Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto II - ładowanie

09 Lis 2006 16:49 5784 19
  • Poziom 14  
    Witam...

    Mam Punto II 2000 r ELX. Problem jest nastepujący: po zapaleniu silnika i włączeniu świateł widoczne jest miganie ich. Nie jest to na poziomie zapalania i gaszenia ale da sie zauważyć. Ok rok temu alternator spalił się ... tak sam od siebie - nie ustaliłem przyczyny. Zapaliłem samochód zawyło jakby pasek śliznął i zapaliła się kontrolka od ładowania. Jest to wersja z klimatyzacją więc pasek jest nieco inaczej rozłożony i tam alternatory nie pękają - u mnie również ocalała obudowa. Został wymieniony stojan i parcue OK jedyne co się stało zauważalne to po pół roku to miganie.Wymieniłem pasek i problem nie znikł. Problem jest dość charakterystyczny bo przy podniesieniu obrotów zaczynają nieco szybciej pomigiwać ale nie ustaje to. Dopiero po dołożeniu większego obciążenia np świateł długich i halogenów ustaje. Napewno nie jest to sprawa paska bo jest nowy i mocno naciągnięty.

    Zmierze jeszcze napięcie miernikiem.. ale już samo miganie mówie że będzie ono niestabilne.

    Proszę o pomoc ..
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    wygląda raczej na uszkodzenie mostka
  • Poziom 21  
    koniecznie zmierz napięcie ładowania!regulator,ew.szczotki.bez pomiarów ani rusz.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    może być też usterka nieelektryczna-bicie wirnika
  • spec od auto-elektro
    Uszkodzony regulator w momencie ustabilizowania napięciai następuje wyłanczanie ładowania powodujące skoki napięcia.P
  • Poziom 14  
    hm.. no dość jednoznacznie określacie. Zapomniałem też dodać że podczas wymiany/ przebijania stojanu wymienione zostały łożyska - co by mogło poniekąd wykluczyć bicie.

    OK zaraz zmierzę napięcie za 20 min będe wiedział jak bordzo to wygląda. A jak wygląda regulator? Bo mostek diodowy jest na obudowie i trzeba chyba rozlutowywać go? Prosze o rady..
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Dobrze by było ustalić jaki charakter ma to miganie, tzn. napięcie pulsuje "w górę" czy "w dół". Jeśli w górę to uszkodzony jest regulator, jełi w dół to może być uszkodzona któraś z diod mostka, zwarcie na instalacji lub uszkodzony akumulator. Przy "dwupunktowym" regulatorze jest to też objaw zużycia alternatora ale w tym przypadku można to raczej wykluczyć (można to wtedy "wyleczyć" stosując regulator o pracy ciągłej).
  • Poziom 14  
    Oto wyniki dokładnych pomiarów:

    1. Stan przed uruchomieniem silnika (napięcie cały czas mierzone na klemach akumulatora) = 12,8 V (samochód stał na zewnątrz od tygodnia)
    2. Uruchomienie, stan jałowy = 14,07 V
    3. Podniesienie obrotów i powród do jałowego = 14 V +- 0,2 V
    4. Włączenie świateł mijania obroty ok 700-800 = delikatne miganie ok 2-4 Hz, 14,02 V --> 13,7 V
    5. Podniesienie obrotów do 3000 = miganie ustaje od 1000 obr, 13,6 V
    6. Światła Drogowe (długie)i nawiew (max) obroty ok 700 = pojawia sie miganie wolniejsze niż w pkt 4 ok 2 Hz (jest wolniejsze i bardziej wyraźne) 13,2V
    7. Światła drogowe, nawiew (max) obroty 3000 = miganie wyrażnie szybsze niż w pkt 6 ale równie widoczne, 13,3 V
    8. Obtory 800 pełne obciążenie sytuacja jak 6 (miganie wyraźne, wolne), 13,3 V
    9. Wyłączenie obciążenia = 13,5 V !!! nie wraca do 14 V.
    10. Obroty 3000 bez obciążenia = 13,5 V

    Pomiary wykonywane miernikiem cyfrowym (duża bezwładność) stąd tylko stany napięc. Miganie świateł (tzn zamiany npięcia) nie są do zarejestrowania tym miernikiem. Pasek napięty do pozmiomu jak rozrząd (max skręcenie paska to 90 stopni).

