Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 21 Oct 2015 20:19 731472 1481
Texa Poland
  • #1441
    marsosno
    Level 12  
    Posiłkuje się stronami angielskimi

    rozdzielacz pary zrobiony jest
    - tuleja brąz
    - tłok aluminium - nie ma uszczelnień bo na otworach i tak się po uszkadzają

    tłok - jest to typowy siłownik pneumatyczny ale skrócony :-)

    planowałem zasilać prądnice 12v a w przyszłości założyć do melexa i przerobić go na pojazd zasilany tylko tym silnikiem

    NIESTETY POLSKIE PRAWO NIE POZWALA UŻYTKOWAĆ KOTŁA PAROWEGO bez zgłoszenia do UDTu i zrobieniu jakiś badań -zastanawiam się co dalej...
  • Texa Poland
  • #1442
    urbios
    Level 12  
    Jeżeli nie masz fabrycznego bojlera to prawdopodobnie nie ma szans zrobienia jakichkolwiek badań , które dopuściło by urządzenie do użytku . Jeżeli kocioł nie przekracza 2kw i tu nie jestem pewny nie musisz nigdzie tego zgłaszać. W fabrycznych rozdzielaczach ciśnieniowych np do siłowników pneumatycznych są uszczelnienia z o-ringów i też pracują po otworach.
  • Texa Poland
  • #1445
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Koło zamachowe nie powinno mieć dodanego pierścienia zewnętrznego dla zwiększenia masy? TAkie jednowymiarowe nawet słabo się prezentuje. Stosowanie zwykłych śrub, pewnie z pełnym gwintem, jako sworzni w punktach pracy, to nie jest dobry pomysł.
  • #1446
    urbios
    Level 12  
    Tam będzie śruba m6 dociskowa, oraz mały wpust na wale, Masa koła w zupełności wystarcza, koło raz mocno zakręcone kręci się przez 5 minut. Po za tym silnik ma działać a nie wyglądać. Wszędzie zastosowane są sworznie z otworem przelotowym . Pozdrawiam
  • #1447
    marsosno
    Level 12  
    ten silnik ma coś napędzać czy to tylko model napędzany ze sprężarki?
  • #1448
    urbios
    Level 12  
    Silnik będzie zasilany parą. Na razie robię prototyp, zobaczę jaką sprawność osiągnie ten. Jeśli będzie mieć za mało mocy zwiększę pojemność cylindra. Myślę, że może napędzać łódź rc bądź inny model rc, ew małą prądnice. Jest dużo pomysłów na wykorzystanie.
  • #1450
    Patryk123231
    Level 9  
    Witam chciałem sobie zrobić mały silniczek parowy oscylacyjny(ruchomy cylinder), tylko mam pewne niejasności. 1. Gdzie ma być oś (na środku cylindra, czy na początku)? 2.jak ustalić gdzie mają być te dziurki na wlot i wylot pary ? oraz jakie ich wymiary? i co do 2 pytania to tak jak na foto? Zbuduj własną maszynę parową.
  • #1451
    urbios
    Level 12  
    Oś wahania się cylindra na środku , chodź nie jest to regułą, ale jest to najprostsze rozwiązanie, Otwór wlotowy i wylotowy , w zależności od skoku tłoka. Powiem, że idziesz w dobrym kierunku. Pamiętaj , że nie dajemy otworu wlotowego w DMP.

    #marsosno podoba mi się twój projekt bojlera, myślę nad takim samym, najlepsze rozwiązanie .Myślisz o zabezpieczeniu przed korozją wnętrze bojleru ? jakiś cynk w spreju.


    Moje postępy . Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
  • #1452
    marsosno
    Level 12  
    My tu wymyślamy coś co dawno używają w Stanach czy Anglii.

    Znalazłem dużo stron angielskojęzycznych gdzie można kupić wszystko do zrobienia lokomobili. Czemu o tym pisze bo też sprzedają płyny do zabezpieczania zbiorników od środka.

    Niestety nie znam technicznego i mam problem ustalić, które to i co dokładnie z tym zrobić. Nie ma szans na zabezpieczenie takim domowym sposobem (ja go nie znam) Wysoka temperatura w górnej części i tak zniszczy farbę a poza tym jak to pomalować od środka???

    Musi byś na dole kilka zaworów w tym jeden do od szlamowania kociołka i czymś trzeba go przepłukać ale czym....

    Wydaje mi się , że przy ściance 5mm rurek, 8mm zewnętrznej i wewnętrznej rur kociołka to rdza za szybko tego nie weźmie.
  • #1453
    Patryk123231
    Level 9  
    To znów ja i znów z pytaniami :D Chodzi czy jak wał korbowodowy będzie na samym dole to tłok też powinien być na dole. I moje pytanie czy ustawić tłok na sam dół czy zostawić miejsca na dziurę którą para wlatuje. Więcej na zdjęciu ;) Pisać 1. czy 2. ? Oczywiście chodzi o silnik oscylator(ruchomy cylinder) obrazek:

    Zbuduj własną maszynę parową.
  • #1455
    zbeep
    Level 13  
    Bardzo mi się podoba urbios Twoja konstrukcja :)
    ładnie i estetycznie wykonana

    pozdrawiam :)
  • #1457
    Qujav
    Level 22  
    Moim zdaniem to nie szybko chodzi tylko zapiernicza! :D
    Świetne wykonanie, chociaż mam wrażenie że to małe koło zamachowe go trochę ogrnicza, nie jest tak ?
  • #1460
    zbeep
    Level 13  
    marsosno wrote:
    silnik złożony jednak nie pracuje poprawnie - nie wchodzi mi na większe obroty...


