Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica 10-16 na +-4 do +- 13

trol.six 27 Paź 2006 14:39 5006 17
  • Przetwornica 10-16 na +-4 do +- 13
    Witam

    Przetwornica powstała na skutek leżącej na ziemi prowizorki. Na fotce



    Przetwornica początkowo była projektowana na troche wiecej mocy, jednak z powodu że uparłem sie na rdzeń taki jaki akurat miałem ;) a nie ma na nim zbyt wiele swobody, to jest co jest. Na dodatek w celu minimalizacji dośc sporej induckji rozporoszenia uzwjenia pierwotne zamiast równolegle zostały podłączone szeregowo. Skutek duża (niezamierzona) rezystancja pierwotnego i duże straty przy większych mocach. Ogranicza to do ok 26W ciągłej mocy wyjściowej. I jak to ktoś już określił, grzeje sie jak "mały piecyk" przy tejże mocy. Chwilowo to można pobrać więcej mocy bez problemu. Czeka mnie jeszce wymiana na troche lepszy tranzystor, ale nie miałem nic poza irf540. Co przy większej mocy na pewno poprawi jeszcze sprawność.

    Najpierw powstał protyp na którym sprawnośc była troche niskawa 78-80%. Choc w notach aplikacyjnych z reguły flyback nie podawano większej. Końcowy efekt to ok 87% przy 27W mocy oddawanej do obciążenia. Przy zasilaniu +11 nap wyjś +-7,5 V. Na zdjęciu podczas testu z halogenkiem.

    Płytka jest na laminacie mojej produkcji bo nie miałem gdzie dostać lamiantu z miedzią 100um. Nawet sie trzyma choć nie tak jak laminaty fabryczne.

    Układ sterujący to UC3843, w sumie też w stosunku do proptotypu zachowuje sie stabilnie. Całkiem możliwe że dość udała mi sie płytka.Na wyjściu transil zabezpieczający.
    Całość jest separowana galwanicznie, gdyż przetwornica jest podłączona do kompa i zasila wzmaka, który ma sygnał z kompa. I chodzi o oddzielenie masy. Wymiary całeości to 76x114

    Całość mże być zasilana od 10 do 16 V. Nap wyjsciowe +- 4 do +- 13V
    Dość wskazane jest obciążenie symetryczne, bez tego należy spodziewać sie róznic pomiędzy napięciami + i -.

    Przetwornica 10-16 na +-4 do +- 13

    Troche moge byc niezadowlony, z jakości napięcia, choć nie wiem czy są jakieś sposoby eliminacji szpilek, które to w sumie są nawet po zetknięciu z samą masą przetwornicy.

    Opinie krytyczne mile widziane ;)


    Fajne!
  • ambtechnic
  • #2 27 Paź 2006 16:47
    djleeon603
    Poziom 20  

    Bardzo ładnie robisz płytki, staranna robota, i wykozystanie elemntów SMD mi sie podoba. Za wyglad daje 9+/10 bo jeszw w jakas obudowe to wloz.

  • #3 27 Paź 2006 17:06
    harnasx
    Poziom 22  

    Wykonanie płytki BDB! jaką metodą to zrobiłeś? opisz dokładnie jeśli możesz. Może zostane twoim naśladowcą :).

  • ambtechnic
  • #4 27 Paź 2006 17:23
    BuBos18
    Warunkowo odblokowany

    Takie coś by mi się przydało, ale do zasilania wzmaków operacyjnych w audio. Konstrukcja BDB!

  • #5 27 Paź 2006 18:30
    trol.six
    Poziom 30  

    harnasx:
    płytke robie metodą fotochemiczną, niestety mam słabe pokrycie drukarką, by móc robić metodą inną, inne metody mówiąc inaczej nie zdały egzaminu. A i tak klisze mam z trzech warst, takie słabe pokrycie toneru.
    Jak mam bardziej ambitny projekt i wiecej kasy to zamawiam klisze w naświetlarni.

    djleeon603:
    Elementy używam smd bo mniejsze, i nie trzeba wiercić otworów. Obudowy nie ma i nie wiem czy będzie, gdyż wzmak leży na ziemi obok ;) i myśle razem wszystko połączyć. Ale sprawa jeszcze nie rozstrzygnięta. Bo zasiłka może sie przyda do innych celów.

