Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie do realizatorów/znawców/akustyków

01 Lis 2006 11:25 2630 19
  • Poziom 17  
    Mam za zadanie zaprojektowac system elektroakustyczny do klubu muzycznego. Klub ten ma funkcjonowac zarowno jako dyskoteka, jak i miejsce na np. koncerty rockowe.
    Jednak mam kilka pytan odnosnie samego systemu jak sie powinno dobrac komponenty.Dodam tylko ze bedzie tam scena na ktorej beda odbywaly sie koncerty a obok bedzie miejsce dla realizatora, natomiast na przeciwko (po drugiej stronie sali) bedzie mala scena dla DJ'a.Oto te pytania:
    1) Jaki wybrac mikser (analogowy czy cyfrowy) dla realizatora. Uzasadnienie dlaczego akurat ten typ.
    2) Jak podlaczyc mikser DJ'a do miksera FOH realizatora (czy 2TR, czy normalnie linia, itp). Ja myslalem nad propozycja podlaczenia DJ'a bezposrednio do procesora glosnikowego (taki ktory ma 4 wejscia); czyli bezposrednio wychodzimy na 2 wejscia ze stolu FOH i na 2 nastepne bezposrednio ze stolu DJ'a. Jednak takie rozwiazanie powoduje ze pomijamy wszelkie procesory dynamiki znajdujace sie w stole FOH - mikser DJ'a nie podpiety do FOH.
    3) Szukam jakiegos porzadnego splittera - znalazlem w necie jedynie jakiegos BEHRINGERA - ale kazdy wie co to za firma.

    Wiecej pytan umieszcze pozniej, poniewaz na razie ograniczam sie do tego.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Spec Elektroakustyka
    Oj temat rzeka! No dobra postaram Ci się coś doradzić choć to raczej rady ogólnikowe. Po pierwsze ustawienie realizatora obok sceny to trochę chybiony pomysł, powinien on siedzieć możliwie daleko i możliwie po środku sceny. Co do miksera to jego wybór zależy głównie od zasobów finansowych. W małych klubach sprawdzają się cyfrowe Yamachy. Dlaczego cyfra? Sprawa jest prosta masz w mikserze wszystkie niezbędne peryferia typu kompresory, limitery, bramki czy pogłosy. Kupując analoga i osprzęt zapłacisz dużo więcej. Przyjazny i w miarę tani mikser to popularna Yamacha 01V96. Jeśli analog to polecam Souncraft-a LX7 lub Allen&Heath GL 2400.
    Jeśli chodzi o podłączenie DJ to proponował bym ominąć mikser bo w przeciwnym wypadku będzie on musiał pracować na dyskotekach a po co go forsować. Możesz go wpiąć bezpośrednio w procesor nie martwiąc się o to że omijasz efekty dynamiczne bo nie zapomnij że procesory głośnikowe z reguły mają wbudowane limitery. Wystarczy zrobić odpowiedni program odporny na głupotę dyskomułów i śpisz spokojnie. Spliter Behringer-a dla twoich zastosowań powinien wystarczyć tylko powiedz mi po co ci spliter? Będziesz grał ze stołem monitorowym?
  • Poziom 17  
    Ma byc to klub sredniej wielkosci na ok.1000 osob. Budzet nie gra tu roli.Splitter bedzie mi po to potrzebny zeby wyslac sygnal z tej sali na sale boczna (tam gdzie sie znajduje bar i loze).
    A odnosnie tego stolu cyfrowego nie uwazasz ze analog sie lepiej sprawdzi bo masz wszystko pod reka. A w cyfrowce co inny zespol to musisz wszystko programowac. Chyba ze ma sie bardzo dobrego realizatora/akustyka ktory poradzi sobie bardzo szybko z ustawieniami.

    Dodano po 42 [sekundy]:

    Tak sie zastanawialem bo cyfrowka jest bardziej uzywana w studiach nagraniowych anizeli w klubach muzycznych ale byc moze siemyle.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jesli chodzi o cyfrowke to wlasnie tak myslalem ze ta YAMAHE wybrac co polecasz, tylko ze ona ma fizycznie 16 kanalow a ja potrzebuje 24. Z kolei jesli analog to mam takie wymagania postawione zeby miec przy najmniej 8 AUX do ktorych podlacze odsluchy. Wiec jezeli znasz cos ciekawego to polec mi (cena nie gra roli, tzn zeby to nie byl mikser za mln zloty)

