wykonywania takich napraw to uniemożliwia, z następójących powodów: miejsce gdzie kóńce uzwojeń wchodzą do komutatora jest najczęściej oplecione speciałną nicią i zalane dokładnie żywicą (środkiem do "zlepiania uzwojeń"), ma to na celu wzmocnienie mechaniczne tego miejsca i nie ma możliwości usunięcia tego bez uszkodzenia izolacji uzwojeń, powód drugi to samo łączenie uzwojeń z komutatorem - kążda działka komutatora ma wcięcie w kóre jest wprowadzany drucik a następnie w zależności od użytej technologi może być zaprasowany (poprzez zapunktowanie wcięcia działki), zalutowany (rozruszniki i prądnice samochodowe) lub zgrzany ( zespawany jak ktoś woli). Przy przezwajaniu wirnika , na maszynie podobnej do tokarki odcinane są czoła uzwojeń z obu stron a następnie uzwojenie jest usuwane tak samo stary komutator ( jako element ulegający najczęstszym awariom w prawidłowo użytkowanym sprzęcie), tak że ze starego wirnika zostaje oś i pakiet rdzenia na który zostaje nawinięte nowe uzwojenie , wciśnięty nowy komutator , całość jest łączona , impregnowana a następnie do suszenia i w końcu moment elektronicznego wyważenia . Odwrotny przypadek założyciela wątka wynika po prostu z faktu iż jego wirnik ma uzwojenia nawijane w odwrotną stronę , tak że nie ma co kombinować z przeróbkami , fabryki ( tym bardziej Hilti ) się nie poprawi, pozostaje tylko poszukać zakładu przezwajającego wirniki ( wydaje mi się że koszt nie powinien przekroczyć 200zł)

    0
  • #16 01 Gru 2006 22:43
    sobekkk
    Poziom 11  

    Przyczyna był nie odpowiedni wirnik. Nowe modele HILTI 125 maja te same wirniki co BOSCH. Ja mam ta starsza z innym wirnikiem. Odesłałem do sklepu w którym kupiłem wirnik całą szlifierkę i został on wymieniony na odpowiedni (jest w tej samej cenie).
    Sklep to specserwis.pl (ja załatwiałem przez allegro)

    Temat zamat zamykam

    0