Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterownik CO vitotronic 100 (ogolnie stalotemp.) [dlugie]

BrunoJ 23 Oct 2006 16:23 5192 12
  • #1
    BrunoJ
    Level 12  
    Witam,

    mam pytanko teoretyczno-techniczne odnosnie dzialania sterownika
    stalotemperaturowego viessmanna - vitotronic 100, kociol vitogas 100 18kW.
    Konfiguracja chyba najprostsza - kociol zeliwny z otwara komora, pompa obiegowa, instalacja zamknieta, termostat z zegarem w pokoju, sterownik
    stalotemperaturowy, zadnych modulacji palnika, pogodowek czy innych wypasow.
    Instalacja zastana, wykonawca nieznany ;)
    Chcialbym sie dowiedziec jak poprawnie powinien sie zachowywac
    kociol - kiedy wlacza sie pompa a kiedy palnik i ktora wersja jest lepsza
    i dlaczego.

    Konfiguracja oryginalna (zastana):
    w sterowniku kotla zwarte wejscie termostatu (caly czas wlaczone),
    kociol pracuje cyklicznie trzymajac zadana temperature obiegu na sterowniku (np 60st). W ustawieniach kotla pompa obiegowa wlaczona caly czas, ale w zasilanie pompy wpiety jest termostat pokojowy, wiec pompa chodzi tylko gdy termostat pozwoli. przy niewielkim zapotrzebowaniu na grzanie, pompa chodzi rzadko, zas piec regularnie podgrzewa stojaca wode.
    Woda po wylaczeniu palnika osiaga temperature wyzsza o ok 20st. Gdy wystygnie ponizej zadanego progu to palnik znowu sie wlacza. Cykl to 15-20 minut, tyle mniej wiecej stygnie woda w kotle. Jesli wlaczy sie termostat to zaczyna chodzic pompa, ale piec wlacza sie dopiero gdy woda w kotle spadnie ponizej progu.
    Efekt uboczny - pompa nie jest zsynchronizowana z praca kotla, zdarza sie ze w pokoju z termostatem wystarczy niewielkie dogrzanie zeby termostat
    sie wylaczyl, a w innych pokojach grzejniki nie zdarza sie nagrzac (lub sa cieple tylko od gory na zasilaniu).
    Drugi efekt uboczny - gdy temperatura na sterowniku jest ustawiona na 60st, to po wylaczeniu palnika wzrasta prawie do 90st co chyba nie jest
    porzadane (?) Oczywiscie gdy woda krazy to temperatura tak nie rosnie.
    Obecnie temperatura wody ustawiona ponizej 50st, wiec problem 'odsuniety', ale nie rozwiazany.
    Instalacja dzialala tak kilka lat, ale glownie gdy byla juz zima prawdziwa, wczesniej ludkowie palili smieci w kotle 'rownoleglym'.

    Konfiguracja wg producenta - wyprobowane przeze mnie:
    termostat wpiety w przeznaczone do tego gniazdo na sterowniku, w opcjach sterownika zmiana - pompa nie ma chodzic non stop tylko wg wlaczen termostatu + dobieg (pare minut).
    Dzialanie sterownika wydaje sie byc logiczniejsze - przy wylaczonym termostacie palnik wlacza sie na krotkie cykle podgrzewajac wode z 35st do 42st (ochrona przeciw wyklaplaniu). Pompa nie chodzi, wiec temp rosnie podobnie jak w poprzednim przykladzie ok +20st czyli do 60kilka,
    potem stygnie i tak w kolko. czas cyklu podobny ok 15-20 minut.
    Gdy termostat sie uruchomi wtedy wlacza sie palnik i pompa, palnik grzeje wode do zadanego progu (np 60st), pompa dziala dalej wg ustawionego czasu dobiegu, jesli termostat ciagle jest wlaczony to palnik wlacza sie i pilnuje temp wody w przedzialem 58-62. Po wylaczeniu termostatu woda stygnie do 35st i jak wyzej opisalem, pompa dziala przez czas dobiegu.
    Subiektywnie (krotko tak uzywalem wiec ciezko stwiedzic dokladnie)
    schodzi troche wiecej gazu - piec calosciowo dziala jakby czesciej (oprocz cyklu jest rowniez umyslne grzanie wody ktora przeplywa, czyli tez dluzej sie nagrzewa). Natomiast wyraznie lepszy komfort cieplny uzytkowania - dluzsza praca pompy i zawsze polaczona z grzaniem wody sprawia ze wszystkie pomieszczenia ugrzewaja sie szybko. grzejniki sa cale cieple.

