Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zbuduj własną maszynę parową.

Jacqbus 22 Lut 2010 22:23 696147 1478
  • #931 22 Lut 2010 22:23
    konstruktor123
    Poziom 14  

    Kolego zbeep
    Dokumentacja, którą umieściłeś jest dla mnie nie zrozumiała pod względem językowym oraz te nieszczęsne oznaczenia. :/ Może ktoś z was mógłby mi ją przetłumaczyć lub w jaki kolwiek inny sposób ubliżyć do tego stopnia bym mógł z niej coś odczyta, byłbym bardzo wdzięczny.
    Pozdrawiam!

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • TermoPasty.pl
  • #932 24 Lut 2010 09:31
    yoke
    Poziom 10  

    Witaj.
    dokumentacja zamieszczona przez użyktownika "zbeep" jesty bardzo dobrze czytelna,( myślę, że te Cale, wystarczy je przeliczyc na mm i ujednolicic wymiary elementów by do siebie pasowały lub męczyc się z calami)
    jak podejrzewam jesteś w zawodówce na "profilu" ślusarz (jeśli się mylę popraw mnie), więc dziwi mnie to że nie rozumiesz prostych rys. tech.
    pozdro

  • #933 24 Lut 2010 19:13
    konstruktor123
    Poziom 14  

    yoke
    Masz racje jestem w zawodówce ale na profilu "mechanik pojazdów samochodowych" i to w 1klasie być może dlatego nie potrafie odczytać tych oznaczeń. Na praktykach dysponuje różnymi obrabiarkami to chyba dlatego pomyślałeś że ide na ślusarza. :) Udało mi się już spalić pare wierteł i połamać kilka noży na tokarce więc myśle że z tokarką już nieźle sobie radze :)

  • TermoPasty.pl
  • #934 24 Lut 2010 20:21
    szympek;)
    Poziom 20  

    kolego Larry_088 zadałem pytanie czym napełniasz butle po gazie kompresorem?? z jakąś przejściówką???

  • #935 24 Lut 2010 22:32
    Larry_088
    Poziom 15  

    szympek;)_ już Ci odpowiedziałem :) butle napełniam kompresorem, do dzisiaj lodówkowym, Oryginalna końcówka połączona wężem wodnym - bardzo grubym - oraz maszynką (inaczej wentlem) do opon. Oczywiście oryginalny zaworek działa, oczywiście nie polecam tego.

    Dziś ukończyłem mój kompresor, niestety jednotłokowy ale za to silnik 5,5kW i 360Litrów butla więc kawał czasu będe miał na przetestowanie całego urządzenia. Juz nawet wiem gdzie ten silnik będzie pracował.

  • #936 25 Lut 2010 14:42
    szympek;)
    Poziom 20  

    1.dobra sory mogłem coś przegapić ;-/

    2.a gdzie dostane taki malutki zaworek :?:

    3.jak przerobić puszkę po dezodorancie na kocioł :?:

    myślałem żeby trzymać przycisk do "uwalniania" zawartości puszki i w tym czasie nawiercić mały otwór w korpusie (tej puszki)

    Dodano po 4 [godziny] 57 [minuty]:

    Larry_088 napisał:

    aaa, zapomniałem dodać, w planach mam zamiar dodać rozrusznik, z powodu iż popychacze padają na krzywki z określonym kątem silnik moze kręcić się tylko w jedną strone, mam juz silniczek o odpowiedniej mocy (przewinięty jak typowy rozrusznik) tylko jak to zgrać, jakies pomysły?


    małe koło np. zębate przy maszynie a duże przy silniczku(rozruszniku)

    możesz wykorzystać też duże koło i mniejsze z paskiem od starej maszyny do szycia ( tego typu co był napędzane siłą mięśni nóg ) i też małe koło przy silniczku a duże przy silniczku(rozruszniku)

  • #937 25 Lut 2010 17:39
    KYK
    Poziom 10  

    Czy przeciwwaga na kole zamachowym jest potrzebna? Bo na wielu zdjęciach nie widzę żeby ktoś ją stosował. Ja narazie buduje swoj silnik parowy no i na kole troche nalupałem cyny zeby tłok lepiej wracał do tej samej pozycji.

