Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 04 Maj 2013 08:27 709488 1478
  • #1381
    sm48
    Poziom 15  
    http://www.bremsenbude.de/vmp.zip
    http://www.bremsenbude.de/kp4_250.zip]
    Opisy są po niemiecku ale system rozrządu jest rozrysowany na kolorowych rysunkach więc łatwo zrozumieć jak to działa
    To linki do opisów parowych pomp wodnych Knorra używanych na niemieckich parowozach.
    Pompy te zwykle miały podwójne rozprężanie pary (większa ekonomia) do tego taka pompa zawsze współpracowała z podgrzewaczem wody czy to powierzchniowym czy mieszającym.

    Starsze pompy miały rozrząd sterowany mechanicznie podobnie jak na twoim schemacie tyle że pręt sterujący suwakiem był wewnątrz tłoczyska.
    Nowsze były sterowane już takim systemem jak w opisach.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #1382
    majster4411
    Poziom 11  
    Witam. Dziś chce się pochwalić swoją maszyną parową którą wykonałem w 2dni. Cylinder to rurka miedziana 75mm długości i 22średnicy. Gładzie są stalowe. Tłok odlany z ołowiu w cylindrze.wrazi jakich kolwiek pytań piszcie śmiało. Kociołek dorobię na dniach.(brak czasu)
    FOTO:
  • #1383
    Aldoro Draxy
    Poziom 19  
    Coś na smak i zachęcenie do budowy własnych maszyn parowych!
    Filmik nagrany przed ostatnim etapem budowy. Aktualnie do maszyny dołączona jest prądnica zasilająca dwie diody LED oraz woltomierz.

    Smarowanie parą wodną z domieszką oleju (nie można wdychać oparów tej emulsji!).

    Przechodziła już napraaaawde sporo. Wiele pokazów jeszcze w Liceum, na studiach. Kiedyś chodziła w zimie na dworze przez ponad godzinę (z drobnymi przerwami na dolewki wody).

    Tłok ma jeden pierścień teflonowy, ale chyba muszę zmienić go na jakiś metalowy, bo zdaje się, że troszkę się wytarł bo delikatnie puszcza parę.

    Całość solidna. Była to moja pierwsza maszyna. Następna byłaby na pewno 4 lub 6 cylindrowa :)

    Zasilana na początku była węglem lub drewnem, potem denaturatem ale najlepiej sprawuje się na gazie.

    Dodany też został zawór (coś jak przepustnica). Reguluje ciśnienie pary a zatem również obroty silnika.

    Gdyby miała trochę więcej mocy, zbudował bym do niej elektronicznie sterowany układ, utrzymujące stałe, zadane obroty. Coś jak regulator odśrodkowy Watta, tylko w wersji elektronicznej :)

    Zachęcam do budowy, ja miałem tokarkę, więc całość poszła sprawnie, ale myślę, że jak zrobicie to naprawdę solidnie to zadziała. Może nie będzie działać tyle co moja, ale zawsze radość z uruchomienia jest niezmienna.

    Wiem, że w przyszłości cały mechanizm zamknął bym w oleju mineralnym i dał dobre pierścienie tłokowe. Wtedy mógłbym spokojnie odpalać maszynkę w zamkniętych pomieszczeniach i chodziła by jeszcze dłużej :)


    Link
  • #1384
    KYK
    Poziom 10  
    Aldoro Draxy ładnie chodzi ten jeden cylinderek :spoko: Z czego masz zrobiony kociołek?
  • #1385
    Aldoro Draxy
    Poziom 19  
    Kociołek został wyspawany metodą TIG. Odcięty został kawałek rury i zasklepiony płaskimi kawałkami grubej stali od góry i od dołu. Następnie wywierciłem otwory na górze i przyspawałem przystosowane do tego gwinty w które później wkręcałem: zawór bezpieczeństwa (ustawiony na 3,5 atm), zawór wlewu wody, manometr, zawór regulacji ciśnienia wyjściowego połączony z silnikiem.
    Kociołek jest chyba z jakiejś dobrej stali węglowej ponieważ nie rdzewieje a łatwo się go spawało :) Co jakiś czas wylewam brudną wodę ze środka i jest lekko brązowa, więc pewnie troszkę utlenia się w środku. Ale przy grubości 8mm prędko nie przerdzewieje do niebezpiecznie małej odporności.
  • #1386
    skora1787
    Poziom 8  
    Manierka napisał:
    Tylko tyle udało mi się znalezć:
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Mam nadzieje że udało mi się wam pomóc.
    Pozdrawiam