    Konsultowalem podlaczenie i sposob pracy kotla z kilkoma osobami w tym umyslnym serwisem. "zeznania" sa skrajnie rozbiezne, i w zasadzie kazdy mowi cos innego. Od instalatora ktory twierdzi ze oryginalne podlaczenie jest lepsze i ma zostac, do innego instalatora twierdzacego ze trzeba zmienic. Przez opinie posrednie (mozna zmienic, moze zostac). Serwis firmowy pozostal neutralny z opcja (moge podjechac i zmienic to zobaczymy). Serwisant przynajmniej bez sciemniania przyznal sie ze takich starych (4 lata ;-) i prostych kotlow to sie raczej nie montuje
    wiec nie ma doswiadczenia w szczegolowych ustawieniach.

    Zakladam ze druga opcja jest poprawniejsza z zasady.
    Zastanawiam sie jednak czy oryginalne podlaczenie bylo wykonane
    z jakiegos konkretnego powodu, czy 'przypadkowo'?
    Druga rzecz ktora mnie interesuje - czy i dlaczego nalezaloby ustawic
    pompe na prace ciagla (taka opcja jest domyslna). To co mi nie pasuje
    to fakt ze przy ciaglej pracy pompy i regularnym dogrzewaniu wody w kotle grzejniki beda cieple nawet gdy nie bedzie takiej potrzeby.
    Oraz ze obieg spowoduje szybsze wychladzanie sie wody i czestsze wlaczanie palnika (wieksze zuzycie gazu). Chyba ze bedzie to koniecznie
    zeby grzejniki nie slygly zbyt szybko od 'bezruchu' wody, chocby kosztem
    zuzycia gazu.
    Nie wiem rowniez jakie wytyczne sa na ustawianie czasu dobiegu - faktyczny czas 12minut wydaje sie byc za dlugi, zmienilem na minut 3,
    chociaz spodziewam sie ze moze to wymagac biezacych zmian w miare
    zmiany temperatur zewnetrznych, podobnie jak temperatura wody w kotle.

    Uff, wyszlo duzo. jesli ktos moglby sie podzielic swoim doswiadczeniem w tym temacie to bylbym wdzieczny. Zakladam ze sterowniki do kotlow
    dzialaja w podobny sposob, szczegolnie te prostsze stalotemperaturowe,
    wiec fakt ze opisuje akurat viessmana ma moze mniejsze znaczenie.
    Wiekszosc materialow pisanych jakie znalazlem rozwija sie nad cudownoscia technik kondensacyjnych, podobnie newsy, gdzie glownie omawiane sa ustawienia krzywych grzewczych od pogodowki.

    z gory dziekuje za informacje
    pozdrawiam
    Bruno
  • #2
    Mortern
    Level 11  
    A co z cwu? Czy ten kocioł grzeje również wodę użytkową?
  • #3
    BrunoJ
    Level 12  
    Mortern wrote:
    A co z cwu? Czy ten kocioł grzeje również wodę użytkową?

    troche stary ten temat ;-)
    Tak, kociol grzeje rowniez wode uzytkowa w zasobniku. W sterowniku jest osobne wejscie do sterowania pompy obiegowej cwu. Pominalem to poniewaz dziala i poprawnie i nie mam zadnych uwag w tym temacie.

    pozdrawiam
    Bruno
  • #4
    Mortern
    Level 11  
    Stary, czy nie, wart przemyśleń...
    teraz kolej na moje:

    1. jeżeli instalator mówi, że tak ma być i na pewno się nie pomylił ;) , to może ten piec gazowy miał za zadanie dopełniać działanie kotła równoległego wtedy, gdy były największe mrozy, a głównym jego zadaniem było grzanie cwu. (18kW do grzania wody...)

    2. jeśli natomiast miał być kotłem głównym, to moim zdaniem coś tu nie grało i twoje połączenie jest prawidłowe. Ktoś na "elektrodzie" napisał, że komfort i oszczędności nie idą w parze. Na przykładzie twojej instalacji widać to wyraźnie: czas potrzebny na zagrzanie pomieszczeń był prawdopodobnie dłuższy, niż po zmianie konfiguracji.

    Podsumowując: myślę, że zmiany polepszyły komfort cieplny, a o to chyba chodzi?

    A co do pompy - dobierz czas ekperymentalnie.

    Pozdrawiam
  • #5
    BrunoJ
    Level 12  
    Mortern wrote:
    Stary, czy nie, wart przemyśleń...
    teraz kolej na moje:

    1. jeżeli instalator mówi, że tak ma być i na pewno się nie pomylił ;) , to może ten piec gazowy miał za zadanie dopełniać działanie kotła równoległego wtedy, gdy były największe mrozy, a głównym jego zadaniem było grzanie cwu. (18kW do grzania wody...)

