Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 14 Lut 2010 18:44 701559 1478
  • #901
    Chrusta
    Poziom 22  
    Mam takie pytanie:
    Który układ będzie najlepszy i dlaczego?
    Zbuduj własną maszynę parową.

    Według mnie ten 2.

    Pozdrawiam.

    EDIT:
    Ew. odwrócony 2.
    Tzn w 2 mamy wykorbienie pod kątem 270*, a odwrócony 2 to będzie 90*.
  • IGE-XAO
  • #902
    Larry_088
    Poziom 15  
    Sam musisz wybrać, każdy ma swoje wady i zalety, ogólnie najlepszy jest taki w którym GMP i DMP występują w innych miejscach względem drugiego cylindra.

    ps. a mam taki problem, powróciłem do starego projektu (mało pracy i mogę trochę się pobawić), mam dwie krzywki i na jednej jest lekki nadlew który zwiększa jej wagę a co przy tym idzie powoduje bicia, czy mogę je zniwelować nawiercając koło zamachowe?
  • #903
    cugi253
    Poziom 16  
    wedlug mnie bedzie to pierwszy poniewaz bedzie najprostszy w budowie, wada beda drgania powstałe na nierownomiernym rozlozeniu masy, tej wady nie bedzie w przypadku 3 ale bedzie problem bo krobowod bedzie sie nakładal i musze być na różnych poziomach( wydaje mi sie ze to tez swego rodzaju utrudnienie projektu) Co do pierwszego przypadku to najprostsza budowa a te drgania przy tej wielkości silniku nie bedą duże
  • IGE-XAO
  • #904
    szympek;)
    Poziom 20  
    możesz tylko musisz wiedzieć w którym miejscu wiercić ale według mnie lepiej zeszlifować ten nadlew
  • #905
    Larry_088
    Poziom 15  
    szympek;)_ nadlew tylko tak wyraziłem, jest ona z bardzo twardego i w dodatku utwardzonego materiału i nie było by wcale tak prosto to zrobić, a w kole to mniej więcej bym wiedział jak to zrobić.

    Dodano po 2 [minuty]:

    cugi253, a gdzie kupiłeś taką bryłe aluminium? Nie chce mi się szlifować tych otworów na cylinder a gdybym takie coś zrobił to w to by może było lepsze, w dodatku kanaliki wodne by były.
  • #906
    cugi253
    Poziom 16  
    kupowalem na allegro, za 14 zł 1,5 kilograma. wpisz formatka aluminiowa( powinoo cos znaleźć:)
  • #907
    Larry_088
    Poziom 15  
    no znalazłem to juz dawno ale napisałem swoje wymiary i mi powiedzieli 48 netto + przesyłka, a Ty chciałeś konkretny wymiar?
  • #908
    cugi253
    Poziom 16  
    nie ja kupilem w formacie jaki oni oferowali: o ile pamietam to bylo to 31*60*250 mm jest to stop PA11
  • #909
    zbeep
    Poziom 13  
  • #910
    Larry_088
    Poziom 15  
    Witam, co myślicie o mojej konstrukcji, zrobiłem według pierwszego planu, zaworkami strują krzywki jak w silniku spalinowym (tylko wznios mają przez pół obrotu), wszystko na łożyskach kulowych które siedzą w toczonych obudowach łożysk. Wał jest dwuczęściowy, sklejany, korbowód łożyskowany na panewce. Obudowa wału i wałka rozrządu to nic innego jak rura grubości ścianek 5mm przecięta wzdłuż, opaski które widać na zdjęciach są tymczasowe, będą inne - ładniejsze :) Brakuje mi jeszcze cylindra, tulei pod który był toczony tłok juz jest ale czekam na odpowiednią formatke aby ją tam wprasować, co pozwoli na zrobienie stylowej głowicy i być może jakiegoś chłodzenia wodnego (płaszcz wodny). Całość kręci się bardzo, bardzo lekko. Jedyny mój problem to z kąd wziąć takie rurki, do którymi będzie dopływała i wylatywała para na końcach których będzie gwint 4mm, macie jakieś pomysły?