    Proszę o analizę problemu.
  • Moderator Samochody
  • spec od auto-elektro
    Należałoby zmierzyć napięcie na samym alternatorze i masę pobierać z tylnej pokrywy, powinno wyjaśnić czy to instalacja czy alternator. Akumulator wykluczam.P
  • Poziom 14  
    hm.. na czym mogło by polegać uszkodzenie alternetora? Pierścienie ślizgowe, przebicie uzwojenia, mostek diodowy, czy sam regulator?
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    trzeba ten alternator wyciągnąć,podejżewam skorodowane styki,przy regulatorze+kable ,ew.coś ze szczotkami.
  • Poziom 14  
    hm.. możecie mi powiedzieć jaka jest szacunkowa cena regulatora napięcia do alternatora i szczotek? To jest 95 A.. Niemoge nigdzie znaleźć. A o tej porze to sklepy nie pracuja - jutro weekend troszkę czasu...
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Może zła rada ale cena podzespołów do wymiany to koszmar ostatnio robiłem taki : regulator ,mostek diodowy ,stojan koszt coś ok 300 zł a goście kupili nówkę za 250 zł i jak tu naprawiać?
  • Pomocny post
    spec od auto-elektro
    I tak to wygląda bo właśnie ostatnio miałem parę takich nówek podróbek i też tyle są warte. Po dwóch miesiącach w jednym padł regulator w innym wysypał się mostek i tak można wymieniać. Tylko kto będzie płacił za kolejne wymiany i naprawy. Gwarancja owszem kupione z internetu i przynamniej miesiąc do tyłu jeżeli wogóle uznają gwarancję. Czasami lepiej się zastanowić i dołożyć parę groszy ale kupić coś konkretnego. Pozdr.
  • Poziom 21  
    Nówka była kupiona w intercarsie firma MM
  • Poziom 14  
    dziś jeszcze raz spojrzałem z miernikiem na to... sytuacja mnie trochę przytłacza :(. Zmierzyłem masę silnika (głowicy), alternatora i klemy akumulatora a różnica to zaledwie 0,2 ohma. Czyli masa zkładam że jest. Posłuchałem dłużej rozgrzanego silnika i pojawia sie jeszcze delikatnie nierówna praca synchronicznie z przygasaniem, ale to może wynikać a impulsowego obciążania silnika na biegu jałowym źle pracującym alternatorem. Styk z grubym kablem co idzie pod rozrusznik wydaje się nie być skorodowany (jest w platikowej osłonie) i nie jest też poluzowany.

    Ponieważ temat jest kontynuowany to dodam jeszcze że kiedy się spalił stojan - został przebity - to nie był wymieniany ani szczotkotrzymacz, regulator ani mostek - nie wskazywało to na zużycie. Czy zatem realne jest że któraś dioda padła? Problem nie występował w lecie - pewnie dlatego że świateł nie uzywalem i nie wączalem tylu odbiorników.
    Orientowałem się o kosztach nowego alternatora.. ale to wydatek rzędu 800 - 1000 zł. Jutro zadzwonie do sklepu - jak będa pracować to kupie regulator. Tam jest problematyczna sprawa aby wyciągnąć alternator, a może sam regulator (ok 60 zł) uda mi się zalożyć od spodu. Zobaczymy na ile pomoże.
    Jedyne co wiem to to że jest to mocniejsza wersja Magneti Marelli a aktualnie stojan założony - pewnie jest to podróbka skoro kosztował sam stojan 120 zł docelowo był od alternatora od Fiata Bravo też najmocniejsza wersja. Roznica byla tylko w wydatku prądowym 5 A, a wymiary byly bez zmian.
  • Poziom 14  
    Ok dziękuje wszytskim za pomoc.. wymieniłem regulator i przewód masy do silnika i jest w porządku.