Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem prądu stałego - problem

20 Paź 2006 16:22 1950 10
  • Poziom 10  
    Witam
    Jestem elektronicznym amatorem i właśnie pojawił się problem z którym nigdy wcześniej się nie spotkałem.
    Otóż montuje sobie sterowniczek do silnika DC. Układ ma mieć regulacje prędkości obrotowaj za pomocą PWM i możliwość zmiany kierunku obrotów. Wybrałem sobie taki układzik: L298N i zmontowałem wg. schematu zawartego w pdf'ie z tej strony: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/2/9/8/L298N.shtml
    (Pierwszy schemat na pierwszej stronie)
    Polutowałem wszystko dokładnie na płytce, sprawdziłem połączenia, zresztą nie ma ich dużo i przystąpiłem do uruchamiania układu. Podłączyłem wszystko zgodnie z instrukcjami tylko że zamiast silniczka na wyjście podłączyłem woltomierz, który po uruchomieniu układu pokazał takie napięcie jakie powinno być. Odłączyłem woltomierz i w jego miejsce podłączyłem silnik. Uruchomiłem układ i pojawił się problem. Silnik nie reaguje. Przy podłączonym silniku podłączyłem do wyjścia woltomierz i pokazał 0[V], gdy odłączyłem silnik znów na wyświetlaczu woltomierza pojawiła się odpowiednia wartość napięcia.
    Zgłupiałem całkowicie. Najpierw pomyślałem sobie że to silnik jest uszkodzony ale przy próbie podłączenia drugiego (całkowicie nowego) efekt był dokładnie taki sam :(
    Nie mam absolutnie żadnego pomysłu co się w tym układzie dzieje.
    Z góry dzięki za pomoc i za cierpliwość :)
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 26  
    Pierwszy schemat na pierwszej stronie to chyba nie ....
    Napisz coś więcej, który schemat, jaki silnik, jakie napięcie zasilania.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 38  
    Ktory to jest konkretnie schemat? A nie przekroczyles maksymalnego pradu? Scalak sie przypadkiem nie grzeje za mocno po podlaczeniu silnika?
  • Poziom 10  
    Już dokładnie tłumacze co i jak bo może żeczywiście podałem za mało szczegółów.
    Pod tym adresem: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/2/9/8/L298N.shtml " target="_blank" rel="noopener nofollow ugc" data-caption="" class="postlink "> http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/2/9/8/L298N.shtml znajdują się dwa pdf'y(zresztą chyba identyczne). Ja korzystałem z tego pierwszego przedstawiającego układ firmy: SGS Thomson Microelectronics (190kb). W tym PDF'ie zaraz na pierwszej stronie jest "block diagram" no i właśnie taki układzik sobie zmontowałem.
    Teraz parametry układu:
    Silnik DC 24[V] (mały silniczek, niestety został w pracowni i nie pamiętam wszystkich danych)
    na Vss podałem 7[V] na Vs 20[V].
    A co do scalaka to nie grzał się zauważalnie. To znaczy ja nie wyczułem zmiany temperatury.
  • Poziom 26  
    Doprawdy nie rozumiem, co zmontowałeś na podstawie schematu z pierwszej strony, być może jestem zbyt głupi.
    Prosiłem o twój schemat, nie ma go.
    Powiedz mi jeszcze co ty rozumiesz przez PWM?
    Wydaje mi się, że nie wiesz do końca co robisz. Wystarczy przeczytać opis układu, przetłumaczyć i zrozumieć.
  • Poziom 28  
    L298N to driver, coś jak wzmacniacz mocy.
    Na pierwszej stronie PDFa masz schemat ideowy scalaka + 2 oporniki + 2 kondensatory, ale z pewnością nie jest to schemat aplikacyjny.
    Aplikacja pojawia się dopiero na stronie 6.
    Ale nadal jest to tylko driver, potrafi podać maksymalny prąd w lewo lub w prawo, albo hamować silnik. (no jest jeszcze chyba coś do ograniczania maksymalnego prądu)
    Do sterowania PWM potrzeba jeszcze układu który odpowiednio wygeneruje sekwencje zer i jedynek podanych na wejścia drivera.
  • Poziom 10  
    Najmocniej przepraszam bo może rzeczywiście na samym początku wprowadziłem was nieco w błąd. Zostawiamy narazie PWM to jest nie ważne. Zostawmy sam driver bo to z nim jest problem.
    Mam sobie ten driver. Lutuje go tak jak na tym schemacie, podłączam zaislanie. Na Vss daje 7[v] na Vs 20[v] na In1 daje 7[v] na In2 0[v] na EnA daje 7[v] bo używam tylko jednej połówki układu więc części B nawet nie ruszam. Do wyjść podpinam silnik i woltomierz. Miernik nie wskazuje nic. Odłączam silnik i na woltomierzu jest 20[v] (tak jak pisałem wyżej). I narazie PWM'a zostawiam w spokoju. Interesuje mnie tylko ta kwestia. Czemu podłączony na wyjście układu silnik nie pracuje a działa jako przewód, gdzie podłączony bezpośrednio do zasilacza pracuje normalnie.
  • Poziom 40  
    Witam
    Do 6 podłącz 5V, do 5 podłącz 5V i do 7 masę. Jak chcesz żeby się kręcił w drugą stronę to do 5 masę a do 7 5V. Żeby działał trzeba podać te napięcia na wejścia sterujące :!: .
  • Poziom 28  
    A co zrobiłeś z nogą 1.
    Bo wciaż nie wyjaśniliśmy z którego schematu korzystasz.
    Przez nogę 1 do masy musi płynąć cały prąd silnika, wstawia się tam opornik ale mały i to dużej mocy, po to, żeby mierzyć jaki konkretnie prąd płynie (przez pomiar napięcia).
    Jeżeli wstawiłeś tam, powiedzmy na czuja, 1 k to możesz się spodziewać poniżej 20 mA przez silnik. Jeszcze gorzej gdy noga wisi w powietrzu.
  • Poziom 10  
    Już wiem co i jak, dzięki serdeczne za pomoc, rzeczywiście rezystok podłączyny między masą a pinem "1" był za duży (1k) teraz jest mniejszy (100ohm) i działa poprawnie, ale chyba wogóle z niego zrezygnuje i "1" połącze bezpośrednio z masą.
    I jeszcze jedna uwaga do Dar.El. To że nie wiem pewnych prostych żeczy nie znaczy, że jestem idiotą który nie potrafi podłączyć układu mając przed oczyma schemat.
  • Poziom 40  
    Więc jak chcesz pomocy od innych to postaraj się napisać tak jak byś nie był idiotą a wtedy będzie wiadomo gdzie jest błąd. Nikt tu nie jest telepatą a na tym schemacie który wskazałeś nie ma żadnych połączeń do tych wejść, więc jak ci układ nie działał, to mogło być to. Zastosowanie rezystora pomiarowego prądu jest tak podstawową sprawą w elektronice że jakoś nie wpadłem na to że możesz czegoś takiego nie wiedzieć. Naukę elektroniki trzeba zacząć od podstawowych wzorów np. U=I*R :D .