Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Sharan, gdzie się znajduje wyłącznik Webasto?

ciemniol 21 Jan 2009 20:28 791741 1357
Texa Poland
  • #571
    zynek
    Level 12  
    Witam Szanownych Kolegów!
    Pozwolicie że wyłożę mój problem z dogrzewaczem, może znajdzie się ktoś kto mi coś podpowie. Niedawno kupiłem Seata Alhambrę 2005r. Myślałem że dogrzewacz działa - po zgaszeniu silnika coś tam pod spodem świstało, okazało się że to tylko wentylatorek przewietrzający dogrzewacz.
    Najpierw pojechałem do gościa który podłączył kompa VAG, ale całego auta.
    Komp pokazał błąd pompki paliwa. Po usunięciu błędu i po nowym teście znowu - błąd pompki.
    Facet od kompa nie miał wolnych terminów udało mi się wkręcić do innego fachowca. Ten stwierdził że dogrzewacz nie daje zasilania na pompkę, że problem leży po stronie sterownika dogrzewacza. Po podaniu zasilania "na krótko" do pompki, pompka cykała, ale dogrzewacz nie odpalił. Jak wyjeżdżałem z warsztatu załapał, ale chodził tylko chwilkę - prawdopodobnie dopóki miał paliwo "nacykane na krótko". Dzisiaj wykręciłem piecyk z auta - jutro zawiozę do elektryka. Czy macie jakieś sugestie co może być przyczyną problemów? Co zasugerować elektrykowi - spoko gość - nie kryje że z tym modelem nie miał do czynienia.
    Kolejny problem.
    Poprzedni właściciel musiał chyba wjechać na jakiś kamień, bo urwał końcówkę tłumniczka. Mógłbym coś zaimprowizować, ale nie wiem nawet jak ta końcówka wygląda. Zostawić tak jak jest chyba nie mogę, bo w czasie jazdy może mi "zdmuchnąć płomień", zresztą było tam ostatnio sporo napchanego śniegu.
    W przyszłości też chciałbym przerobić ustrojstwo na ogrzewanie postojowe i zastanawiam się czy oryginalna wspomagająca, elektryczna pompa wodna umieszczona przy silniku wystarczy do "wzbudzenia dobrego obiegu" przy piecyku 5KW?
    Za ewentualne sugestie z góry serdecznie dziękuję.
    VW Sharan, gdzie się znajduje wyłącznik Webasto? VW Sharan, gdzie się znajduje wyłącznik Webasto?

    Dodano po 1 [minuty]:

    rafalel3 wrote:
    Witam. Poszukuję informacji , gdzie znajduje się pompka paliwa do webasto w seacie alhambra rocznik 2003 , Z góry dziękuję za rzeczowe informacje..

    Ta pompka jest przed zbiornikiem paliwa (patrząc od przodu) i pod spodem samochodu :D
  • Texa Poland
  • #572
    fieras
    Level 12  
    O ile dobrze pamiętam u mnie też tak wygląda tłumik.
  • #573
    zynek
    Level 12  
    fieras wrote:
    O ile dobrze pamiętam u mnie też tak wygląda tłumik.

    To może nic się nie urwało, chociaż jakby ślady po czymś były.
    Dzięki za szybkie info.
  • #575
    hiras
    Level 14  
    zynek wrote:
    fieras wrote:
    O ile dobrze pamiętam u mnie też tak wygląda tłumik.

    To może nic się nie urwało, chociaż jakby ślady po czymś były.
    Dzięki za szybkie info.

    Urwało się. Rurka 20do 25 cm spłaszczona na końcu
  • #576
    fieras
    Level 12  
    To u mnie też :) Ale myślę że aż takiego wpływu na działanie nie będzie.
  • #577
    Krzysztof48
    Level 12  
    kolego zynek na zdjęciu zaznaczyłeś przód auta tyle że chyba ktoś coś źle zamontował bo tłumik musi być skierowany do tyłu (wydaje mi się że cały piecyk masz odwrócony tyłem na przód)
  • Texa Poland
  • #578
    zynek
    Level 12  
    Krzysztof48 wrote:
    kolego zynek na zdjęciu zaznaczyłeś przód auta tyle że chyba ktoś coś źle zamontował bo tłumik musi być skierowany do tyłu (wydaje mi się że cały piecyk masz odwrócony tyłem na przód)

