Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 31 May 2009 18:59 730677 1481
IGE-XAO
  • #481
    cudny90
    Level 14  
    Akurat nie mam kompresora z butlą .. Mam taki zwykły :P

    A do tego zła końcówka i połowa powietrza uciekała :) Myślę, że dostawało się do silnika ok. 1,5 bara na moje oko, bo kompresor daje 3, a tak jak mówię połowa raczej uciekła :P

    Co do butli po dezodorancie - pomyślę :) Ale wydaje mi się ona mała, a im więcej wody tym więcej pary :D
  • IGE-XAO
  • #483
    cudny90
    Level 14  
    Larry, chodzi Ci o koło zamachowe? :) Tak, koło zamachowe odlałem z cyny+ołowiu na wzór zatyczki od pudełka po paście do butów xD


    No więc najpierw wyznaczyłem jak najdokładniej środek zatyczki, potem włożyłem oś, ale uwaga, musi być w miejscu styku z odlewem np zagnieciona, żeby nie było luzów, ale to jest chyba jasne.

    Potem posmarowałem zatyczke smarem do przegubów ( grafitowy ) następnie w połowie puszki po piwie roztopiłem cyne i ołów podgrzewając z zewnątrz palnikiem. Gdy cyna/ołów był mocno gorący zalałem zatyczke wraz z osią ( ważne, by rozgrzać wystarczającą ilość "wywaru", aby nie zabrakło :) Bo potem przy dolewaniu brzydko już wygląda )

    UWAGA: Zatyczka musi być idealnie poziomo, żeby koło było w miarę wyważone :)

    Potem przyszedł czas na wyważenie: Wierciłem otwory i sprawdzałem :) Aż w końcu doszedłem do takiego momentu, że koło nie powracało na jedno i to samo położenie.

    Na drugim zdjęciu widać po prawej stronie koła spore otwory ( 8mm ) srebrne :)
  • #484
    Foxik20
    Level 16  
    @cudny90
    Z tego co zauważyłem to do gładzi z cylindrem nie lutowałeś śruby, tylko (chyba) ją wkręciłeś, bo wydze łeb śruby an zewnątrz.
    Jak to dokładnie zrobiłeś :?:

    Aha, i gratuluje bardzo ładnego modelu maszynki :wink:

    Pozdrawiam
  • IGE-XAO
  • #485
    cudny90
    Level 14  
    W płytce miedzianej ( gładzi cylindra ) Wywierciłem otwór 3mm i nagwintowałem... Cylinder lutowałem do gładzi z wkręconą śrubką, żeby mi otworu nie zalała cyna. Śrubka m4 wkręcona "z czuciem" :) Ale trzyma elegancko, nakrętką reguluję docisk.

    Obie powierzchnie cierne wypolerowałem na lusterko, posmarowane towotem. Tłok również.

    Najpierw posmarowane wszystko było olejem HIPOL ( do silników ) Ale nie zdało to egzaminu - towot lepszy :)
  • #486
    Foxik20
    Level 16  
    Czyli mam rozumieć, że w blaszce o grubości 2 - 3 mm, jest zrobiony gwint, a w niego wkrecona jest śróbka? Ciekawy jestem, jak długo on to wytrzyma, przecież miedź nie należy do najtwardszych metali...

    Pozdrawiam
  • #487
    cudny90
    Level 14  
    Płaskownik 3mm i uwierz mi - wytrzyma długo.

    Miedź nie należy do najtwardszych, bo jest tylko trochę miększa od żelaza ... Za to wredna w obróbce.

    Weź pod uwagę, że m4 jest stosunkowo małym gwintem, nagwintowałem raz ALUMINIOWY kątownik o grubości 2mm, który wytrzymał już dużo, oj dużo :)
  • #488
    Foxik20
    Level 16  
    He, jak tak to się zgodzę, ale dokręcasz śrubkę, aż dojdzie z oporem do cylindra, ma się rozumieć :?:
  • #489
    cudny90
    Level 14  
    Tak, tyle, że nie do cylindra, a do cyny, którą jest przylutowany.

    Dodano po 4 [godziny] 22 [minuty]:

    miosio2008, Twój kocioł jest z puszki po groszku .. Ale ona jest mała, nie taka wielka jak np. z brzoskwiń?

