Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 1.1 jak połaczyć gwiazda czy trójkąt

opto17 07 Paź 2006 20:43 4552 16
  • #1 07 Paź 2006 20:43
    opto17
    Poziom 13  

    mam sobie taki slniczek i piłę silnik nie był zakupiony wraz z użądzeniem jak podłaczyć czy muszę stosować przełącznik gwiazda trójkąt czy mogę sobie darować i połączyć ten silniczek w gwiazdę czy może lepiej w trójkąt

  • Pomocny post
    #2 07 Paź 2006 20:55
    fuutro
    Poziom 43  

    A przy silniku jest mowa o pracy gwiazda/trójkąt ? Jak na złość nie każdy silnik można tak przełączać. Jakie są właściwie parametry tego silnika? Jeśli moc to 1,1 kW to spróbuj połączyć go w trójkąt i włączyć, bo przy tej nocy to nie ma co nażekać na duży prąd rozruchowy. Jeśli siębędzie szybko nagrzewać to musisz pozostaćprzy gwieździe.

  • Pomocny post
    #3 08 Paź 2006 00:42
    jdjan1
    Poziom 25  

    Witam!

    Kolega fuutro napisał:

    Cytat:
    Jeśli moc to 1,1 kW to spróbuj połączyć go w trójkąt i włączyć, bo przy tej nocy to nie ma co nażekać na duży prąd rozruchowy.


    Szanowny Kolego, jeżeli nie jesteś pewny swojej wiedzy, to nie pisz!

    Kolego opto17 silniki tej mocy (pod warunkiem, że jest trójfazowy!) łączyło się dla 400V napięcia miedzyprzewodowego najczęściej w gwiazdę. Nie jest to jednak bezwzględna reguła!!!
    Dla pewności proszę podać dane z tabliczki znamionowej - wtedy będzie można rozstrzygnąć jednoznacznie.

    Pozdrawiam

    Jan

  • Pomocny post
    #4 08 Paź 2006 01:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Ponadto w uzupełnieniu postu kolegi Jdjan1 przy silniku o mocy 1,1kw przełącznik gwiazda / trójkąt nie jest wymagany , jest to przełącznik rozruchowy do silników o większych mocach ( w przypadku sieci publicznych powyżej bodajże 4kw) i ma za zadanie obniżyć prąd przy rozruchu silnika . Silniki o tak małych mocach łączy się w trójkąt ( dla pracy 400V) najczęsciej tak jest napisane na tabliczce znamionowej, wyjątkiem są silniki produkcji ZSSR ze względu na zdarzający się u nich standard 127/220V, wtedy taki silnik łączy się w gwiazdę.

  • Pomocny post
    #5 08 Paź 2006 09:30
    menek
    Poziom 19  

    Kolego robokop, tak małe silniki łączy się w gwiazdę, bo są to przeważnie silniki na napięcia 230/400V więc przy standardowym napięciu sieci możliwa jest tylko praca przy połączeniu w gwiazdę. Dopiero większe silniki (nie pamiętam od jakiej mocy, gdzieś koło 4÷5 kW dla standardowych serii silników) są przystosowane do napięć 400/690V i te można łączyć w trójkąt.
    Silniki produkcji byłego ZSRR nie mogą pracować bez transformatora obniżającego napięcie (lub falownika zasilanego jednofazowo), ponieważ są przystosowane do napięcia przewodowego 220 V.

  • Pomocny post
    #6 08 Paź 2006 09:43
    robokop
    Moderator Samochody

    Faktycznie , byłem teraz specjalnie zobaczyć, silnik 0,8 kW ma na tabliczce połączenie w gwiazdę., co nie zmienia faktu że pomimo napisu 380V uzwojenia pracują przy 220 :).Trochę za długo nie miałem z tym doczynienia

  • Pomocny post
    #7 08 Paź 2006 10:28
    Szymek_14
    Poziom 16  

    Jeśli chodzi o silniki to łączymy za pomocą wył. gwiazda /trójkąt przy mocach powyżej 4KW(gdyż dopiero te silniki pobierają na tyle duży prąd przy rozruchu że musimy go obniżać). Ale i tak nie przy wszystkich silnikach stosujemy wył. gwiazda trójkąt gdyż tracimy przy gwieździe na mocy i nie jest to wskazane. Są także silniki nawinięte w gwiazdę i nie możemy wówczas zastosować trójkąta. Jeśli chodzi o silniki z za wschodniej granicy to łączymy je tak samo jak nasze patrząc na tabliczkę znamionową. Zmieni się tylko prędkość obrotowa silnika w stosunku do podanej na tabliczce znamionowej gdyż w silnikach indukcyjnych prędkość jest wprost proporcjonalna do częstotliwości a ta u nas jest mniejsza i wynosi 50Hz a u nich 60Hz

