Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 19 Oct 2009 21:41 715485 1478
  • #691
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Chętnie zobaczę te skany. Puszka po koncentracie dość szybko się zużyje bo tam jest cieniutka blaszka. Kolega konstruktor miał puszkę po dezodorancie, która ma dużo grubszą blachę niż koncentrat. Myślę, że przy częstym używaniu taka puszka to max. 3tyg. i się blacha poprzepala...Spróbuj np. puszki po brzoskwiniach, tam jest już stosunkowo grubsza blacha i z własnego doświadczenia wiem, że długo wytrzyma wysoką temperaturę.
  • MetalWorkMetalWork
  • #692
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    Dziękuję za pomoc, a co do tych brzoskwini to może być problem żeby je wyciągnąć? ale opcje z dezodorantem i brzoskwiniami są o wiele leprze od koncentratu:idea:

    Dodano po 8 [minuty]:

    trudność w wyciągnięciu brzoskwiń zależy od metody
  • #693
    PrzemeQ95
    Level 11  
    normalnie otwórz puszkę otwieraczem i później wytnij na kształt kawałek blaszki i przylutuj go w miejscu otwarcia. Ja tak zrobiłem i nie ma żadnych nieszczelności. Dezodorant wytrzyma większe ciśnienie ale jest on tu nie potrzebny bo i tak tam ciśnienie jest małe. Czym masz zamiar ogrzewać kocioł??
  • #694
    Trabi
    Level 36  
    A siłowniczek pneumatyczny nada się? Mam taki f-my SEMPRESS: 16mm średnica tłoka, 50mm skok. Zasilany z obu stron. Nada się toto na taki silniczek? Jakby mu dać zasilanie z obu stron, zawiesić wahliwie na środku cylindra, wypolerować miejsca styku...

    Zbuduj własną maszynę parową.
  • #695
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Mam taki sam w chacie i powiem szczerze, że też myślałem że się nada, ale za duże opory stawia i trzeba by dość duże ciśnienie żeby to coś ruszyć.
  • #696
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    jakąś małą puszką albo jakimś innym pojemniczkiem z denaturatem albo spirytusem żeby nie było takiego dymu
  • #697
    Foxik20
    Level 16  
    Płomień denaturatu ani spirytusu nie dymi w przeciwieństwie do nafty, która już jest niemal całkowicie wycofana z użycia.
    Pojemnik na paliwo, możesz zastosować jaki chcesz, może on mieć pojemność kilku mililitrów albo kilkudziesięciu. Z tego wynika, że im większy pojemnik, tym dłużej płomień może się palić.

    Ja wykonałem swój palnik z puszki po paście do butów. Jest ona w miarę pojemna, a przez małą wysokość, można ją wcisnąć w trudno dostępne miejsca, które trzeba ogrzać.

    W razie jakichkolwiek pytań oraz uwag, związanych z budową palnika, to chętnie pomogę :)

    Pozdrawiam wszystkich
  • MetalWorkMetalWork
  • #698
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Ja swój palnik też zrobiłem z pasty do butów i ogrzewam denaturatem. Nie dymi, a przy okazji daje dość gorący płomień by szybko zagotować wodę.
  • #699
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    A czy silnik z cylindrem z miedzi i tłokiem ze stopu ołowiu z cyną szybko się zaciera?:?:
  • #700
    Foxik20
    Level 16  
    Wiem tylko, że najgorsze są kombinacje cylindrów oraz tłoków z tego samego metalu (miękkiego). Najszybciej zacierają się mosiężne tłoki w mosiężnych cylindrach oraz miedź. Nieco dłużej wytrzymuje konfiguracja miedź-mosiądz, ale to tylko ułamek więcej, jak wyżej wymienione.

    Jeżeli chcesz się zabrać za budowę tłoka z litego, a nie odlewanego metalu, proponuję dobrać odpowiednią tuleję (chociażby z łożyska) do rury cylindra; a do niego dotoczyć aluminiowy tłok. Całość połączyłbyś poprzez wciśnięcie jednego elementu w drugi. Takie połączenie ma taką zaletę, że tłok jest bardzo trwały, a poprzez zastosowanie aluminium - jest lekki, a bezwładność niska.