    Bo dzisiaj byłem w tesco i nie widziałem groszku w takiej dużej puszce ..
  • #490
    Matii-x
    Level 10  
    Witam
    ma parę pytani dziś rozpoczynam budowę i ma rurkę
    1 czym ma zatkać rurkę :?:
    2 gdzie ma dokładnie być wlot i wylot :?:
    3 jak najłatwiej zdobyć koło zamachowe :?:
    rurka jest długość 6cm i szerokość 15mm
    ma nadzieje że pomożecie
  • #491
    arturskuter2
    Level 11  
    Mam pytanie co jest lżejsze mosiądz czy zwykła cyna? Co się szybciej wyciera cyna czy mosiądz? I jaki tłok zrobic:
    -rurka mosiężna Zalana cyną
    -z pręta mosiężnego
    -tłok cały z cyny
    Cylinder jest oczywiście z mosiądzu.
    :D
  • #492
    cudny90
    Level 14  
    Matii-x, a widziałeś jakąkolwiek konstrukcję silnika parowego? Prawie w każdym cylinder zatkany jest taką samą metodą.
    Co do drugiego pytania polecam przeczytać kilka ostatnich stron tego tematu
    A koło zamachowe sobie musisz znaleźć, wytoczyć, albo odlać.

    arturskuter2:
    nie wiem, co jest lżejsze, ale stawiałbym na cyne - nie wiem do czego Ci ta informacja potrzebna, bo chyba nie do budowy silnika?
    Szybciej wyciera się cyna - jest po prostu miększa, możesz nożykiem w niej strugać :P
    Ile stron tego tematu przeczytałeś? Bo chyba tylko tytuł i ostatni post ... eh :/
    Tłok możesz odlać, albo wytoczyć. Wybór należy do Ciebie

    Pozdrawiam
  • #493
    arturskuter2
    Level 11  
    Przeczytałem od 1-17 chcę wiedziec co lżęjsze bo lzejszy tłok to lepiej (chcę w wakacje zrobic silnik) i niewiem czy zrobic tłok cały z mosiądzu czy tylko brzegi z mosiądzu (rurka mosiężna) zalane cyną.:D
  • #494
    arturskuter2
    Level 11  
    Czy w silnikach parowych na tłokach też są pierscienie, czy to coś daje? Bo ja myślałem że to tłok całą powierzchnią uszczelnia, a jeśli mają by c pierścienie to wtedy pierścienie muszą dobrze przylegac do cylindra a cały tłok już nie musi, wiem że niezrozumiałe, ale zrozumcie, albo wytłumaczcie co i jak z tymi pierścieniami.:|
  • #495
    cudny90
    Level 14  
    "chcę wiedziec co lżęjsze bo lzejszy tłok to lepiej (chcę w wakacje zrobic silnik)"

    Nie wysilaj się bo i tak nic Ci to nie da.
    Co do pierścieni - Nie myśl, że odlejesz byle jak tłok, założysz pierścień i będzie cacy :)
    Pod pierścienie trzeba podtoczyć tłok, więc skoro masz tokarke to sobie wytocz tłok, bez pierścieni, bo nie trza i będzie cacy
    A poza tym skąd chcesz takie małe pierścienie wziąć?
  • #496
    RAFAŁ.M
    Level 19  
    Może zamiast odlewać tłok z cyny lub ołowiu lepiej zastosować taki siłowniczek.
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
    Porusza się bardzo lekko, ma uszczelnienia teflonowe i jest nierdzewny. Ten siłownik kupiłem na Wolumenie za 20zł ma skok 8cm i średnice tłoka 1.5cm jest obustronnego działania ale były też inne. Widziałem takie siłowniki również na aukcjach w internecie w podobnych cenach.

    Pozdrawiam
  • #497
    arturskuter2
    Level 11  
    Mam podobne siłowniczki tylko że z lego są bardzo szczelne lecz troszkę ciasno chodzą, mogą się nadac? A co do cudny90 napisał: "A poza tym skąd chcesz takie małe pierścienie wziąć? " Np. ze sklepu modelarskiego Link: http://www.lrp.pl/sklep/product_info.php?cPath=220&products_id=911 0,2mm i to http://www.lrp.pl/sklep/product_info.php?cPath=220&products_id=971 0,1mm albo coś szerszego http://www.lrp.pl/sklep/product_info.php?cPath=220&products_id=5603 0,8mm Do średnicy cylindra 12mm.