    po takim dlugim czasie poszukiwan dopiero kolegi foty mi pomogly:)
  • #1387
    carbon792
    Poziom 8  
    zohen Witam serdecznie. Widze zna sie pan dobrze na silniczkach parowych. Czy mógłbym prosic pana o kilka rad?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #1388
    leonek20
    Poziom 2  
    Jestem nowy w tym temacie mam pytanie jak jest odprowadzane powietrze od tłoka jest zrobiona dziura w cylindrze i ona przechodzi z dziury wlotowej na wylotową za sprawą korbowodu?? czy jest to inaczej zrobione??
  • #1390
    leonek20
    Poziom 2  
    Chodzi mi o ten rysunek drugi od dołu w jaki sposób powietrze dostaje się do tłoka.
  • #1391
    soniak2
    Poziom 20  
    Zobacz w poście 1382, majster4411 zbudował silnik na tej samej zasadzie, tam wszystko widać.
    W cylindrze jest dziura, przez którą wlatuje powietrze, z gdy korbowód przekręci się na przeciwną stronę koła zamachowego, cylinder przesuwa się na drugą stronę i powietrze wylatuje z cylindra. Gdy powietrze wyleci cylinder korbowód przekręca się na przeciwną stronę koła zamachowego, cykl się powtarza.
  • #1393
    KYK
    Poziom 10  
    KYK napisał:
    Właśnie wziąłem się za budowę 4 cylindrowej maszyny parowej. Nie mam żadnych planów to też buduje ją praktycznie na podstawie 1 cylindrowej. Zastanawiam się jaki wał korbowy będzie się najbardziej nadawał do oscylacyjnego silnika parowego. Czy taki jak jest w 2 cylindrówkach o układzie V że czopy korbowe są przesunięte o 90 stopni czy może co 180 stopni taki jak na schemacie?
    Zbuduj własną maszynę parową.

    Trochę długo to trwało ale się udało :D Silnik skończyłem jakieś 5 miesięcy temu ale dopiero teraz naszło mnie żeby go nagrać i wam pokazać.
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.


    Link
  • #1394
    Jacqbus
    Poziom 12  
    Nie spodziewałem się, że mój temat założony ponad 7 lat temu będzie miał tak duży odzew i stanie się małą kopalnią wiedzy dla wszystkich, którzy chcą zbudować podobne cudeńko :)

    Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych tematem :)
  • #1395
    Andiejjo
    Poziom 1  
    Moi drodzy, w związku z tym, że piszę pracę dyplomową na temat silników parowych poszukuję literatury zawierającej obliczenia niezbędne na etapie projektowym silnika parowego (głównie w zakresie termodynamiki nie mechaniki). Cała zgromadzona przeze mnie literatura bardzo kiepsko opisuje to zagadnienie. Liczę na Waszą pomoc! Pozdrawiam
  • #1396
    endree
    Poziom 2  
    Witam.
    Nie chcę zakładać nowego tematu, a tu widzę masę osób, które poważnie siedzą w temacie.
    Więc mam taki pomysł: zrobić silnik Stirlinga typu alfa (dwa cylindry i tłoki) z dwóch silników spalinowych (na początek jednocylindrówki np. od skutera) połączonych na sztywno wałami korbowymi, oczywiście przesuniętymi o 90 stopni. Silniki wezmę 4-suwowe ze względu na lepsze smarowanie. Wywalę rozrząd z głowic, zaspawam kanały dolotowe i wydechowe. Cylindry połączę rurką stalową wkręconą w otwory świec. Ciepło doprowadzę do głowicy cylindra gorącego (np. palnik), a cylinder zimny będę chłodził cieczą.
    Według obliczeń z tej strony:
    Posiadasz zbyt mało postów aby zamieszczać linki zewnętrzne :( - jak to załatwić?
    dla pojemności 50 ccm dla cylindra gorącego i 50 ccm dla zimnego przy różnicy temperatury gazu 150 stopni i ciśnieniu 100 kPa (atmosferyczne) powinno to dać około 10 W mocy.
    Nie bardzo rozumiem o co chodzi z objętościami heat exchanger'ów. Przyjąłem 0 cc heater volume, 10 cc regenerator, 0 cc cooler volume. Jeśli ktoś potrafi wyjaśnić o co chodzi w regeneratorze to będę wdzięczny.
    Proszę o wszelkie uwagi i porady, szczególnie od osób które coś podobnego realizowały.
  • #1397
    urbios
    Poziom 12  
    Witam , od dłuższego czasu obserwuję ten temat i postanowiłem zaprezentować tu swoją maszynę parową . Do jej budowy wykorzystałem wał od komarka , łożyska samonastawne fi 17 . Profile metalowe ,cylinder stalowy (stal 40h1) . Tłoczysko chromowane ze ślizgiem z poliamidu ( nie zacina się pod większym obciążeniem ) Tłok mosiężny z uszczelnieniem ze sznurka . Rozdzielacz zrobiony z aluminium a suwak ze stali ( polerowany ) Mimośród z mosiądzu osadzony na stożku wału. A o to filmik . Pozdrawiam


    Link
  • #1399
    Chrusta
    Poziom 22  
    Super Ci to wyszło, widać że się przyłożyłeś, gratulacje :). Miałem do czynienia z dokładnie takimi samymi łożyskami, chociaż przy innej konstrukcji. Trzymały śrubę trapezową około 1 metrową. Okazały się za sztywne i nici z samonastawiania, śruba była za giętka. U Ciebie jest to raptem kilka centymetrów wału, więc pewnie jest OK.

    Przy jakich ciśnieniach pracuje?
  • #1400
    urbios
    Poziom 12  
    JESIOTR1 napisał:
    Skąd masz tyle PARY - gdzie jest wylot ?


    Wylot jest w rozdzielaczu , wkrótce zademonstruje na prawdziwej parze. Musze jeszcze zrobić tylko zawór bezpieczeństwa . Poza tym myślę jeszcze nad budową regulatora odśrodkowego .

    Dodano po 6 [minuty]:

    Chrusta napisał:
    Super Ci to wyszło, widać że się przyłożyłeś, gratulacje :). Miałem do czynienia z dokładnie takimi samymi łożyskami, chociaż przy innej konstrukcji. Trzymały śrubę trapezową około 1 metrową. Okazały się za sztywne i nici z samonastawiania, śruba była za giętka. U Ciebie jest to raptem kilka centymetrów wału, więc pewnie jest OK.

    Przy jakich ciśnieniach pracuje?


    Dzięki za opinię . Może Twoje łożyska były nie posmarowane , moje w palcach mogę nastawiać jak mi się podoba . Silnik pracuje już przy 1 barze a 3 bary to już spora moc . Silnik nie lubi dużego ciśnienia można powiedzieć , że się "dławi" przy 6 barach
  • #1401
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    urbios napisał:
    wkrótce zademonstruje na prawdziwej parze.

    Pięknie to działa jako pneumatyczna Rozprężarka.Czekam na zasilanie tradycyjnym MEDIUM.
    Miałem podobne doświadczenia - brak Izolacji Cieplnej to tylko pozornie Niewielki BŁĄD.
  • #1402
    urbios
    Poziom 12  
    JESIOTR1 napisał:

    Pięknie to działa jako pneumatyczna Rozprężarka.Czekam na zasilanie tradycyjnym MEDIUM.
    Miałem podobne doświadczenia - brak Izolacji Cieplnej to tylko pozornie Niewielki BŁĄD.


