Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy na MOSFETcie do fiata 126p

MlodyAmator 04 Mar 2007 10:15 68199 102
  • #61
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Ten cały nieszczęsny drut oporowy, to się tyczy tylko fiatów 126p, więc Ty się nim nie przejmuj.
    Jeśli chodzi o te objawy opisane przez Ciebie, to podejrzewam, że nie odłączyłeś kondensatora przy aparacie zapłonowym, i/lub nie zmniejszyłeś przerwy, bo oryginalna jest na pewno za duża, powinna być coś ok. 0,2mm [chociaż WSK może reagować inaczej, ale to już można drogą prób i błędów dopracować]. A co do zasilania 6V to nie przeszkadza, ja testowałem układ na 6V i układ działał poprawnie.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    netbios
    Poziom 10  
    Dzięki za rady ale nie jest ze mną tak źle ponieważ wiedziałem żeby odłączyć kondensator jedyne co pozostaje to przerwa na przerywaczu do regulacji.
    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie świecy bo ja stosuje samochodową i podejrzewam, że jest za "zimna" na ten silniczek i stąd to przerywanie na pierwszych metrach ale nie jestem pewien. Producent zaleca F100 a taka samochodową to nie wiem ile ma??

    Ostatnie pytanie w jaki sposób zrobić wyłącznik czasowy zapłonu po zgaszeniu silnika?? Przydało by sie coś takiego bo Aq ostatnio mi sie rozładowało po tym jak zostawiłem moto z kluczykiem w statyjce.
  • Relpol przekaźniki
  • #63
    Nostradamus
    Poziom 17  
    ale samochodowa to znaczy jaka?? Z długim gwintem czy taka maluchowa ISKRA??
  • #64
    malutki000
    Poziom 17  
    ile ma "świeca samochodowa" ??
    moze mieć 65 i moze miec 80 lub 100
    napisz symbol swiecy albo cos bo tak to ci nikt nie powie nic
    ale tak mi sie zdaje ze to nie jest wina swiecy to po prostu silnik jest zimny
  • #65
    netbios
    Poziom 10  
    Jest to świeca firmy NGK z długim gwintem do autka na gaz/benzynka.
    Problem polega, że nie ma napisane na niej jaką ma wartość cieplną ale mam zamiar zainwestować w tym tygodniu w ISKRE no powiem Wam czy pomogło...


    Pozdro
  • #66
    Nostradamus
    Poziom 17  
    ma napisane ale w postaci kodu. Musisz wejśc na stronę NGK i tam poszukać modelu.
  • #67
    wwekol
    Poziom 11  
    Do kolegi MlodyAmator - zrobiłem na układzie z drutem oporowym około 500km to co zauważyłem ze jak jest silnik mocno rozgrzany to niechce zapalić i po mroźnej nocy tez. Wiedz wywaliłem wczoraj ten drut tzn ominąłem go pali od reki ale zobaczymy w praktyce..:-) (obyś nie wykrakał tej zmiany cewki w ciemnym lesie przy -20C;-) Pozdrawiam jak cos walnie to napisze (p.s. zmieniłem postojówki przednie na ledy białe walcowe i oswietlenie rejestracji na 1 fluxa białego- różnica jest taka ze swiatła drogowe jaśniej odrobinę świeca (oszczędność 15W:-))
  • #68
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    wwekol u mnie też tak miałem, ale wyregulowałem sobie zawory i gaźnik, i odpala bez problemu. Ja miałem problem tylko przy odpalaniu na rozgrzanym silniku. Jak troszeczkę pojeździsz bez drutu, to powiedz czy jest różnica i czy cewka się nie grzeje za bardzo.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #69
    poeta5
    Poziom 23  
    A co znaczy ustawić przerwę na aparacie zapłonowym???
  • #70
    kierbedz4
    Poziom 34  
    12 lat jeżdziłem zaraz po tym jak wyszła mi gwarancja na malucha na zapłonie elektronicznym. styki były przez tyle lat jak nowe, prąd sterowania niewielki.Przetwornica sasilana z aku podawała napięcie stałe około 320V ładując kondesator 1 uf 600v gdzie napięcie pojawiało się na uzwojeniu wtórnym cewki poprzez tyrystor którego bramka była sterowana tradycyjnym mechanicznym przerywaczem.Cewka zapłonowa pracująca z zapłonem tyrystorowym jest standardowa.Całą masę tych zapłonów można było kupić na bazarach. Z tych zapłonów to była Elektronika 5 i inne .Sam posiadam tych układów może 5.Wykonałem tego typu zapłon tyrystorowy i zamontowałem we Fiacie 125 około 25 lat temu.
  • #71
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Miałem na myśli przerwę na przerywaczu, który we fiacie 126p znajduje się w aparacie zapłonowym [jak w większości starszych samochodów].