    Pozwolę sobie odpowiedzieć na Twoje stwierdzenie.

    Silniki parowe tłokowe obustronnego działania to maszyny o krótkim
    skoku tłoka wynoszącym 1,5 wielkości średnicy cylndra i o obrotach wału korbowego zależnego od ciśnienia pary i napełnienienia cylindra.
    Maszyny parowe to silniki cieplne - potrzebują stabilnych warunków pracy (stałe ciśnienie pary i temperaturę odpowiednią izolacja cieplną maszyny).

    Silnik parowy to nie szlifierka kątowa, i wysokie obroty nic nie dadzą
    jeśli moment obrotowy jest słaby. Z moich doświadczeń wiem że moment
    obrotowy ( czyli to co maszyna potrafi obrócić, przepchnąć etc ) pojawia się w niskim zakresie.

    pozdrawiam 😁
  • #1461
    marsosno
    Level 12  
    Dzięki za odpowiedź.

    Na razie robię próby na powietrzu - max 8 bar

    Wymiary dostosowałem proporcjonalnie do dokumentacji silników o mniejszych wymiarach.
    Jedynie rurki to mój pomysł bo nie miałem jak inaczej tego zrobić.

    Przy 2-4 barach zatrzymam koło zamachowe .

    Jest to dziwne bo jak ręcznie sterowałem suwadłem, przód tył, to ma straszną siłę a jak pracuje na obrotach to jakby coś było nie tak...

    Przekroje są fi 16mm w porywach 20 ale złączki trochę dławią.
    Oryginalnie suwadło jest razem w korpusie tłoka i powietrze może łatwiej przepływać.

    Silniki parowe mają duże średnice rur dolotowych pary może tu jest problem...
  • #1462
    zbeep
    Level 13  
    Mogą jeszcze występować gdzieś nieszczelności albo któraś z części zbyt mocno
    spasowana stawia duży opór. Połączenia ruchomych części powinny współpracować
    suwliwie, przy rozgrzaniu maszyny wszystko się ułoży i uszczelni.
    Druga sprawa to suwak musi być przestawiony o 90 stopni w stosunku do wykorbienia wału głównego, tak aby opóźniał odkrycie szczelin wylotu zużytego już powietrza z cylindra.
    Wysokie obroty można zwiększyć masą i średnicą koła zamachowego - tylko istnieje
    niebezpieczeństwo że w pewnym zakresie obrotów może ukręcić się wał korbowy.
    Zapytam po co Ci wysokie obroty ? - prądnicę chcesz tym zasilać ?
    Koszt wytworzenia energii dla silnika parowego w stosunku do oddawanej mocy
    jest relatywnie wysoki - sprawność maszyny pracującej na suchą parę z kompensacją pary nigdy nie przekroczy 20 % - no chyba że w domu masz źródło termalne i parę masz za free :)
  • #1463
    marsosno
    Level 12  
    Właśnie o tym pisze powyżej na forum - chciałem zasilać prądnice wolnoobrotową...
  • #1464
    urbios
    Level 12  
    Witam, Marsosno, świetna robota . Pytanie ile wynosi skok rozdzielacza ? W praktyce najbardziej optymalnym dla wielkości Twojego silnika to 14-20 mm . Moje silniki przy ciśnieniu 8 barów wytwarzały bardzo dużo siły i bardzo wysokie obroty. Sprawdź, czy nie ma przedmuchów na rozdzielaczu.

    Wrzucam zdjęcie mojej nowej maszynki :

    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
  • #1465
    marsosno
    Level 12  
    Skoku nie pamiętam ale jest na pewno większy,

    Dobrałem z proporcji jakie miałem modele czy rysunki.

    Wydaje mi się, że przesadziłem - mam za dużą powierzchnie roboczą tłoka i nie daje rady się napełnić...

    Jak odepnę suwak i ręcznie przesunę w jedną czy drugą stronę to siłownik aż chce rozerwać konstrukcję, suwak zostawiam po jednej lub drugiej stronie.

    urbios - daj fotke lub rysunek suwaka rozdzielacza pary
  • #1466
    urbios
    Level 12  
    Rozdzielacz pary , do łączenia z cylindrem używałem przewodów gumowych , ale musze się zastanowić nad innym rozwiązaniem

    marsosno , w Twoim silniku może być tak, że rozdzielacz wtłacza ciśnienie pierwszego cyklu w punkcie , gdzie teoretycznie powinien zacząć się drugi cykl pracy powrotu tłoka. Spóźniony rozrząd obniża efektywność pracy

    Zbuduj własną maszynę parową.
  • #1470
    marsosno
    Level 12  
    u mnie prace stają w w miejscu.

    nie wiem co zrobić z rozdzielaczem pary bo nie chce wchodzić mi na obroty i nie mam czasu pospawać zbiornika...