  • Pomocny post
    #8 08 Paź 2006 11:23
    robokop
    Moderator Samochody

    Z tym wyłącznikiem gwiazda / trójkąt to jest tak że jest obowiązek stosowania do silników o mocy powyżej 4kW załączanych do sieci publicznej , chodzi o zmniej szenie prądu rozruchu ( o pierwiastek z 3) i zwiększenie momentu rozruchowego silnika .Uruskich też jest f= 50Hz , 60 masz w USA , Hong- kongu i bodajże w Chinach, W przeszłości mieliśmy linie przesyłowe eksportowe do ruskich co przy innej częstotliwości byłoby nie możliwe bez użycia cyklokonwerterów.A ponadto prędkość obrotowa silnika indukcyjnego klatkowego asynchronicznego wynika ze wzoru 60 * częstotliwość sieci podzielone przez liczbę par biegunów. ( minus oczywiście tzw poślizg zależny min od szczeliny magnetycznej pomiędzy wirnikiem a stojanem.)

  • Pomocny post
    #9 08 Paź 2006 11:47
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    robokop napisał:

    ...

    A ponadto prędkość obrotowa silnika indukcyjnego klatkowego asynchronicznego wynika ze wzoru 60 * częstotliwość sieci podzielone przez liczbę par biegunów. ( minus oczywiście tzw poślizg zależny min od szczeliny magnetycznej pomiędzy wirnikiem a stojanem.)

    Prawda, ale prędkość obrotowa silnika asynchronicznego (w obr./min) nie jest daną rożnicą poślizgu s, tylko jako iloczyn
    n = ns • (1 - s), gdzie
    n - aktualna prędkość obrotowa wału silnika,
    ns - prędkość synchronicza (strumienia w stojanie ns = 60 • f / 2p, gdzie
    f - częstotliwosć sieci energetycznej,
    2p - liczba par biegunów),
    s - poślig wirnika.
    Należy nadmienić iż poślizg wirnika zależny jest od konstrukcji silnika (szczelina , pochylenie "prętów" wirnika), oraz od momentu obciążenia na wale.
    Typowa wartość poślizgu s zawiera się od 2% do 10% w zakresie od biegu jalowego do obciążenia nominalnego wału.
    Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #10 08 Paź 2006 12:41
    chester8
    Poziom 18  

    Panowie wiedzę, ze dużo tu gadania, Zacznijmy od tego co jest zawarte na tabliczce znamionowej, jeśli jest to połączenie przy normalnej pracy w gwiazde to nie ma żadnego przełącznika a jeśli jest to trójkąt to można go zastosować ale nie trzeba jeśli maszyna nie ma ciężkiego rozruchu jak np. koła zamachowe, wentylatory, przekładnie itp. ja mam silnik 11kW i startuje normalnie z sieci bez problemu, wszystko zależy jakie kto ma zabezpuieczenia
    Stosowanie przełącznika przy dużych mocach jest wskazane ze wzdlędu na obniżenie toważyszących rozruchowi przeciążeń. pozdrawiam

  • Pomocny post
    #11 08 Paź 2006 14:19
    robokop
    Moderator Samochody

    chester8 napisał:
    Panowie wiedzę, ze dużo tu gadania, Zacznijmy od tego co jest zawarte na tabliczce znamionowej, jeśli jest to połączenie przy normalnej pracy w gwiazde to nie ma żadnego przełącznika a jeśli jest to trójkąt to można go zastosować ale nie trzeba jeśli maszyna nie ma ciężkiego rozruchu jak np. koła zamachowe, wentylatory, przekładnie itp. ja mam silnik 11kW i startuje normalnie z sieci bez problemu, wszystko zależy jakie kto ma zabezpuieczenia
    Stosowanie przełącznika przy dużych mocach jest wskazane ze wzdlędu na obniżenie toważyszących rozruchowi przeciążeń. pozdrawiam
    Z biedy to i silnik 18Kw odpslałem bez przełącznika, i dopóki nie osiągnął prędkości nominalnej to na wsi nie było światła:D. Biorąc pod uwagę że prąd rozruchu w/w silnika jest 4 - 6 razy większy od Izn (w zależności od obciążenia) to pomyśl sobie że w momencie załączenia takiego silnika zaczyna spływać izolacja z kabli:D, ponadto moment rozruchowy tak uruchamianegi silnika jest mniejszy o √3. Założycielowi wątka wyjaśniliśmy w czym żecz i tylko wymieniamy się uwagami.