    Szwagier ma Alhambrę 1998r. i jest tłumiczek do tyłu, kolega ma Szarana 2001 i tłumiczek do tyłu. U mnie jest tak oryginalnie. Myślałem żeby go odwrócić, (tłumik) ale jest przykręcony podpórką do dogrzewacza, oprócz opaski na rurce. Celowo zrobiłem strzałkę przód samochodu, bo auta wspomniane wcześniej mają właśnie tłumik do tyłu.
    Nie da się go zamontować odwrotnie. Zaczepy do kabli i na mój gust nie tykane śruby wskazują że mocowanie ustrojstwa jest OK
  • #579
    Stefanek1
    Level 26  
    zynek wrote:


    .............Myślałem że dogrzewacz działa - po zgaszeniu silnika coś tam pod spodem świstało, okazało się że to tylko wentylatorek przewietrzający dogrzewacz.....

    Widzę tutaj j.w. w twoim wywodzie pewną niescisłość, jeżeli po zgaszeniu silnika słychać jak jeszcze chodzi jakiś czas wentylator w piecyku i go przewietrza, to jest pewne, że piecyk podczas pracy silnika wykonywał grzanie i teraz jest w etapie gaszenia i własnie przewietrzania.
    Bo taka jest własciwa procedura wysyłana przez sterownik pieca, Więc ???....
    Wracając do zdjęcia piecyka rura wydechowa, ta urwana z tłumika powinna być zawinięta, to taka faja wywinięta do tyłu, tego ci własnike brakuje.
    Pozdr.
  • #580
    waldi73
    Level 12  
    pushkin77 wrote:
    waldi73 wrote:
    A więc tak: schemat ten już widziałem nie chciałem gotowca tylko chciałem się upewnić :), po podłączeniu według tego schematu kółko od wentylatora w dogrzewaczu robi malutki ruch (tak ok. 1cm) i nic dalej się nie dzieje, gdzie szukać przyczyny ?, wszystkie elementy posprawdzałem, mam tylko wątpliwości co do czujnika płomienia jak go sprawdzić. Z tego co wyczytałem to tego modelu nie da się zdiagnozować vagiem ale proszę o potwierdzenie, dodam że kabelek w pinie nr.5 ma kolor niebieski z białym paskiem, czy ten model też ma pamięć nieudanych uruchomień ?
    pzdr

    a w czasie próby masz pompke paliwa podłączoną ??? jesli nie to podlacz...


    Po dokłądnym sprawdzeniu okazało się że czujnik (ten czerwony) w moim D3WZ jest uszkodzony, zasymulowałem go rezystorem nastawnym na taką samą wartość jak ma niebieski, teraz objaw jest taki: wentylator rusza na ok. 2 sekundy, po zatrzymaniu się sterownik podaje napięcie na świecę przez kilka sekund i cisza, pompka paliwa nie "cyka", kostkę w sterowniku odłączałem ale nic nie pomaga.
    Może ktoś ma jakieś sugestie jak to jeszcze sprawdzić żeby nie kupować bez potrzeby drugiego czujnika bo może się okazać że jeszcze coś jest uszkodzone.
    Pozdrawiam.
  • #581
    tomi233
    Level 11  
    Sprawdź jakie jest napięcie na zacisku 1 i 2 stały prąd, oczywiście podczas uruchamiania pieca.Podczas startu może spadać poniżej 10,2v i piec będzie sie wyłączał
  • #582
    zynek
    Level 12  
    Stefanek1 wrote:
    zynek wrote:


    .............Myślałem że dogrzewacz działa - po zgaszeniu silnika coś tam pod spodem świstało, okazało się że to tylko wentylatorek przewietrzający dogrzewacz.....

    Widzę tutaj j.w. w twoim wywodzie pewną niescisłość, jeżeli po zgaszeniu silnika słychać jak jeszcze chodzi jakiś czas wentylator w piecyku i go przewietrza, to jest pewne, że piecyk podczas pracy silnika wykonywał grzanie i teraz jest w etapie gaszenia i własnie przewietrzania.
    Bo taka jest własciwa procedura wysyłana przez sterownik pieca, Więc ???....
    Wracając do zdjęcia piecyka rura wydechowa, ta urwana z tłumika powinna być zawinięta, to taka faja wywinięta do tyłu, tego ci własnike brakuje.
    Pozdr.