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #72
    F2B
    Poziom 10  
    Witam.Mam maly problem z tym wlasnie modulem.Zlozylem i dziala,lecz jak uruchomie motorower(Ogar 200 ,silnik jawki instalacja 6V z aku)to chwile dziala a po chwili pali sie IRF.Prosze o pomoc.Pozdrawiam serdecznie F2B
  • #73
    jerzymm
    Poziom 10  
    Obecnie wszystkie koncerny półprzewodnikowe oferują dedykowane do układów zapłonowych tranzystory IGBT. W ilosciach masowych są tanie jak barszcz ale na otwartm rynku detalicznym są w zasadzie neidostępne.
    W 1998 roku skradziono mi z samochodu (moze raczej wyrobu samochodopodobnego) Polonez Caro moduł zapłonowy. Moduł był koszmarnie, potwornie drogi. Wsród not aplikacyjnych IRF jest nota o zastosowaniu w zapłonie tranzystorów Mosfet. W stosunku do bipolarnych darlingtonów serii BU323, 931 itd, mają mnóstwo zalet.
    Przede wszytkim nowsze (po ca 1992 roku) Mosfety mają deklarowana dopuszczalna energię w trybie Avalanche. Dopuszczalna energia wielokrotnie przekracza energie jaka zaobsorbuje tranzystor kiedy nie nastąpi wyładowanie w świecy zapłonowej. Nie potrzebna jest jakakolwiek ochrona. Zastosowałem tranzystor IRF740 (400V, TO220). Na oscyloskopie widac ze tranzystor czasami ogranicza napiecie do ca 490V - takie jest jego napiecie Avalanche. Przy normalnej pracy tranzystor nie ogranicza napiecia. Z reguły jest to 20% wiecej niz podawane maksymalne napiecie Uds.
    Ponoc tranzsytory w obudowach plastikowych są za delikatne do samochoów ale zapłon w Polonezie działa doskonale do dzis dnia i obecny własciel nic nie musiał robic.
  • #74
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    F2B nie jestem specjalistą, ale przyczyn mi znanych może być 4. Mianowicie:

    1.Błąd w sztuce wytwarzania płytki. [Oby to nie było robione w pająku....]
    2.Brak diody zabezpieczającej IRF przed przepięciami, które może wygenerować cewka.
    3.Wadliwy IRF, zdarzają się podróbki.
    4.Napięcie w instalacji jest niestabilne, zwłaszcza że ogar 200 nie miał oryginalnie montowanego akumulatora.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #75
    F2B
    Poziom 10  
    Na plytce mam zrobione;).Diode mam daną 1N4007 jak na schemacie.Ale na innym schemacie widzialem jeszcze jedną diode(zenera?).IRF juz mialem 2 i tez sie spalił.Masz moze jakis pomysł jak to zrobic?Pozdrawiam F2B
  • #76
    Dufcio
    Poziom 1  
    Witam !

    Zmontowałem układ z IRF840 i zamontowałem do motocykla Ural. Podobnie jak u F2B spaliłem 2 sztuki IRF840 po dość krótkiej jeździe. Zdecydowałem sie zastosować mocniejszy MOSFET typu IRFPC50PBF. Na razie od kilku dni jest OK.

    Pozdrawiam.
  • #77
    kvb@
    Poziom 10  
    witam, nie znam sie za bardzo na tego typu elektronicznych rzeczach, ale ostatnimi czasy dostalem motocykl ktm 250 z 1988 (nie jestem w stanie dokladnie okreslic modelu) i mam problem z modulem zaplonowym, a raczej z jego brakiem... czy ten modul co opisujecie by sie nadawal (w ktmie jest normalnie gaznik) i czy ktos moglby mi narysowac ostateczny i najlepszy schemat, bo niewiele rozumiem jakies sa roznice miedzy tymi diodami i kondensatorami i innymi takimi i z takim schemacikiem poszedlbym do elektronicznego i kupil wszystkie czesci, a ze zrobieniem to juz bym sobie poradzil... z gory dziekuje za pomoc

    ok, juz prawie sobie poradzilem ze wszystkim i niedlugo motocykl powinien palic:)


