Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

do뜻 nietypowy silnik krokowy

alan98 23 Jul 2002 20:30 4847 14
  • #1
    alan98
    Level 11  
    witam

    wygrzebalem z dysku silnik krokowy, chce go teraz gdzies zastosowac.
    niestety, silnik ma 4 zaciski (3 polaczone uzwojenia) a wszystkie schematy jakie udalo mi sie znalezc sa do silnikow 5-zaciskowych o 4 uzwojeniach. gdyby ktos mial odpowiednia aplikacje, bede wdzieczny:)
    silnik ma sie poprostu krecic (wszelkie inne atrakcje mile widziane:)
  • #2
    DWAserwis
    Level 29  
    jEST TO TYPOWA GWIAZDA z wyprowadzonym 턳odkiem. Pod낢cz pod transormator sieciowy co daje 8-12V i kondensator oko쿽 2uF midzy jedno wyj턢ie trafa a trzecie wyprowadzenie, sodkowe nigdzie niepod쿪ncza. :lol:
  • #3
    alan98
    Level 11  
    dzieki za odpowiedz:)

    niestety sposob przez ciebie opisany nie spelnia zadania :/
    moze nie udalo mi sie dobrac odpowiedniego kondensatora. probowalem z elektrolitami, jak i z normalnymi. silnik nie potrafil sam ruszyc i juz przy 7V strasznie sie nagrzewal. nie dysponujesz moze schematem jakiegos prostego ukladu?
  • #4
    wirusa
    Level 13  
    Je턫i to silnik ze stacji 5 1/4 " od g쿽wicy to na 100 % jest to silnik DC. Sprawdzi쿮m d dwch stacjach ma tylko 2 uzwojenia, nie po낢czone ze sob. Najprawdopodobniej s nawinite w krzy. Steruje sie to +/- tak:
    1 uzwojenie zaciski AB
    2 uzwojenie zaciski CD

    obrt w prawo (lewo)
    A+, B-
    C+,D-
    A-,B+
    C-,D+

    i potem
    A+,B-
    C+,D-
    itd

    obrt w lewo (prawo)
    A-,B+
    C-,D+
    A+,B-
    C+,D-

    Silniki takie mog przyjmowa po쿽풽nie po턳ednie, oprcz pionu i poziomu. Uzyskuje si to przyk쿪daj켧 odpowiednie napicie na wszystkie uzwojenia, lub reguluje si to wype쿻ieniem impulsu. I tak np. dajesz to samo napicie, (wype쿻ienie) na A+,B- i C+,D- (jednocze턭ie) to wg rozumowania z pocz켾ku opisu wirnik ustawi si pod k켾em 45 st.
    W ten sposb mo퓆a obraca wirnikiem o dowolny k켾. Oczywi턢ie dok쿪dno뜻 trzymania pozycji spada drastycznie, gdy si chce mie obrt o coraz mniejsze k켾y. Wtedy stosuje si silniki o wikszej liczbie uzwoje.
    Nie wiem jak ten silnik ale CIUT :) wiksze mog pracowa statycznie tj. mie ca퀉 czas napicie na cewkach, ten chyba te. Niestety nie dysponuj schematem dla takich ma퀉ch silnikw, ale zasada jest ta sama. Mo풽 uda쿽by si wykorzysta sterownik z FDD ?
    Powodzenia Wojtek
  • #5
    wirusa
    Level 13  
    Tak to jest jak sie nie czyta dok쿪dnie.
    Silnik 3 uzwojenia po낢czone w gwiazd?. Je턫i takie po낢czenie to co 120 st.
    wic:
    1 uzwojenia AB
    2 AC
    3 AD

    obrt w prawo (lewo)
    A na sta쿮 do masy
    B+
    C+
    D+

    potem B+
    C+
    D+
    itd
    Obrt w lewo (prawo)
    A do masy
    D+
    C+
    B+
    Oczywi턢ie zasady z postu wcze턭iej obowi콄uj. Najpro턢iej sprawdzi teori 낢cz켧 A do masy, a na B da +, potem szybko na C+ powinien obrci si o 120 st
  • #6
    alan98
    Level 11  
    ale mnie fkurzacie :)