    I pytanie te piersiścienie mają byc grube, chude, wąskie ,szerokie.
    Najlepiej niech się wypowie ktoś kto o tym coś wie.!!:D
  • #498
    RAFAŁ.M
    Level 19  
    Siłowniczki z lego mogą mieć słabą konstrukcje i będą się zacierać. Siłownik który pokazałem ma przemysłowe wykonanie i trudno go uszkodzić .Zastanawiałem się kiedyś nad zbudowaniem modelu silnika parowego i dlatego kupiłem siłownik .Dla zainteresowanych jako zawory układu rozrządu polecam zastosować korektory wysokości z samochodu citroen xantia albo xm. Taki używany korektor można dostać w większości warsztatów citroena.Poniżej zdjęcie;
    Zbuduj własną maszynę parową.
    skok zaworu 5mm średnica przewodów 4mm.
  • #499
    rafi_xd
    Level 11  
    mam pytanie do cudny90
    jakiej mocy lutownicy używałeś?
  • #500
    arturskuter2
    Level 11  
    Siłowniki z lego są idealne, są szczelne że chej, po nasmarowaniu chodzą gładko, a jak sie zatka dziurke i wciśnie siłowniczek to on wraca prawie do swojej poprzedniej pozycji. Mam też zaworki do tego, też są idealne lecz silnik z lego ma pare wad:
    -siłowniczki mogą się wycierac
    -para może stopic plastik
    -bardzo mały wkład ludzki,np. przyjdzie kolega i co zrobiłem silnik z lego, powie: "ale mi problem", a jak zobaczy silniczek cały z metalu wykonany od początku do końca samodzielenie, to powie: "wow jak Ty to zrobileś?" to już coś, pozatym będziesz miał pewnośc że nikt nie będzie miał takiego samego. :D i twój będzie wyjątkowy.:D

    Ps:To samo z zaworkiem lepiej zrobic samodzielnie, ja mam takie zdanie, może ktoś ma inne ale to nic.
  • #501
    cudny90
    Level 14  
    Wczoraj odpaliłem mój silnik na parze i
    kwestie oringów oraz siłowników z klocków LEGO pozostawię bez komentarza :)

    Chciałem sobie załatwić super tłok z aluminium no i sobie załatwiłem, tyle, że cylinder mam miedziany i nastąpił konflikt materiałów :)

    Mianowicie cylinder na długości, w której chodzi tłok się od wewnątrz wytarł i tłok ma tylko na tej długości luzy :) spore luzy ;)

    Cały smar przez wode, która dostała się do cylindra, wypłynął i w końcu silnik nie chciał się już kręcić :P Między blaszkami też powstało jakieś tarcie ( smar wypłynął ) i zrobił się na jednej zadzior chociaż był wypolerowane na lusterko :)

    Więc najlepsze wyjście to jest odlanie tłoka, ponieważ cyna z ołowiem smar zatrzymują, zacierają ( I TO DOBRZE! )

    Dajcie sobie spokój z elementami z klocków LEGO, bo te silniki to niby zabawki, ale nie aż takie jak lego ;)
  • #502
    Matii-x
    Level 10  
    Witam dziś już zrobiłem cylinder ma kłopot z tłokiem ponieważ nie umiem odlać teraz myśle skot najłatwiej
    zdobyć tłok:?:
    a tu jest mój cylinder :D
    Zbuduj własną maszynę parową.

    Zbuduj własną maszynę parową.

    Zbuduj własną maszynę parową.

