Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Sharan, gdzie się znajduje wyłącznik Webasto?

ciemniol 18 Sep 2007 15:52 791336 1357
Optex
  • #91
    Stefanek1
    Level 26  
    [quote="mirosz1"]
    Peper wrote:
    witam, posiadam pompkę elektryczną zamontowaną fabrycznie pod silnikiem wycieraczek, czy jest w tym wypadku możliwośc przerobienia na pełne webasto gdy zakupię programator. ? Kiedy załącz się ta pompka? Dodam że nie posiadam w kabinie żadnego sterowania dogrzewaczem.

    Możesz jeśli chcesz kupić gotowca, dedykowany dla SGA w dwóch wersjach, w różnej cenie link tutaj
    http://www.cum-cartec.de/


    Aby mieć ogrzwanie postojowe z dogrzewacza, musisz zamontować właczniki:
    1. zwierający czujnik temperatury / bedziesz wlączal kiedy chcesz/
    2. podajacy napiecie +12 v na styk gdzie jest podawany sygnał napiecia z alternatora.
    3. właczajacy pomke płynu
    4. podać napiecie zasilania
    Punkt 1. mozesz odpuscic, natomiast pozostasłe można realizować przez konwencjonalne przełaczniki, przekazniki, zegar lub sterowanie radiowe.
    Pozdr.
    DOPisano;
    zapomniałem dodać o sterowaniu dmuchawą, ale to niekoniecznie, bo najwazniejsze aby silnik był podgrzany, przy zapalaniu zima.
  • Optex
  • #92
    Peper
    Level 13  
    dzięki koledzy @Stefanek1 i @mirosz1, faktycznie sterownik po 5 nieudanych próbach się zablokował i po wykasowaniu błędów pięknie odpalił. Jednak powiedzcie mi czy ta pompka płynu w tej chwili się załącza i pompuje płyn, czy też jest bo jest. Czy jest jakiś gotowy programator który mógłbym zastosowac, bo ten z niemieckiej strony trochę kosztują.
    A ten sterownik:
    http://www.ogrzewania.pl/product_info.php?cPa...id=80&osCsid=94d920f331dde209492c09b977178be7
    czy też ten:
    http://www.ogrzewania.pl/product_info.php?cPa...id=71&osCsid=94d920f331dde209492c09b977178be7
    @mirosz1 za schematy byłbym bardzo wdzięczny

    a moze na bazie tego:
    http://www.starmach.pl/sklep/index.php?more=1...E-&PHPSESSID=bbbc24bf147368d1287c8795d6daf373

    Nieaktywne linki.
    Mod.[CameR]
  • #93
    Stefanek1
    Level 26  
    I po co sie pchac w takie koszty, bo dołozenie paru przłączników to raptem z 10,- zeta, chyba ze sterowanie za pomoca pilota. Takie jednokanałowe z dwoma pilotami, widziałem gdzies na aleg...o, za 50-60,- zeta, ale wtedy muszą byc przekazniki. koszt okolo 4-5 zł/szt x 3 = 15 zł /max/, Sądze ze z kablami i konektorami wyjdzie ci okolo 100 zł, moze troszke wiecej.
    Poizdr.
  • #94
    mirosz1
    Level 12  
    Twoja pompka płynu w tej chwili pracuje tylko wtedy, kiedy pracuje silnik
    trzeba ją skłonić do pracy na postoju, niestety mam Galaxy '96 i nie mam tego na razie jak sprawdzić, szukam schematów. Znajdę to się podzielę.