    BuBos18:
    wzmaki operacyjne raczej tyle mocy nie potrzebują ;)

  • #6 27 Paź 2006 18:33
    BuBos18
    Warunkowo odblokowany

    Jasne że nie potrzebują, ale idea ta sama ;)

  • #7 27 Paź 2006 18:39
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 27 Paź 2006 18:46
    ...KUBA...
    Poziom 21  

    trol.six możeszopisać bardziej dokładnie tą metodę jak wykonać tak starannie płytkę?? bo nie zabardzo rozumiem jak zrobić metodą fotochemiczną albo jak możesz to jakkąś prostrzą metodę (jestem ieszcze poczętkujęcy)

  • #9 27 Paź 2006 18:48
    morph13
    Poziom 25  

    PCB bardzo dobrze wykonane i rezystor pomiaru prądu zrobiony na PCB a to świadczy o profesjonalnym podejściu do sprawy :-).

  • #10 27 Paź 2006 19:36
    trol.six
    Poziom 30  

    Eno.. ludzie... ;) czytajcież fora.

    Płytka została pocynowana za pomocą środka SENO, dostępny w sklepach co poniektórych internetowych, czasem na aukcjach.

    Medota fotochemiczna została opisana na forum dość dokładnie, po dokładnym (!!!) oczyszenu płytki pryskasz środkiem zwanym POSITIV20 (do kupienia), natępnie suszysz wszystko. Klisze robisz tak że czarne to ścieżki i naświetlasz lampą UV, przez czas zależny od mocy lampy. Wywołujesz w środku NaOH (uwaga bardzo niszczycielski). Potem już trawisz normalnie.

    Inne metody, można przeczytać na forum, pozostaje albo malowanie pisakiem, albo metoda termotransferu. A jest jeszcze wyklejanie z gotowych pasków foliowych.

    BuBos18:
    Jeżeli potrzebujesz regulacje to idea w sam raz, jak nie to prościej zrobić taką bez regulacji, na sztywno stosunek uzwojeń.

    morph13:
    rezystor średnio wyszedł gdyż klisza nie jest z naświetlarni tylko z druku, i nie wyszedł on zbyt idealnie, choć może być. Ale jest i miejsce na rezystory. A profesjonalizm zakłóca troche to trafo. Sprawe rozwiązałby inny rdzeń. Choć do 20W jest spoko.

  • #11 27 Paź 2006 20:18
    ...KUBA...
    Poziom 21  

    Mam jeszcze jedno pytanie co do metody fotochemicznej jakie to są klisze i gdzie można je dostać??

  • #12 27 Paź 2006 22:40
    danthe
    Poziom 29  

    Witam !!

    Jeżeli codzi o metodę fotochemiczną wykonywania płytek to jest ona bardzo dobra ale dość kosztowna. Porównywalne efekty przy niższej cenie można uzyskać termotransferem z użyciem papieru kredowego. Temat niejednokrotnie poruszany na forum, lecz jeśli ktoś ma w domu drukarkę laserową to nie ma się nad czym zastanawiać. Sam robiłem płytki u kolegi - właściciela drukarni, płytkę z naniesionym positivem wrzucaliśmy na naświetlarkę uv, będącą na wyposażeniu drukarni, lecz maska do naświetlenia to była kalka techniczna z drukarki laserowej. Efekt był znakomity, ale teraz obaj robimy płytki prototypowe termotransferem, dziś dostałem laminarkę do dokumentów i wypróbuję zamiast żelazka.

    Na fotce jedna z moich płytek wykonanych termotransferem, na żelazku, odpadła jako jedna z gorszych, myślę że da ona wyobrażenie na to jaki efekt można uzyskać niskim kosztem. Nadmienię tylko że w drukarni widziałem że różne nieskomplikowane druki wykonywano też przenosząc wzór na płytę do offsetu przez kalkę techniczną, a nie jest ona droga :) .
    I to jest właśnie ta "klisza" o którą pyta ...KUBA... .
    Pozdr. Daniel[/b]

  • #13 28 Paź 2006 08:57
    romek77r
    Poziom 16  

    Bardzo starannie i profesjonalna plytka, a to jest podstawa :) Moglbys zamiescic schemat i plytke ?