    Dodano po 10 [minuty]:

    mój cylinder jest długość 6cm szerokość 15mm:D
    ale teraz drugi kłopot gdzie zrobić wylot i wlot (pary) wiem gdzieś początku
    tak dokładniej to nie wiem :?:
  • #503
    konstruktor123
    Level 15  
    Ten cylinder nie jest do końca kompletny, brakuje mu tej płytki która otwiera i zamyka otwory. Otwór w cylindrze należy wywiercić tylko jeden od strony tej monety którą przylutowałeś jako głowice cylindra. A co do tłoka to wystarczy zmierzyć średnicę cylindra i kupić wiertło na rozmiar średnicy cylindra np. średnica cylindra ma 15mm to kupujesz wiertło 15 lub 15,5mm :) końcówkę wiertła obcinasz na długość tłoka lutujesz do tego tłoczysko i tłok gotowy. Nie będzie to najszczelniejszy tłok ale zawsze :D Ja kiedyś tak zrobiłem i działało.
  • #504
    cudny90
    Level 14  
    konstruktor, dziwi mnie to, że Ci ten tłok nie zjadł cylindra :) Chyba, że cylinder miałeś może z innego większego wiertła, w którym wywierciłeś otwór wiertłem, z którego zrobiłeś tłok? :P
  • #505
    Trabi
    Level 36  
    RAFAŁ.M, piszesz, że to siłowniki obustronnego działania. Czyli - patrząc na zdjęcie - te dwa krućce to wlot/wylot z każdej strony tłoka, tak? Jeśli tak, to nie widze problemu (chyba nie ma problemu) żeby go zaadaptować do silnika :) .
    Oś wahania cylindra ustawiasz DOKŁADNIE pośrodku, w połowie między tymi krućcami. Wyjścia króćców adaptujesz jako wloty/wyloty zasilania, resztę robisz tak jak w poprzednich modelach "kiwających się" ;) . Zasilanie podajesz naraz z obu stron. Zawsze jeden kruciec będzie napełniany a drugi na wylocie; potem zmiana i tak samo. W ten sposób powstanie Ci coś na kształt silnika dwucylindrowego :) . Przy dokłądnym zrobieniu powinno zadziałać bez problemu.
    A propos: gdzie zdobyłeś/kupiłeś taki siłownik? On jest do sprężonego powietrza?
  • #506
    MastaCake
    Level 11  
    Witam,
    jestm w trakcie budowy modelu maszyny parowej. Stanąłem jedak w miejscu, gdyż nie wiedziałem z czego zrobić wytrzymały kociołek (oczywiście butle po dezodorantach odpadały z góry, ponieważ chciałem, aby jego konstrukcja była również estetyczna). No i niedawno wpadłem na pomysł zbudowania takiego kociołka z małej gaśnicy samochodowej. Tylko teraz zastanawiam się jak zamocowac na nim zawór bezpieczeństwa, manometr i rurki miedziane :)
    Ma ktoś jakieś pomysły? ;P
  • #507
    grzegorzskalar
    Level 12  
    Witam , ale mam pytanie , czy można zrobić od zera prostą maszynę parową z dwoma zaworami, i wałkiem rozrządowym na łańcuchu od roweru ?
    Nie mam ani tokarki ani frezarki .
  • #508
    cudny90
    Level 14  
    MastaCake, gaśnica ma bardzo grube ściany - musiałbyś palić pod nią ognisko, żeby ją dobrze nagrzać. Ja ostatnio zrobiłem kocioł z puszki po butaprenie ( 0,8l ) Najpierw wypaliłem resztki butaprenu, potem obczyściłem puszkę, zalutowałem pokrywkę, przylutowałem wlew i wylot i kocioł śmiga :)
  • #509
    LuckyDj
    Level 33  
    Poza tym grube ściany (gaśnicy) to duża bezwładność. W razie konieczności szybkiego zmniejszenia ciśnienia samo wygaszenie pod kotłem nie wystarczy. Woda jeszcze przez jakiś czas będzie się gotować.
  • #510
    grzegorzskalar
    Level 12  
    Witam , da się zrobić taką maszynę jak opisywałem wcześniej :D
    ma ona 1 cylinder o średnicy 20 mm , skok tłoka wynosi ok 4cm
    ,ma 2 zawory , łańcuch i wałek rozrządu.
    Maszyna ta powstała w cztery dni z 5 łożysk kulkowych i innych śmieci .

    Zbuduj własną maszynę parową.

    Zbuduj własną maszynę parową.

    Zbuduj własną maszynę parową.

    Koło zamachowe jest prowizoryczne ,bo jeszcze właściwego nie odlałem.