    Co do sterowania to potrzebny bądzie jakiś programator czasowy, np przerobiony z przekaźnika nr. 169 od ogrzewania tylnej szyby, można go przez wymianę jednego rezystora przerobić na dowolny czas pracy, jest prosty i niezawodny w działaniu,

    można zastosować dowolny zegar modułowy Eberspeachera lub Webasto, do tego drugiego był schemat podłączeń na forum SGAF, podrzucę link, jak go namierzę z powrotem,
    moźna też zaopatrzyć się w serwisie w czteroprzyciskowy zegar do SGA,
    koszt to około 250 zł,
    Do starszych modeli numer 7m0919203d
    patrz
    http://www.autospecial.com.pl/wyszukiwarka.php?szukaj=7m0919203d&submit.x=0&submit.y=0

    dla nowszych w zależności od koloru wyświetlacza

    7M3 919 203

    patrz
    http://www.autospecial.com.pl/wyszukiwarka.php?szukaj=7M3919203&submit.x=0&submit.y=0

    trzeba doliczyć VAT

    w każdym przypadku możliwe jest sterowanie z pilota, wkrótce napiszę więcej, bo mam chałupę w rozsypce i piszę z doskoku,

    pozdr dla wszystkich

    Uwaga - linki wygasły!
    Z.
  • #95
    Peper
    Level 13  
    powiem szczerze, że pasowała by mi funkcja programowania czasowego, a w elektryce samochodowej to jestem raczej laikiem i wszystkiego dochodzę czytają, pytając a także metodą prób i błędów.
    @Stefanek1 czy chodzi Ci o sterowanie radiowe jak w moim trzecim adresie.
  • #96
    mirosz1
    Level 12  
    sterownik radiowy dowolny, monostabilny + do tego przekażnik nr 169 z wymienionym rezystorem 43k (5 min) na powiedzmy 220k (20min)

    przekaźnik 169 ma tę zaletę, że podając impuls można go załączyć, następny go wyłączy, odłączenie też go wyłączy, jak działa możesz się sam przekonać w swoim aucie, uruchamiając ogrzewanie tylnej szyby.
    Koszt wykonania takiego wyłącznika jest dużo większy niż 10-15 zł za przekaźnik na szrocie lub na allegro.
    sam układ to wydatek ponad 20 zł,
    lecz najważniejsza cecha to niezawodność przekaźnika

    podaj rocznik autka i czy klimatronik czy ręczna klima

    tutaj jest schemat D3W dla potrzebujących
  • #97
    Peper
    Level 13  
    kolego @mirosz1 a jak podłączy to wszystko do mojego dogrzewacza?.
    Wiem gdzie znajduje się wiązka, jakie kable idą do dogrzewacza i jak to wszystko działa. Tylko jak połączyc przekaźnik z dogrzewaczem. Czy wszystko ma startowac razem (dogrzewacz i pompka płynu). Jak byś mógł jak to się mówi bardziej "łopatologicznie" wyjaśnic. To jest sharan z nową budą z 2001 roku, klimatronik dwustrefowy

    pozdrawiam
  • Optex
  • #98
    mirosz1
    Level 12  
    Peper wrote:
    kolego @mirosz1 a jak podłączy to wszystko do mojego dogrzewacza?.
    Wiem gdzie znajduje się wiązka, jakie kable idą do dogrzewacza i jak to wszystko działa. Tylko jak połączyc przekaźnik z dogrzewaczem. Czy wszystko ma startowac razem (dogrzewacz i pompka płynu). Jak byś mógł jak to się mówi bardziej "łopatologicznie" wyjaśnic. To jest sharan z nową budą z 2001 roku, klimatronik dwustrefowy

    pozdrawiam


    We wszystkich eberach podłączenie się nie zmienia (prawie, o tym póżniej), zajmijmy się dogrzewaczem.

    styk 1 zasilanie (+) zawsze musi być podłączone symbol 30
    styk 2 zasilanie (-) jak wyżej symbol 31
    styk 3 do pompy paliwa (-), tylko D3W, dla D4WZ i D5WZ nie podłączone,
    pompkę paliwa podłączamy do (-) auta
    tak jest u ciebie
    styk 4 pompka paliwa we wszystkich dogrzewaczach
    styk 5 diagnoza
    styk 6 do wyłącznika temperatury
    styk 7 do D+ alternatora, jest tam +12, jeśli silnik pracuje (łaaduje alternator)
    stk 8 nie podłączony, czasem w nowszych sterownikach jest wyprowadzony, podanie masy powoduje przejście w stan stand-by,
    jest to wykorzystane w regulatorze temp.wewnętrznej