    Posty scaliłem, proszę używać przycisku Zmień. Ortografia! [c_p]
  • #78
    amator2000
    Poziom 21  
    witam posiadaczy maluchow, i pozostalych auta z mechanicznym przerywaczem.

    schemat tego urzadzenia jest moim zdanie kopia urzadzenia, opublikowanego w Radioelektroniku gdzies pod koniec lat 80. ubieglego wieku. Pamietam - bo sam wykonalem ten zaplon. Tyle, ze wowczas tranzystorem sterujacym cewka byl chyba BU 323 - czyli bipolarny. No i uklad mial automatyke do ograniczania wartosci pradu plynacego przez pierwotne uzwojenie cewki. Plus dokladna analiza dzialania ukladu.

    autor specjalnie zalecal cewke o obnizonej rezystancji, czyli dedykowana do elektronicznych zaplonow. Poniewaz im wiekszy prad plynie przez uzwojenie pierwotne tym wieksza energias iskry i czas trwania wyladowania. I dlatego uklad mial wbudowana automatyke. Poza tym odcinal cewke od zasilania, kiedy zaplon byl wlaczony a silnik nie pracowal.

    Radze wam wywalic jakies bezsensowne druty oporowe i zmodyfikowac uklad pod cewke o niskiej rezystancji. Jak znajde ten numer RE to dam namiary na rocznik i miesiac.
  • #79
    sp8obe
    Poziom 11  
    Witam wykonałem ten moduł i działa wszystko jak wyżej
    dodaje swoje 5 groszy czyli mozaikę płytki o wymiarach 27mm/49mm tak by weszła w radiator , druk w rozdzielczości 300dpi dla "prasowanek" wraz z rozkładem elementów w osobnym PDF-ie.
    Silnik wdzięcznie pyka na wolnych obrotach pali na "dotyk" i jakoś tak weselej pracuje polecam .
  • #80
    atarl
    Poziom 17  
    a mam pytanie czy ten ukl co podal sp8obe bedzie pasowal do MZ ETZ 251??
  • #81
    sp8obe
    Poziom 11  
    Z tego co wiem to tak testowałem na cewce na 6 v i działało to nie jest nic innego jak klucz tranzystorowy mający zadziałać bez stykowo i bardzo szybko dzięki czemu , mamy iskrę ze konia może zabić :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Po za tym to nie mój układ ja tylko zrobiłem projekt płytki
  • #82
    atarl
    Poziom 17  
    czyli rozumiem ze w mz 251 bedzie dzialac?
  • #83
    sp8obe
    Poziom 11  
    No oczywiście na 6 v śmiga jak piorun .
    ----------------------------------------------
    Mam jeszcze jeden ciekawy patent z którym sie chce z wami podzielić . Maluch to fajny poligon - jako że w zimie są problemy z odpaleniem , wykombinowałem coś takiego teraz tok rozumowania jeżeli nie chce zapalić tylko kreci rozrusznikiem a jak go na pych to od razu bruuum bruuum ??????
    Dla czego ???? kręcenie rozrusznikiem przy trochę słabszym (zimnym)akumulatorze powoduje spadek napięcia ma w tym czasie do 6-7 v cewka jest na 16 v tu nawet zapłon elektroniczny ma mało do powiedzenia
    to jak ma iskra przeskoczyć ???? napięcie mierzyłem oscyloskopem.
    Wykombinowałem ze trzeba stworzyć magazyn energii rozruchowej
    na biurku poniewierał mi się kondensator 47000uF/16 v po naładowaniu z zasilacza 12 v przez ułamek sekundy dotkniecie do końcówek napięciowych dołączyłem go do cewki z Malucha energia z kondensatora dała mi dwa razy iskrę więc w czasie rozruchu pomoże ?!?!?!.
    zamontowałem wiec czym prędzej w sposób następujący przez diodę krzemową (dowolna powyżej 1A) napięcie trafia na cewkę zapłonową, do której jest dołączony równolegle kondensator dioda po to by rozrusznik nie zabrał nam z kondensatora energii ciekawy efekt zupełnie inna praca silnika przy -10 st celcj zapala po 5-7 obrotach wałem jak się nagrzeje może to moje odczucie (efekt placebo ) dobrze by było by to ktoś zrobił i zobaczył na własnej skórze i się podzielił uwagami ale pod górkę na która ciężko było wskoczyć na 3 ja + pasażer wskoczyłem bez redukcji mam zamontowany zapłon elektroniczny przerwa na 0.2mm oraz wyprzedzenie około 9 stopni tu silnik pracuje jak zegarek .Teraz najciekawsze jako że praca świeża jeszcze nie dokończona a że nie testowałem zużycia paliwa - wstępne obliczenia na stacji benzynowej były takie że za mało spalił o ile, podam za jakiś czas jak trochę pojeżdżę
    pozdrawiam i proszę jeśli ktoś to zamontuje proszę podzielić sie obserwacjami jak by kto nie wiedział jak podpiąć jest schemat w pdf-ie
    Załączniki:
  • #84
    MlodyAmator
    Poziom 13  
    Witam.