    ja wiem co i jak w tym silniku jest, naczytalem sie na sieci o nim (szukajac sterowania..). ma 3 uzwojenia w gwiazde (dla jasnosci:), jest z dysku twardego. wiem jakie sa kolejnosci zalaczania uzwojen:) ale przeciez nie bede tego reka robil... pradem zmiennym juz probowalem, uzylem diod. niestety polowki w przebiegu sa 4 a uzwojenia 3 i to sie nie da tak.. silnik sie krecil, ale drgal i mial tendencje do zatrzymywania sie.
    potrzebuje do tego uklad :/ niestety wszystkie jakie znalazlem na sieci sa przeznaczone dla silnikow, jakie opisal wirusa - majacych 4 uzwojenia.

    do wirusa: tez jestem wojtek :)))
  • #7
    wirusa
    Level 13  
    Generator + licznik do 16 (6) + dekoder BCD na 1 z 10 (10) + tranzystorki lub jakisik wzmacniacz (driver)
    1 AB
    2 ABC
    3 AC
    4 ACD
    5 AD
    6 ADB
    itd
  • #8
    DWAserwis
    Level 29  
    A pamitacie jak dzia쿪 multiwibrator na tranzystorach, to proponuje trzy tranzystory+3rezystory+3kondensatory,tak by퀉 napdzane pierwsze silniki krokowe w gramofonach-adapterach
  • #9
    alan98
    Level 11  
    do wirusa : przeceniasz mnie :)

    do dwaserwis: nie pamietam:( caly czas licze na jakies gotowe rozwiazanie.. czy moglbys chociaz nakierowac mnie na jakies dokumentacje ?
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    alan98
    Level 11  
    uklad to UCC3285, ~45nozek... aplikacji nie znalazlem (www.chipcenter.com/questlink)
    silnik hmm.. sadzilem ze krokowy, szukajac na sieci widzialem, ze niektorzy nazywali go chyba "o zmiennej reluktancji" (czy cos..:))
    tak jak pisalem, 4 wyprowadzenia, 3 uzwojenia w gwiazde, 4 bieguny (podlaczajac 1 uzwojenie wirnik ustawial sie w jednym z 4 polozen)
    motorek nazywa sie SANKYO MC46E. krecil talerzami (5400RPM). podejrzewam, ze wiekszosc silnikow do dyskow twardych jest podobna.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    alan98
    Level 11  
    marky wrote:
    Tak na pierwszy rzut oka, po podaniu wikszej ilo턢i danych:
    Miniaturowy silnik 3-fazowy. Sterowanie prdko턢i obrotowej bardzo wa퓆e w tym zastosowaniu FALOWNIKIEM (daje to mo퓄iwo뜻 dok쿪dnego sterowania prdko턢i obrotow silnika). Nie mo풽 to byc silnik krokowy z prostej przyczyny - nie zmienia prdko턢i, wiruje za szybko. jak si myl, to trudno - ale jak chcesz go wykorzysta, to potrzebujesz malutki :? falownik - nic nie stoi na przeszkodzie, aby go sterowa prostok켾em. To spokojnie da si zrobi, mo풽sz w duzym zakresie zmieni mu prdko뜻 obrotow - ale nie jestem pewien, czy dasz rad sterowa nim tak, jak silnikiem krokowym (chyba, 풽 da si zrobi mikrokrok na tym)
    Pozdrawiam wszystkich. :D


    nie chodzi mi o sterowanie krokowe a obrotowe:) ten rozdzial mozemy sobie odpuscic. 3 fazami go nie zasile :/ 1 faza+kondensator dawala slabe efekty. potrzebny jest jakis generator, ktory w dodatku wytworzy przesuniete w fazie sygnaly. jeszcze raz prosze o jakies gotowce:) ew czego szukac w literaturze.. z elektroniki jestem raczej poczatkujacy