    Oczywiście zgadzam się z Tobą, na razie jest to "dekompresor" . Docieplenie cylindra , przewodów i rozdzielacza wchodzi w grę . A czemu Twój projekt nie wyszedł ?
  • #1403
    JESIOTR1
    Poziom 33  
    Mój był ambitny - miał spalać śmiecie, drzazgi na działce rekreacyjnej i produkować prąd.
    Miał dwa cylindry obustronne każdy o pojemności 150 cm sześciennych, na maksa ocieplonych wraz z najkrótszymi przewodami pary.
    W sumie cztery suwy pracy.
    Zasilanie pary to szybkowar na palniku gazowym z zaworem bezpieczeństwa ok. 8 atmosfer.
    Koło zamachowe 5 kg średnicy 40 cm.Odbiornikiem prądnica synchroniczna 24 V.
    Ta maszyna startowała po ogrzaniu instalacji i silnika - pary starczało na minutę - zbyt mała wydajność walczaka.
    Nawet Żar po ognisku - jak w hucie nie nadążał z produkcją pary.
    Bez ocieplenia to działa jak skraplacz i przez wylot cieknie destylowana woda.
  • #1404
    Modelarz KP
    Poziom 10  
    skora1787 napisał:
    po takim dlugim czasie poszukiwan dopiero kolegi foty mi pomogly:)


    Ja kiedyś wydrukowałem sobie całość z opisem, więc w załączniku daję skany. Może komuś się przyda ;)
  • #1405
    urbios
    Poziom 12  
    JESIOTR1 napisał:

    Bez ocieplenia to działa jak skraplacz i przez wylot cieknie destylowana woda.


    Witam. Przepraszam , że tak późno odpisuje . Miałem podobne doświadczenie i teraz już wiem , że to nie przez nie docieplenie , po prostu zawór był za daleko od boilera . Ciepła woda przed wrzeniem gromadziła się w przewodzie. W moim przypadku to około 50 cm przewodu ciśnieniowego . Po zakręceniu kołem zamachowym pluło wodą z cylindra jak z pompy wodnej, silnik nie mógł ruszyć. Teraz jestem na etapie 2 poprawy tego błędu. W silniku poprawiłem kilka rzeczy mw to oring na tłoku (teraz silnik rusza już przy 1 barze, wcześniej były duże przedmuchy) Druga sprawa to nowy suwak rozdzielacza z ertalonu. Stal bez smarowania miała duże opory w aluminium. Pierwsze testy na parze temperatura w garażu -7 c para zamarza na kole zamachowym.
  • #1407
    saly
    Poziom 32  
    Zamierzasz zamontować tą maszynę w jakiś pojazd. Fajny projekt.
  • #1408
    urbios
    Poziom 12  
    Silnik przy większym ciśnieniu ok 2-2.5 bar generuje tyle mocy, że nie da się go zatrzymać ręką łapiąc za wał . Myślę nad zamontowaniem małej prądnicy na próbę , może w najbliższym czasie zespawam ramę i zrobię mały pojazd na zdalne sterowanie :) dzięki za opinię
  • #1409
    yoke
    Poziom 11  
    urbios napisał:
    Witam , zamieszczam nowy filmik. Może dla kogoś kto buduje swoją maszynę będzie przydatny. Pozdrawiam i życzę szczęśliwego nowego roku .

    Link


    Witam
    Super wykonana maszyna :D
    Jeżeli można, mam małą sugestię - na filmiku widać że dużo pary ucieka wokół tłoczyska i rozrządu pary.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    W kółeczku zaznaczyłem rozwiązanie z szkolnego modelu. Ogólnie silnik pracuje pięknie, szkoda tylko strat "pary" :D

    Pozdrawiam