    Nie, piec na pewno robil jako glowny. znaczy jako oba, cwu i co.
    Mysle ze instalator po prostu zrobil jak umial, albo faktycznie zrobil
    taniej nawet kosztem komfortu uzytkowania.

    Mortern wrote:

    2. jeśli natomiast miał być kotłem głównym, to moim zdaniem coś tu nie grało i twoje połączenie jest prawidłowe. Ktoś na "elektrodzie" napisał, że komfort i oszczędności nie idą w parze. Na przykładzie twojej instalacji widać to wyraźnie: czas potrzebny na zagrzanie pomieszczeń był prawdopodobnie dłuższy, niż po zmianie konfiguracji.

    Podsumowując: myślę, że zmiany polepszyły komfort cieplny, a o to chyba chodzi?

    A co do pompy - dobierz czas ekperymentalnie.

    Pozdrawiam

    Calosc pracuje juz pare miesiecy, tak, mysle ze komfort cieplny sie polepszyl, teraz grzeje tak jak powinno. No prawie, nawyki blokowe sa takie ze odkrecasz danfosa i grzejnik grzeje, bo jest zawsze "pod para".
    Tutaj zdarza sie ze chcialbys w konkretnym pomieszczeniu podkrecic, a akurat woda jest zimna, bo pomieszczenie referencyjne jest nagrzane wg nastaw. No ale tego sie juz nie przeskoczy...

    Wyszly inne tematy, ale to juz jakby osobny temat (uzupelnienie cisnienia w naczyniu wyrownawczym, zaawansowane odpowietrzanie itp...)
    A pompe przestawilem na najwolniejszy bieg i pare minut dobiegu po wylaczeniu pieca. Wystarcza.

    dzieki za podjecie tematu.
    pozdrawiam
    Bruno
  • #6
    Mortern
    Level 11  
    nie ma problemu :)
    Rozumiem, że masz na każdym grzejniku zawór termostatyczny?
    A próbowałeś eksperymentować z ustawieniem danfossa w pomieszczeniu z termostatem i w innych pomieszczeniach tak, żeby się najwolniej grzało w referencyjnym pomieszczeniu? wtedy nagrzeją się najpierw inne, ustawisz termostaty, a potem dopiero w referencyjnym i termostat wyłączy piec.

    Na marginesie dodam,że mam kocioł miałowy ze sterownikiem od dwóch miesięcy i moje regulacje polegają głównie na dobraniu temperatury wody w instalacji zależnie od pogody. Moje rozważania o twoim przypadku to więc tylko teoria.

    Pozdrawiam
    Mortern
  • #7
    BrunoJ
    Level 12  
    Mortern wrote:
    nie ma problemu :)
    Rozumiem, że masz na każdym grzejniku zawór termostatyczny?
    A próbowałeś eksperymentować z ustawieniem danfossa w pomieszczeniu z termostatem i w innych pomieszczeniach tak, żeby się najwolniej grzało w referencyjnym pomieszczeniu? wtedy nagrzeją się najpierw inne, ustawisz termostaty, a potem dopiero w referencyjnym i termostat wyłączy piec.

    nie, tak nie probowalem, raczej myslalem zeby przerzucic termostat do bardziej referencyjnego pomieszczenia.

    Mortern wrote:

    Na marginesie dodam,że mam kocioł miałowy ze sterownikiem od dwóch miesięcy i moje regulacje polegają głównie na dobraniu temperatury wody w instalacji zależnie od pogody. Moje rozważania o twoim przypadku to więc tylko teoria.

    Widzisz ja robie dokladnie to samo. I rowniez dlatego zmiana podlaczenia sterownika miala znaczenie. Jesli mam wrazenie ze robi sie ciut za zimno to podniesienie temp wody o pare stopni rozwiazuje temat.
    Problem pojawia sie glownie przy bardzo silnych wiatrach, wtedy zaczyna wywiewac cieplo i ogolnie troche sie kiepsci wentylacja, zas pomieszczenia wyziebiaja sie nierowno, w jednych jest cieplo w innych zimniej.
    Ale to w jeden sezon raczej nie rozpracuje. Szczegolnie ze ostatnio wiecej mnie nie ma niz jestem....