    W sprawie odlewanego tłoka z cyny-ołowiu, to są różne zdania.
    Żywotność takiego elementu zależy od wieli czynników;
    1. Rodzaj silnika, w jakim pracuje - tj. cylinder stały, czy rozrząd oscylacyjny.
    2. W przypadku zastosowania rozrządu oscylacyjnego, dużą rolę odgrywa także długość tłoka. Jeżeli nie zastosujemy żadnego innego podtrzymywania tłoczyska, wówczas cały nacisk, przy poruszaniu cylindra, opiera się na tłoku. Krótko ujmując; w tym przypadku, im dłuższy tym lepszy.
    3. Dopasowanie do cylindra. Jak wiadomo, po wyciągnięciu tłoka po odlaniu, niema on regularnych kształtów i należy go wyszlifować. Tą czynność trzeba wykonywać bardzo dokładnie, aby "nie przedobrzyć" :) Gdy zeszlifujemy zbyt dużo, tłok będzie miał luzy, będzie nie szczelny, moc silnika spadnie, a jego zatarcie, będzie się zbliżać ogromnymi krokami...

    To tyle, jak ode mnie :wink:
    Pozdrawiam i życzę sukcesów :)
  • #701
    zbeep
    Level 13  
    Foxik20 wrote:
    Wiem tylko, że najgorsze są kombinacje cylindrów oraz tłoków z tego samego metalu (miękkiego). Najszybciej zacierają się mosiężne tłoki w mosiężnych cylindrach oraz miedź. Nieco dłużej wytrzymuje konfiguracja miedź-mosiądz, ale to tylko ułamek więcej, jak wyżej wymienione.

    Jeżeli chcesz się zabrać za budowę tłoka z litego, a nie odlewanego metalu, proponuję dobrać odpowiednią tuleję (chociażby z łożyska) do rury cylindra; a do niego dotoczyć aluminiowy tłok. Całość połączyłbyś poprzez wciśnięcie jednego elementu w drugi. Takie połączenie ma taką zaletę, że tłok jest bardzo trwały, a poprzez zastosowanie aluminium - jest lekki, a bezwładność niska.

    W sprawie odlewanego tłoka z cyny-ołowiu, to są różne zdania.
    Żywotność takiego elementu zależy od wieli czynników;
    1. Rodzaj silnika, w jakim pracuje - tj. cylinder stały, czy rozrząd oscylacyjny.
    2. W przypadku zastosowania rozrządu oscylacyjnego, dużą rolę odgrywa także długość tłoka. Jeżeli nie zastosujemy żadnego innego podtrzymywania tłoczyska, wówczas cały nacisk, przy poruszaniu cylindra, opiera się na tłoku. Krótko ujmując; w tym przypadku, im dłuższy tym lepszy.
    3. Dopasowanie do cylindra. Jak wiadomo, po wyciągnięciu tłoka po odlaniu, niema on regularnych kształtów i należy go wyszlifować. Tą czynność trzeba wykonywać bardzo dokładnie, aby "nie przedobrzyć" :) Gdy zeszlifujemy zbyt dużo, tłok będzie miał luzy, będzie nie szczelny, moc silnika spadnie, a jego zatarcie, będzie się zbliżać ogromnymi krokami...

    To tyle, jak ode mnie :wink:
    Pozdrawiam i życzę sukcesów :)



    Moim skromnym zdaniem kombinacja metali miedź-aluminium, lub mosiądz-aluminium jest bardzo kiepskim rozwiązaniem - dlatego gdyż, następuje szybkie utlenianie i erozja obydwu metali. Dwa bardzo aktywne metale miedź i aluminium pokrywają się tlenkami które nijak nie mają właściwości ślizgowych - krótko mówiąc tłok i cylinder będą się zacierały.
    A jeżeli dodatkowo potraktować tę kombinację parą wodną (zasilającą maszynę) będzie następowała erozja międzykrystaliczna przez uwodnione tlenki metalu.
    Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie cylindra z brązu lub mosiądzu ( tak wiem ich cena jest niemała :) ) a sam tłok wytoczyć z wałka lub z pręta ze stali kwasoodpornej względnie nierdzewnej.
  • #702
    Larry_088
    Level 15  
    Witam, po ostatnim moim projekcje postanowiłem zrobic coś ambitniejszego. Hmm... turbina parowa, 2-u tłokowa, smarowana olejem roślinnym z mechanicznym rozrządem OHV :) Zaczełem od tłoczenia odpowiednich elementów (każdy z osobna na tydzień) i narazie jestem w takim etapie jak teraz:

    Gromadka części które zgromadziłem
    Zbuduj własną maszynę parową.