  • #12 08 Paź 2006 19:11
    Szymek_14
    Poziom 16  

    Jeśli chodzi o silniki indukcyjne to najczęściej spotykane są na 1400 i 2800obr/min i na tabliczkach znamionowych jest 50 Hz
    Mam 2 silniki indukcyjne kupione w latach 90-tych od osób z za wschodniej granicy o różnej mocy i z różnymi prędkościami 1600 i 3200 obr/min, 60Hz. Natomiast wyszystkie urządzenia pochodzące z USA są na 110V 50Hz(stosuje dodatkowe trafo 220/110V.

  • #13 09 Paź 2006 06:39
    menek
    Poziom 19  

    Kolego robokop, twierdzisz że moment rozruchowy silnika bez przełącznika gwiazda/trójkąt jest √3 mniejszy; możesz uściślić od czego jest mniejszy? Bo we wszystkich przeczytanych książkach twierdzą, że moment rozruchowy silnika połączonego w gwiazdę jest trzykrotnie mniejszy od momentu rozruchowego przy połączeniu w trójkąt.

  • #14 09 Paź 2006 21:44
    robokop
    Moderator Samochody

    Cóż nie chcę się wdawać w dyskusję ale cytuję Poradnik Elektryka WSiP wyd 1995 str273:" Prąd rozruchowy podczas bezpośredniego włączenia silnika do sieci może dochodzić do 9In a moment rozruchowy może być mniejszy ode momentu znamionowego .Właściwości rozruchowe silników można zmienić przez:
    -zmianę wartości napięcia zasilania stojana - tylko przy rozruchu lekkim ( za pomocą transformatora , autotransformatora bądż przełącznika gwiazda - trójkąt....)Ponadto wynikło przejęzyczenie chodziło o prąd pobierany z sieci jest pierwiastek z 3 mniejszy w związku ze zmniejszeniem napięcia o tą samą wartośc.














    '

  • #15 10 Paź 2006 02:19
    jdjan1
    Poziom 25  

    Witam!

    Kolega robokop napisał:

    Cytat:
    Ponadto wynikło przejęzyczenie chodziło o prąd pobierany z sieci jest pierwiastek z 3 mniejszy w związku ze zmniejszeniem napięcia o tą samą wartośc.


    Kolego: NIE! NIE! i jeszcze raz NIE!!!

    Jan

  • #16 10 Paź 2006 07:43
    Szymek_14
    Poziom 16  

    Napięcie jest o pierwiastek z 3 (razy) większe w trójkącie niż w gwieździe. Mówimy o silniku którego prąd rozruchu zależy od obciążenia i w zależności od zastosowania silnika powinien być zastosowany wyłącznik gwiazda trójkąt nawet przy silniku 4KW. Prąd rozruchu przyjmujemy 3 razy większy od tego który będzie pobierał później silnik. W szczególnych sytuacjach nawet 5 razy np. przy młockarniach i wtedy często pomagamy silnikowi przy rozruchu ręcznie wprawiając maszynę w ruch ciągnąc za pas transmisyjny. Dawniej często było to praktykowane ale teraz mamy kombajny zbożowe. Gdy nie znamy prądu znamionowego a chcemy dobrać zabezpieczenie znając moc silnika to wówczas przyjmujemy prąd znamionowy jako moc x2 przy silnikach 3-faz

    Oczywiście pomyłka przy pisaniu kolego menek

  • #17 10 Paź 2006 10:17
    menek
    Poziom 19  

    Nie można zastosować przełącznika gwiazda/trójkąt nawet w silniku 10 kW jeśli na jego tabliczce znamionowej jest napisane 220/380V (czy 230/400V). Taki silnik może byż przyłączony do sieci tylko w gwiazdę, bo uzwojenia są przystosowane do napięcia fazowego o wartości 220V. W trójkąt można łączyć silnik, którego uzwojenia są przystosowane do napięcia fazowego 380V (400V).
    Żeby nie było niejasności:
    Gwiazda: Ip = If, Uf = Up/√3
    Trójkąt: Ip = √3 If, Uf = Up
    Kolego Szymek_14, napięcie nie jest "o pierwiastek z 3 większe" tylko "pierwiastek z 3 razy większe" - to duża różnica...

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME