Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Woltomierz w samochodzie.

Marian B 02 Lis 2006 09:30 51160 49
  • Woltomierz w samochodzie.
    Woltomierz w samochodzie.

    Po pojawieniu się elektronicznych regulatorów napięcia producenci samochodów zaniedbali na korzyść kontrolek ładowania tak proste, bardzo dobre i potrzebne urządzenie, jakim jest odpowiednio przystosowany woltomierz.
    Na woltomierzu z klasyczną wskazówką, o odpowiednio rozszerzonej skali można zaobserwować, i tym samym kontrolować wszystkie „procesy życiowe” samochodu.
    Widoczna jest praca regulatora napięcia, włączanie i wyłączanie poszczególnych większych odbiorników, praca kierunkowskazów, można nawet, przy pewnej wprawie, wykryć przepalenie jednej żarówki świateł „stop”.

    Są w sprzedaży gotowe woltomierze do zamontowania w samochodzie, można też taki woltomierz zrobić samodzielnie. Oczywiście wszyscy o tym wiedzą, że na kupionym woltomierzu samochód jeździ tylko trochę lepiej, a na zrobionym samodzielnie, jeździ dużo lepiej. Warto, więc zrobić tym bardziej, że można wtedy odpowiednio dostosować wygląd.

    Do wykonania takiego woltomierza bardzo dobrze nadają się wychyłowe wskaźniki wysterowania stosowane we wzmacniaczach i nieco starszych odbiornikach radiowych. Schemat ideowy pokazany na rysunku.
    Do rozszerzenia zakresu użyty został scalony stabilizator 78L10 o małych wymiarach. Dokładny pomiar napięcia uzyskuje się w zakresie od 10V do 16V. Przy takim rozciągnięciu zakresu na 1V przypada około 5mm skali, i bardzo dobrze widoczne są wszelkie wahania napięcia.
    Do podświetlenia użyte zostały dwie diody LED (zielone). Jedna podświetla skalę od tyłu, a druga podświetla wskazówkę. Skala została wycięta z cienkiej miedzianej blaszki i pomalowana. Nie można robić skali z papieru, gdyż papier wypacza się pod wpływem wilgoci i temperatury. Obudowa została zlutowana z cynowanej blachy grubości 0,3mm.
    Skalowanie woltomierza można przeprowadzić dobierając rezystor szeregowy na dwa sposoby.
    Pierwszy sposób: ustalić pole pracy np. na ¾ obrotu wskazówki, wtedy znacznik 12V będzie tam, gdzie wypadnie.
    Drugi sposób: ustalić znacznik 12V np. na środku skali i pole pracy tam, gdzie wypadnie.
    Szerokość pola pracy zależy od sprawności regulatora napięcia i będzie nieco różnić w każdym samochodzie, a ustala się ją przy pracującym silniku i wyłączonych wszystkich odbiornikach, oraz przy włączonym maksymalnym obciążeniu z wyjątkiem kierunkowskazów i świateł „stop”.
    Woltomierz można podłączyć w dowolne miejsce za wyłącznikiem zapłonu, za pomocą wtyczki niedającej się odwrotnie włączyć. Przy odwrotnym podłączeniu natychmiast uszkadza się układ scalony.


    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 02 Lis 2006 11:33
    Boszax
    Poziom 20  

    Osobiście wolałbym w swoim samochodzie coś nowocześniejszego z wyświetlaczem, który by pokazywał aktualne napięcie.

  • #3 02 Lis 2006 11:42
    reaven22
    Poziom 27  

    Boszax od skaczących cyferek dostał byś oczopląsu :) wskazóweczka jest zdecydowanie bardziej przyjazna.

    @neostrada.plbDyEvzL ciekawy pomysł zastosowania stabilizatora do zawężenia zakresu pracy wskaźnika.

  • Fibaro
  • #4 02 Lis 2006 11:51
    Boszax
    Poziom 20  

    Skakałyby tylko setne części napięcia można zastosować wyświetlacz do dzięsiętnej części znaczy np. 14.2V

  • Fibaro
  • #5 02 Lis 2006 12:08
    romil
    Poziom 14  

    Człowiek nie jest przystosowany do analizy wielu liczb naraz. Dlatego wymyślono wykresy które rozumie każdy.
    Wskaźniki wskazówkowe (czyli masło maślane :D ) i linijki świetlne są lepsze do obserwacji
    Napisz, czy wskazówka nie miota się zabardzo na wybojach. Oczywiście Ty na nią nie patrz tylko lepiej niech to robi Twój pasażer :D
    Konstrukcja bardzo starannie wykonana. Mała rzecz a cieszy. :spoko:

  • #6 02 Lis 2006 13:07
    Lewho
    Poziom 15  

    :lol: stabilizator przed miernikiem :lol: Ktoś tu chyba lubi stały odczyt swojego napięcia ;] Nie wystarczyłby sam rezystor szeregowy? Co do wykonania 5+ ... wszystko się ładnie komponuje (oprócz radia)

  • #7 02 Lis 2006 13:26
    reaven22
    Poziom 27  

    Lewho przyjrzyj się schematowi :] stabilizator w tym przypadku nie jest po to żeby stabilizować napięcie doprowadzane do miernika.. ma przenieść punkt pracy miernika o 10V do góry

  • #8 02 Lis 2006 13:30
    krollew
    Poziom 20  

    Lewho napisał:
    :lol: stabilizator przed miernikiem :lol: Ktoś tu chyba lubi stały odczyt swojego napięcia ;]


    Stabilizator tu pracuje jako źródło prądowe, a nie jako stabilizator napięcia.

  • #9 02 Lis 2006 13:38
    Lewho
    Poziom 15  

    [quote="reaven22"]Lewho przyjrzyj się schematowi :] stabilizator w tym przypadku nie jest po to żeby stabilizować napięcie doprowadzane do miernika.. ma przenieść punkt pracy miernika o 10V do góry[/quote]

    Racja!

    Dopiero teraz to zauważyłem :)

    Bardzo sprytne :spoko:

  • #10 02 Lis 2006 14:18
    Wrather
    Poziom 11  

    ja bym dal tam tylko diody niebieskie zamiast zielonych;) a analogowe wskazniki tez mi sie bardziej podobaja :D
    ps co to jest okok po prawej stronie wskaznika napiecia? wskanik otwarych drzwi i wlaczonych swiatel?

  • #11 02 Lis 2006 15:31
    maciek_slon
    Poziom 29  

    Tak, jakiś czas temu gdzieś w sieci (nie wiem czy właśnie nie na elektrodzie) trafiłęm na schemat jak ten wskaźnik otwarcia drzwi i światełm został wykonany ;-)

  • #12 02 Lis 2006 16:32
    lysolek
    Poziom 10  

    Mi się to podoba. Chyba zrobię sobie takie cos w samochodzie (fajnie radio Blaupunkt Ontario DJ30 czy jakie inne bo ma fajne podświetlenie niż moje?)

  • #14 02 Lis 2006 17:05
    Marian B
    Poziom 34  

    Wskazówka miernika zachowuje się bardzo stabilnie. Wynika to z samej zasady działania miernika magnetoelektrycznego. Występuje tu tzw. hamowanie elektrodynamiczne. Uważam też, że stosowanie wyświetlaczy alfanumerycznych ("cyfrowych") w takim woltomierzu to przerost formy nad treścią. Migające cyferki nic nie mówią, a drgnięcie wskazówki przy naciskaniu np. pedału hamulca mówi wszystko.
    Wyświetlacz po prawej stronie woltomierza, to "Uniwersalny sygnalizator do samochodu", obecnie chyba na 2 lub3 stronie "projekty forum" elektroda.

  • #15 02 Lis 2006 19:55
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dla mnie to tylko dorbny i niezbyt przydatny bajerek. Takie cos mialo racje bytu w starych autach z kiepskim akumulatorem ladowanym pradnica. Wtedy kontrolna napiecia akumulatora jest wskazana, ale nie w nowszym aucie gdzie juz nie ma problemy typu: zakreci czy nie? Bedziesz wylaczal radio, wycieraczki ogerzewanie i przygladal sie czy wskazowka jest tam gdzie powinna czy 2mm dalej co swaidczyloby o przepalonej ktorejs zarowce? Ja tam nie lubie choinki na desce rozdzielczej. Plus za ciekawe wykorzystanei stabilizatora ale to samo moza bylo zrobic dzielnikiem rezystorowym lub nawet na zenerce.

  • #16 02 Lis 2006 20:13
    senso
    Poziom 20  

    Chaka wg mnie jestes w bledzie :) duzo jezdze i praktycznie nie ma dnia zebym nie podnosil maski,zawsze kontrola oleju,chlodziwa.A ladowanie tylko czasem bo przeciez nie bede miarenika ciagle nosil.Wiesz ci sie stalo?rok temu padl mi altek,zanioslem do naprawy...mostek,komutator,lozysko=192PLN ok.Zalozylem dziada-sprawdzilem ladowae 14,4V czyli ideal he he.Ale teraz po roku nagle nie moge odpalic,ladowanie sprawdzalem jakies 3 miechy temu i bylo ok 14,4 zaraz po zapaleniu,ale nie badalem ile ma po kilu minutach pracy-stad nie wiem czy tak ma byc bo yak mial czy cos sie pieprzy.Wiec sie naszukalem ile moglem,wykrecilem altka,rozebralem,zanioslem na hamownie i jest ok,Przeczyscilem wszystkie zlacza silnopradowe i troszke lepiej.Teraz po zapaleniu mam 14,2V wiec niby ok ale po kilku minutach spada nawet do 13,5V przy pelnym obciazeniu swiatla,ogrzewanie szyby itp.Teraz zamowilem juz voltomierz kubkowy na gieldzie i czekam na niego.Wiele to ulatwia i pozwala od razu zdiagnozowac problem z ladowaniem.Wiem ze wielu sie to wydaje nie przydatne ale pozwala uniknac klopotow w zimie.

  • #17 02 Lis 2006 20:14
    Vein
    Poziom 22  

    chaka - nie kazdy jeździ autem z roku 2005 :> dla wielu taki wynalazek się przyda, chocby dla mnie w skodzie z 1991 roku, niewiem czy mam sprawny alternnator :>

  • #18 02 Lis 2006 20:28
    Marian B
    Poziom 34  

    Po kilku latach zawsze występuje problem "zakręci czy nie", obojętnie czy to jest stare, czy nowsze auto, a szczególnie zimą. Wszystko zależy od stanu akumulatora, co nie zawsze łączy się z dobrym autem ( mam tu na myśli ładowanie). Taki woltomierz napewno pomoże podjąć decyzję, kiedy trzeba wyrzucić akumulator. W kolejnych trzech samochodach (zawsze nowych), zawsze montowałem woltomierz i byłem z tego zadowolony.

  • #19 02 Lis 2006 20:51
    Krzysztof33
    Poziom 15  

    W nocy jest super. Nie ma jak analogowy, chociaż diodowy też byłby niezły, pasowałby do panelu i takie tam. Ważne że sam konstruktor jest zadowolony. 5+/6 za styl.

  • #20 02 Lis 2006 22:26
    lenin10
    Poziom 18  

    wszystko ładnie, tylko popracuj troszkę nad wyglądem tych dodatkowych wskaźników i kontrolek (daj częściowo pomalowaną na czarno pleksę albo cos w podobie aby panel tych wskażników był bardziej jednolity i dopiero będzie super)
    daję 5/6

  • #21 03 Lis 2006 15:19
    Łizi
    Poziom 12  

    Witam
    Mówiąc ogólnie to lepiej coś nowszego wolał bym np: skalę led ale woltomierz też nie jest zły :D

  • #22 04 Lis 2006 00:15
    marck1
    Specjalista od sprzętów RTV

    A ja mam małą uwagę do autora - zaznacz na schemacie gdzie jest wejście i wyjście tego stabilizatora, a to dlatego że znajdą się zapewne nasi "początkujący", którzy będą chcieli zrobić ten miernik i zaczną się problemy z jego uszkadzaniem się po złożeniu układu.

  • #23 04 Lis 2006 01:24
    Marian B
    Poziom 34  

    Raczej trudno tu się pomylić. Jest to schemat prawie że montażowy. Stabilizator jest narysowany tak jak wygląda od strony wyprowadzeń. Wejście jest podłączone do plusa napięcia mierzonego (zasilania), środkowa nóżka minus (masa), wyjście (10V) podłączone do minusa miernika.

  • #24 04 Lis 2006 11:16
    bialy20
    Poziom 19  

    Kiedyś miałem taki analog w maluchu, nieprawdopodobnie dobra rzecz, nawet do alternatora, bo elektroniczne regulatory psuly się nagminnie. Aha, można było przełącznikiem zmienić rodzaj pomiaru, pokazywał temperaturę oleju w silniku, czujnikiem byla dioda krzemowa we wskaźniku oleju,

  • #25 04 Lis 2006 13:28
    marck1
    Specjalista od sprzętów RTV

    @neostrada.plbDyEvzL napisał:
    Raczej trudno tu się pomylić. Jest to schemat prawie że montażowy. Stabilizator jest narysowany tak jak wygląda od strony wyprowadzeń. Wejście jest podłączone do plusa napięcia mierzonego (zasilania), środkowa nóżka minus (masa), wyjście (10V) podłączone do minusa miernika.

    W takim razie co Ty na to?
    http://boss.iele.polsl.gliwice.pl/pdf/Panasonic/an78l00.pdf

  • #26 04 Lis 2006 16:28
    SIR_ARTUR
    Poziom 10  

    Witam .

    Mnie bardziej podoba sie ten drugi wyświetlacz pokazujący otwarte drzwi i światła , bardzo oryginalny .
    Jak on jest zbudowany . Jest do tego jakiś schemat czy własna konstrukcja .

    Prosze o jakieś informacje .

    Pozdrawiam .

  • #28 04 Lis 2006 18:23
    Marian B
    Poziom 34  

    Rzeczywiście, tylko AN... Panasonic ma wyprowadzenia inaczej, wszystkie inne, HA..., KA..., TA... mają wyprowadzenia tak jak na rysunku. Trzeba jednak to sprawdzać.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Ten wyświetlacz po prawej to własna konstrukcja.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic591433.html
    tam wszystko jest.

  • #29 05 Lis 2006 13:37
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    chaka napisał:
    Dla mnie to tylko dorbny i niezbyt przydatny bajerek.

    Plus za ciekawe wykorzystanei stabilizatora ale to samo moza bylo zrobic dzielnikiem rezystorowym lub nawet na zenerce.


    Nie zrobisz przesunięcia skali na dzielniku :). Na diodzie zenera - owszem. A co do przydatności, jest to narzędzie dla ELEKTRYKA a nie kierowcy. Oczywiscie można być jednym i drugim jednocześnie.

  • #30 06 Lis 2006 13:07
    Jacqbus
    Poziom 12  

    dobry pomysł, dobre wykonanie i oczywiście oryginalność to jest to...

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo