Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potrzebuję schematu uzwojenia silnika SZJe44a.

15 Lis 2006 13:51 5701 16
  • Poziom 21  
    Witam wszystkich. Zwracam sie z prośbą jak w temacie. Jestem na etapie przezwajania silnika jak w temacie zaopatrzyłem sie nawet w atlas uzwojeń, niestetyjak na złość nie jest kompletny i brak jest schematu do mojego silnika. Jest to dokładnie rys 74a w atlasie Zembrzuskiego. Jeżeli któryś z kolegów ma ten akurat schemat i była by możliwoś prtzesłania go na forum byłbym bardzo wdzięczny. Pozdrawiam i z góry dziekuję.
  • Poziom 16  
    To jest typowy silnik 5,5 kW. Podane dane nawojowe do połączenia uzwojeń w szereg.
  • Poziom 21  
    dzięki za zainteresowanie tematem. Czy jesteś pewien że w tym silniku grupy łączy sie szeregowo w fazę czy równolegle. Nadmienię, iż ja chcę go przezwoić drutem 0,85 podwójnie.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Witam .
    2x 0,85mm , 47zwoi/ żłobek . 282 zw. / fazę . Czyli łączenie szeregowe , lub 1x0,85 , 94zw. / żłobek i łączenie równoległe .
    Pozdrawiam .
  • Poziom 21  
    Witam.
    Jak na sporą moc( 5kW), to uważam,że uzwajanie drutem o średnicy 0,85, to stanowczo za mało.Nawet 2x0,85, to także za mało.Spotkałem sie kiedyś z silnikiem 5,5 kW, który był uzwojony drutem fi 1,55 mm, cewka zawierała dwa zezwoje po 33 zwoi ( 24 rowki )
    Z powodu trudności ze zdobyciem drutu o średnicy1,55 mm przewinałem drutem 2x1,2 mm
    Silnik już parę lat dobrze sprawuje się w krajzedze.
  • Moderator Elektrotechnika
    Mieczysław napisał:
    Witam.
    Jak na sporą moc( 5kW), to uważam,że uzwajanie drutem o średnicy 0,85, to stanowczo za mało.Nawet 2x0,85, to także za mało.Spotkałem sie kiedyś z silnikiem 5,5 kW, który był uzwojony drutem fi 1,55 mm, cewka zawierała dwa zezwoje po 33 zwoi ( 24 rowki )
    Z powodu trudności ze zdobyciem drutu o średnicy1,55 mm przewinałem drutem 2x1,2 mm
    Silnik już parę lat dobrze sprawuje się w krajzedze.

    Witam
    Kolego Mieczysławie,silniki przezwaja sie według pewnych zasad tzn. najpierw trzeba zdjąć dane z silnika,który chcemy przezwoić,następnie możemy je porównać z danymi producenta(jeśli był już przezwajany,zrobić obliczenia kontrolne).Dane te sa podane(do polskich silników) w Poradniku Przezwajania Silników Indukcyjnych.Po przezwojeniu powinno wykonać się badania kontrolne silnika.Pamiętaj,że na oko to chłop w szpitalu zmarł i w takim przypadku nawet nie proponuj takich rozwiązań.Pozdrawiam
  • Poziom 30  
    Nie wiem jaką książkę masz, w mojej (poradnik przezwajania... Zembrzuski, mała brązowa w twardej oprawie) wprawdzie gotowego planu uzwojeń nie ma, ale są wszelkie dane tej serii na podstawie których rozrysujesz schemat sam. Jeśli chcesz to zeskanuję stosowne strony i Ci prześlę.
    Z tego co widzę to nawijany jest przy 380VΔ jednym drutem 0,85. Dwa zezwoje po 47 zw w żłobku, 282 zw/fazę, 2 gałęzie równoległe.
  • Poziom 26  
    Witam!

    Kolego baks według Poradnika... Zembrzuskiego silnik ten posiada dwie cewki w grupie o poskoku 8/6. Ponadto w kolumnie 22 zawarta jest informacja, że schemat uzwojenia NIE ZNAJDUJE się w Atlasie uzwojeń... Schemat, o który prosisz (rys. 74) wysyłam (ze względu na objętość pliku) na PW. Jest to jednak uzwojenie równocewkowe o poskoku 7.

    Pozdrawiam

    Jan
  • Poziom 25  
    Witam .
    W pierwszej kolejności kol. baks poprosimy o podanie czy chce zastosować uzwojenie jedno , czy dwuwarstwowe , gdyż dopiero po tej decyzji mogą mogą pojawić się bardziej konkretne odpowiedzi .
    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Witam
    Kolego Mieczysławie,silniki przezwaja sie według pewnych zasad tzn. najpierw trzeba zdjąć dane z silnika,który chcemy przezwoić,następnie możemy je porównać z danymi producenta(jeśli był już przezwajany,zrobić obliczenia kontrolne).Dane te sa podane(do polskich silników) w Poradniku Przezwajania Silników Indukcyjnych.Po przezwojeniu powinno wykonać się badania kontrolne silnika.Pamiętaj,że na oko to chłop w szpitalu zmarł i w takim przypadku nawet nie proponuj takich rozwiązań.Pozdrawiam


    Kolego Mirku Topolski, a Ty uważasz,że średnica którą podałem przyśniła mi się, czy też jak piszesz wziąłem ją na ,,oko''
    Zauważ również,że średnica 1,55 znacznie się różni od srednic proponowanych wcześniej- 0,85 mm
    W swoim życiu przezwoiłem już kilka silników i potrafię oszacować, czy średnica drutu pasuje na odpowiednią moc i śmiech mnie bierze gdy ktos chcący uważać się za powaznego mysli,że silnik o mocy 5,5 kW można uzwoić drutem o średnicy0,85 mm. Moje doswiadczenie w temacie podpowiada mi,że drutem 0,85 uzwajane są silniki o mocy do 1,5kW, a nie 5,5 kW.
    Pozdrawiam
  • Moderator Elektrotechnika
    Kol. Mieczysławie czy widzisz różnicę w przewinięciu kilku a kilkaset?
    To jest po pierwsze po drugie piszesz o silniku który ma 24 żłobki a silnik SZJe 44a o którym jest mowa ma ich 36 czy teraz widzisz różnicę?
    Silnik który być może przezwajałeś to silnikSZJe 42a 24żł drutφ1,2 zwoi w żłobku 2×34 i ma 2890obr/min natomiast SZJe 44a ma 1440 obr/min.Czy teraz rozumiesz?Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Panowie widzę że najwięcej podpowiedzi jest od ludzi ktorzy przezwoili już kilka silników... kilka lat przezwajałem silniki na akord kazdy przechodził szczegółową kontrolę jakości, zeby cokolwiek zarobic w miesiącu trzeba było miec przezwojonych 25- 35 motorów . Pozdrawiam kolegów z Zielonej w Lublinie i emerytowawnego już kier. Zimeckiego.
    pzd.
  • Poziom 21  
    Wielkie dzięki Panowie za takie zainteresowanie tematem. Powiem szczerze nie spodziewałem się aż tak wielu odpowiedzi. Mój silnik jest taki jak napisałem w temacie; ma 36 żłobków, dwie grupy zezwojów w fazie, w każdej grupie po trzy zezwoje. Uzwojenie jest jednowarstwowe o poskoku równym 6. Dane, które teraz podam uzyskałem ze starego uzwojenia. A wiec z tego co ustaliłem to nawinięty był w podwój drutem 0,85 mm, w żłobku było 44 zwoje, a grupy były połączone równolegle. Tak też zrobiłem i silnik źle praował. Przy połączeniu w gwiazdę pobierał bez obciążenia 11A, natomiast w trójkąt wybijał 35 A bezpieczniki. Dzisiaj według wskazówek podłaczyłem grupy szeregowo i pracuje poprawnie. Prąd pobiera znikomy, i wydaje mi sie że pracuje normalnie. Co prawdanie nie mam go jak sprawdzić pod obciążeniem ale wszystko wyjdzie w praniu. Zastanawiam sie tylko czy to połączenie jest poprawne technologicznie bo odpowiedzi kolegów nie są spójne. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    czyli jak w mojej książce, 282 zw/fazę = 6 zezwojów po 47 zwojów szeregowo.
  • Poziom 21  
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i okazaną pomoc. Silnik jak narazie biega pięknie. Nawiasem mówiąc nie sądziłem, żeznajdzie się tyle osób na elektrodzie zorientowanych w temacie. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję.
  • Poziom 1  
    Panowie z tego co czytam to nie bierzcie się za uzwojenia silników indukcyjnych bo nie macie o tym pojęcia silnik 5,5 kw można przezwoć drutem 0,85 tylko trzeba umieć to zrobić. W poradniku jest trzy lub cztery pozycje czy w trojkąt na dwa razy czy w gwiazdę na raz, czy zasilany jest 3x230v czy 3x400V. ja zajmuje się tym zawodowo. schemat o który pytasz to jest najprostszy jaki może być.
    Ja takie silniki łacze z pamięci bo to zbyt proste żeby posługiwać się atlasem tu nie ma co z niego czytać. Radze oddać silnik do przezwojenia fachowcowi. SILNIK MOŻE BYĆ DOBRZE PRZEZWOJONY I BĘDZIE SŁABY BO WIRNIK MOŻE MIEĆ POPĘKANE KLATKI I BĘDZIE BRAŁ DUŻY PRĄD I SIĘ GRZAŁ. POPĘKANYCH PRĘTÓW WIRNIKA NIE ZOBACZYSZ OKIEM BO TO SĄ MIOKROSKOPIJNE SZPARKI.
    Ponadto czym polakierujesz ten silnik bo skoro go przezwoiłeś to powinien być nasycony lakierem o odpowiedniej klasie co?
    A dlaczego powinien być lakierowany? Wiesz co dzieje się z cewkami nie lakierowanymi gdzy są zasilone napięciem zmiennym o częstotliwoścci 50Hz?

    Dodano po 2 [godziny] 45 [minuty]:

    Jeszcze jedno ci co posiadają poradnik nawet nie potrafią go przeczytać.
  • Poziom 13  
    Witam.Dla wiadomości forumowiczów podaję że przy pękniętych klatkach wirnika silnik nie grzeje się, nie ma mocy i nie osiąga max.prądów obciążenia.
    Dodam jeszcze że pierwszy w swoim życiu silnik przezwoiłem w 1980r.to jakieś doświadczenie jest.