    Obudowy łożysk (łożyska kulkowe, zamknięte):
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Tłoki, środek wału, oraz prawa i lewa strona wału (jednego kompletu brakuje):
    Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.
    Wał umieszczony został w środku przeciętej wzdłuż rury i zostanie ściśnięty opaskami, w luce na ich łączeniu zostanie umieszczona uszczelka o odpowiedniej grubosci, co da mi szczelność dzięki czemu uzyskam możliwość zalania do odpowiedniego poziomu wał olejem. Cylindry umieszcze w rzędzie, pomiędzy nimi będą popychacze rozrządu (popychane przez krzywki umieszczone na wale). Tu właśnie mam problem, macie pomysł jak najprościej zrobić zawory, dwa doloty i dwa wydechy zasilane z dwóch krzywek. prosze o wypowiedz.

    Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.Zbuduj własną maszynę parową.
  • #703
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Larry_088
    Chyba źle trafiłeś bo my tutaj mówimy o MASZYNIE parowej, a nie o TURBINIE parowej. Znajdź temat o niej lub załóż nowy. Ja zbudujesz maszyne parową to wtedy napisz.
  • #704
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    czy stal była by w miarę dobra na gładź rozrządu:?:

    Dodano po 4 [minuty]:

    chodzi mi o tarcie i szczenność (choć ona zależy od wykonania ale materiał też ma wpływ) Jak duży wpływ na pracę rozrządu?
  • #705
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Stal Raczej nie, ale możesz iść np. do castoramy i tam kupić kątownik aluminowy. Moj kumpel zrobił z niego gładź i spisuje się dobrze. Jest dość sliska zeby sie nie zacinac i szczelna po dokręceniu śruby ze sprężyna
  • #706
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    A smarowanie w silniku parowym?
  • #707
    Larry_088
    Level 15  
    Quote:
    Larry_088
    Chyba źle trafiłeś bo my tutaj mówimy o MASZYNIE parowej, a nie o TURBINIE parowej. Znajdź temat o niej lub załóż nowy. Ja zbudujesz maszyne parową to wtedy napisz.


    jak napisałem jest to 2-u tłokowa... a czy turbina ma tłoki? Poprostu tylko to tak nazywam i tyle, pozatym mogłeś przeczytać i sam się domyślic o ile oczywiście wiek pozwala ci na to. Piszesz na temat o ktorym nie masz pojęcia.

    JAREKCREATIVE_ a co chciałbys smarowac? tłok z cylindrem, wał? ułożyskowanie czy rozrząd bo nie bardzo wiem na jaki temat Ci doradzić?
  • #708
    JAREKCREATIVE
    Level 10  
    Chodzi mi o smarowanie tłoka z cylindrem oraz rozrządu. Przepraszam, że nie sprecyzowałem od razu.:D
  • #709
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Larry_088 wrote:
    Quote:
    Larry_088
    Chyba źle trafiłeś bo my tutaj mówimy o MASZYNIE parowej, a nie o TURBINIE parowej. Znajdź temat o niej lub załóż nowy. Ja zbudujesz maszyne parową to wtedy napisz.


    jak napisałem jest to 2-u tłokowa... a czy turbina ma tłoki? Poprostu tylko to tak nazywam i tyle[...] o ile oczywiście wiek pozwala ci na to. Piszesz na temat o ktorym nie masz pojęcia.


    Hmm jeżeli maszynę parową turbiną to ty nie masz tu o niczym pojęcia. A wiek pozwala mi na dużo i wiem dość dużo na ten temat żeby tutaj udzielać jakichkolwiek informacji. Najpierw się dowiedz co to jest turbina parowa i później dojdź do wniosku czy możesz turbiną nazwać maszynę parową...

    Jarek
    Smarowanie możesz wykonać w ten sposób
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Oczywiście możesz to zrobić inaczej, ale tak masz na tyle szczelne wszystko aby nic nie ciekło
    Pozdrawiam. W razie wątpliwości lub jeżeli zrobić w zbliżeniu obrazek to pisz
  • #710
    Larry_088
    Level 15  
    Proponujesz mu zrobic w ruchomym cylindrze taką komore pomiędzy uszczelniaczami w których jest olej? Jeżeli tak to nie mamy o czym gadać.
    Quote:
    Hmm jeżeli maszynę parową turbiną to ty nie masz tu o niczym pojęcia. A wiek pozwala mi na dużo i wiem dość dużo na ten temat żeby tutaj udzielać jakichkolwiek informacji. Najpierw się dowiedz co to jest turbina parowa i później dojdź do wniosku czy możesz turbiną nazwać maszynę parową...