    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.

    aaa, zapomniałem dodać, w planach mam zamiar dodać rozrusznik, z powodu iż popychacze padają na krzywki z określonym kątem silnik moze kręcić się tylko w jedną strone, mam juz silniczek o odpowiedniej mocy (przewinięty jak typowy rozrusznik) tylko jak to zgrać, jakies pomysły?
  • #911
    zbeep
    Poziom 13  
    Larry_088 napisał:
    . Obudowa wału i wałka rozrządu to nic innego jak rura grubości ścianek 5mm przecięta wzdłuż, opaski które widać na zdjęciach są tymczasowe, będą inne - ładniejsze :) Brakuje mi jeszcze cylindra, tulei pod który był toczony tłok juz jest ale czekam na odpowiednią formatke aby ją tam wprasować, co pozwoli na zrobienie stylowej głowicy i być może jakiegoś chłodzenia wodnego (płaszcz wodny). Całość kręci się bardzo, bardzo lekko. Jedyny mój problem to z kąd wziąć takie rurki, do którymi będzie dopływała i wylatywała para na końcach których będzie gwint 4mm, macie jakieś pomysły?


    aaa, zapomniałem dodać, w planach mam zamiar dodać rozrusznik, z powodu iż popychacze padają na krzywki z określonym kątem silnik moze kręcić się tylko w jedną strone, mam juz silniczek o odpowiedniej mocy (przewinięty jak typowy rozrusznik) tylko jak to zgrać, jakies pomysły?


    Hmmm

    Obudowa wału i wałka rozrządu mocowana na opaskę - ciekawe ?
    - czy to aby podczas pracy nie rozleci się !?
    Chłodzenie płaszczem wodnym cylindra ?
    - czy to co budujesz to aby na pewno maszyna parowa a jeśli tak to po co chłodzenie ?
    Końcówki popychaczy możesz zakończyć rolką np łożyskiem kulkowym 63 ZZ
  • #912
    Larry_088
    Poziom 15  
    Wałek rozrządu iest zintegrowany z wałem, bo w końcu musi miec te same obroty wiec po co komplikować. Opaski są tylko po to aby trzymać ze sobą dwie połówki z których składa się "karter" w którym iest umieszczony wał, krzywki, łożyska, ogólnie to duże czerwone za zdięciach. Opaski będą metalowe skręcane śrubami a że wiem iaką one maią siłe raczei się nie rozlecą. Chłodzenie to tylko korzystanie z mieisca w bloku, tylko dla zabawy.

    O iakim popychaczu mówisz bo raczei nie wiem o co Ci chodzi z tym łożyskiem.

    ps. wszędzie pisze "i" bo nie mam "iot"
  • #913
    zbeep
    Poziom 13  
    Co to jest karter nie musisz mi wyjaśniać gdyż, wiem co to jest doskonale.
    Życzę Ci powodzenia jak Ci się uda uruchomić tę maszynę i się nie rozleci poskręcana na opaski przy okazji nie raniąc nikogo z pobliskiego otoczenia.
    Tak zwane "chłodzenie" w Twoim przypadku to niepotrzebny dodatek który zajmuje dodatkowo czas i obróbkę nic nie wnosząc do konstrukcji.
    Jeżeli chodzi o popychacz to chodziło mi o to:
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Po lewej stronie jest laska popychacza z rolką a po prawej tradycyjny mechanizm znany z silników czterosuwowych. Nie opisana strzałka to popychacz lub tzw szklanka.
  • #914
    Larry_088
    Poziom 15  
    Cytat:
    Życzę Ci powodzenia jak Ci się uda uruchomić tę maszynę i się nie rozleci poskręcana na opaski przy okazji nie raniąc nikogo z pobliskiego otoczenia.


    Nie rozumiem za bardzo o co Ci chodzi? Wał łożyska i większość konstrukcji jest zbudowana w taki sposób który wytrzyma obliczane obciążenia. Mógłbym dospawać uszy które po skręceniu trzymały by obudowę w kupie ale zależy mi na jak najlepszym rozkładzie sił aby gładzie obudowy łożysk trzymały szczelność. Wał, krzywki i wszystkie elementy ruchome (chyba nie musze opisywać) potrzebują odpowiedniego smarowania więc nie może być przecieków.