    Dziękuję za zainteresowanie. Chyba mój sterownik głupieje :D, bo w czasie jazdy nie działa :cry: Jak elektryk "nacykał" paliwa to siedząc w kabinie usłyszałem inny gwizd, którego wcześniej nigdy nie słyszałem.
    Jeszcze raz dzięki za zainteresowanie.
    Pozdro
  • #583
    szirs
    Level 14  
    kolego zynek tak jak koledzy wczesniej wspomnieli byc moze zle patrze na te zdjecie ale czy ty nie masz przypadkiem pomylonej rurki zasilajacej w powietrze ogrzewacz z tlumnikiem spalin bo chyba sobie ktos zamienil miejscami te dwie rureczki ale moge sie mylic oby bo jakos dziwnie to wyglada
  • #584
    zynek
    Level 12  
    szirs wrote:
    kolego zynek tak jak koledzy wczesniej wspomnieli byc moze zle patrze na te zdjecie ale czy ty nie masz przypadkiem pomylonej rurki zasilajacej w powietrze ogrzewacz z tlumnikiem spalin bo chyba sobie ktos zamienil miejscami te dwie rureczki ale moge sie mylic oby bo jakos dziwnie to wyglada


    Zamienione raczej nie jest bo do tłumika jest przykręcone podtrzymanie żeby się tłumik nie urwał, od korpusu dogrzewacza. Zresztą gdyby było zamienione to ssąca rura nie pasowałaby dokładnie w otwór w progu. Z tym raczej nie ma problemu bo przylutuję jakieś miedziane kolanko od CO i będzie spoko.
    Ciekawe czy sobie tylko elektryk ze sterownikiem poradzi. Widziałem na Allegro po regeneracji takie dogrzewacze jak moje ale kosztują 600zł.
    Mój to albo chodził 2 sezony albo nie, także zużycia nie ma, tylko ten sterownik. Poszukam jeszcze w necie jakieś profesjonalne serwisy.
    Pozdro
  • #585
    greggy
    Level 13  
    Wróciłem. Mam juz kabelek KKL i podpiąłem się. Skasowałem, kilkukrotny błąd "01491 - Glow-Plug for Heater (Q9) 29-00 - Short to Ground". Rozumiem zwarcie do masy na świeczce żarowej w piecyku. I tu zaskoczenie, bo na forum pisaliście, że ten numerek to objaw spalonej świecy. Co więc jest z tą świecą :?:
  • #586
    Stefanek1
    Level 26  
    greggy wrote:
    Wróciłem. Mam juz kabelek KKL i podpiąłem się. Skasowałem, kilkukrotny błąd "01491 - Glow-Plug for Heater (Q9) 29-00 - Short to Ground". Rozumiem zwarcie do masy na świeczce żarowej w piecyku. I tu zaskoczenie, bo na forum pisaliście, że ten numerek to objaw spalonej świecy. Co więc jest z tą świecą :?:

    No to ze jak się spaliła to pewnie robi zwarcie, musisz ją teraz sprawdzić manualnie.
  • #587
    mirek1086
    Level 10  
    koledzy mam pytanie czy po spieciu czujnika pod szyba na stale,nie spale dogrzewacza,szczerze jest mi tak wygodniej jest okres zimowy temperatury rozne raz +6,raz -3,a ten czujnik temperaturowy tez dziala jak chce ,po spieciu na stale niemam problemu(musza byc spelnione dwa warunki mniej niz 5*c,temperatura silnika mniej niz 80*c)z osiagnieciem temperatury przez silnk po 5-8km 85*c i dogrzewacz sie wylacza,a moze ktos wie czy istnieja takie czujniki np.10*c,rozwiazalo by to prpblem,z gury dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam
  • #588
    zynek
    Level 12  
    mirek1086 wrote:
    koledzy mam pytanie czy po spieciu czujnika pod szyba na stale,nie spale dogrzewacza,szczerze jest mi tak wygodniej jest okres zimowy temperatury rozne raz +6,raz -3,a ten czujnik temperaturowy tez dziala jak chce ,po spieciu na stale niemam problemu(musza byc spelnione dwa warunki mniej niz 5*c,temperatura silnika mniej niz 80*c)z osiagnieciem temperatury przez silns po 5-8km 85*c i dogrzewacz sie wylacza