    Z tym kondensatorem to nie głupi pomysł, szkoda tylko, że zmieniłem Malucha z '93r. na '98r. gdzie mam Nanoplex'a. I powiem szczerze, że ten starszy lepiej odpalał...

    BTW. Zanim zaczniesz pobierać prowizje za schemat przeczytaj TUTAJ drugi post jeszcze raz.

    Pozdrawiam,
    Piotrek.
  • #85
    sp8obe
    Poziom 11  
    1)
    Tak tak w MZ będzie działało mi iskrzyło na biurku to i w Motorze ci zadziała przy 6 V .

    No taak Młody Amatorze no poczytałem i hmm nie jest to nowy temat ale jak mam myśleć ulepszać skoro każdy pobranie to opłata tarfiło mi punkty bo przeglądałem róże takie tam o zapłonach a właśnie opracowuje coś takiego jak dynamiczne wyprzedzenie zapłonu w 126p za grosze jakieś 30-40 zł oparte na kości dobrze znanej jako linijka diodowa dzięki temu oszczędzimy srodowisko i t d bo mniej trafi tego ciężkiego w powietrze schemat może już za tydzień .
    Myślę że opis dałem na temat i zwięzły - natomiast tego co mi podesłałeś wcześniej nie czytałem - 0.5 pkt to przecież prawie nic ale skoro to nie m sprawy .
    po zatankowaniu i przejechaniu 58km znowu wyszło 0.7 l /100 mniej :)
    ale może to tylko tak mi się zdaje he he pozdrawiam wszystkich i życze powodzenia i zdrowia w nowym 2008 ROKU oraz niech wam Maluchy palą na dyg :)
  • #86
    dodek10
    Poziom 15  
    i niech bezie wacha po 2zł

    Bo co sie stalo? co sie stało? --Piwo w żabce podrożało!!!!\

    Dodano po 9 [minuty]:

    robie właśnie ten modul zapłonowy po sesji teraz na feriach ciekawe czy go zdołam zrobić
    dzieki piotrek za info powiem szczerze nie bardzo znam sie na tym schemacie ktory jest na poczatku postów macie może takie schemat jak co gdzie lutować tak jak tam był jeden taki schemacik w pdf-ie tylko do malucha? jak co mam przylutować na tej plytce bo jestem troche przersazony tym głownym schematem czekam na info
  • #87
    anntek
    Poziom 20  
    Jutro jadę kupić elementy i złoże to na dniach i napiszę jak to śmiga. A mam jeszcze jedno pytanie czy ma ktoś układ w którym znajduje się potencjometr do ustawiania wyprzedzenia zapłonu?
  • #88
    gbtronik
    Poziom 11  
    Netbios i jak działa ci już ten układ w WSK 175? Jeśli tak to znacząco poprawia eksploatację? Pytam, ponieważ też zastanawiam się nad zmontowaniem tego układu do mojej WSK 175 DUDEK.
  • #89
    anntek
    Poziom 20  
    Ja dzisiaj zakupiłem części i będę składał układ. Mam pytanie do sp8obe czy ten kondensator który użyłeś w swoim schemacie ma ok wartość bo to jest 47000uF?
  • #90
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    Tam chyba było 4700µF ale możesz dać kilka połączonych.
    A MZ 251 nie było przypadkiem czujnika a nie przerywacz?? bo to na czujniku nie zadziała..