  • #14 28 Paź 2006 09:14
    ...KUBA...
    Poziom 21  

    Niezłe wykonanie pisakim napewno byś tak nie zrobił a gdzie można dostać papier kredowy lub z jakiej gazety

  • #15 28 Paź 2006 11:25
    badworm
    Poziom 18  

    morph13 napisał:
    PCB bardzo dobrze wykonane i rezystor pomiaru prądu zrobiony na PCB a to świadczy o profesjonalnym podejściu do sprawy :-).


    Kłóciłbym się czy taki rezystor jest profesjonalny - miedź ma dosyć duży współczynnik temperaturowy i generalnie słabo nadaje się na boczniki pomiarowe dla większych prądów.

    A do autora: dlaczego koniecznie musiałeś użyć laminatu z miedzią o grubości 100um? Zazwyczaj(nawet w konstrukcjach fabrycznych) stosuje się normalny laminat ale za to do ścieżek, gdzie będą płynęły większe prądy, przylutowuje się równolegle goły przewód(linkę) miedziany lub też(przy jeszcze większych prądach) blachę miedzianą - "na sztorc". Wówczas taka blacha spełnia dwie funkcje - przejmuje część prądu i jednocześnie odprowadza ciepło.

  • #16 28 Paź 2006 11:27
    trol.six
    Poziom 30  

    ...KUBA...:
    Klisze mogą ci wykonać w naświetlarni, jak dostaną to co mają zrobić. W formacie pdf albo postscript (ps). Może niektóre robią w innych formatach.

    A samemu robi sie, drukując płytke na materiale przezroczystym a nie na papierze, folia sie na to mówi czy jakoś tak. Są zarówno do drukarek atramentowych jak i laserowych. Czasem jak to ktoś nadmienił może sie nadać zwykła kalka techniczna.

    Schematu nie posiadam poza kilkoma bazgrołami na papierze z wyliczeniami, ale to typowy flyback z not aplikacyjnych a opracowanie zajęło mi zdeka sporo czasu, i jakoś nie mam motywacji do udostępniania na razie. Może w przyszłości dam to gdzieś na warsztat. Poza tym naprawde wypadałoby dać inny rdzeń, i doprowadzić do mniejszej rezystancji pierwotnego.

    badworm:
    rezystor ma dodatni współczynnik temperaturowy co akurat nawet jest pożądane. Przetwornica może przenieść dużo wiecej mocy, nie sprawdzałem ile, moze dwa razy nawet, jednak nie ciągłej mocy. Poza tym jest to bocznik nie pomiarowy, ale ograniczający prąd, i niema potrzeby zachowania takiej precyzji.

    Uparłem sie na taki laminat bo w zasadzie poza układem sterującym, to cała reszta to "duze prądy". W cudzysłowiu bo aż takie duże to nie są. No i nie musze jeszce lutować dodatkowych rzeczy. Na dodatek na przewód ma duży wpływ naskórkowość.

  • #17 28 Paź 2006 14:17
    Dar.El
    Poziom 40  

    Witam
    Podoba mi się projekt płytki i nareszcie ktoś kto lubi stosować elementy SMD. Mam jednak uwagę co do rozmieszczenia elementów, trochę za luźno. Długość ścieżki ma swoją indukcyjność i czym krótsza tym lepiej w zastosowaniach przetwornic. Ale ogólnie bardzo dobrze, daję 6 :D .

  • #18 28 Paź 2006 15:05
    trol.six
    Poziom 30  

    Dar.El:
    W sumie tranzystor kluczujący mógł być o ten jeden rezytor bliżej. Luz też troche wynika z tego ze kondensatory mogą być zarówno 10mm w razie nie dostania 8mm. Jednak starałem sie dać szerokie ścieżki, a piki to częściowo można zlikwidować dając większy opornik sterujący tranzystor. Jednak po zmianie tranzystora, który będzie miał wyższe wymagania ze względu na większy ładunek do przełączania myśle że może ten będzie OK.