    Wydaje mi się że dogrzewaczowi krzywdy nie zrobisz, bo czujnik w podszybiu jest po to żeby w ogóle uruchomić dogrzewacz i z temp. płynu nie ma nic wspólnego. Temperatura silnika to już zupełnie inny czujnik.
  • #589
    Stefanek1
    Level 26  
    mirek1086 wrote:
    koledzy mam pytanie czy po spieciu czujnika pod szyba na stale,nie spale dogrzewacza,szczerze jest mi tak wygodniej jest okres zimowy temperatury rozne raz +6,raz -3,a ten czujnik temperaturowy tez dziala jak chce ,po spieciu na stale niemam problemu(musza byc spelnione dwa warunki mniej niz 5*c,temperatura silnika mniej niz 80*c)z osiagnieciem temperatury przez silnk po 5-8km 85*c i dogrzewacz sie wylacza,a moze ktos wie czy istnieja takie czujniki np.10*c,rozwiazalo by to prpblem,z gury dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

    Zrób sobie tak, przetnij kabelek ten co idzie na pin 6 piecyka / czarny/, czyli czujnik temp. idzie po lewym progu i zrób sobie na nim przełacznik. będziesz mógł właczać i wyłaczać piecyk kiedy zechcesz. Jak bys założył sobie 3 pozycyjny, taki najlepszy, to środkowy pin na piecyk /pin 6 / jeden boczny - z czujnika temperatury / czyli drugi koniec przeciętego kabelka / a na 3 pin przełacznika daj + 12 V / 30 - po stacyjce /.
    Teraz byś miał tak;
    0 - srodkowa pozycja - piec wyłaczony.
    I - piecyk działa automatycznie z czujnika temperatury.
    II - piec działa na ostro, startuje kiedy chcesz.

    Pozdr.
  • #590
    slawekzz
    Level 12  
    Kolego zynek jak będziesz lutował to kolanko do tłumika to na lut twardy bo tłumik osiąga wysoką temperaturę i miękki lut puści
  • #591
    zynek
    Level 12  
    slawekzz wrote:
    Kolego zynek jak będziesz lutował to kolanko do tłumika to na lut twardy bo tłumik osiąga wysoką temperaturę i miękki lut puści

    Dobrze piszesz kolego, nie pomyślałbym o tym. Dzięki.
    Mój piecyk leży jeszcze u elektronika.
    Pozdrawiam.
  • #592
    zynek
    Level 12  
    Witam!
    No i sprawa się trochę wyjaśniła. Wróciłem przed chwilą od speca.
    Mam dziwnie uszkodzoną elektronikę w moim piecyku.
    Fachman miał piecyk na swoim stole i piecyk nie odpalił. Jak mu zasugerowałem żeby "na krótko" mu "nacykał" paliwa, dogrzewacz odpalił.
    Chodził oczywiście tyle czasu ile miał "nacykanego" paliwa.
    Trochę to dziwne, ale tak jest. Myślałem żeby mu zrobić zewnętrzne "nacykanie", ale to nie ma sensu, bo tylko sam piecyk i jego elektronika "sam wie" ile mu potrzeba paliwa i nie da się tego obejść.
    Koszt nowej elektroniki to 850zł, koszt całego nowego pieca 1200zł.
    Chyba odpuszczę sobie tę zimę. Chyba że znajdę gdzieś tańszą używkę - elektronikę.
    Pozdrawiam.
  • #593
    homer00
    Level 14  
    Zynek

    A jaki masz model pieca bo zapytam kumpla on kiedys mial jakies sterowniki to moze by coz znalazl to bym cene jakas utargowal
  • #594
    zynek
    Level 12  
    Witam!
    Eberspacher
    Hydronic II-F
    D5Z-F
    37W 12V
    5 KW

    Fotka mojego pieca parę postów powyżej.

    Dzięki za zainteresowanie.

    Znalazłem na Allegro firmę która naprawia sterowniki, ale niestety za mój typ się nie zabierają. Zalany jakimś tworzywem (galaretkowym) na amen.
    Znalazłem też gościa który chce 500zł za cały piec po regeneracji z roczną gwarancją, ale muszę chyba temat odpuścić do jesieni, bo pojawiły się nieoczekiwane wydatki i żona "zamroziła" środki finansowe. :)
    Zdjąłem, a raczej zeskrobałem tą galaretkę z mojego sterownika - i tak złom - i zauważyłem brak kawałka jednej "nóżki" w jednym scalaku. "Skrobanka" była ostrożna, myślę że nóżka nie była przylutowana. Przy okazji podjadę do znajomego "telewizorka" może da się to lutnąć. Scalak mały, "nóżka" środkowa, pewnie będzie trudno, ale nie mam nic do stracenia.:D
    Pozdrawiam.
  • #595
    Stefanek1
    Level 26  
    slawekzz wrote:
    Kolego zynek jak będziesz lutował to kolanko do tłumika to na lut twardy bo tłumik osiąga wysoką temperaturę i miękki lut puści

    Nie bardzo rozumię po co tam coś lutować, trzeba to kolanko przyspawać migomatem.
    Pozdr.
  • #596
    slawekzz
    Level 12  
    Stefanek1 wrote:
    slawekzz wrote:
    Kolego zynek jak będziesz lutował to kolanko do tłumika to na lut twardy bo tłumik osiąga wysoką temperaturę i miękki lut puści

    Nie bardzo rozumię po co tam coś lutować, trzeba to kolanko przyspawać migomatem.
    Pozdr.


    Tak tyko kolega zynek chciał dać miedziane i tego nie da się migomatem.
    Bo gdyby stalowe to jasna sprawa "migiem" i po temacie
  • #597
    zynek
    Level 12  
    Nie mam miga, a mam za to palnik acetylenowy.
    Mosiądzem poleje i po zawodach. Jednak teraz ze względu na wydatki piecyk leży w kartonie. Mam nadzieję że zima długo nie potrzyma, chociaż denerwuje mnie jak się wskaźnik temperatury muli (pomimo ocieplenia rurek do tylnej nagrzewnicy)
    Jak jestem przy głosie to pozwólcie że spytam. Jak już nadejdzie ten wspaniały dzień :D i już mój piecyk zadziała - przerobię go na ogrzewanie postojowe, czy wystarczy pompka wodna na podszybiu (piecyk 5KW).
    Byłem u fachowca w Robakowie k/ Grudziądza. Oni krzyczą za przeróbkę 1400zł. Montują drugą pompę wodną przy piecyku i podłączają się do klimatronika - dmuchawa na szybę. Pilot albo sterownik zegarowy.
    Nie chciałbym tak szaleć, myślę że w swoim zakresie i bez klimatronika wyszłoby taniej. Tylko nie wiem jak z tą pompą. To pytanie przyszłościowe, ale podobno, kto pyta nie błądzi.
    Facet z Robakowa mówił że główną przyczyną awarii jest częste i krótkotrwałe odpalanie. Każde przekręcenie kluczyka przy nie gorącym silniku odpala piecyk. Czy jedziesz 50m do kiosku, czy wjeżdżasz do garażu. Także dobrze jest zrobić sobie zwykły przełącznik do kabiny zamiast czujnika temp. na podszybiu.
    Pozdro
  • #598
    Hawerek
    Level 11  
    Jestem właśnie świeżo po przeróbce dogrzewacza na ogrzewacz postojowy w Sharanie AUY 2003r.
    Robiłem wszystko na podstawie schematu z instrukcji Webasto: http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/9012009A.pdf
    Zdecydowanie pompka na podszybiu daje rade. Czasami ogrzewanie chodzi rano nawet 40min zanim z domu wyjdę i w kabinie prawie sauna. Agregat się nie przegrzewa - wszystko działa jak należy.
    A teraz co do kosztów:
    Wszystko kupowałem i robiłem sam oczywiście dzięki instrukcją z tego forum ale co do cen:
    Zegar Webasto - na Allegro - ten prostokątny - 95zł + wysyłka, przekaźnik Webasto na schemacie K3.1 - 75zł w serwisie Webasto, trzy przekaźniki standardowe K3, K3.2, K3.3 - około 20zł, trzy dodatkowe gniazda bezpieczników - 18zł; troche metrów przewodów elektrycznych i koszulek termokurczliwych - około 50zł; przełącznik na schemacie jako S1 i diody prostownicze 6A - około 6 zł - w sumie koszt około 250 zł. Zajęło mi to około 10 godz. Ciężko dokładnie ustalić bo robiłem to przez trzy dni po kilka godzin bo tak mi czas na to pozwalał.
    Tak więc jeśli masz choć trochę jakiś umiejętności elektrycznych to spokojnie powinieneś dać rade a wtedy 1000zł w kieszeni.