    przez kilka postów kłucisz sie o nazwe ;/ jeżeli dalej nie wiesz o co chodzi to powiem inaczej, nazwałem sobie ją bo miałem taki kaprys i jesli masz z tym problem to postaw sobie przed i po wyrazie turbina znaczek "". Masz za sobą jakies konstrukcje? Z tego to widze to niedawno pytałeś sie jak odlać tłok z cyny i cały czas się mondrujesz nie przedstawiając swojej "konstrukcji". Chętnie zobacze fotki, oraz filmik ukazujący prace.

    JAREKCREATIVE_ jesteś z tego gorzędowa za kamińskiem?[
  • #711
    Foxik20
    Level 16  
    Moim zdaniem, nie ma co się kłócić, czy ten temat dotyczy tylko i wyłącznie maszyny parowej, czy jeszcze maszyn do niej pokrewnych.
    A że ktoś nazwie sobie swoją maszynkę "turbinką", to nie znaczy, że ona nią faktycznie jest. Ok, to tyle co do tego...
    Powracając do maszyn parowych, to muszę powiedzieć, że część dyskutantów, reprezentuje dosyć wysoki poziom dokładności wykonanych części. Kolego Larry, czy możesz uchylić rąbka tajemnicy, co do wykonywanych części? Na jakich obrabiarkach pracowałeś podczas ich wykonywania? Czy posiadasz ewentualne zdjęcia z okresu prac?

    Pozdrawiam
  • #712
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Nie kłuce się tylko chodzi mi o to żeby nazywać to tak jak sie nazywa, a nie zmieniać wszystko. Tłok pytałem jak najlepiej odlac żeby później nie było przecieków. Takie smarowanie zrobiłem w swojej konstrukcji ze stałym cylindrem, toteż takie smarowanie polecam bo się sprawdza...:)
    Nad smarowaniem do oscylacyjnego cylindra muszę pomyśleć jeszcze bo nie robiłem oscylacyjnego...

    Pozdrawiam
  • #713
    szympek;)
    Level 20  
    PrzemeQ95 wrote:

    Nad smarowaniem do oscylacyjnego cylindra muszę pomyśleć jeszcze bo nie robiłem oscylacyjnego...




    a gdyby tak dać w tłoku rowki i przed pierwszym włączeniem maszyny lub nawet przed podłączeniem do kotła nalać tam oleju roślinnego??
  • #714
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Można tak zrobić, ale to wymaga od tłoka idealnego dopasowania do cylindra żeby nie było przecieków. Myślę, że mogłoby to zdać egzamin, jak byś mógł to zrób jakiś prosty schemat w paincie dla innych...
  • #715
    zbeep
    Level 13  
    PrzemeQ95 wrote:
    Larry_088 wrote:
    Quote:
    Larry_088
    Chyba źle trafiłeś bo my tutaj mówimy o MASZYNIE parowej, a nie o TURBINIE parowej. Znajdź temat o niej lub załóż nowy. Ja zbudujesz maszyne parową to wtedy napisz.


    jak napisałem jest to 2-u tłokowa... a czy turbina ma tłoki? Poprostu tylko to tak nazywam i tyle[...] o ile oczywiście wiek pozwala ci na to. Piszesz na temat o ktorym nie masz pojęcia.


    Hmm jeżeli maszynę parową turbiną to ty nie masz tu o niczym pojęcia. A wiek pozwala mi na dużo i wiem dość dużo na ten temat żeby tutaj udzielać jakichkolwiek informacji. Najpierw się dowiedz co to jest turbina parowa i później dojdź do wniosku czy możesz turbiną nazwać maszynę parową...