    pozdrawiam
    Bruno

    Pozdrawiam
    Mortern[/quote]
  • #8
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Jeśli masz dokumentację serwisową to w kodowaniach 2 można wszystko poustawiać (UWAGA jeśli nie wiesz za co odpowiadają ustawienia to nie zmieniaj, można nieodwracalnie uszkodzić automatykę). Regulator powinien być podłączony do zacisków automatyki a nie w szereg z pompą. Wybieg pompy 3 minuty to za mało, co najmniej 10 minut i zależnie od bezwładności instalacji CO, im większa tym dłuższy wybieg. Cykliczne załączanie się palnika (funkcja ochrony kotła od roszenia) podczas gdy regulator jest wyłączony, można wyłączyć w kodowaniach 2, nie jest to potrzebne gdy regulator wyłączy CO, powoduje tylko niepotrzebne zużycie gazu.
    Pozdrawiam.
  • #9
    BrunoJ
    Level 12  
    Rysio4001 wrote:
    Jeśli masz dokumentację serwisową to w kodowaniach 2 można wszystko poustawiać (UWAGA jeśli nie wiesz za co odpowiadają ustawienia to nie zmieniaj, można nieodwracalnie uszkodzić automatykę). Regulator powinien być podłączony do zacisków automatyki a nie w szereg z pompą. Wybieg pompy 3 minuty to za mało, co najmniej 10 minut i zależnie od bezwładności instalacji CO, im większa tym dłuższy wybieg. Cykliczne załączanie się palnika (funkcja ochrony kotła od roszenia) podczas gdy regulator jest wyłączony, można wyłączyć w kodowaniach 2, nie jest to potrzebne gdy regulator wyłączy CO, powoduje tylko niepotrzebne zużycie gazu.
    Pozdrawiam.

    Witaj,

    Teraz nie pamietam juz dokladnie co jest poustawianie, cos kojarze ze przestawialem te 3 minuty na dluzej potem, chwilowo nie mam jak sprawdzic - kombinowalem na jesieni i od tamtej pory chodzi. Doc servisowe mam i rozumiem znaczenie ustawien.
    Z cyklicznym wlaczaniem to (jesli dobrze pamietam) jest tak ze wlacza sie samo jesli spadnie ponizej 35st (?). Dopiero gdy kociol jest przelaczony w tryb cwu (tylko) to mozna w ogole wylaczyc cykliczne odpalanie (lub zostawic). jakies opcje typy wygrzej co 24h itp. Teraz juz naprawde nie pamietam, ale generalnie staralem sie zostawic na fabycznych.

    pozdrawiam
    Bruno
  • #10
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Da się wyłączyć funkcję ochrony kotła przed roszeniem gdy jest wyłączony regulator pomieszczeniowy również gdy kocioł jest włączony na centralne ogrzewanie i ciepłą wodę. I wtedy, gdy regulator pomieszczeniowy wyłączy się i nie będzie potrzeby podgrzewu ciepłej wody to kocioł nie będzie się odpalał i wygrzewał.
    Jak chcesz to mogę ci przygotować propozycję ustawień kodowania 2.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 7 [minuty]:

    A odnośnie zaworów termostatycznych oraz usytuowania i zaprogramowania regulatora pomieszczeniowego, o czym było wspomniane we wcześniejszych postach, to też ma potężne znaczenie na komfort oraz zużycie gazu. Jak chcesz to też mogę udzielić kilka istotnych rad.
  • #11
    BrunoJ
    Level 12  
    Rysio4001 wrote:

    Jak chcesz to mogę ci przygotować propozycję ustawień kodowania 2.
    A odnośnie zaworów termostatycznych oraz usytuowania i zaprogramowania regulatora pomieszczeniowego, o czym było wspomniane we wcześniejszych postach, to też ma potężne znaczenie na komfort oraz zużycie gazu. Jak chcesz to też mogę udzielić kilka istotnych rad.

    Z checia rady przyjme, wiedzy nigdy za wiele.
    Napisz w watku lub na PW

    pozdrawiam
    Bruno
  • #12
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Dobra, to w takim razie potrzebuje trochę informacji o instalacji CO, jakie grzejniki (np. stalowe panelowe, żeliwne), rury CO stalowe grube (stara instalacja) czy cienkie z miedzi albo plastikowe, układ otwarty czy zamknięty. Podaj też dokładnie model automatyki VITOTRONIC 100 i co dalej np. KC1. Czy instalacja CO bezpośrednio podłączona do kotła (tylko pompa), czy jest zawór mieszający z siłownikiem połączonym elektrycznie z automatyką.

    BrunoJ wrote:
    Napisz w watku lub na PW

    A teraz o co chodzi z tym watku lub na PW, bo mam internet dopiero od paru dni i nie znam tych pojęć.
    Pozdrawiam.
  • #13
    BrunoJ
    Level 12  
    Jak spojrzysz na dole to masz przycisk PW, od Prywatna Wiadomosc.
    To taki rodzaj poczty miedzy uzytkownikami forum, zeby nie zasmiecac watkow, jak chca sobie prywatnie pogadac.
    Moja propozycja to wlasnie przejscie ze szczegolami na PW, a na koncu mozna napisac jakiegos podsumowujacego posta.
    Reszta na PW ;-)

    pozdrawiam
    Bruno