  • #938 25 Lut 2010 17:43
    szympek;)
    Poziom 20  

    bardzo potrzebna to ona nie jest ale pomaga dość dużo.

  • #939 25 Lut 2010 20:47
    Larry_088
    Poziom 15  

    Koło zamachowe jest potrzebne a jego wyważenie powoduje mniej drgań.

    Cytat:
    małe koło np. zębate przy maszynie a duże przy silniczku(rozruszniku)


    Raczej nie wiesz o czym mówisz, myśle o zrobieniu wałka, na którym będzie ruchome koło zębate na wieloklinu - bendix.

    Cytat:
    2.a gdzie dostane taki malutki zaworek

    Zaworek jest od butli gazowej... ew. od palnika turystycznego lub mniejszy od kuchni gazowej.

    Cytat:
    3.jak przerobić puszkę po dezodorancie na kocioł

    Prosto ale radził bym Ci zrobić coś solidnego. Wypuszczasz gaz i wciskasz "zawór" do środka lub jakimś sposobem wyrywasz, czyścisz blache papierem ściernym wokół otworu i dolutuj kawałek rureczki miedzianej. Chyba najprostszy sposób.

  • #940 25 Lut 2010 20:55
    yoke
    Poziom 10  

    kolego szympek;)

    potrzebna to ona jest, i to bardzo :D
    Tłumi drgania powstałe podczas pracy tłoka, a szczególnie w małych, ale "szybko obrotowych" silniczkach.
    Jeśli widziałeś Szkolny Model Maszyny Parowej (zależy od generacji, były chyba 4 ) tam nie ma przeciwwagi ponieważ drgania tłumi ciężka podstawa.
    Jak znajdę to podam ci wzór na wagę przeciwwagi :D
    ps. ale tak na oko to chyba waga tłoka i coś jeszcze :P
    pozdro

  • #941 25 Lut 2010 22:17
    Larry_088
    Poziom 15  

    Cytat:
    Jeśli widziałeś Szkolny Model Maszyny Parowej (zależy od generacji, były chyba 4 ) tam nie ma przeciwwagi ponieważ drgania tłumi ciężka podstawa.

    Raczej te maszyny było dobrze wyważone. Wage przeciwwagi raczej prosto nie wyliczysz, musiał być wał, korbowód i tłok połączyc i wyważyć twz. dynamicznie, co w domowych warunkach raczej nie do zrobienia.

  • #942 25 Lut 2010 23:17
    yoke
    Poziom 10  

    chyba się nie zrozumieliśmy :D
    ale ok:P
    Do wyważenia tłoka jest potrzebna przeciwwaga na wale korbowym, w tamtych maszynach ich nie ma. Bawiłem się w szkole taką maszyną ( jest naprawdę ciężka, główny jej ciężar to podstawa )
    Jutro wrzucę fotki swojego modelu, może coś wywnioskujesz :D
    a co do wzoru to chyba było coś w stylu masa tłoka+½masy tłoczyska i korbowodu, ale nie chce mylic :P
    pozdro

  • #943 26 Lut 2010 13:20
    Larry_088
    Poziom 15  

    Chyba to ty nie rozumiesz, wiem dokładnie co to jest przeciw waga i gdzie jest umieszczona, problem jest w tym że waga tłoka i korbowodu względem osi wału korbowego jest zmienna wq ich położenia i prędkości obrotowej, nawet jeśli wyliczysz z wzoru to nie da idealnego wyważenia i będą takie obroty przy których maszyna będzie drgać, być może w maszynach parowych tej pojemności nie jest to tak ważne ale w spalinówkach ogromnie. Nie chce wam mylić ale nie bez powodu wymyślono wyważanie dynamiczne skoro można to wyliczyć ze wzorów.

    ps. A masz może jakąś wage na tyle dokładną że by liczenie w ogóle miało jakiś sens?