    Jarek
    Smarowanie możesz wykonać w ten sposób
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Oczywiście możesz to zrobić inaczej, ale tak masz na tyle szczelne wszystko aby nic nie ciekło
    Pozdrawiam. W razie wątpliwości lub jeżeli zrobić w zbliżeniu obrazek to pisz


    Ta... bardzo ambitne, co na tym rysunku pokazałeś :/
    Mam takie pytania PrzemeQ95:
    Jak zamierzasz uzupełniać olej w tej komorze między pierścieniami ?
    W jaki sposób zamierzasz umocować te pierścienie do tłoka ?
  • #716
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Robisz rowek w tłoku odpowiedniej głębokości i poprostu dopasowujesz odpowiedni o-ring. Jeżeli to dla ciebie za trudne żeby pomyśleć no to sory...a jak chciałbys inaczej zrobić smarowanie, czekam na propozycje :)
  • #717
    zbeep
    Level 13  
    PrzemeQ95 wrote:
    Robisz rowek w tłoku odpowiedniej głębokości i poprostu dopasowujesz odpowiedni o-ring. Jeżeli to dla ciebie za trudne żeby pomyśleć no to sory...a jak chciałbys inaczej zrobić smarowanie, czekam na propozycje :)


    No tak, właśnie takiej prostackiej odpowiedzi w sumie oczekiwałem.
    A nie przyszło Ci na myśl że ten o-ring przy takiej małej powierzchni styku z cylindrem szybko się wytrze i będzie miał tendencję do "rolowania".
    W sumie na jedno pytanie odpowiedziałeś w najprostszy lakoniczny sposób a na drugie moje pytanie nie raczyłeś się wypowiedzieć.
    Przeglądając kilka postów wcześniej, zauważyłem że tylko wymądrzasz się ach, ech och ale w tych Twoich wypowiedziach brak konkretów. Tylko wypisujesz czekam na inne bardziej szczegółowe propozycje.
    Przedstawiłeś rysunek to pokaż zdjęcia realnej maszyny z tym rozwiązaniem.
  • #718
    PrzemeQ95
    Level 11  
    Nic się nie roluje bo widziałem już tłoki z takim rozwiązaniem i w mojej maszynie tak samo jest....zrobię fotkę i pokażę o co mi chodzi...

    Fotka:
    Zbuduj własną maszynę parową.

    Jeszcze jakieś pytania....Olej można uzupełnić wyciągając tłok i delikatnie smarować między uszczelkami olejem maszynowym...

    Pozdrawiam
  • #719
    zbeep
    Level 13  
    Wykonanie tłoka z uszczelkami no, powiedzmy OK.
    - ale to wyciąganie tłoka i delikatne smarowanie - to jakaś kpina.
    Na co dzień, praktycznie zajmuję się technologią warsztatową i mam pojęcie jakie
    "cudeńka" można wykonać na obrabiarkach CNC

    Ja myślałem o czymś takim :

    Zbuduj własną maszynę parową.


    Właśnie pracuję nad takim rozwiązaniem - jak wykonam to prześle fotki.
  • #720
    Larry_088
    Level 15  
    PrzemeQ95 nadal czekam na przedstawienie twojej maszyny,
    a o-ringi czy pierścienie stalowe - ok ale pomysł aby pomiędzy nimi był olej - głupi i płytki, aby on smarował i starczył na długi czas musiał by być naprawde szczelny co wiąże się z duzo większym oporem. Jeśli większy opór to ciśnienie tym bardziej większe co pewnie nam wydmucha olej z tłoka... ps. ten tłok na obrazku to czasem nie z amortyzatora samochodowego?

    Foxik20_ Pracowałem między innymi na tokarce i frezarce stołowej. Zdięcia z okresu prac? W sumie to silnik nie jest jeszcze złożony i conieco mi jeszcze brakuje, najgorsze było projektowanie części - czyli wymiary, przekroje i rysunki (jeśli chcesz moge Ci przesłać skany z wymiarami). Do ukończenia projektu brakuje mi w sumie tylko złożenie, oczywiście nie ma tu mowy o spawaniu, musze wszystko poskładać na śruby zaciskowe i dotego będzie mi potrzebna bardzo precyzyjna wiertarka stołowa i dobre gwintowniki (na gwint M4). Myśle że za jakeś 2 tygonie powinienem skończyć. Jeśli chcesz moge wykonać dla ciebie elementy z użyciem tokarki póki mam do niej jeszcze dostęp.

    Dużo myślałem też nad łożyskami korbowodu przy wale i w tłoku (bo podtrzymanie wału to nic innego jak 4x 6000Z). Przypomniało mi się kiedyś jak rozbierałem motocykl Jawa 350TS z główki korbowodu wysypało mi się łożysko igiełkowe bez koronki. Pomyślałem że tu tez moge takie zrobić i oto efekty:
    (prosze się nie sugerować korbowodem bo jest on tylko tymczasowy i użyty do testów)
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Ma bardzo niskie opory toczenia i nie posiada luzów.