Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

nice robo300- zacina się brama

raba80 10 Nov 2006 08:59 24731 18
  • #1
    raba80
    Level 10  
    Witam wszystkich.
    mam pewien problem z bramą przesuwną z silnikiem jak w temacie. Mianowicie podczas (zazwyczaj) chłodniejszych i zwłaszcza zimnych dni brama zacina się. Zacina się najczęściej w 3/4 zamknięcia i tuż przy końcu. Prowadnice i cały "układ zębaty" jest czysty. Co może może być przyczyną niedomykania się bramy? Słyszałem, że może to być wina kondensatora. Dodam, że latem brama chodzi bez zarzutu.
    pozdrawiam
  • #2
    raba80
    Level 10  
    Czy może ktoś mi pomóc, cos doradzić, czy wzywac serwis?
    Proszę o odpowiedź
  • #3
    zwora
    Level 18  
    W napedzie jest silnik kondensatorowy. Kondensator potrzebny jest by silnik ruszyl (bez niego moment rozruchowy jest rowny zero), a potem jak juz silnik pracuje mozna kondensator nawet odpiac i silnik nie powinien sie zatrzymac. Wiec to nie bedzie raczej problem z kondensatorem. Problem moim zdaniem istnieje w samej bramie (problem mechaniczny). Zreszta zeby sie upewnic zdejmij oslone z napedu i posluchaj, czy w chwili gdy brama sie zatrzyma silnik rowniez przestaje pracowac, czy moze dalej chce "krecic" ale nie moze. Jesli nie przestaje powinno byc slychac takie ciche burczenie. Jeszcze lepiej jak wezmiesz miernik i bedziesz mierzyl napiecie na zaciskach silnika podczas calego cyklu zamykania. Na 99% to wina bramy i jej odksztalcenia w skutek temperatury. Brame mozesz sprawdzic odblokowujac naped (takim kluczykiem) i nastepnie recznie przesuwajac brame w calym zakresie jej ruchu. Jesli beda wieksze opory w polozeniu 3/4 to bedziesz mial pewnosc. To co moglbys ewentualnie zrobic, to zwiekszyc sile (jesli w sterowniku jest regulator sily), ale nie jest to na dluzsza mete rozwiazanie dobre, bo prowadzi do szybszego zuzycia. Lepiej wziac sie za modyfikacje bramy. Pozdrawiam
  • #4
    raba80
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedzi. Spróbuję cosik wykombinować..., a jak nie to serwis pozostanie, pozdrawiam.
  • #5
    VIRUS32
    Level 25  
    Witam serdecznie.Jeżeli problem jeszcze istnieje proponuję zerknąć na potencjometr ustawienia siły automatu może jest zbyt mały poziom siły?A jeżeli chodzi o kondensator to też go proponuję sprawdzić ,brama może wystartować owszem ale z tego powodu może nie mieć na tyle mocy by dokończyć w pełni cykl pracy.Pozdrawiam.Jak by był potrzebny schemacik to proszę bardzo.
  • #6
    zwora
    Level 18  
    Witam.
    Kazda brama (zreszta nie tylko brama) ma to do siebie, ze najtrudniej jest ja wyciagnac z polozenia rownowagi (bezwladnosc), a jak juz jest w ruchu to powinno byc znacznie latwiej. Wiec skoro zacina sie w 3/4 to definitywnie oznacza, ze z brama jest cos nie tak. Jesli jest to brama "wiszaca w powietrzu" na wiekszej czesci swojej dlugosci (czyli wsparta tylko na 2 rolkach), a takie bramy sie z reguly stosuje w naszych warunkach klimatycznych, to czesc stanowiaca dla bramy przeciwwage jest zbyt lekka, odleglosc miedzy rolkami zbyt krotka lub brama nie posiada spocznika, na ktory wjezdza przy calkowitym domknieciu. To wszystko moze sprawiac, ze brama odmawia posluszenstwa. Zwiekszenie sily moze dac tylko chwilowa poprawe, bo stan bramy bedzie sie caly czas pogarszal i po jakims czasie nawet najmocniejsze ustawienie potencjometru nie bedzie w stanie domknac bramy. A jesli chodzi o kondensator, to z cala pewnoscia stwierdzam, ze nie moze on byc zepsuty, skoro silnik rusza!!! Wystraczy popatrzec na charakterystyke mechaniczna sielnika z faza rozruchowa kondensatorowa. Pozdrawiam.
  • #7
    VIRUS32
    Level 25  
    Witam.O ile sobie przypominam to żyjemy w europie a tu nie występują skrajnie niskie temperatury by mogły odkształcić bramę.Ale należy wziąść pod uwagę fakt że ta brama wcześniej chodziła bez problemu!?Czy to nie dziwne że nagle pod wpływem temperatury doszło do odkształcenia bramy?Pragnę podkreślić iż kolega RABA 80 pisał że cyt."brama chodzi bez zarzutu."Oczywiście latem.Należy także wziąść pod uwagę fakt że nie wiemy o jaki typ bramy chodzi czy samonośna czy szynowa.Ja osobiście stawiałbym na winę ROBO 300.Bramy szynowe poruszają się na dwóch rolkach a samonośne przeważnie na dwóch wózkach po pięć rolek na wózek.Pozdrawiam.
  • #8
    zwora
    Level 18  
    No wlasnie ze wzgledu na warunki klimatyczne nie stosuje sie w Polsce bram poruszajacych sie po szynach, bo snieg i lod calkowicie zablokowalyby brame. A brama samonosna jesli nie jest dobrze wykonana, predzej czy pozniej odmowi posluszenstwa. I nie chodzi tu tylko o zmiany pod wplywem temperatury. To tylko dodatkowo moze pogorszyc sytuacje. Jesli brama jest dluga i po zamkniecu wisi w powietrzu (brak najazdu na koncu) to jest pewne ze po pewnym czasie zacznie sie blokowac (tak bylo u mojego szwagra). Nie mowiac juz o tym, ze czesto zeby bylo taniej stosuje sie rolki wykonane z tworzyw sztucznych. Dobre lozyskowane metalowe wozki to koszt 500 zl i wykonawcy bram nie chca go ponosic, bo dla nich wazne jest wykonac jak najmniejszym kosztem, pokazac ze dziala, zainkasowac pieniadze i adijos. Jak juz cos jest krzywe i chodzi na styk, to wystarczy zmiana temperatury o te 20 stopni i juz jest klopot. Zreszta, latwo sprawdzic czy to brama, czy naped szwankuje. Wystarczy uwolnic brame od napedu i sprobowac ja otworzyc i zamknac.
  • #9
    VIRUS32
    Level 25  
    Witam .Po pierwsze bramy szynowe są stosowane tak samo często jak i samonośne.Po drugie producent bram nie stosuje wózków z teflonowymi rolkami po to by było taniej tylko po to by było ciszej i nie rdzewiały,ale to już inna historia.Pozdrawiam.:idea:
  • #10
    markog
    Level 11  
    Ja bym zbadał liniowość zamocowania listew zębatych być może w 3/4 długości pasują się w zębatkę na wciisk nie zostawiając wogóle luzu. U mnie tez tak było musiałem popodnosic niektóre odcinki. Druga sprawa to łączenie tych listew. Niekeidy jest tak że jak złożymy takie listwy razem to wręb wychodzący na łączeniu jest ewidentnie mniejszy niż pozostałe (niedokładność wykonanai)- co klinuje w zimie bramę.
  • #11
    konary
    Level 11  
    miałem podobny problem. Przyczyna okazała się prozaicznao a mianowicie nie dokręcone sprzęgło. Po dokręceniu o jeden obrót brama chodzi od roku bez zacięć.
  • #12
    VIRUS32
    Level 25  
    Witam.Konary napisał "miałem podobny problem. Przyczyna okazała się prozaicznao a mianowicie nie dokręcone sprzęgło. Po dokręceniu o jeden obrót brama chodzi od roku bez zacięć."Przecież robo 300 nie ma sprzęgła !Działa na zasadzie przeciążenia zależnego od progu ustawionej siły na potencjometrze F. A jeżeli chodzi o listwy zębate, to przed przyspawaniem "fasolek"do bramy dopasowuje się listwy i numeruje by nie doszło do zacięcia napędu na listwie. Powiedziałbym raczej że to błąd podczas montażu listew zębatych.Pozdrawiam.
  • #13
    raba80
    Level 10  
    A myślałem już, że temat wygasnął :-)
    Co do rodzaju bramy to jest to brama wisząca. :Swiatło" bramy to ok. 2,5-3m+reszta bramy (przeciwwaga). Na końcu bramy jest spocznik, więc jest OK. Myślę, że faktycznie może coś się stało z "liniowością" listew zębatych-sprawdzę to. Dziś miałem wrażenie że silnik przy ruszaniu minimalnie (może nie cały milimetr) się przesuwa, próbuje "obkręcić"-chyba i śruby się poluzowały lekko-ale to sprawdzę wieczorkiem. Jeśli chodzi o potencjometr, może faktycznie coś da, tylko dziwi mnie, że jeszcze na początku działała bez zarzutu. Jeśli teraz podkręcę to pewnie za jakiś czas znów będę musiał to zrobić, także przyczyna jest chyba w czym innym. Zastanawiam się czy problem nie tkwi w tym, że przy końcu zamykania siła ciężkości bramy jest znacznie większa niż z poczatku czy w środku i ta właśnie siła minimalnie obniża poziom bramy. To z kolei może powoduje większe tarcie w miejscu "trzymania/prowadzenia" bramy(mam namysli miejsce mniej na słupku przy silniku). Przyjrzę się jeszcze raz. Dziękuję wszystkim za wypowiedzi...
  • #14
    cj_bobo
    Level 12  
    witam,
    mam problem również w tym napędem a mianowicie wszystko niby działa elektronika świeci a silnik nie reaguje ma ktoś pomysł co może być nie tak. Przekaźnik na płytce od silnika nie reaguje na załączenie z pilota a jak wylutowałem przekaźnik to niby działa. Płytka również wygląda na sprawną.
  • #15
    Marteen_G
    Level 21  
    zwora wrote:
    W napedzie jest silnik kondensatorowy. Kondensator potrzebny jest by silnik ruszyl (bez niego moment rozruchowy jest rowny zero), a potem jak juz silnik pracuje mozna kondensator nawet odpiac i silnik nie powinien sie zatrzymac. Wiec to nie bedzie raczej problem z kondensatorem.

