Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy na MOSFETcie do fiata 126p

MlodyAmator 22 Paź 2006 23:50 68181 102
  • #31
    lechoo
    Poziom 39  
    Można było spotkać w literaturze sprzed kilkunastu lat (bodajże w Radioelektroniku) podobne ulepszacze zapłonu, ale z potrójną iskrą podczas rozruchu - ponoć ułatwiało to odpalanie silnika w niskich temperaturach.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Na weekendzie założyłem moduł mojego wykonania do silnika: Standard, zapłon ustawiony na 10° wyprzedzenia.
    Modyfikacje, jakich dokonałem to: Zmniejszenie przerwy na aparacie do 0.2mm, odłączenie kondesatora przy aparacie i zamontowanie samego modułu, zostało jeszcze zwiększenie przerwy na świecach, ale mi się nie chciało :P [Przewód oporowy zostawiłem.]
    Sam moduł zamotowałem w prawym wlocie powietrza [nad cewką] z zachowaniem odległości, żeby radiator nie dotykał masy.
    Powiem tak: Odpala na tyk, lepiej niż wcześniej, rano [po zimniej nocy] odpalił bez ssania i bez "gazu" :!: Wprawdzie nie dało się odrazu jechać, ale wcześniej to było niemożliwe! Wcześniej jak był gorący przy zapalaniu czasem było słychać mocną eksplozję, a dopiero później silnik odpalał, teraz tego nie ma, odrazu odpala, wystarczy jeden obrót wału bez względu na temperaturę silnika.
    Sama praca stała się równiejsza, DUŻO równiejsza, niemalże idealna. Czuć, że chce jechać i nie zalewa go gwałtowne otworzenie przepustnicy :D Na wolnych obrotach, nie "kicha" pracuje równo.
    Spalania jeszcze nie sprawdziłem. Pozatym to naprawdę pomaga!

    nowy12 napisał:
    Witam wszystkich mam pytanie czy ten układ zda egzamin w audi 1,6 na gazniku?

    Według autora napewno poprawi zapłon we wszystkich silnikach z przerywaczem mechanicznym.

    makar1 napisał:
    Po co psuć coś co jest proste tanie i w miare dobre.

    Jakoś z moich obserwacji nie zauważyłem, żebym coś popsuł... Wręcz przeciwnie! Polecam układ, naprawdę pomaga.

    Tutaj znajdziecie więcej informacji na temat elektronicznych modułów zapłonowych, oraz oznaczeń cewek: http://elektronika-motocyklowa.pl/ [to nie jest reklama :!: ]

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #33
    ...:::Artur:::...
    Poziom 10  
    MlodyAmator, powiedz mi czy układ pozostawiłeś w takim stanie jakim zrobiłes na początku i czy po tym co mówili na forum nic nie zmianiałeś, bo cały czas chcę go zrobic, a nie wiem czy ostatecznie moge skorzystać z tego schematu, nic nie zmieniając (żeby mi to dobrze chodziło). Pozdrawiam
  • #34
    Seweryn01
    Poziom 14  
    jak już kiedyś wspominałem że jeśli zdam ostatni egzamin to zaraz biore się za ten moduł zapłonowy. I powiem że faktycznie lepiej odpala. A jeszcze jedno pytanko odnośnie pzterwy na świecach pozostawić ją bez zmian?? czy coś zmienić. A i co z tym nieszczęsnym przewodem oporowym?? Ja go pozostawiłem bo nie widziałem żadnej różnicy czy był czy go nie było.
  • #35
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    ...:::Artur:::... wszystko zostało tak, jak zrobiłem pierwotnie, czyli według schematu. Działa po dziś dzień i powiem, że czasami jak jest ok 10°C odpala bez ssania :D
    Seweryn01 jeśli chodzi o świece, to ja zostawiłem bez zmian, bo raz, że mi się spieszyło, a dwa, że mi się nie chciało, ale zalecane jest ustawienie na 1mm. No i zmniejszyłem przerwe na przerywaczu do 0,2mm i odłaczyłem kondensator [ten przy przerywaczu]. Przewód oporowy to sam nie wiem, ale ja zostawiłem, a układ i tak zdaje egazmin, bez niego z wyliczeń mi wyszło, że przez cewkę będzie płynął zbyt duży prąd, który może ją uszkodzić.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • Relpol przekaźniki
  • #36
    Troll26
    Poziom 18  
    Co do drutuo oporowego ( tego do cewki) to nalezy go pominąc o ile rezystanaca cewki zapłonowej jest około 3 om
    Z resztą przekopałem swoje archiwum i znalazłem 2 rozwiązania elektronicznego zapł. Myślę że autor sie nie obrazi :)
    zapł.-kompletna dokumentacja PCB, Opis ww rozwiazania itd
    zapłon. - inne rozwiązanie( bardziej elektroniczne ze zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu) skany z praktycznego 02/01
    Załączniki:
  • #37
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Jeżeli rezystancja cewki zapłonowej wynosi 3Ohm to druta oporowego się nie instaluje wogóle. Drut oporowy występuje jedynie przy cewkach 1,7Ohm [trzebabyło przestudiować strone o cewkach, albo mieć "Malucha" ;) ].

