Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Woltomierz w samochodzie.

Marian B 06 Nov 2006 16:38 58654 49
Testo
  • #31
    Marian B
    Level 37  
    Daje się zauważyć spore zainteresowanie woltomierzem samochodowym, i z pewnością wielu kierowców będzie chciało zamontować taki woltomierz.
    Napewno staną przed dylematem jaki miernik wybrać, czy ze wskazówką obrotową, czy może ze wskazówką przesuwającą się w polu prostokątnym.
    Miałem ten sam dylemat, i aby sprawdzić jak to będzie działało i wyglądało poprostu zrobiłem dwa woltomierze. Ten drugi przysyłam teraz w załączniku.
    Oba mają swoje wady i zalety.
    Miernik ze wskazówką obrotową jest czytelniejszy, daje się łatwiej podświetlić, ale zajmuje dużo miejsca na "płycie czołowej", bardziej nadaje się do zamontowania na peryferiach pola widzenia, np. na konsoli środkowej.
    Miernik z przesuwającą się wskazówką zajmuje bardzo mało miejsca, i jest dobrze widoczny tylko w bezpośrednim polu widzenia, możn go montować poziomo lub pionowo. Ze względu na konstrukcję, praktycznie nie można zrobić oddzielnego podświetlenia wskazówki. Nadaje się do zamontowania w wyciętym otworze (bez obudowy) w polu widzenia na wprost.
    W tym woltomierzu zastosowany jest układ 78L09 (9V), i widać na skali, że znacznik 12V i pole pracy są bliżej siebie.

    Przestrzegam przed nadmiernym patrzeniem na wskazówkę tuż po zamontowaniu. Będzie się chciało wtedy bez przerwy sprawdzać jak to działa w czasie jazdy, i można spowodować zagrożenie, tak jak przy rozmowie przez telefon komórkowy.
  • Testo
  • #32
    Alpha
    Level 23  
    krollew wrote:
    Lewho wrote:
    :lol: stabilizator przed miernikiem :lol: Ktoś tu chyba lubi stały odczyt swojego napięcia ;]


    Stabilizator tu pracuje jako źródło prądowe, a nie jako stabilizator napięcia.


    Polemizowałbym z Twoim twierdzeniem krollew. Stabilizator stabilizuje w tym układzie napięcie - spełnia rolę szeregowo włączonej diody Zenera.
  • #33
    rozales
    Level 24  
    `alpha ma calkowita racje.ja dodam jeszcze dwa kedziorki na stabilizator zeby mi sie uklad nie wzbudzil i bedzie przydatny gadzet.dzieki i pozdrawiam :)
  • Testo
  • #34
    c++
    Level 22  
    Witam,
    mogłbys jakis wyswietlacz tam dać.
    Ocena: 4+/5
    PZDR
  • #35
    User removed account
    User removed account  
  • #36
    Marian B
    Level 37  
    Niema innego sposobu. Koszt stabilizatora, ewentualnie diody Zenera i rezystora, to około 2 zł. O czym tu dyskutować?
  • #37
    User removed account
    User removed account  
  • #38
    Alpha
    Level 23  
    Kakens20 wrote:
    Mam mnóstwo diod zenera z demontażu jak i diody germanowe typu dog55 czy można je wykorzystać ? jak wtedy wygląda schemat ?


    Kolega grab1 w wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic583978.html to wyjaśnił. Czego Ci więcej trzeba? Jeśli chcesz na mierniku osiągnąć zakres 12-15V to daj w szereg diodę zenera 12 voltową.
    Osobiście polecałbym Ci jednak rozwiązanie ze stabilizatorem - ma bardziej stromą charakterystykę, miernik byłby więc dokładniejszy.

    Co do starych DOGxx - poza zabawą w generowanie przez nie napięcia (po zdrapaniu farby ze szklanej obudowy i wystawieniu na słońce) to do niczego już Ci się nie przydadzą.
  • #39
    rdt
    Level 25  
    ok- chaka - ostatnio padła mi krańcówka od hamulca - świeci czy nie świeci - w dzień nie jest tak łatwo ocenić
    akumulator padnie wcześniej lub później -znam przypadek nowego srebrnego mercusia w którym padł akumulator - pracownik lokalnego serwisu stwierdził do nabywcy auta - niech se pan nowy kupi - (w 3 miesiące po kupnie auta za 2 worki pieniędzy )
  • #40
    DamianRTV
    Level 27  
    Jest to super dobry i przydatny przyrząd do zlokalizowania, czy nam w danym momencie ładuje akumulator czy go nie doładowuje, czy też przeładowuje - a czasem się takie sytuacje zdarzały, że stabilizator ładowania padł i mamy po dobrym nowym akumulatorze, bo myśleliśmy, że to on padł, a to właśnie nam co innego padło :(

    Jest to lepsze niż wyświetlacz, bo wyświetlacz nam nie pokaże w danej chwili, że jest skok, a wskazówka tak. Projekt się bardzo ładnie prezentuje w aucie i jest także niejakim "bajerkiem" :) 5+ za wszystko :)

    Kolor podświetlania można dobrać do swojego podświetlania deski rozdzielczej. Serdecznie pozdrawiam, Damian.