  • #944 26 Lut 2010 15:07
    szympek;)
    Poziom 20  

    1.przepraszam kolego Larry_088 morze źle Cię zrozumiałem jeszcze raz sory

    2.tak wywnioskowałem z tematu że przeciw waga nie musi być umieszczona

    ale da się robić tak jak napisałem?

  • #945 26 Lut 2010 17:27
    cugi253
    Poziom 16  

    Witam koledzy ponownie. Moze ktos mi podpowie czy dam rade wywiercic wiertarka stołowa( nowa z allegro, jedna z tanszych) otwór 14 mm który bedzie na koncu i na poczatku równy 14 mm. Mialem ten problem uzywając statywu i wiertarki. Otwor po wywierceniu na poczatku miał 15mm a na samym koncu 14 mm. Jaka prędkosc proponujecie do takiego wiercenia( aluminium, głebokosc 31mm)?? A może macie jakies wskazówi które pomogly by mi wywiercic taki otwór. Pytam o to gdyż zastanawiam sie nad kupnem takiej wiertarki stołowej

  • #946 26 Lut 2010 19:16
    Foxik20
    Poziom 16  

    Witam!
    Jeżeli planujesz zakup taniej wiertarki stołowej z allegro, to znikome są szansę, że otrzymany produkt będzie zadowalającej jakości. Mój kolega właśnie taką zakupił pod koniec minionych wakacji, a już przed zimą silnik się spalił, a na wrzecionie pojawiły się luzy. Mimo tego, że wszystko było dobrze konserwowane, a użytkowanie jej było na standardowym poziomie :)
    Jeżeli masz możliwość, to dozbieraj tą stówkę albo dwie więcej, ale zapewniam, że nie pożałujesz.
    Co do wiercenia, to wybrałbym optymalne obroty, nie za duże, ale i także nie za małe. Ważne jest to, aby wiertło za bardzo nie wbijało się w materiał, bo otrzymamy mało okrągły otwór, czego oczywiście nie chcemy... Wiertło trzeba prowadzić powolnym, lecz stanowczym ruchem. Oczywiście nie wolno zapominać o chłodzeniu!

    Pozdrawiam

  • #948 26 Lut 2010 21:47
    KYK
    Poziom 10  

    Zrobiłem już cylinder choć ciężko było go polutować... Pojemność 10cm3 średnica 2cm skok tłoka 3cm. I teraz nie wiem jakiej średnicy zrobić otwór na gładzi suwaka, 4mm starczy? Otwór wlotowy na gładzi stałej też pewnie tak samo a wylotowy ze 2 razy wiekszy:D

  • #949 26 Lut 2010 21:48
    zbeep
    Poziom 12  

    Kolego cugi253 moje gratulacje za projekt.

    Wreszcie przemyślana i rozrysowana sensownie konstrukcja - na tym forum to prawdziwa rzadkość, rzekłbym rarytas.
    Na załączonych przez Ciebie rysunkach zauważyłem kilka drobnych w sumie nie istotnych błędów odnośnie zasad rysunku technicznego - ale ogólnie wielki plus.
    Pozostaje tylko poczekać na ukończenie dzieła - bo nic nie daje takiej satysfakcji jak przez siebie wykonany własny model i dokumentacja techniczna.


    Kolego yoke widzę że wykorzystałeś cylinderek ( a pewnie i tłok i korbowód ) od kompresorka samochodowego.

  • #950 26 Lut 2010 21:51
    cugi253
    Poziom 16  

    wiem zdaje sobie sprawe ze nie wszystkie wymiary sa zgodne z zasadami wymiarowania, to byly rysunki na tzw szybko:) Kolego zbeep co ty sadzisz o wywierceniu w miare idealnego otworu taka wiertarka? Jakie beda najlepsze obroty dla takiego materialu?

  • #951 26 Lut 2010 22:01
    zbeep
    Poziom 12  

    No cóż :

    - jako blok silnika chcesz wykorzystać formatkę z aluminium. Tak ? dobrze Cię zrozumiałem z poprzednich postów.
    - na początek zaczął bym od wypoziomowania formatki w imadle i przykręceniu go do stopy wiertarki stołowej.
    Później wytrasowane wcześniej otwory "zaznaczył bym" rozwiertakiem do nakiełków ale może być małe wiertło np fi 2mm wiercąc na głębokość kilku milimetrów np 5-6 mm.
    Zabieg ten ma na celu żeby w początkowej fazie wiercenia grubsze wiertło np 6mm nie omsknęło się z zaplanowanego miejsca wiercenia.
    A dalej to już wiesz co robić tzn przewiercić na wylot 6mm
    później np 8-10mm aż w końcu do zakładanej średnicy chyba 16mm o ile pamiętam.
    Do wiercenia w alu i w ogóle przy jego obróbce stosuję się emulsję (nie znam jednego składnika ) na bazie alkoholu izopropylowego lub po prostu denaturat.
    Wcześniej się rozpisywałem że, dobre efekty uzyskuje się przy dużych prędkościach obrotowych przy aluminium - dotyczy to małych średnic wiertła około 1000 -1200 obr/min.
    Przy średnicach większych nie szalałbym tak z obrotami bo Ci kostka w kosmos poleci :) - wyrwie z imadła i szkód narobi.
    Zalecałbym przy średnicy 14-16 mm obroty w granicach 200 - 250 obr/min i stopniowy powolny posuw wiertła w dół.
    Aha zainwestuj w porządne wiertła np kobaltowe - a wyniki obróbki same poświadczą o sobie.

    pozdrawiam...

  • #953 27 Lut 2010 09:03
    yoke
    Poziom 10  

    zbeep napisał:

    Kolego yoke widzę że wykorzystałeś cylinderek ( a pewnie i tłok i korbowód ) od kompresorka samochodowego.

    Witaj
    Tak, cylinderek tak, ale tłok i korbowód to już moje dzieło:D

  • #954 07 Mar 2010 08:07
    cugi253
    Poziom 16  

    Panowie macie pomysl skad mozna wziasc pret fi 16 z aluminium, z mosiadzu albo z nierdzewki?? W jakim urzadzeniu albo moze znacie jakis element stosowany co przypomina ten wymiar i by sie nadal. Dlugosc potrzebna to okolo 3 cm. Potrzebuje takie cos na dwa tłoki

  • #955 07 Mar 2010 12:15
    szympek;)
    Poziom 20  

    ja bym wzioł kostke drewna i w niej wywiercił otwór wiertłem 16 mm

    zalać płynnym metalem i masz pręta

  • #956 07 Mar 2010 12:21
    cugi253
    Poziom 16  

    hmmm plynny metal?? cyne z ołowiem jest prosto rozgrzac ale trwalosc ma wiele do zyczenia, nastepne w kolejnosci aluminium o ile sie nie myle okolo 600C. Rozgrzeje na kuchence gazowej??

  • #957 07 Mar 2010 13:28
    szympek;)
    Poziom 20  

    ja myśle stopić aluminium na palniku turystycznym

  • #959 11 Mar 2010 15:25
    szympek;)
    Poziom 20  

    na str.25 macie załącznik z książki "Młody konstruktor" to za zero punktów
    a całkiem ładna maszynka

  • #960 11 Mar 2010 16:08
    konstruktor123
    Poziom 14  

    Co myślicie o takim rozwiązaniu smarowania w silniku parowym z ruchomym cyl. ?
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Powiedzcie czy to ma szanse zadziałać ponieważ myślę nad zastosowaniem tego rozwiązania w moim silniku.
    Teraz chciałbym pokazać kilka zdjęć z budowy mojego silnika (przepraszam za jakość :) )
    Na początku wytaczanie koła zamachowego:
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
    Teraz tak dla odmiany przygotowane do lutowania cylindry oraz płytki na, których będą wywiercone otwory :
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
    Wał napędowy, pospawana i pomalowana rama pod silnik (spawy wykonywałem  samodzielnie więc nie są one najlepsze ), łożyska, coś dla przekazania napędu itp.
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową.
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.
    A teraz wszystko razem :) :
    Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową. Zbuduj własną maszynę parową.