    Dodano po 6 [minuty]:

    I jeszcze jak bys rozstawil DJ'a i realizatora.Skoro scena bedzie na srodku to mowisz zeby nie pchac tam realizatora ani DJ'a. Ja tak myslalem zeby realiator i DJ byli naprzeciwko sceny bo zarowno ani DJ ani realizator nie beda sobie przeszkadzac bo albo bedzie koncert albo dyskoteka a 2 miksery nie beda chodzic na raz. Tylko czy wtedy suby zostawic pod scena czy ustawic je w miejscu tam gdzie bedzie DJ i realizator.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Nad analogowymi stolami to myslalem na modelami YAMAHA: MG32/14FX lub MG 24/14FX. One maja 6 AUX a wiec zostaje mi na stole przynajmniej 18 fizycznych kanalow do podpiecia mikrofonow, klawiszy, gitary itp.
    Ale moze znasz cos lepszego - jakies inne stoly ktore maja przynajmniej 24 kanaly.
  • Poziom 32  
    zyzio16 napisał:
    Splitter bedzie mi po to potrzebny zeby wyslac sygnal z tej sali na sale boczna (tam gdzie sie znajduje bar i loze).

    Na takie hasło kazdy myślał, że chodzi ci o splittery mikrofonowe. Ty potrzebujesz zrobić po prostu wysyłkę sygnału do drugiego pomieszczenia. Tam będą oddzielne wzmacniacze ??


    zyzio16 napisał:

    I jeszcze jak bys rozstawil DJ'a i realizatora.Skoro scena bedzie na srodku to mowisz zeby nie pchac tam realizatora ani DJ'a. Ja tak myslalem zeby realiator i DJ byli naprzeciwko sceny bo zarowno ani DJ ani realizator nie beda sobie przeszkadzac bo albo bedzie koncert albo dyskoteka a 2 miksery nie beda chodzic na raz. Tylko czy wtedy suby

    Scena będzie na środku sali, taka "wyspa" ?? Trochę to niepraktyczne IMHO, ale jak juz tak musi być i ma stać pusta w czasie dyskoteki, to chyba najlepiej żeby DJ również z niej grał... A nagie, dzikie kobiety będą obok niego tańczyły na rurce.

    zyzio16 napisał:

    MG32/14FX lub MG 24/14FX. One maja 6 AUX a wiec zostaje mi na stole przynajmniej 18 fizycznych kanalow do podpiecia mikrofonow, klawiszy, gitary itp.

    Użycie toru wysyłki nie zabiera kanału wejściowego !. Wybierając mikser zwróć uwagę, że do monitorów potrzebujesz wysyłek PRE fader.
  • Poziom 17  
    Scena bedzie na srodku ale SCIANY a nie klubu - zle to nazwalem.A jesli chodzi o splitter to sygnal ktory bedzie z niego wychodzil na sale boczna trafia tam na kolejny mikser ktory jest podlaczony do osobnej koncowki mocy.

    Dodano po 39 [minuty]:

    Zamieszczam teraz schemat blokowy zebyscie mogli spojrzec o co mi chodzi.Dodam ze wysokosc klubu wynosi 7m a wiec kubatura sali taneczniej wynosi 7350 m^3.
    Te na bokach scian te kwadraciki to zawieszone satelity, po 3 na strone.Jak myslicie czy to wystarczy. One beda graly tylko wtedy kiedy bedzie dyskoteka, rowniez wtedy beda graly dodatkowo 2 suby umieszczone pod scena. Jezeli natomiast bedzie koncert rockowy to satelity nie graja, a graja wowczas kolumny umieszczone na scenie (myslalem o 4 sztukach) plus wczesniej wspomniane suby plus 6 odsluchow na scenie dla zespolu.
    Jak myslicie czy taka konfiguracja sie sprawdzi.

