Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Atlas Copco RC B2001 - ładowarka aku do wkrętarki - martwa

kleki 19 Oct 2006 20:36 3061 5
  • #1
    kleki
    Level 28  
    Mam na blacie ładowarkę akumulatora wkrętarki.
    U we220...240V, U wy 7,2...14,4V / 1,8A
    Objaw - nie ładuje, nie świeci się kontrolka.
    W środku:
    - triak BT152
    - spory kondensator, ale przyklejony oznaczeniami do obudowy - na razie nie odrywam - wygląda na sprawny.
    - 18kOhm / 5W
    - 1Ohm / 10W
    - cztery spore diody prostownicze BY500
    - całością "zarządza" LM339 (cztery komparatory, pojedyncze zasilanie)

    Bezpiecznik termiczny OK, półprzewodniki cacy. Podstawiałem LM339, elektrolity (aż 2 sztuki są... :-D ), luty już robiłem, styki też, duże R-y OK, diody sprawdzałem po wylytowaniu, zasilanie na LM339 jest 24V.

    Nie działa i nie działa. Ręce mi już opadają.
    Może ktoś się spotkał z podobnym zagadnieniem?
    Może jakiś schemat?
    Nie wiem już, czego się chwytać...
  • Helpful post
    #2
    Zombek
    Level 16  
    Witam

    Przychodzą mi na myśl takie usterki:

    - pęknięta ścieżka, czasem nie widać nawet pod szkłem
    - coś "siada" pod obciążeniem
    - uszkodzony pakiet ogniw w akumulatorze
    - inne uszkodzenie w akumulatorze, czasem jest dostawiona jakaś elektronika wewnątrz. Jeśli ma więcej niż 2 styki to bardzo prawdopodobne

    Zakładam, że w sprawdzonych półprzewodnikach zawiera sie LED :D Można pokusić się o rozpisanie schematu, bo za dużo elementów to tu niema. Jak będzie schemat to pomiary napiec w pracującym układzie mogą dużo wyjaśnić.

    Pozdrawiam
  • #3
    kleki
    Level 28  
    LED sprawdzałem.
    Bez baterii na stykach jest zero.
    Sterowania na triak cosik nie mam.
    Czy może powinien on się załączyć po podpięciu baterii?
    W sumie są trzy styki, ale po stronie dodatniej jest jeden - do triaka. Drugi to byłby "minus", a trzeci... Pewne jest tylko, że po stronie "masy".
  • #4
    Zombek
    Level 16  
    Właśnie dlatego,że nie jest włączony akumulator może dawać zero na stykach. Trzeci styk jest różnie wykorzystywany. Czasem jest to termistor, czasem rezystor. Nie bardzo rozumiem...
    Quote:
    a trzeci... Pewne jest tylko, że po stronie "masy".

    To znaczy nie masz gniazda akumulatora i nie widzisz czy są trzy czy dwa styki ? Proponuję rozebrać akumulator i zobaczyć jak wygląda w środku. Większość jest rozkręcana. Jak sie nie da to pomierz pomiędzy stykami. Jeśli pomiędzy "+" i "-" brak napięcia to padł aku. Nie możliwe, żeby rozładował się do 0V. Pomiędzy "-" i trzecim stykiem (jeśli jest) powinna być jakaś rezystancja, chyba, że producent wymyślił inne podłączenie np. "+" i trzeci styk.
  • #5
    kleki
    Level 28  
    Mam trzy styki, tylko nie bardzo wykumałem z układu za co odpowiada ten trzeci.
    "Po stronie masy", bo pomiędzy dodatnim, a "?" jest napięcie, więc nie jest podpięty w okolice +akku.
  • #6
    Zombek
    Level 16  
    Trzeci styk może odpowiadać za pomiar temperatury, albo za identyfikację pojemności akku (rezystor określa prąd ładowania). Spotkałem się z tanią wkrętarką, gdzie trzeci styk jedynie "wykrywał"akumulator. To miało być chyba zabezpieczenie przed używaniem innych akku bez tego styku. W skrócie bez sprawnego akku (napięcie na stykach roboczych + sprawny trzeci styk) ładowarka może nie pracować.

    Pozdrawiam