Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Który silnik tańszy w produkcji? Praca w trójkącie/gwieździe

16 Paź 2006 19:40 1189 2
  • Poziom 10  
    Witam, prosze mi pomoc w rozwiazaniu "pracy domowej". Ktory silnik bedzie tanszy w produkcji? Czy ten odrazu przystosowany do pracy w trojkacie czy ten w gwiezdzie? Moc 5,5kW. Prosze w miare mozliwsci uzasadnic.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 24  
    Silnik powinien mieć instalowany przełacznik pracy trójkąt-gwiazda. Praktycznie przełacznik ten jest pomocny w rozruchu silnika pod obciażeniem. Po staremu najpierw 3*220V w gwiazdę a nastepnie 3*380V w trójkąt na wyższe obroty. Sam silnik posiada trzy uzwojenia
    któte mozna przełaczać w trójkąt i gwiazdę więc koszty te same.
  • Poziom 43  
    Witam,
    ollke napisał:
    Witam, prosze mi pomoc w rozwiazaniu "pracy domowej". Ktory silnik bedzie tanszy w produkcji?

    nie bardzo rozumiem tego pytania, czyżbyś chciał produkować takie silniki?

    ollke napisał:
    Czy ten odrazu przystosowany do pracy w trojkacie czy ten w gwiezdzie? Moc 5,5kW. Prosze w miare mozliwsci uzasadnic.

    Dla takiej mocy, to powinien być, ze względu na rozruch, silnik przystosowany do pracy w trójkąt, by można było zastoswać przełącznik Y/Δ.
    W Polsce powszechnie stosowane jest napięcie międzyprzewodowe 400V (kiedyś 380V), ale bywa też inne, więc na tabliczce znamionowej powiniem mieć opis; Y/Δ 690V/400V (660V/380V), czyli przystosowany do pracy przy skojarzeniu w Y - gwiazdę przy napięciu międzyprzewodowym 690V (660V), oraz przy skojarzeniu w Δ - trójkąt przy napięciu międzyprzewodowym 400V (380V).
    Oczywiście do rozruchu takiego silnika potrzebny jest przełącznik gwiazda-trójkąt i co najważniejsze; prawidłowo dobrana charakterystyka momentu obciążenia wału tego silnika (charakterystyka silnika) przy pracy w Y do takiej charakterystyki dołączonego obciążenia, by przy niepełnej mocy (skojarzony w Y) silnik mógł uzyskać odpowiednio duże obroty wału przed przełączeniem go do pracy w trójkąt, ponieważ w przypadku przeciwnym to i tak udar prądu będzie znaczny.
    W takim przypadku, by zmniejszyć ów udar, należy stosować inne bardziej wyrafinowane sposoby rozruchu silnika (rozrusznik tyrystorowy - tyrystory symetryczne, lub falownik). Oczywiście wtedy przełącznik Y/Δ nie ma zastosowania i rodzaj skojarzenia uzwojeń również nie, istotna jest tylko zgodność napięć nominalnych; pracy silnika i międzyprzewodowego trójfazowej sieci energetycznej.
    Pozdrawiam