    Napewno się nie obrażę ;) Ale miło by było, gdyby prowizji nie było, biorąc pod uwage fakt, iż jest to dział DIY.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #38
    Troll26
    Poziom 18  
    Mówisz i masz :) sorki ale przeoczyłem..dawno sie nie udzielałem.
    A tak nawiasem to chodziło o autora rozwiązania ..dane w zap.rar
    Pozdrawiam

    polecam również lekture http://fiat126p.iq.pl/forum/
  • #39
    wwekol
    Poziom 11  
    CHyba sprobuje cos takiego zmoncic tylko bym uklad przerobila aby potencjometrem mozna bylo zmieniac opuznienie zapłonu np. z 10' na 13'.


    Pozdrawiam Sławek
  • #40
    Troll26
    Poziom 18  
    tu masz wszystko "zaplon.rar" tylko konstrukcja troche wypasiona jak na baka :)
  • #41
    tosiek1
    Poziom 15  
    Witam.Zlozylem ten modul jakies dwa lata temu dokladnie wg tego pierwszego schematu.Przewod oporowy jest zupelnie niepotrzebny.Niepotrzebny jest tez kondensator przy aparacie zaplonowym.Modul ma zdolnosc samooczyszczania stykow przerywacza wiec niepotrzebna jest okresowe czyszczenie stykow i regulacja przerwy.Ponadto styki sie tak nie wypalaja jak przy tradycyjnym rozwiazaniu.Uklad sprawuje sie znakomicie juz od dwoch lat mimo braku jakiejkolwiek obudowy jest po prostu przykrecony do radiatora i podwieszony na gorze komory silnika.Od czasu zamonowania skonczyly sie klopoty z rozruchem.Energia iskry jest wieksza i ogolnie maluszek zbiera sia jakby lepej a moze to efekt placebo :P
    Pozdrawiam.
    michał



    Aha zapomnialem dodac ze jak zamontujecie juz to cudo to zwiekszcie sobie przerwe na swiecy tak do 1 mm wtedy bedzie jeszcze lepszy efekt bo jak wiadomo im dłuższa iskra tym lepsze spalanie nawet ubogich mieszanek :)
  • #42
    Marcin_126
    Poziom 16  
    Młodyamator, proponowałbym zbudować inny układ, tzn. z elektroniki dla wszystkich (był artykuł).
    Układ był wyposażony właśnie w kontrolę prądu cewki, automatyczne przeciwdziałanie grzaniu jej gdy silnik sie nie kręcił, odatkowo żeby wyeliminować problem pustego obrotu wałem wystarczyło dać jedną diodkę od rozrusznika.
    Fabrzycznie nawet instalacja malca (wersja FL, ja taką miałem) była do tego przyastosowana, tzn. od rozrusznika była dioda do cewki, podczas odpalania omijało się drut oporowy.
    dodatkowy bonus jest że w takim module można dodać wejście odciecia zapłonu żeby podłączyć alarm wtedy pomijasz przekaźnik który mógłby kiedyś powodować że malec by nie odpalił :)
  • #43
    Pałchon
    Poziom 12  
    Chciałbym zrobić sobie teki moduł zapłonowy do cezet 175 6V, zapłon bateryjne, minus w przerywaczu jest na kowadełku, które rozwiązanie będzie najlepsze?
  • #44
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Marcin_126 może byłby lepszy, ale czy się opłaca? I czy jest bardzo skomplikowany? Ale powiem Ci, że ten z 1. strony działa wyśmienicie i prawde mówiąc nie potrzebuje nic więcej, ale mimo to jakbyś mógł dać skany, bo nie mam dostępu do takiej literatury, a interesuje mnie ten temat.

