Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skuter Piaggio i jak wyprostować prąd z prądnicy

Arbiter 18 Lis 2006 20:56 7686 14
  • #1 18 Lis 2006 20:56
    Arbiter
    Poziom 13  

    Skuter Piaggio posiada dwa obwody elektryczne i dwie niezależne prądnice.
    Jedna o mniejszej mocy podłączona jest przez jakiś prostownik i regulator napięcia - zasila akumulator prądem stałym. Z tego obwodu działają kierunkowskazy, światło stop i klakson.

    Druga prądnica zasila reflektor główny i jest tam żarówka 12V 35w. Sprawdziłem jednak ze jest to prąd jakiś zmienny. Nie mam oscyloskopu, ale podłączony silnik tylko buczał...
    Jest tam tez z całą pewnością regulator napięcia, bo żarówka się nie spala i po przekroczeniu pewnych obrotów reflektor otrzymuje równe napięcie i stałą jasność.

    Problem -- jaki zastosować układ, aby otrzymać prąd stały - chciałbym z tego obwodu ładować drugi akumulator. Niestety wydajność prądowa pierwszego obwodu to max 2A, potrzebuje wlasnie tyle ile daje obwód drugi...

    0 14
  • #2 18 Lis 2006 21:15
    any56
    Poziom 39  

    Wskazana jest jednak wiedza na temat kształtu napięcia z tej drugiej prądnicy.
    Jeżeli przebieg jest np. zmienny (ale jednokierunkowy) to nie jest potrzebny żaden mostek prostowniczy.

    0
  • #3 18 Lis 2006 21:51
    Arbiter
    Poziom 13  

    NIestety nie za bardzo moge okreslic ten przebieg, bo nie mam urzadzeń. Nie wiem tez jak wyglada urządzenie generujące ten prąd, ale motorek ma iskrownik. Wiec podejrzewam ze moze byc to tak jak w polskim romecie - czyli koło magnesowe i cewki po bokach.

    Dodano po 16 [minuty]:

    A dodam tylko, ze ten prad potrzebny mi do zasilania xenona w skuterku

    0
  • #4 18 Lis 2006 22:06
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Schematu swojego skuterka poszukaj tu:
    http://arecki113.republika.pl/

    lub tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic42978.html
    Tam "alternator" ze stałym magnesem - takie przerośnięte dynamo rowerowe. Daje pełnookresowe napięcie zmienne o zmiennej częstotliwości (zależnej od obrotów silnika).
    Chcesz zasilać z tego lampę xenonową z przetwornicą, wyjętą z samochodu? One potrzebują stabilnego napięcia do pracy i układ musi mieć odpowiednią wydajność prądową. Możesz mieć problemy...

    1
  • #5 18 Lis 2006 22:39
    Arbiter
    Poziom 13  

    Błażej napisał:
    Schematu swojego skuterka poszukaj tu:
    http://arecki113.republika.pl/

    lub tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic42978.html
    Tam "alternator" ze stałym magnesem - takie przerośnięte dynamo rowerowe. Daje pełnookresowe napięcie zmienne o zmiennej częstotliwości (zależnej od obrotów silnika).
    Chcesz zasilać z tego lampę xenonową z przetwornicą, wyjętą z samochodu? One potrzebują stabilnego napięcia do pracy i układ musi mieć odpowiednią wydajność prądową. Możesz mieć problemy...


    Błażej - dzieki za linka, sporo tam schematow, moze sa to podobne rozwiazania jak w moim skuterku.
    Bedzie to xenon D2S http://arbiter.pl/zdjecie/11439.przetwornica.xenon

    Tylko element optyczny zastosowałem inny - projektor ale przerobbiony z H1.

    Wnioskuje wiec ze mostek prostowniczy bedzie ok.
    Dla wygładzenia i stabilizacji napiecia bedzie podpiety aku żelowy 5AH - tylko do teo xena.
    Xenon pobiera 10A przy rozruchu i 3,5A przy stabilnej pracy

    -1
  • #6 18 Lis 2006 22:41
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    że się tak wyrażę nie profesjonalnie te ładowanie nie wydoli, czyli mówiąc wprost będzie za słabe

    2
  • #7 18 Lis 2006 22:56
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Będzie za słabe - raz.
    Będziesz przeciążał cewki w tym dynamie - dwa
    Przetwornice lubią bardzo stabilne napięcie pracy - trzy.
    To nielegalne - cztery.
    Nad tym cztery bym się zastanowił. Bo nawet jak ktoś w ciebie wjedzie, a znajdą taką nielegalną przeróbkę, to będzie twoja wina.