    A ty moje wypociny tego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=6526518#6526518
  • #41
    jarek669
    Level 10  
    A tak poza tematem co to jest to nad wskaźnikiem poziomu płynu do spryskiwaczy?- pytanie oczywiście do założyciela tematu
  • #42
    Marian B
    Level 37  
    Jest to czujnik oświetlenia zewnętrznego w wskażniku poziomów płynu spryskiwaczy. Wyświetlacz wskażnika i ten czujnik oświetlenia są umieszczone w jednym pudełku, czujnik nad wyświetlaczem.
    Woltomierz w samochodzie.
  • #43
    jarek669
    Level 10  
    a mógłbyś pokrótce opisać czemu on służy?? bo jako oświetlenie zewnętrzne rozumiem światła a ich kontrola jest po prawo od woltomierza
  • #44
    Marian B
    Level 37  
    Ten czujnik służy do automatycznej regulacji jasności wyświetlacza w zależności od oświetlenia zewnętrznego, np. przy jeżdzie w pełnym słońcu, lub w nocy, albo np. w tunelu.
    Pełny opis działania jest tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic557265.html
  • #45
    kondensator
    Level 36  
    1. Podświetlanie wskaźnika powinno działać tylko przy włączonych światłach zewnętrznych -po co cały czas rozładowywać akumulator (niby niewiele ale...)
    2. Układ jest "nowocześniejszą" wersją spełniającego to samo zadanie układu z książki "24 proste układy elektroniczne do samodzielnego wykonania - moje hobby" pp. M i W Nowakowskich (wyd. WKiŁ 1987) - tam jest TYLKO dioda Zenera 9.1V, miliamperomierz i dobrany rezystor ok. 10kohm - wszystko w szereg (podświetlenie było podłączone do oddzielnego obwodu świateł) - działa OK - sprawdzone.
    3. Stabilizator scalony z serii 78xx (i podobny) nie zablokowany do masy od wejścia i wyjścia kondensatorami bezpośrednio przy nóżkach może się wzbudzać (nie zawsze cały czas, może to zależeć od napięcia, obciążenia, temperatury...). Wskazane pary kondensatorów 1...10nF i 100...470nF - na krótkich nóżkach.
    Wzbudzanie może być w zakresie m.cz i/lub w.cz - może zakłócać instalacje audio i radiowe (nie koniecznie zawsze akurat w zakresach radiofonicznych czy CB) !!!
    4. Można by zabezpieczyć wejście przed odwrotnym podłączeniem szeregową diodą (tylko proszę nie pisać że spadek napięcia na diodzie będzie się trochę zmieniał od temperatury - tu to mało istotne) i warystorem na 12 lub 14V DC - od szpilkowych impulsów występujących w instalacji samochodu a mogących uszkodzić diody LED, układ scalony

    ------------------
    Dla Kol. Kakens20:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic700460.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic739136.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic941722.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1340374.html
    i liczne tematy o prostych odbiornikach radiowych oraz reflektometrach - tam się przydają diody detekcyjne germanowe (często są niezastąpione).
  • #46
    mirek2005
    Level 12  
    Tego szukałem. Brawo dla pomysłodawcy.Tym którzy chcą linijek świetlnych i wyświetlaczy proponuję przerobić wszystkie wskaźniki,później przejechać w nocy 200 km.
  • #47
    80x86
    Level 11  
    Witam

    projekt pierwsza klasa. Od jakiegoś czasu przymierzam się do zainstalowania czegoś takiego w aucie i miałbym kilka pytań.

    Marian B wrote:
    Do wykonania takiego woltomierza bardzo dobrze nadają się wychyłowe wskaźniki wysterowania stosowane we wzmacniaczach i nieco starszych odbiornikach radiowych.


    Gdzie można taki wskaźnik kupić? Mają one skalę liniową czy logarytmiczną?

    Czy można wykorzystać do tego celu wskaźnik paliwa albo temperatury ze starej tablicy wskaźników (z Fiata Uno)

    Z góry dziękuje za pomoc.
  • #48
    mirek2005
    Level 12  
    Wskaźnik powinien mieć skalę liniową . Popatrz na allegro. Wskaźniki samochodowe przeważnie nie nadają się . Przeróbkę zacznij od zmierzenia oporności wskaźnika przy pełnym wychyleniu. Mój miał 3 kilo omy. Podane wartości w pierwszych postach były za małe. Moja propozycja: zamiast opornika potencjometr 100 kilo omów i przeprowadzić próbę.
  • #49
    kristof
    Level 14  
    Podłączę się pod temat żeby nie zakładać nowego.

    Chciałbym woltomierz z tego tematu wykorzystać jako wskaźnik napięcia akumulatora podpiętego do prostownika. Prostownik sam w sobie ma zabezpieczenie przeciw odwrotnemu podłączeniu, więc do zabezpieczenia pozostaje układ 7809 i analogowy wskaźnik napięcia.

    Czy taki schemat zadziała i spełni swoją rolę? Dioda LED miałaby pokazywać odwrotne podłączenie AKU, do J3 będzie podłączony woltomierz. Oczywiście kondensatory o których pisał kolega nomen omen kondensator też dam ale na schemacie ich na razie nie umieszczałem.

    Woltomierz w samochodzie.
  • #50
    Marian B
    Level 37  
    Wszystko powinno działać.
    Ponieważ układ ma współpracować z prostownikiem, warto za diodą D4, na wejściu układu scalonego (stabilizatora) dołożyć kondensator elektrolityczny, np. 100µ/25V.
    Kondensator wyeliminuje silne tętnienia, bo prostownik z reguły niema żadnych filtrów na wyjściu.