    Pałchon schemat modułu z 1. strony jest właśnie przystosowany do tego, że na przerywaczu [kowadełku] jest masa [minus]. Układ z powodzeniem będzie działał i na 6V, pod warunkiem prawidłowego wykonania.
    Jeśli chodzi o to który będzie najlepszy, to ja mogę Ci zaproponować ten moduł z 1. strony, wykonałem go i od momentu założenia, niemiałem problemu z zapłonem. Jeśli chodzi o inne projekty, to niestety [narazie ;)] ich nie testowałem, więc nie wypowiem się na ich temat.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #45
    Pałchon
    Poziom 12  
    Moduł zapłonowy na MOSFETcie do fiata 126p

    Więc jeśli chce na 6V to ten schemat i nic w nim nie musze przerabiać?
  • #47
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Tak, ja od czasu do czasu... ;)
    Do instalacji 6V dokładnie ten schemat. Nic nie trzeba zmieniać, sprawdziłem wprawdzie na żarówce, ale będzie działał.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #48
    Arkadius3
    Poziom 16  
    chyba zbuduje ten układ do malczana co mamy na warsztatach (aktualna moc 50KM mierzona na hamowni) tylko ciekawe jak ten układ będzie działał przy ostrych wałkach rozrządu bo wógle ten silnik juz nie pracuje jak malucha :) zrobimy sprawdzimy i zdamy relacje ale to dopiero później się za to wezne najpierw trzeba wykończyć to co zaczołem juz
  • #49
    Maślakmj
    Poziom 12  
    Witam!
    zacznijmy od tego że z elektroniką se radze ale z mechaniką to jestem strasznie zielony...
    więc czy taki układ rowniez pomoże w elegancie??i czy jest jakas roznica??
    I czy jest taka opcja odpalenia malacza przez "przycisk" że pierw włączamy stacyjke jakimś włącznikiem a potem przez przycisk zapłon??
    jest taka opcja?? oczywiście wszystko zabezpieczone...
    Pozdrawiam!
  • #50
    malutki000
    Poziom 17  
    Witam.
    O ile mi wiadomo to w Elegantach były już montowane elektroniczne zapłony fabrycznie więc jeżeli założysz drugi moduł to nic to nie zmieni.
    Co do odpalania na przycisk to oczywiście jest taka możliwość i spotkałem się z czymś takim i chyba nawet było to również montowane seryjnie to niektórych modeli 126p
  • #51
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Przeniosłem z DIY pozostałe
  • #52
    wwekol
    Poziom 11  
    Witam do eleganata tego układziku nie mozna dac bo tam niema kondensatora, chyba ze ktos chce orginalny wyrzucic i zastapic na ten , ale sie nie opłaca w elegancie jest jeszcze układ zapłonu przyspieszany albo opuzniany czujnikiem podcisnienia- niby lepszy ale słyszałem od paru mechaników ze jak łańcuszek rozrządu jest juz wyjechany to sa problemy z zapłonem bo zapłon ma sygnał z czujnika na kole od odsrodkowego filtra oleju.