    Jedyna UWAGA - tak jak pisałem kilka (kilkanaście) postów wcześniej że wydaje mi się że ten przekaźnik K3.3 jest w złym miejscu podłączony - i to w praktyce chyba wychodzi. Jak wyłączy sie Webasto - zatrzymuje się pompka czyli i obieg wody. Temperatura w piecu jest jeszcze powyżej 300 st.C mimo tego że chodzi przewietrzanie. Wiec gwałtownie zaczyna rosnąć temp. płynu stojącego w piecu - doszła mi aż do 150 st.C. Może i by doszła wyżej ale spękałem i włączyłem stacyjkę i ruszyła pompka wody i temperatura płynu w piecu po chwili się unormowała. Tak więc moje pytanie - czy mogą być jakieś negatywne konsekwencję tego stanu rzeczy ?????
  • #599
    Stefanek1
    Level 26  
    Do Hawerek
    Ja mam pomkę płynu sterowaną osobnym przekaznikiem, ale wczesniej wiedziałem co sie swięci z tym przegrzaniem po wyłaczeniu ukłądu i ten przekaznik jest u mnie wyłaczany dopiero po około 2 min, ze zwłoką. Zrobiłem prosty układ na dwóch tranzystorkach, a na ich sterowaniu jest kondesatorek, pojemnością którego mozesz, ile chcesz wyregulawać czas rozłaczania się przekaznika, który jest wpięty w kolektor ostatniego tranzystorka. Piecyk po eyłaczeniu się wietrzy, a pomka płynu jeszcze jakiś czas pracuje, celem wystudzenia pieca i o to własnie chodzi.
    Ten układ co podałeś nie jest za bardzo przemyslany i dość skomplikowany, więc ja zrobiłem o wiele prosciejszy i do tego mam jeszcze dodatkowe sterowanie pieca w czasie jazdy.
    Pozdr.
  • #600
    adiee
    Level 12  
    Mam podobny problem jak kole gagreggy zaczytałem błędy. Skasowałem, kilkukrotny błąd "01491 - Glow-Plug for Heater (Q9) 29-00 - Short to Ground". Rozumiem zwarcie do masy na świeczce żarowej w piecyku. I tu zaskoczenie, bo na forum pisaliście, że ten numerek to objaw spalonej świecy. Co więc jest z tą świecą sam się zastanawiam bo zacząłem naprawę od całkowitego rozebrania i sprawdzenia. I co ciekawe jakimś cudem udało mi się rozkręcić webasto jedna śruba obcięta ale dorobiłem, miałem przepalony jeden kabel dorobiłem. Po rozkręceniu sprawdziłem świece, rozkręciłem i miała około 1 ohma po podłączeniu pod 8v z zasilacza nagrzewała się wiec wydaje mi się że była –jest dobra wyciągnąłem sitko i przeczyściłem. I tu się zastanawiam czy zwarcie może robić jakiś drucik z sitka który dotyka świecy? Bo to w zasadzie jedyne co mi do głowy przychodzi.
    A szkoda że nie zrobiłem zdjęcia prostego sposobu naprawy pompy -zakładania szczotek aby się nie zsuwały podczas zakładania na komutator. Wiec podpowiem malutkie wiertełko wywiercić otwór pod szczotkami w plastykowej obudowie nawet są rowki :D i wkręcić małe wkręty który przytrzyma szczotki. Założyć i wkręty wykręcić proste człowiek się nie na poci polecam