    A to ciekawe, że zimą jeśli zgłaszane są problemy z siłownikami bo nie chcą zamknąć/otworzyć bramy to w 99% wymiana kondensatorów pomaga ;D
  • #16
    ELEKTROBRAM-ŁÓDŹ
    Level 17  
    raba80 wrote:
    Czy może ktoś mi pomóc, cos doradzić, czy wzywac serwis?
    Proszę o odpowiedź


    wydłużyć czas pracy
    sprawdzic kondensator
    sprawdzić wózki w bramie
  • #17
    Lee.LW
    Level 24  
    Witam!
    Brama zatrzymuje się często tylko podczas otwierania, po przejechaniu ok.1m. Napęd to NICE- ROBUS 1000. Obserwacja pozwoliła znaleźć przyczynę, a mianowicie: za wysoko przyspawany spocznik. Po zjechaniu z niego brama wpadała w pionowe drgania, przenoszone przez listwę zębatą na oś silnika, wywołując chwilowe przeciążenia. Zwiększenie siły silnika o jeden poziom (z 5 na 6) załatwiło problem. Mam świadomość, że jest to obejście problemu, w tym przypadku jednak konieczne.:|
    Lee
    PS. Przepraszam za podwieszenie się do tego tematu, przypadek ten wydawał mi się jednak wart tego, no i szkoda punktów za założenie nowego wątku.
  • #18
    arturse
    Level 12  
    Koledze "virus32" bardzo dziekuję za instrukcję, przydała się.
    Mój problem z bramą przesuwną polegał na tym, że latem zdarzało jej się zablokować w pozycji zamkniętej. Silnik buczał, ale nie kręcił.
    Okazało się że brama zapiera się o słupek i to powoduje blokowanie się przekładni.
    Przesuwałem ( nie wiem jak to się fachowo nazywa ) element przełączający switch w napędzie, tak aby brama zatrzymywała sie na spoczniku, ale nie zapierała o słupek. Nie byłem jednak w stanie uzyskać powtarzalności. Raz zostawała szczelina kilka milimetrów, innym razem kilka centymetrów.
    Problem został radykalnie usunięty z pomocą funkcji "hamulec" switch 9.
    Teraz brama zatrzymuje się tam gdzie chciałem, nie zapiera się i co równie ważne - działa awaryjne otwieranie, które nie działało przy zapartej bramie.
  • #19
    rybishon
    Level 2  
    Witam zainteresowanych.

    Miałem podobny problem jak opisywane powyżej, dlatego postanowiłem się podzielić doświadczeniem bez zbędnych wypracowań. Poniżej linki do YT, gdzie można obejrzeć filmiki jak zachowywał się mój napęd RD400/RBA4 po 2-latach użytkowania. Dobrze jest pogłosić dźwięk, aby do tego co widać na filmie słyszeć jeszcze pracę napędu:

    a) Praca bez obciążenia z "odpiętą" przekładnią (sam silnik) - http://www.youtube.com/watch?v=o4BUKNN-So4
    b) Praca pod obciążeniem z załączoną przekładnią - http://www.youtube.com/watch?v=y2OWgNCJgN4

    Przyczyna?
    Wysadzone elektrolity w sterowniku RBA4 /fot.:

    nice robo300- zacina się brama nice robo300- zacina się brama nice robo300- zacina się brama

    Po wymianie kondensatorów (w sumie 4) brama chodzi jak nowa! - filmik sobie oszczędziłem :)

    Dodam jeszcze, że po przełączeniu w tryb manualny bramę przesuwam jednym palcem, a konstrukcja bramy nie stawia żadnych dodatkowych oporów w postaci zatartych wózków, krzywej szyny nośnej czy listw zębatych - na co TRZEBA zwrócić szczególną uwagę zanim zabierzemy się do rozbierania bebechów napędu!

    ...i to wszystko.
    Mam nadzieję, że ktoś zidentyfikuje swój problem z pomocą mojego opisu i usunie go równie szybko. W razie pytań proszę pisać, postaram się pomóc.

    Pozdrawiam
    <rybishon>