    Pozdrawiam
  • #53
    Marcin_126
    Poziom 16  
    MłodyAmator, moduł o kórym wpominałem ma chyba 2 tranzystory więcej więc fortuny nie trzeba żeby coś takiego złożyć.
    skanu niestety nie mam.
    wwekol, o jakim kondensatorze ty mówisz.
    dlaczego niby oryginalny moduł miałby być gorszy przecież jeżeli omijasz łańcuszek który się rozciąga tym samym eliminujesz bład pomiaru położenia wału.
  • #54
    wwekol
    Poziom 11  
    Do kolegi Marcin_126 musisz dokładniej przeczytac -wadom orginalnego jest to ze wpewnym sensie pogarsza sie jego nazwijmy to skutecznosc własnie poprzez rozciaganie sie łańcuszka od którego jest zależny...

    Do wszystkich:-) złożyłem układzik i jak malacz jest zimny nie pali po długim kreceniu jak jest ciepły jest wszystko okej zaznaczan ze rozłączyłem tylko kondensatro i niezmieniałem odległosci przerwy na stykach przerywacza ani swiec i zostawiłem przewód oporowy.. Czy to moze byc tylko spowodowane tylko ta odlegloscia styków na przerywaczu?? Koledzy inni pisali powyzej ze nawet z przewodem oporowym ekstra zimny pali..
  • #56
    Seweryn01
    Poziom 14  
    Witam. Ja taki układzik złożyłem już nieco czasu temu.zaraz na początku jak ten temat powstał. Różnica jest widoczna.Ale cudów ten ukąłd nie robi. Rozruch jesty rzeczywiście nieco łatwiejszy. Ja zrobiłem jeszcze takie cos ze jeśli podam napięcie na ten układ włązca sie wyłązcnik czasowy który zwiera pzrewód oporowy na kilka sekund okoo 20. Przez co cewka dosteje nieco większy prąd. Pozdrawiam
  • #57
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    wwekol u mnie też był problem z zapłonem zimnego silnika do momentu ustawienia przerwy na aparacie 0.2mm i od tamtego momentu odpala bez problemu. Nawet przy mrozie -20°C [tu już trzeba chwile pokręcić, ale silnik ma już ponad 130tys. km od remontu].

    Ja mam zamontowany układ w tym samym miejscu, tylko że we wnętrzu tego kanału, a mase wziąłem z mocowania cewki ;)

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #58
    wwekol
    Poziom 11  
    Witam dzięki za rade MlodyAmator właśnie tak zrobiłem i pali odrazu wiedz jednak ma znaczenie przerwa na stykach przerywacza:-) ustawiłem również na świecach około 0,9mm, ale przewodu oporowego nie usuwałem.
    Mam pytanie skąd wzioles zasilanie modułu 12V, bo ja z tego nieszczęsnego przewodu oporowego który zasila cewke. A na allegro widziałem taki układ firmy Unitra w którym trzeba usunąć ten przewód.

    Pozdrawiam
  • #59
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Więc tak:
    Zasilanie układu wziąłem z miejsca w którym przewód oporowy łączy się ze zwykłym przewodem zasilającym.
    Co do tego nieszczęsnego przewodu oporowego, to ja go też zostawiłem [pisałem o tym wcześniej], ale podobno bez niego nic się nie stanie, a nawet będzie lepiej. Cewka dostanie ok. 30W więcej, ale czy to jej nie uszkodzi? Mi zależało na tym żeby autko było niezawodne [bo podobno nic się nie stanie, podobno...], w prawdzie dzisiaj cewka do malucha kosztuje grosze na szrocie, ale nie chciałbym jej zmieniać w mrozie -20°C w ciemnym lesie nocą. ;)

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #60
    netbios
    Poziom 10  
    Witam

    Zastosowałem ten układ do wski 175. Zasilanie niestety 6V cewka 6V 1.6Ω.
    Przez pierwszy moment układ zadziałał, po ruszeniu motorka z garażu wsk zaczęła przerywać i zgasła. Iskra czasem jest, cewka zapłonowa dalej ma 1,6 Ω(więc chyba działa).
    Potrzebuje porady w sprawie tej usterki....
    Wiem, że powinienem dołożyć jakiś drut oporowy ale nie wiem o co chodzi??

    Proszę o pomoc ( bo ja nie jestem "oblatatny: w tej dziedzinie za bardzo)

    Pzdr