    Znacie moze jakis procesor glosnikowy ktory ma 4 wejscia i przynajmniej 14 wyjsc bo z tego co widzialem to w necie mozna znalezc tylko z 8 wyjsciami.
  • Poziom 17  
    Zastanawia mnie jeszcze taka rzecz bo bede chcial wyslac sygnal z sali glownej na boczna.Jezeli wiec mikser realizatora i DJ'a nie beda ze soba polaczone to wiec bede musial posiadac splitter 4 wejsciowy a o czyms takim nie slyszalem a moze sie myle.Wowczas sygnal ze splitter 2 kanalami wysylam na sale boczna a 2 nastepnymi na procesor glosnikowy (jesli procesor 14-wyjsciowy) lub 4 nastepnymi na 2 procesory glosnikowe.
  • Spec Elektroakustyka
    Czekaj, czekaj wszystko po woli nie zarzucaj nas pytaniami bo się wszyscy pogubimy. Po pierwsze mikser Yamahy 01V96 faktycznie ma 16 wlotów ale wystarczy dokupić ośmiokrotny przetwornik A/C (np. Behringer http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG który o dziwo działa poprawnie) połączyć go z mikserem przy pomocy światłowodu , ustawić w komutacji wejścia ADAT i mamy pełne 24 wloty. Yamah z serii MG nie polecam. Jeśli koniecznie analog (ale naprawdę po paru zagranych sztukach na stole cyfrowym spodobało by ci się to) to tak jak pisałem jakiś Anglik – Soundcraft albo Allan.

    Poza tym po co Ci procesor o 14 wyjściach? Wytłumacz to dokładniej.

    Co do tych spinek ze spliterami to można rozwiązać zupełnie inaczej. Napisz jeszcze raz o co dokładnie chodzi a najlepiej by było byś narysował jakiś prosty schemacik spinek wraz z opisem co ma gdzie grać
  • Poziom 17  
    A wiec umieszczam schemat zeby bylo mnie lepiej zrozumiec.
    I tak oznaczenia to:
    SAT - satelity na scianach
    SUB - subbasy pod scena
    KM - koncowki mocy
    SCENA - zestawy znajdujace sie na scenie

    A wiec jak widac mam 14 wyjsc z procesorów glosnikowych do 7 koncowek mocy stad liczba 14.

    Napisz mi PAwel co myslisz o tej koncepcji.Bede wdzieczny za wszelkie wskazowki i uwagi
  • Poziom 17  
    Ale z analogow SoundCrafta czy tez Allen & Heath ciezko znalezc mixer ktory bedzie mial 6 AUX PRE ktore bede potrzebowal na podlaczenie odsluchow na scenie

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jedyny jaki mi sie udalo znalezc ale nie wiem czy to cos warte jest to SOUNDCRAFT Series TWO
  • Poziom 32  
    zyzio16 napisał:
    Zastanawia mnie jeszcze taka rzecz bo bede chcial wyslac sygnal z sali glownej na boczna.Jezeli wiec mikser realizatora i DJ'a nie beda ze soba polaczone to wiec bede musial posiadac splitter 4 wejsciowy a o czyms takim nie slyszalem a moze sie myle.


    IMHO w ogóle nie potrzebujesz żadnego splittera. Każdy normalny mikser ma impedancję wyjściową 2x500 om, a procesor kolumn albo zwrotnica ma wejście różnicowe o impedancji kilkudziesięciu kom. Jeśli podłączysz kilka takich urządzeń równolegle do jednego wyjścia, nawet długimi kablami, żadnego problemu nie będzie.
  • Spec Elektroakustyka
    Twój schemacik jest z deka nie poprawny. Aby zasilić taki system wystarczy Ci procesor o sześciu wyjściach. Wzmacniacze pchające satelity łączysz równolegle, tak samo z resztą robisz z kolumnami na froncie (oczywiście pod warunkiem że grasz na froncie na dwie drogi dołek + środek). Dwa wyjścia z procesora (te które pchają satelity) ustawiasz na pełne pasmo (możesz je troszkę podciąć od dołu) a cztery które Ci zostają posłużą do sterowania dołami i środkami. Zerknij na rysunek trochę ci to rozjaśni w głowie.
    Co do Soudcrafta Two to dobry mikser – jeśli Cię na niego stać bierz go bez wahania. A to co pisał mój przedmówca o spliterze i sensie jego stosowania to całkowita racja.
  • Poziom 17  
    Pawel wielkie dzieki za schemacik.Twoje rozwiazanie jest naprawde swietne.Tylko ja nie do konca rozumiem jak wyglada polaczenie rownolegle wzmacniaczy.Wiem jak pracuje wzmacniacz w trybie mostek i stereo.Jesli moglbys mi podac co gdzie i z czym sie laczy.
    Mam jeszcze jedna prosbe jezeli moglbys uzupelnic swoj rysunek o te 2 miksery (realizatora i dj'a) bo nie zrozumialem do konca jak mam wyslac sygnal na sale boczna.Wiem ze moze to jakies trywialne pytania ale chce to poznac od podstaw.
    Jezeli bylbys tak uprzejmy mi podac swoj nr GG to bylbym ci bardzo wdzieczny.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    To ma byc klub muzyczny wiec nie ma sensu aby byly tam dwie konsolety (Monitor i FOH). Ja bede potrzebowal 6 AUX bo tyle tez bede musial podlaczyc odsluchow.A taka role spelnia mi konsoleta Soundcraft Series Two (ma ona 8 AUX). A po za tym nigdy sie w klubie muzycznym nie spotkalem z 3 konsoletami (monitorowa, FOH i dj'a).
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    To ma byc projekt ktory wykonuje na studiach.Nie mam zadnych ograniczen finansowych wiec moge dobrac jak najlepszy sprzet.
    Wytlumacz mi bo ja nie kumam za bardzo jaka wowczas role miala byc spelniac konsoleta monitrowa.Bylaby ona wylacznie do odsluchow scenicznych czy jeszcze by sie cos tam podpinalo????