    Cytat:
    okazji nie raniąc nikogo z pobliskiego otoczenia.

    Skoro myślisz że zastosowując to rozwiązanie nie brałem pod uwagę działających sił to traktuje to jako obrazę. Przed pojęciem takiej decyzji wykonałem faze testów. Dwie opaski stalowe skręcane w dwóch miejscach o szerokości 7mm w mojej konstrukcji pod siłą prasy 4,5 tony lekko się wygięły a jaka siła działać będzie w tym silniku? Denko tłoka ma jakieś 5cm2 pola więc sam sobie odpowiedz jakie ciśnienie musiało by być w komorze "spalania" aby poprzez aluminiowy korbowód o średnicy 4mm wywrzeć na wał (i przez to na łożyska a z nich na dolną część obudowy) siłe równą 4,5 tony. Nie bez przyczyny robie ten projekt juz kupe czasu. Pozdrawiam

    @edit@ Co do chłodzenia. jak też pisałem większośc rozwiązań jest tu przemyślana. Licząc że para wodna będzie o temperaturze 150stopni, po kilku minutach pracy, cylinder powinien osiągnąć tę temperaturę, plaszcz wodny ma na celu termotransfer energi cieplnej do zbiornika z wodą którą będzie uzupełniany kocioł.
  • #915
    zbeep
    Poziom 13  
    Larry_088 napisał:
    Cytat:
    Życzę Ci powodzenia jak Ci się uda uruchomić tę maszynę i się nie rozleci poskręcana na opaski przy okazji nie raniąc nikogo z pobliskiego otoczenia.


    Nie rozumiem za bardzo o co Ci chodzi? Wał łożyska i większość konstrukcji jest zbudowana w taki sposób który wytrzyma obliczane obciążenia. Mógłbym dospawać uszy które po skręceniu trzymały by obudowę w kupie ale zależy mi na jak najlepszym rozkładzie sił aby gładzie obudowy łożysk trzymały szczelność.

    Cytat:
    okazji nie raniąc nikogo z pobliskiego otoczenia.

    Skoro myślisz że zastosowując to rozwiązanie nie brałem pod uwagę działających sił to traktuje to jako obrazę.


    Upsss...

    - zdaje się że wjechałem Ci z buciorami kolego Larry_088 na ambicję i honor.
    PRZEPRASZAM
    Twoje dwa posty wyżej są tak lakoniczne, że nie bardzo wiadomo o co chodzi w tej konstrukcji.
    - jeszcze te opaski !? (nie opisałeś jakie mają być, bo na zdjęciu to tymczasówka) - wzbudziły we mnie przerażenie.
  • #916
    Larry_088
    Poziom 15  
    Już się nie gniewam i rozumiem że mogłeś tak to odczytać. W nowym tygodniu będe miał dopiero tą formatke ale zrobiłem tymczasowy cylinder i dotoczyłem do niej głowiczke, zlutowałem ją do cylindra a u jego podstawy dolutowałem kawałem półokrągłej blachy i to przymocowałem do całej konstrukcji, przyznam że szczelność po zalaniu jej olejem przechodzi moje oczekiwanie. Po rozpędzeniu rękami koła zamachowego i zatkania dolotu i wylotu tłok niemal natychmiast staje w miejscu. Za chwile postaram się uruchomić całe urządzenie, gdy tylko mi się uda dopasować coś (kawałek rurki), która zmieści sie w otworach zaworów. Pozdrawiam.


    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
  • #917
    Larry_088
    Poziom 15  
    Po ciężkiej nocy spędzonej na regulacji, rysowaniu i próbie zrozumieniu dlaczego nie działa udało się, doszedłem do wniosku że największe znaczenie ma którym otworem wlatuje i wylatuje ciśnienie, długość popychaczy (mam ich juz 25 w tym każdy dłuższy od siebie więcej jak 0,5mm). Poważnym problemem jest smarowanie bo zaworki bez oleju się po chwili zacierają, a tak to wygląda:



    Koło zamachowe jest umieszczone na gumie dystansującej i musze jeszcze je wyśrodkować (dlatego tak lata).