    0
  • #8 18 Lis 2006 22:59
    Arbiter
    Poziom 13  

    goldwinger napisał:
    że się tak wyrażę nie profesjonalnie te ładowanie nie wydoli, czyli mówiąc wprost będzie za słabe


    poprzyj to argumentem. :)

    Żarówka fabryczna jest 35W do tego tylna 5W i podswietlenie wskazników 5W
    Xenon pobiera 35-40W. Jak tylna lampe zastapie diodami to wyjdzie na jedno.
    Poza tym np nie 100% czasu bede jezdził na światłach.

    0
  • #9 18 Lis 2006 23:27
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    poprzyj to argumentem

    zrób prosty test daj mostek podłącz aku i zasil z tego światła i tak jeździj zobaczymy co powiesz. No chyba że ruszysz w trasę i cały czas będzie ładowanie ale po mieście to zapomnij

    0
  • #10 18 Lis 2006 23:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A tak na marginesie. To jeśli jeździsz po Warszawie, która jest cała oświetlona, to na nic ci się taka przerabiana lampa nie przyda. I czy wziąłeś pod uwagę drgania, jakie się tam pojawiają. Są znacznie mocniejsze niż w aucie...

    1
  • #11 18 Lis 2006 23:51
    Arbiter
    Poziom 13  

    Błażej napisał:
    A tak na marginesie. To jeśli jeździsz po Warszawie, która jest cała oświetlona, to na nic ci się taka przerabiana lampa nie przyda. I czy wziąłeś pod uwagę drgania, jakie się tam pojawiają. Są znacznie mocniejsze niż w aucie...


    To jest słaby argument -miasto oswietlone wiec po co reflektory. Wychodzac z tego załozenie po co dobre reflektory w innych pojazdach.

    W motocyklu/motorowerze jeszcze jeden argument przemawia za dobrymi reflektorami - widac z daleka

    Dodano po 2 [minuty]:

    goldwinger napisał:
    zrób prosty test daj mostek podłącz aku i zasil z tego światła i tak jeździj zobaczymy co powiesz. No chyba że ruszysz w trasę i cały czas będzie ładowanie ale po mieście to zapomnij


    I tak zrobie. Chciałem tylko spytac czy taki mostek bedzie oki. Jutro pojade na Wolumen i zakupie.

    Jest ryzyko, ze na prostowaniu pradu straci sie troche wydajnosci, ale moze nie bedzie tak zle.
    Warto pamietac ze rozrusznik ma osobny obwod wiec wyładowanie obwodu oswietlenia nie skutkuje brakiem rozruchu z przycisku.

    Mam nadzieje ze powera wystarczy:)

    0
  • #12 19 Lis 2006 00:51
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wiesz, że dzwonią...
    Rozrusznik nie ma osobnego uzwojenia, bo by je spalił. Jest podłączony pod akumulator i z niego czerpie energie do rozruchu. A akumulator jest ładowany przez istniejący regulowany blok zasilania. Dodatkowo są tam jeszcze cewki: zasilania świateł - którą chcesz przerobić, zasilania modułu zapłonowego (rozwiązanie stosowane w większości skuterów) i cewkę wyzwalającą do modułu.

    0
  • #13 19 Lis 2006 07:02
    Arbiter
    Poziom 13  

    Błażej napisał:
    Wiesz, że dzwonią...
    Rozrusznik nie ma osobnego uzwojenia, bo by je spalił. Jest podłączony pod akumulator i z niego czerpie energie do rozruchu. A akumulator jest ładowany przez istniejący regulowany blok zasilania. Dodatkowo są tam jeszcze cewki: zasilania świateł - którą chcesz przerobić, zasilania modułu zapłonowego (rozwiązanie stosowane w większości skuterów) i cewkę wyzwalającą do modułu.


    Jakie uzwojenie by spalił?

    oczywiste jest ze rozrusznik jest podłączony pod akumulator bo jakby miał odpalać silnik bez niego?
    :|

    0
  • #14 19 Lis 2006 21:42
    Arbiter
    Poziom 13  

    Mostek kupiłem. Prostuje prad. Tylko ze nie do konca jest dobrze.

    W kazdym razie na niskich obrotach jest ok, natomiast na wysokich prąd nie rośnie. Ciekawe czy przyczyną są a wolne diody czy moze regulator napiecia który się włącza sprawia, ze przebieg pradu jest conajmniej dziwny. Jakieś pomysły?

    0
  Szukaj w 5mln produktów