Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak rozszyfrować rodzaj sygnału , wyjścia sterowania

11 Lis 2006 14:16 1737 11
  • Poziom 10  
    Witam.
    Panowie szukam pomocy w rozszyfrowaniu sygnału sterowania.
    Aktualnie przerabiam maszynę do prostej optymalizacji cięcia desek konkretnie zmieniam napęd posuwu. Przed przeróbką pracował silnik prądu stałego ( servo) napędzany poprzez nieznany mi pędnik. Na płytę sterowniczą pędnika doprowadzone były cztery żyły. Dwie najprawdopodobniej z prądnicy tahometrycznej silnika dwie pozostałe to sygnały z sterownika ( archaizm ) maszyna jest z lat wczesnych 80 niemiecka PAUL. brak konkretnej dokumentacji. Sterowanie posuwem to cztery stany:

    1- przy załączeniu maszyny -posuw do przodu max 3000 obr/min
    2- po zadaniu "posuw stop" ( przyciskiem na pulpicie) posuw stop.oraz w chwili cięcia po kresce też stop.
    3- po naciśnięci przycisku "reset" ( np. zablokowana beska itp.) posuw w tył prędkość mała ok 700 obr/min
    4- podczas optymalizacji i cięcia w przypadku pomiaru deski okarze się że jest możliwość ucięcia dwuch odcinków z pomiaru cofa dechę z prędkością 3000 obr/min.

    Optymalizacja to czytnik kreski stawianej przez obsługę i pomiar odległości od czytnika do piły.

    Układ ten zastąpiłem silnikiem indukcyjnym z falownikiem.

    Stanąłem na sterowniu falownikiem.
    Mam problem z identyfikacją sygnału sterowania. Przypuszczam że to jakieś wyjście analogowe.
    Pomierzyłem napięcia na tych dwuch żyłach :

    Stan nr1 to 1,85 V DC
    Stan nr 2 to -0,12V DC tylko z przycisku.
    Stan nr 3 to -0,55V DC
    Stan nr 4 nie pomierzyłem.

    Jak wybadać jaki to sygnał proszę o jakąś wskazówką lub podpowiedź.
    Pozdrawiam.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 10  
    jak już pisałem napęd prądu stałego został zdemontowany i zastąpiony silnikiem indukcyjnym napędzanym z falownika. Prądnica tachometryczna była w silniku prądu stałego czyli jej już niema.
    Problem mój polega na zidentyfikowaniu typu sygnału sterowania wychodzocego ze sterownika maszyny który muszę wykorzystać do wysterowania napędu ( falownika ). Napięcia podane wychodzą ze sterownika. Niewiem co to za sygnał czy to jest wyjście analogowe -10..0..+10 czy np. 4...20mA czy 0..20mA czy może jkiś inny. Jak można to sprawdzić.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Specjalista elektronik
    Przecież pomierzyłeś napięcia: 1.85, -0.12, -0.55V... to nie pasuje do sterowania prądem 4..20mA.
    Być może jest -10...10mA, a może napięciowe, i napięcie jest porównywane z tachometrem?
    Żeby to odróżnić, trzeba popróbować, jakie będą napięcia dla różnych oporności obciążenia.
  • Poziom 15  
    Witam. Nie bardzo rozumiem przedstawiony przez ciebie algorytm działania tego urządzenia. Domyślam sie że maszyna odcinała zadane długości desek. Pomijając rodzaj sygnału wyjściowego sterownika nie sądzę aby w zdemontowanym napędzie była zabudowana prądnica tacho ( jakie zadanie miała by ona spełniać ). Sterownik zadawał prędkość do napędu ale chyba nie na podstawie tacho. Zmierzam do tego że w twojej modernizacji brakuje mi zdemontowanego elementu. Sam napisałeś prawdopodobnie tacho. Skoro prędkość była regulowana to ja rozumiem napęd zwalniał przed odcięciem aby uzyskać poprawne zatrzymanie z określona dokładnością. Wyjaśnij proszę moje wątpliwości. Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Pomiar odległości od czytnika kreski do piły mierzy enkoder. Impulsy zbiera sterownik, który z kolei steruje pędnikiem. Poprostu komenda start, stop ,cofni jak w wcześniejszym opisie - 4 stany.
    Tahometr był wbudowany w silnik pradu stałego pracował z pędnikiem w sprzężeniu zwrotnym. Kontrola obrotów ( zabezpieczenie przed rozbieganiem ).
  • Poziom 15  
    To sporo wyjaśnia. Napisz czy pomiarów dokonywałeś przed demontażem tamtego napędu. Jeśli nie ,to pomiar nijak sie ma do rzeczywistości gdyż do sterownika nie trafiają sygnału ze sprzężenia zwrotnego i z enkodera. Napisz proszę w jakich warunkach dokonywałeś pomiaru.
  • Poziom 10  
    Pomiar dokonałem po zdemontowaniu starego silnika.
    Nie miałem możliwości dokonania pomiaru gdyż :
    silnik prądu stałego był uszkodzony a maszyna stała rozmontowana.

    Pomysł na przeróbkę wziął się z wykonania oględzin i założeń wynikających z połączeń pomiędzy wyjściem sterownika a płytą sterowniczą pędnika (coś jak DMM firmy Apator dla napędu silników prądu stałego tylko jeszcze starsze) wpięte dwa przewody ( odrazu nasuwa się wyjście analogowe ) tylko jakie?

    Wywiad środowiskowy z operatorem wysuną wnioski iż

    napęd dostawał ze sterownika sygnał
    1.start w momęcie załączenia maszyny - posów obracał się z prędkością znamionową silnika 3000 obr/min .
    2.stop np. cięcie dechy po pomiarze lub po naciśnięciu przycjsku "posuw stop".
    3.wycofaj deskę (np.momencie blokady deski ) po naciśnięciu przycisku reset prędkość ok. 700 obr/min
    4.cofnij deskę po pomiarze jeżeli może z optymalizować cięcie i uzyskać nie jedą długość a dwie zadane z pomierzonej długości deski. prędkość znamionowa silnika 3000 obr/min

    Złożyłem maszyną podałem napięcie zasilania. Uruchomiłem maszynę.oprucz posuwu.
    między przewodami wychodzącymi ze sterownika pomierzyłem te wartości napięć.

    W momęcie załączenia maszyny ( teoretycznie posuw powinien ruszyć czyli komenda start ) to 1,85V
    Wmomęcie zatrzymania posuwu przyciskiem "posuw stop" wartość napięcia zmieniła się na -0,12V
    W momęcie wciśnięcia przycisku reset pomiar wynosi -0,55V

    enkoder zamontowany na jednym z kół pasowych nie pracuje więc sterownik nie ma na wejściu informacji o pracy posuwu.

    Mogę uruchomić posuw z już zamontowanego faownika wysterowując go z panelu i sprawdzić co pojawi się na przewodach

    przyznaję tego nie próbowałem.
  • Poziom 15  
    Wysteruj więc posuw i pomierz jeszcze raz i napisz co wyszło. Nie mogę przesądzić sprawy ale wygląda na to ze napięcia są małe i wynikają z tego ze urzadzenie nie posiadajac sygnałów sprzężenia zwrotnego. Tak na marginesie to napęd na silniku prądu stałego to nie takie złe rozwiazanie, stare nieznaczy złe ;). Jaki falownik zastosowałeś? Proponuje cos dobrego aby nie było niespodzianek z czasami przyspieszania , hamowania . Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Napewno tak zrobję ale dopiero jutro.

    Zgadzam się że silnik prądu stałego a w dodatku servo w takiej aplikacji to super rozwiązanie ale niestety jest mocno uszkodzony. Ponadto szczerze niewidziałem jescze takiego silnika.
    Pomijając to.

    Rozwiązanie zastępcze ( falownik , silnik indukcyjny, rezystor hamowania ) jest uważam najtańsze w tym przypadku. Silnik został dobrany o większej mocy tj 6kW 2900 0br/min poprzedni był 140 V 3kW
    145V 5kW 3000obr/min ( dane z tabliczki ). Mogę ci podesłać na skrzynkę zdjęcia starego silnika.
    Do tego falownik AMDB 13,7 kVA ( wektor bez czujnika ) pełny moment przy 1,5Hz + rezystor hamowania. Układ jest już zamontowany z panelu działa nieżle - ostre hamowanie ostry start . Z enkoderem działał by jeszcze lepiej ale jak pisałem ma to być minimum kosztów.


    Wracając jak pomierzę to napiszę co było . Pozdrawiam