    Dodano po 2 [minuty]:

    Najlepiej jakbys umiescil jakis schemat bo wtedy jest to wszystko czytelniejsze

    Dodano po 17 [minuty]:

    Dlaczego mowisz ze bedzie to klopotliwe przy duzej ilosci kanałow.Przeciez bedzie ich ok 16 (8 na perkusje, 3-4 gitary, klawisze i vokal)

    Dodano po 9 [minuty]:

    Poprzegladem troche riderow technicznych w necie i znalazlem ze prawie wiekszosc zespolow wymaga zarowno stolu FOH jak i monitorowego.Wiec zdecyduje sie na takie rozwiazanie bo skoro ma to byc profesjonalny projekt to niech i tak bedzie.
    Jezeli moglbys mi teraz doradzic jaki wybrac stol dla FOH i monitor to bede bardzo wdzieczny.Przegladajac ridery wiem ze ma to byc min 24 kanaly na kazdy stol.
    Mam takie pytanie tendencyjne bo nie do konca to rozumiem jaka jest rola monitorowca a jaka frontowca podczas koncertu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Spec Elektroakustyka
    Poppin-owi nie chodziło o to że obsługa 16 wlotów w mikserze to problem. Problemem jest obsługa 16 wlotów i 6-ciu torów monitorowych na raz. W takich przypadkach trzeba już co nieco wiedzieć. Nie zapomnij że nagłośnienie sceny to osobny system. Powiedz mi czy osobiście podjął byś się kręcenia frontu i jednocześnie panował byś nad nagłośnieniem sceny (nie zapomnij że jej w ogóle nie słyszysz a twoje działanie na torach AUX musi być intuicyjne)? Oczywiście że czasami tak się pracuje i to działa ale trzeba troszkę w życiu ugrać by sobie dać z tym radę. Przy graniu na dwa stoły frontowiec ma na głowie jedynie front a monitorowiec jedynie nagłośnienie sceny. Monitorowiec z reguły siedzi blisko zespołu dzięki czemu ma z nimi kontakt a poza tym ma możliwość podsłuchiwania poszczególnych torów dzięki czemu wie dokładnie co dzieje się w konkretnym odsłuchu. System FOH + monitor jest bardzo wygodny i daje większe możliwości. Problem pojawia się w tedy gdy zespół nie posiada monitorowca, wtedy musi być dwóch realizatorów czyli Ty plus kolega a to niestety zwiększa koszty koncertu.

    P.S.
    Rozumiem że to wszystko o czym piszemy to czysta teoria? A już myślałem że faktycznie gdzieś powstaje klub z prawdziwego zdarzenia.
  • Poziom 17  
    Tak to czysta teoria.Ja jednak dalej nie rozumiem jak wyslac sygnal na sale boczna???
  • Spec Elektroakustyka
    Sygnał sumy wychodzący z miksera a wchodzący na procesor musisz rozdzielić. Piszesz o spliterach a ja podam Ci trzy rozwiązania. Najprostszym działającym ale mało eleganckim to zwykłe rozdzielenie sygnału kablem tzw. „Y”. Drugi chyba najbardziej logiczny w tym przypadku to zastosowanie traf separacyjnych 1:1. Trzeci to spliter ale nie jestem pewien że jest to konieczne w tym przypadku. Zerknij na rysunek.

    P.S.
    No i w ten sposób strzelił mi tysięczny post
    :bday: