Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Sharan, gdzie się znajduje włącznik Webasto?

ciemniol 09 Gru 2008 18:18 712514 1298
  • #451 09 Gru 2008 18:18
    Stefanek1
    Poziom 26  

    s27 napisał:
    Przepraszam że podepnę się pod temat - Sharan 2003 rok z D5W - auto po przejściach; jeżdziło już kilka miesięcy a ostatnio rozładowuje klientowi akumulator, załączona pompka paliwa + pompka w układzie chłodzenia po wyłączeniu zapłonu i pada akumulator,
    sprawdziłem tak na szybko błędy - spalona świeca żarowa, wypiąłem czujnik na podszybiu a nadal pompki pracują, odpięcie akumulatora nic nie daje, wymiana świecy zapewne nie wpłynie na wyłączenie pompek ???
    Gdzie szukać winy pracujących pomp, sterownik silnika prawdopodobnie z emulatorem a na 100 % odcięta linia diagnostyczna !!!
    Jakie inne elementy są odpowiedzialne za załączanie Webasto ???

    Pompka płynu ta pod podszybiem ma pracować jeszcze przez kilka minut po wyłączenia silnika i to tak musi być czy to zima czy lato, jest to niezalezne od piecyka.
    Natomiast jeśli jeszcze pracuje pompka paliwa, to jest skopany sterownik w samym dogrzewaczu D5WZ, bo rozumię, ze piecyk juz po wyłaczeniu zapłonu, sam się jako tako wyłącza, tzn. zwalnia obroty i się przewietrza, czy pompka paliwa pompuje a ono dymi?
    Sprawdzałeś błedy ?
    Pozdr.

  • Metal Work Pneumatic
  • #452 09 Gru 2008 19:50
    s27
    Poziom 15  

    powtarza się błąd - świeca żarowa i faktycznie po jej wymontowaniu fakt ten się potwierdził, jutro ma być nowa bo dostępność tylko na zamówienie, tylko obawiam się czy ona coś zmieni, zastanawia mnie zależność pompki paliwa oraz tej w układzie chłodzenia/dogrzewania w stosunku do klimatronika i sterownika silnika ( sterownik tak jak wcześniej pisałem - brak komunikacji bo właściciel poszedł na łatwiznę gdy auto nie odpaliło i fachowcy wysokiej klasy zrobili pewnie emulator odcinając linię diagnostyczną )

    świeca wymieniona i webasto pracuje poprawnie, pompki również - auto odesłałem do specjalistów którzy wyłączyli immo.

  • #453 12 Gru 2008 21:37
    kaziczek1965
    Poziom 9  

    cześć mam sharana 11.2003r. 1.9 tdi i mam taki problem ponieważ webasto raz mi się włącza za innym razem nie to znaczy że czasami bardzo dymi a innym razem jest ok, nie mam pojęcia co jest winne?

  • #454 13 Gru 2008 23:54
    Stefanek1
    Poziom 26  

    kaziczek1965 napisał:
    cześć mam sharana 11.2003r. 1.9 tdi i mam taki problem ponieważ webasto raz mi się włącza za innym razem nie to znaczy że czasami bardzo dymi a innym razem jest ok, nie mam pojęcia co jest winne?

    Jak przeczytasz ten temat od pierwszej strony, to napewno już będziesz wiedział 'co jest winne'.
    Pozdr.

  • Metal Work Pneumatic
  • #455 15 Gru 2008 13:42
    Komforox2
    Poziom 10  

    Witam Kolegę Stefanek1!
    Nie pisałem już na forum od września,ponieważ BRAKOWAŁO MI CZASU.
    Piecyk oczywiście nie startuje!
    Chciałbym powrócić do tematu bo jest troszkę zimno w Alhambrze 2001.
    Zamierzam wymontować piecyk i muszę niestety jeździć tym autem bez piecyka,dlatego mam pytanie:Czy mogę wyjąć piecyk i połączyć przewody płynu ze sobą?Co z przewodem paliwowym idącym do pompki?Czy trzeba go jakoś zaślepić?
    Przyznam,że nigdy nie wyjmowałem jeszcze piecyka z auta i nie wiem czy po wyjęciu go i napełnieniu obiegu w aucie płynem chłodniczym można normalnie jeździć? ( w tym czasie chciałbym oczywiście dokupić uszkodzone elementy i po złożeniu go dopiero zamontować)
    Proszę o to Ciebie bo wiem,że już przerabiałeś ten temat.
    Pozdrowienia..

  • #456 15 Gru 2008 14:55
    skylark
    Poziom 25  

    Można czasowo zdemontować piecyk. Przewody wodne połączyć ze sobą złączką dla zapewnienia obiegu, a pozostałe media czyli kostkę elektryczną i przewód paliwowy zabezpieczyć jedynie przed brudem.

  • #457 15 Gru 2008 23:36
    Stefanek1
    Poziom 26  

    Do arturwojtowicz.
    Tak jest jak napisał skylark, dodam tylko, abyś sobie przygotował wczesniej rurkę fi 20 mm, płynu nie musisz spuszczać, trzeba jedynie scisnąć obydwa gumowe wężę przy piecyku, przed jego wyjęciem.

    Ale nie wiem czy dobrze pamiętam, to ty miałeś chyba problem z pomką płynu, czy wymieniłeś szczotki? Bo może przy sprawnej pompce nie potrzebujesz już wymontowywać piecyka?. Oby.
    Pozdr.

  • #458 16 Gru 2008 21:23
    Komforox2
    Poziom 10  

    Witam!Stefanek1
    Zamierzam uczynić zgodnie z Waszymi wskazówkami.
    Co do pompki to jest sprawna.Wymieniłem szczotki po twojej trafnej podpowiedzi.Wówczas gdy pompka nie pracowała to tylna nagrzewnica nie grzała się wcale.Teraz
    Nie włącza mi się piecyk.Nie ma dymku.Długo rozgrzewa się auto(ALHAMBRA)Na dłuższej trasie mi to nie przeszkadza ale na krótkich odcinkach jest zimno.
    P.S.
    Wysłałeś mi instrukcję do programu VAG,ale obecnie nie posiadam interfejsu(miałem pożyczony) i nie mogę zdiagnozować usterki bez rozebrania piecyka Myślę,że muszę zacząć od świecy żarowej a jak już rozbabram to wszystko to skpawdzę też siatkę i wizualnie wnętrze piecyka tłumik itp.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Przepraszam,że często tu nie bywam
    i w porę nie odpisuję ale to wszystko z braku czasu.
    Postaram się poprawić.Oczywiście jak rozbiorę piecyk to napewno coś napiszę na ten temat.
    P.S.
    Dzięki za dobre rady...(to takim jak ja pozwala uniknąć dużych kosztów naprawy w warsztatach samochodowych,wystarczy liznąć trochę mechaniki ,zgromadzić sobie trochę kluczy i BINGO!)

  • #459 16 Gru 2008 23:15
    konrad741
    Poziom 10  

    Witam mam pytanko posiadam alhambre 2001 wyposażoną bodajże z tego co zdążyłem przestudiować na forum w d5ws .
    więc:
    1. czy jeżeli mam zablokowany piecyk wystarczy zdjać klemę / wyciągnąć wtyczkę z piecyka aby ją rozblokować ??
    2. jeżeli nie to czy zwykłym vagiem można zdiagnozować ew. usterki i odblokować ten piecyk czy trzezba odwiedzić serwis??
    to tyle na dobry początek jestem kolejnym forumowiczem z niesprawnym piecem.
    pozdrawiam

  • #460 17 Gru 2008 08:31
    skylark
    Poziom 25  

    1. Zdjęcie napięcia nie powoduje kasowania błędów
    2. Diagnoza i kasowanie błędów, ew. odblokowanie urządzenia Vagiem lub testerem Eberspachera.

  • #461 17 Gru 2008 20:56
    konrad741
    Poziom 10  

    jeżeli mogę zdiagnozować ew. odblokować piecyk vagiem , to czy polski vag 2.5 da radę zrobić to w allhambrze z 2001r.
    Pytam bo mam chęć takowy nabyć .
    Zgóry dzieki za sugestie i porady .
    Pozdrawiam Konrad

  • #462 18 Gru 2008 11:43
    Stefanek1
    Poziom 26  

    Powinien dać radę, chociaż piecyk w Alhambra jakoś cięzko się diagnozuje, moze nie kazdy model, w stosunku do Sharana czy Galaxy.
    Pozdr.

  • #463 18 Gru 2008 12:46
    zubus14
    Poziom 9  

    Witam przeczytałem wszystkie 16 stron i mam mały dylemat .
    Mam sharana 1,9 tdi 96 i.
    po 1 nie mam pąpki wody albo jest gdzie indziej bo pod silnikem od wycieraczek tam jej niema mam czujnik temperatury a dogrzewacz to D3W , ale nawiew na tuł jest i leci ciepłe powietrze.
    Po 2 wyciągnełem piecyk wymieniłem świece i uszczelki podłączyłem go włącza sie silniczek i na 5 s i świeca sie nagrzewa ale pompka paliwa nie działa ,jest sprawna sprawdzałem na krótko przewody są dobre niezaśniedziałe
    Czy pompka paliwa powinna stukać cały czas czy tylko jedno uderzenie po daniu na krotko u mnie jest tylko jedno uderzeni a czytając raz jest ze cały czas albo że raz i nie wiem .Jak mam odblokować sterownik bo może on sie zawiesił bo chyba odłączenie klemy nic nie da a wag czy można podłączyć w tym modelu bo czytałem ze do tych modeli sie nie podłącza i już sam nie wiem .
    pRosze o pomoc bo już troche z tym ustrojstwem walcze i dalej piecyk nie odpala .
    Z góry dzieki

    Dodano po 9 [minuty]:

    Dodam że czujnik temperatury wyjąłem i spiłem go przewodem i do piecyka prąd dochodzi tak jak powinien .

  • #464 18 Gru 2008 13:10
    Stefanek1
    Poziom 26  

    Pompka paliwa jest dobra, stuka tylko 1 raz, a wiecej jak przerywasz i właczasz jej połaczenie.
    Spróbuj wyłaczyć na dłużej 8 pinową wtyczkę od piecyka, czasami pomaga i po ponownym wpięciu wystartuje, miałem takie przypadki w D3WZ, własnie w Sharanie.
    Pozdr.

  • #465 18 Gru 2008 15:35
    zubus14
    Poziom 9  

    U mnie jest tylko 7 pinów na wejściu do piecyka 8 niem jest tylko puste miejsce jak mam to rozumieć .
    A pompka żeczywiście pracuje jak ja dotykam tak impulsowo

    Dodano po 2 [minuty]:

    stefanek1 dzieki za mała podpowiedz coś będe kombinował jeszcze widzę że w tym temacie wiesz wszystko

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Odpalił tak jak mówiłeś musiałem troche odczekać ale udało sie .
    Odpalenie było troche dziwne bo po odpaleniu silnika piecyk sie włączył na ok 5 s a puzniej cisza nic sie nie działo piecyk nie chodził ani pompka paliwa ale po ok 1 min pompka zaczeła pukać a piecyk sie odpalił strasznie kopcił i po 2 minutach zgasł ale odpaliłem silnik 2 raz i już było ok .
    Tylko że troche sie zrobił mokry od płynu chłodniczego .
    A wiec go rozebrałem do sprawdzenia i po wymianie uszczelek chyba niebył dobrze docisnięty ale nie jestem pewien czy ma to coś wspulnego czy tam mógł sie sączyć płyn ,czy od komory spalania jest dodatkowa uszczelka i czy można wyciągnąć wymiennik ciepła????prosze o pomoc .
    A jeszcze jedno jaka może być tam temperatura chodzi mi o komore spalania

  • #467 18 Gru 2008 20:12
    tomi233
    Poziom 10  

    Witam Panowie.To prawda że D5WZ da się rozblokować po rozpięciu sterownika z odbiornikami,czyli ta wtyczka która jest w środku pieca,a następnie trzeba podać napięcie tak jak do uruchomienia, nie wiem na jak długo minuta lub dwie, ja robiłem taki zabieg dwa razy i pomogło piecyk rozblokował się i działa.Doradził mi to facet co robi przy ciężarówkach.Właśnie skończyłem kompletować części do przeróbki na ogrzewanie postojowe,mam już zrobiony sterownik do pompy wody i wentylatora nagrzewnicy i zegar sterujący,wszystko na stole działa ok"pozostało mi to tylko zamontować w samochodzie i czekać na mróz.Boje się tylko czy akumulator da rade 30 minut zasilać piec,a następnie uruchomić silnik.Do bagażnika wrzucę kable rozruchowe tak na wszelki wypadek.Pozdrawiam

  • #468 18 Gru 2008 20:42
    zubus14
    Poziom 9  

    Tak jak był zablokowany tego dokładnie nie wiem bo sprwdziłem nie działał ,później prąd ,prąd był to wziąłem się za rozbiórkę piecyka i po złożeniu nie działał dostałem rade aby go rozłączyć był rozłączony ok 2 godzin i zadziałał ja mam piec D3W.
    Stefanek 1 dzięki za schemat przydał sie tylko za groma nie mogę wyciągnąć wymiennika ciepła ale wielkie dzięki .pozdrawiam

  • #469 19 Gru 2008 20:43
    manfred12a
    Poziom 10  

    Drodzy koledzy poprzednicy.Wczytując się w wasze wypowiedzi nie mogłem za bardzo odnaleźć się w swojej sytuacji więc proszę o pomoc.Mam sharana 1996 1,9 TDI z dogrzewaczem D3WZ .Jednakże siteczko się wypaliło a kosztuje sporo bo to model sitka złączonego na stałe z palnikiem.Więc postanowiłem zagrać trochę dalej.Pobrałem schematy i wybrałem ogrzewacz postojowy (który jest tańszy niż palnik z sitkiem j.w.).Model D5WS.Jeżdżę taksówką a na postojach marznę więc stąd moja decyzja o takim modelu.Chcę go powoli rozbudować poprzez pompkę,zegar modułowy skończywszy na załączaniu pilotem.Wiem ,że schematy obu różnią się.
    Oto pytania:
    1.Czy wiązka z D3WZ nadaje się do podłączenia D5ws po zamianie pinów 2i3 i uruchomić jako postojowe z pompką załączane tymczasowo ręcznie,czy też nie kombinować za dużo tylko przymierzyć się do postojowego sterowanego zegarem i czy potrzebna jest do tego nowa wiązka do D5WS.Jeśli to ostatnie to czy możecie podrzucić schemat montażu do climatronika?
    2.Mój piecyk D5WS ma czteropinową wtyczkę do pompki a dotychczas spotkałem na schematach dwupinową,jak to rozumieć?
    Pozdrawiam i sory,że się tak rozpisałem ale musiałem przedstawić mój dylemat.:|

  • #470 19 Gru 2008 22:36
    ryszard130565
    Poziom 1  

    witam,nie będę pisał długo bo nie poradzę sobie sam z tym problemem.
    sharan 1,9 TDI-rok 2004-klimatronik,po prostu nie grzeje wnętrza,
    szukam kompetentnego fachowca,który naprawi mi tą usterkę-okolice Zielonej Góry,mogę dodać tylko tyle,że dogrzewacz nie pracuje.
    proszę o jakieś namiary,trochę zimno się jeździ.
    pozdrawiamwszystkich

  • #472 20 Gru 2008 00:40
    Stefanek1
    Poziom 26  

    manfred12a napisał:
    Drodzy koledzy poprzednicy.Wczytując się w wasze wypowiedzi nie mogłem za bardzo odnaleźć się w swojej sytuacji więc proszę o pomoc.Mam sharana 1996 1,9 TDI z dogrzewaczem D3WZ .Jednakże siteczko się wypaliło a kosztuje sporo bo to model sitka złączonego na stałe z palnikiem.Więc postanowiłem zagrać trochę dalej.Pobrałem schematy i wybrałem ogrzewacz postojowy (który jest tańszy niż palnik z sitkiem j.w.).Model D5WS.Jeżdżę taksówką a na postojach marznę więc stąd moja decyzja o takim modelu.Chcę go powoli rozbudować poprzez pompkę,zegar modułowy skończywszy na załączaniu pilotem.Wiem ,że schematy obu różnią się.
    Oto pytania:
    1.Czy wiązka z D3WZ nadaje się do podłączenia D5ws po zamianie pinów 2i3 i uruchomić jako postojowe z pompką załączane tymczasowo ręcznie,czy też nie kombinować za dużo tylko przymierzyć się do postojowego sterowanego zegarem i czy potrzebna jest do tego nowa wiązka do D5WS.Jeśli to ostatnie to czy możecie podrzucić schemat montażu do climatronika?
    2.Mój piecyk D5WS ma czteropinową wtyczkę do pompki a dotychczas spotkałem na schematach dwupinową,jak to rozumieć?
    Pozdrawiam i sory,że się tak rozpisałem ale musiałem przedstawić mój dylemat.:|

    Z tego co piszesz wynika że zdaje się kupiłeś D5WS sterowane CANen, a tobie potrzebne jest analogowe, tzn. takie które ma wypuszczone tylko dwa piny na pomkę.
    A co do pinów na kostce, to w modelu D3,4,5,WZ jak i w D5WS jest tak samo oprócz 8-mki, ale powtórzę jeszcze raz:
    1. zasilanie +/plus/
    2. " - /minus/
    3. pompka paliwa
    4. " "
    5. Diagnoza
    6. czujnik temperartury zewn.
    7. alternator zacisk D+, lub +12 V
    8. wolny w D5WZ, a w D5WS jest przełacznik grzanie - wietrzenie.
    Dopisano:
    Po co chcesz zamieniać piny 2 i 3 ??
    Pozdr.

  • #473 20 Gru 2008 10:26
    manfred12a
    Poziom 10  

    Czy możesz opisać co to jest CAN i jak działa?
    I jeszcze coś w/g schematu jaki mam do D5WS to na 2 i 4 wchodzi pompka paliwa a na 1 (+) na 3 przewód z przekaźnika VW Sharan, gdzie się znajduje włącznik Webasto?

  • #474 20 Gru 2008 16:15
    konrad741
    Poziom 10  

    Panowie jaki jest dogrzewacz w alhambrze 2001r. d5ws czy d5wz.
    Jeszce go nie wyjołem ale studjuję całą jego budowę i chcaiłbym wiedzieć wszytko przed jego wyjęciem i rozbiurką ..
    Pozdr.

  • #475 20 Gru 2008 17:15
    bodzior
    Poziom 16  

    konrad741 napisał:
    Panowie jaki jest dogrzewacz w alhambrze 2001r. d5ws czy d5wz.
    Jeszce go nie wyjołem ale studjuję całą jego budowę i chcaiłbym wiedzieć wszytko przed jego wyjęciem i rozbiurką ..
    Pozdr.


    D5WS to stacjonarne ogrzewanie a jeśli ty masz dogrzewacz to D5WZ

    Dodano po 32 [minuty]:

    tomi233 napisał:
    Właśnie skończyłem kompletować części do przeróbki na ogrzewanie postojowe,mam już zrobiony sterownik do pompy wody i wentylatora nagrzewnicy i zegar sterujący,wszystko na stole działa ok"pozostało mi to tylko zamontować w samochodzie i czekać na mróz.Boje się tylko czy akumulator da rade 30 minut zasilać piec,a następnie uruchomić silnik.Do bagażnika wrzucę kable rozruchowe tak na wszelki wypadek.Pozdrawiam


    Piec może chodzić przez godzine i auto odpalisz ale z tym nawiewem to różnie. Ja spróbowałem zostawić klimatronik na najmniejszym biegu wentylatora + piec i po 30 minutach było ciepło w aucie i odpalił. a
    A innym razem na godzine i akumulator kapeć :cry: dodam że ma 92Ah tylko migało podświetlanie licznika. Także z tym to nie można przecholować.
    Mam też drugi pod siedzeniem pasażera i od niego zrobiłem zasilanie na pompke wody żeby odciążyć główny.

  • #476 20 Gru 2008 23:21
    Komforox2
    Poziom 10  

    Witam Stefanek 1!
    Dokupiłem sobie interface OBD2 na USB.Po długich i mozolnych staraniach udało mi się odpalić piecyk.Chyba mam jakąś okrojoną wersję VAG COM ponieważ nie mogę zdiagnozować wszystkich elementów w aucie ale już wracam do tematu:
    1. Rozebrałem piec na części .
    świeczka OK,pompka powietrza OK,pompka paliwa OK(po podaniu na pin 3 + stuka).
    Złożyłem piec i zamontowałem do auta.
    3. po włączeniu kluczyka nie mogłem połączyć się z modułem piecyka(przycisk 18)dopiero po odpaleniu auta okazało się,że wykrył 5 błędów(tak jak pisałeś mi wcześniej-zapisałem błędy>wykasowałem i wyszedłem z diagnostyki pieca.Po ponownym odpaleniu auta ,piec ruszył zadymił i wydał jęk jak turbina samolotu.Pracował do momentu osiągnięcia temperatury płynu(małego obiegu) około 80 stopni i wyłączył się.Auto postało w temperaturze ok.2 stopni aż wystygło.po ponownym odpaleniu silnika piec nie ruszył więc ponownie połączyłem sie Vag-iem -brak błędów.Zwarłem więc czujnik temperatury na podszybiu i piec odpalił.Zmierzyłem go omomierzem i nie miał zwarcia.Włożyłem go na pół godziny do zamrażarki i pokazał zwarcie.
    Dlatego mam kilka pytań do Ciebie jako jednego z najbardziej doświadczonych osób na tym forum:
    1.Czy te czujniki bywają na różne temperatury załączania,czy też jest tylko na jedną temperaturę(jaką)?
    2.Czy może być uszkodzony czujnik w moim aucie?
    3.Czy przerabiałeś temat Vag com na OBD2 USB z systemem Vista bo na XP można zainstalować sterowniki do portu i Vag com i interfejs działa a na Viście nie?(pytam bo prywatnego laptopa mam z Vistą a Vag com udało mi się odpalić na kompie służbowym z systemem XP).
    Pozdrawiam...

  • #477 21 Gru 2008 01:13
    Stefanek1
    Poziom 26  

    do arturwojtowicz
    Czujnik powinien robić zwarcie, czyli załaczać sie w temperasturze około + 5 st. C, ale z tym jest róznie. Mozesz pobawić się i wytestowac ten swój za pomoca termometru.
    Najlepiej wyjmij swój wadliwy czujnik i zewrzyj na zimę to gniazdko gdzie on był kawałkiem drutu i to wszystyko zaizoluj. Na wiosnę wyjmiesz tą zworkę.
    Masz wiadomość na PW.
    Pozdr.

  • #478 21 Gru 2008 12:23
    tomi233
    Poziom 10  

    Witam Panowie.Piszecie o tych czujnikach temperatury które podobno są zawodne,a nie lepiej zrobić normalny przełącznik włącz-wyłącz.Taki przełącznik mam w Toyocie Awensis oryginalnie zamontowany pod zestawem wskaźników i włączam piec kiedy chce nawet w lecie,bo w instrukcji samochodu jest nawet polecenie żeby piec uruchomić co jakiś czas,dla jego poprawnego działania i sam sie o tym przekonałem jak go nie mogłem odpalić przed zimą, a po rozebraniu i przeczyszczeniu zagadał i działa bez problemów.

  • #479 21 Gru 2008 15:01
    bodzior
    Poziom 16  

    U mnie czujnik z podszybia zadziałał dopiero przy 4-3 stopni C mierzyłem termometrem. Z tym zwieraniem go na zime to
    może być lipa bo będzie trzeba paliwo częściej lać ;) z wyłącznikiem to lepiej, bo jak silnik się nagrzeje to można go wyłączyć i włanczać kiedy się podoba. Ale to tylko moje zdanie na ten temat.

  • #480 21 Gru 2008 19:14
    Komforox2
    Poziom 10  

    Witam!
    Dzięki kolego Stefanek1 za zainteresowanie i wielką pomoc.
    Wysłałem Ci na PW mój adres e-mail.
    Jeśli chodzi o w miarę ekonomiczną jazdę to kolega "bodzior" ma słuszną rację ale jeśli chodzi o skutek to Ty również się nie mylisz.Dzisiaj piecyk działał na czujniku zewnętrznym bardzo dobrze można powiedzieć,że tak jak pisałeś w swoich poprzednich postach>książkowo>.Wobec powyższego będę testował go jeszcze kilka dni i jeśli nie "umrze" to można tak powiedzieć iż odniosłem dzięki Tobie mój pierwszy sukces odnośnie naprawy mojego auta.Bardzo jeszcze raz dziękuje i życzę Wesołych Świąt Bożego Narodzenia Tobie Stefanek1 oraz wszystkim forumowiczom.

  Szukaj w 5mln produktów