  • #918
    Foxik20
    Poziom 16  
    Bardzo sympatyczny ten model :)
    Widać, że to pierwszy rozruch, ale i tak działa bardzo ładnie.
    Czym go zasilasz? Bo widzę butlę gazową/gaśnicę, ale to chyba zbiornik na sprężone powietrze.

    Mój model jak na razie zimuje na dnie szafki, ale już z rozpoczęciem się sezonu wiosennego, trzeba będzie go obudzić do pracy :)

    Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów
  • #919
    Larry_088
    Poziom 15  
    Witam, oczywiście maszyna nieskończona pod względem wizualnym, brakuje opasek, cały blok trzeba wyczyścić i pomalować jakimś ładnym lakierem, dorobić uszczelki i oringi oraz zalać olejem. Pod względem mechanicznym myśle nad trzecim ułożyskowaniem wału korbowego, narazie są dwa łożyska na początku i na końcu.
    Zasilam ją sprężonym powietrzem a maszyna startuje dopiero przy ciśnieniu większym niż 1bar, być może jest to wina koła zamachowego - zbyt lekkie, jednak i to uwzględniłem bo jest możliwość dokręcenia dodatkowego obciążenia. Zbiornik to butla po gazie (jedyny zbiornik jaki mi został z odpowiednim zaworkiem) i starcza na 30-40 sec zabawy z silnikiem czyli zużycie powietrza to jakieś 5L/min(po czym ciśnienie w butli to 1at). Czy Możliwe jest wykonanie odpowiednio wydajnego kotła?
    Moja maszyna ma pojemnosć 12cm3
  • #920
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #921
    cugi253
    Poziom 16  
    Kolego koszty zwiazane z budowa elektrowni weglowej Cie przerosna, rzecz nieoplacalna,jest to bardzo rozbudowana instalacja. Moim zdaniem jedynym oplacalnym źródłem energi byla by elektrownia wiatrowa. Koszt na allegro małej elektrowni wiatrowej to okolo 50 tys. zł. Myśle ze cena dosc dostepna.
  • #922
    szympek;)
    Poziom 20  
    1. koledzy to temat o maszynie parowej a nie o elektrowni węglowej

    Dodano po 2 [minuty]:

    2.kolego jak napełniasz butle po gazie??? zwykłą sprężarką???jakaś przejściówka??
  • #923
    konstruktor123
    Poziom 15  
    Witam
    Spodobał mi się silniczek, który przedstawił kolega "zbeep" kilka postów wyżej, dokładniej chodzi o ten...
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Chciałbym sobie coś takiego wykonać, na praktykach dysponuje dość precyzyjnymi tokarkami, wiertarkami stołowymi itp. więc z wykonaniem większości elementów mam nadzieję nie będzie problemu. Jest jeden problem :) odnośnie wykonania "stojanu maszyny" dokładniej to co jest zaznaczone czerwonym kolorem na rysunku.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Mam nadzieję że wiecie o co mi chodzi. :) Podajcie jakieś propozycje jak można to wykonać, z jakiego materiału itp. ja puki co nie mam żadnych pomysłów. :)
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #924
    Larry_088
    Poziom 15  
    Cytat:
    2.kolego jak napełniasz butle po gazie??? zwykłą sprężarką???jakaś przejściówka??


    Moja sprężarka padła (tłok się spalił - smarowanie ;/), pozostała mi tylko sprężarka z lodówki, do butli dorobiłem przejściówkę, na oryginalną końcówkę założyłem kilkucentymetrowy kawałek gumowego, zbrojonego przewodu wysokociśnieniowego a na jego drugi koniec maszynkę z opon bezdętkowych. Nie radze tego robić, mimo że w butli nie ma gazu to jest środek który trudno zwalczyć - barwnik zapachowy i nawet jeśli nabijemy butle powietrzem to spuszczone będzie miało zapach gazu, mimo że nie łatwopalny to prawdopodobnie szkodliwy.

    Jeśli mój silnik rozładowuje 5cio litrową butle z 4-rech atmosfer do jednej w ciągu 40s to jak obliczyć ile litrów powietrza musze wytworzyć na minutę aby ją zasilać ciągle?

    konstruktor123 obudowa to raczej trzy kawałki grubej blachy, najlepiej było by aluminium (łatwa w obróbce), dwa symetryczne i jeden łącznik, jeśli nie potrafisz spawać aluminium to najlepszym rozwiązaniem było by to skręcić, trochę kreatywności...

    Cytat:
    1. koledzy to temat o maszynie parowej a nie o elektrowni węglowej


    Jeśli węgiel na energie przetwarza maszyna parowa to temat jak najbardziej właściwy, tylko czy jest sens. Sprawność takiej maszyny była by bardzo znikoma, kupno węgla i późniejsze przetworzenie go w energie to koszt większy niż zakup energi na elektrowni. Chyba że masz jakieś pokaźne złoże węgla? Przypominam że sprawność silników parowych nawet tych największych nie jest zadowalająca.

    Cytat:
    Jakie moce osiągają wasze maszyny?

    Osobiście moja przy 4rech atmosferach nie była wcale łatwa do zatrzymania, oczywiście odrazu odezwał się wał korbowy i domagał się lewego łożyska które niebawem będzie. Myśle że gdyby do mojej konstrukcji założyć pierścień na tłok (tłok oczywiście ma do tego celu specjalne wytoczenie) i zwiększyć ciśnienie do 6at, to moc około 0,5KM była by do osiągnięcia. Nie ma sensu zakładać pierścienia przy mniejszych ciśnieniach z powodu większych oporów ruchów tłoka w cylindrze. Osiągnięcie 1KM z pojemności mniejszej niż 20cm3 wydaje mi sie nie możliwa.
  • #925
    konstruktor123
    Poziom 15  
    Kolego Larry_088
    Wydaje mi się że 5KM to trochę za dużo jak na Twój silnik. Nie wiem jaką ma pojemność Twój silniczek ale porównując go do silnika spalinowego o pojemności 50cm3 od motoroweru "komar", który ma jedynie jakieś 1,6KM to trochę dużo. :) Nie wiem może jestem w błędzie jeśli tak to mnie poprawcie :) i nadal czekam na propozycje co do mego postu wyżej.
    Pozdro..
  • #926
    Larry_088
    Poziom 15  
    Napisałem 0,5KM (czyt. PÓŁ KONIA MECHANICZNEGO), pojemność 12cm3, wcale nie jest słaby, spodziewałem się dużo mniejszej mocy. pozdr


    konstruktor123_ twój nick pamiętam jakoś z całego tego tematu. zbudowałeś juz coś?
  • #927
    szympek;)
    Poziom 20  
    kolego konstruktor123 może z blachy?????lub pręta
  • #928
    konstruktor123
    Poziom 15  
    Larry_088
    Tak, zbudowałem można nawet powiedzieć że sporo silniczków :) połowa z nich nie działała albo działała ale sam nie wiem dlaczego. :P Były też takie, które były dosyć sprawnie wystarczy przejrzeć forum wstawiałem zdjęcia oraz filmiki oto jeden z nich :
    http://www.youtube.com/watch?v=CWHZlpWVltI

    szympek;)
    Blacha by mogła się nadać tylko chciałbym żeby ona była dosyć gruba może jakieś 2mm tylko nie wiem gdzie taką skołować. :) O co chodzi Tobie z tym "prętem" ?
  • #929
    szympek;)
    Poziom 20  
    sory pomyliłem się bo nie mogłem powiększyć zdjęcia i nie widziałem tego dokładnie
    :|:|
    :idea: :arrow: to chudsza niż 2mm ale może nie pokryta teflonem blacha do ciasta??? :infinity:
  • #930
    zbeep
    Poziom 13  
    W moim poście z dnia 16 lutego 2010 21:52 są zamieszczone obrazy 3D modeli maszyn i dołączone dokumentacje do obróbki i montażu w plikach PDF.
    Kolego konstruktor123 odnośnie silnika który Ci się spodobał, jeżeli masz dostęp do obrabiarek to dokumentację do tego silnika masz w pliku 09_Htwin.pdf.
    Tam znajdziesz wymiary i rodzaje materiałów do tej konstrukcji.
    powodzenia i czekamy na Twoje fotki maszynki.

    pozdrawiam...