    warunkiem odpalenia pieca jest zasilanie, czyli (+) na 1, (-) na 2
    podłączona pompka paliwa, oraz (+) na 6 i na (7)

    i tym się różni (oprócz wyprowadzenia na pompkę wody) od np d4ws, gdzie do odpalenia nie jest potrzebny (+) na styku 6.
    musimy więc trochę oszukać sterownik, możemy to zrobić przepinając na stałe kabel biegnący do 6 do (+)12 , załączając pompkę wody i podając (+)12 na styk 7.
    styk nr 3 począwszy od d(b)4ws służy do załączenia wentylatora nadmuchu w aucie wtedy, kiedy jest już płyn nagrzany.

    trochę łopatplogicznej teorii.

    Prawdopodobnie masz D5WZ, stąd ta pompa wody pod machą,

    i trochę wyjaśnień:


    D5WZ oznacza dogrzewacz diesel (D), moc5kW (5), wodne czyli mokre (W), Zuheizer czyli dogrzewacz (Z), stacjonarne mają S na końcu (Standheizung),
  • #99
    Peper
    Level 13  
    super, bardzo przejrzyście to rozpisałeś, tylko mi chodzi o fizyczne podpięcie pod przekaźnik 169. Czujnik mam już zwarty na podszybiu, czy do przekaźnika podpinam 7 na którą puszczę +12 v po włączeniu pilota?.Czy pompkę płynu podpinam też do tego przekażnika. Czy też się mylę.

    tak mam dogrzewacz d5wz
  • #100
    mirosz1
    Level 12  
    o tym przekaźniku to pisałem jakbyś chciał mieć wyłącznik czasowy, na razie z nim nie kombinuj

    Dodano po 10 [minuty]:

    wypnij czujnik temperaturowy, musisz mieć przewód z żaróweczką 12W,
    jeden koniec podepnij pod (+) akumulatora, drugim zobacz we wtyczce (od wył temp), na jednym żaróweczka słabo zaświeci, ten zostaw w spokoju, na drugim styku nie powinno być napięcia, ten styk idzie do dogrzewacza - tak powinno być gdy zapłon jest wyłączony, przepnij teraz jeden kabelek z żaróweczką na (-) aku i drygi tam gdzie żarówka świeciła słabo, po przekręceniu kluczyka w stacyjce powinno tam być 12V, to jest zacisk "+15"czyli napięcie stacyjki.Tego styku nie wolno ci podpinać pod zacisk (+) akumulatora

    Dodano po 1 [minuty]:

    Musisz zewrzeć z (+) ten drugi, do prób zrób to pod machą, potem jak wyjdzie OK zrobisz w skrzynce

    Dodano po 7 [minuty]:

    Teraz trzeba uruchomić pompę wody, nie mam schematu tego modelu, muszę go po prostu poszukać.pompa wody będzie na stałe podłączona do masy.Mogę przypuszczać, że będzie to przewód brązowy, musisz po prostu stwierdzić, który jest zasilający (+), nie wiem ile jest przewodów w wiązce, musisz to sprawdzić sam.
    Na koniec trzeba będzie się zająć odpaleniem auta właśnie sprawdzam gdzie w twoim modelu jest podpięty w skrzynce

    Dla potrzebujących schemat podłączenia zegara Webasto w Sharanie
    Attachments:
  • #101
    Peper
    Level 13  
    dobra to to już wiem, a pompkę płynu do czego podpinam? Do pompy idą dwa przewody

    A tak na marginesie, czy w tym rozwiązaniu webasto wyłączy się po zgaszeniu samochodu, czy też będę musiał robi to już ręcznie.
  • #102
    mirosz1
    Level 12  
    masa jest podpięta na stałe, pompka musi pracować razem z podgrzewaczem, trzeba podać (+) na drugi przewód przez przekażnik




    załączam link do schematu d4ws dla sharana

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=1220967#1220967

    Dodano po 19 [minuty]:

    Czujnik na podszybiu przepinasz na zasilanie napięciem akumulatora, pompka i styk 7 są zasilane z np. sterownika, po włączeniu zapłonu wszystko musi wrócić do normy, tzn styk 7 na D+ alternatora, pompka stop. po to są potrzebne przekażniki

    tu jest schemat dla d5ws dla sharana od 09/2001 ręczna klima
  • #103
    Peper
    Level 13  
    dzięki kolego @mirosz1 wyjaśniłeś mi wszytko bardzo dokładnie, myślę że i inni również skorzystają z tego rozwiązania. Teraz będę próbował to wszystko uruchomić.

    dziękuję i pozdrawiam
  • #104
    mirosz1
    Level 12  
    Kolego Peper, mam schematy wprawdzie do galaxy ale z tych roczników, mogę podrzucić jutro
    na serwer
  • #105
    Stefanek1
    Level 26  
    mirosz1 wrote:
    Kolego Peper, mam schematy wprawdzie do galaxy ale z tych roczników, mogę podrzucić jutro
    na serwer

    Dobra robota mikosz1, co piszesz w postach wyzej.
    Jak bys mogl to bysmy prosili o te schematy i to bardzo.
    pozdr.
  • #106
    Peper
    Level 13  
    Witam, dzięki ale ten pliczek co podesłałeś do montażu programatora webasta instalacji jest idealny. Schemat i podłączenie poszczególnych przekaźników do instalacji samochodu jest wytłumaczone jak to nazwałem "łopatologicznie", łącznie z obrazkami gdzie czego szukac, konkretnie dla mojego modelu samochodu i silnika. Nawet jest informacja w które miejsce w klimatroniku podpiąc napięcie aby zaskoczyła dmuchawa. Po konsultacjach z zaufanym elektrykiem samochodowym Widzimy to tak:pilot zdalnego sterowania dwukanałowy, jednym kanałem załączam dogrzewacz i pompkę wody, natomiast drugim jak podgrzeje płyn załączę nawiew. Można by się było pobawic nad włączaniem nawiewu wstawiając "jakieś ustrojstwo" które załączyło by napięcie z opóźnieniem(ale tego nie omawiałem). Może macie jakiś pomysł.

    Może ktoś mi powie co oznaczają symbole ze schematu
    1. V2 Gebläsemotor vorne
    2. J501 Steuergerät Mulifunktionseinheit

    resztę jakoś rozpracowałem.

    pozdrawiam
  • #107
    mirosz1
    Level 12  
    Witam, wrzucę to w najbliższym czasie, jeśli chcecie mieć całość (ok 900 MB) wystarczy "mułek", tu jest link (skrót):
    http://skocz.net/jntx
    przenieście do przeglądarki, a następnie do kłapoucha

    dorzucam schematy 1995-1997 I'
    oraz schematy 1998-2000 I'' .pdf

    potem 2000-2004

    Jeżeli nie wrzucę do g.23 oczekiwać jutro, w godzinach popołudniowych


    Ps. V2 Gebläsemotor vorne to silnik dmuchawy, przód,

    do J501 masz schemat s17m_w-y201.pdf.

    Link do strony z przeróbką nowy model wg schematu 1302201B.pdf

    http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=34593
  • #108
    darabont
    Level 11  
    Myślę nad rozwiązaniem czasowym tutaj opisywanym.
    Z tego co wiem dogrzewacz ma czujnik temperatury cieczy i wyłączy się po osiągnięciu temp. 75 stopni - to po co ten wyłącznik. Lepiej by było zrobić żeby załączał wentylator po upływie 10 min pracy dogrzewacza(żeby wdmuchiwał ciepłe powietrze).
    U siebie zrobiłem to na zdalnym sterowaniu (dwukanałowym) AMT twoster-jednym przyciskiem załącza się dogrzewacz, z pompką wody, drugim (po kilku minutach) wentylator w samochodzie.
    Oba załączenia sygnalizowane kierunkowskazami także z okna widać czy się załączy

    (D5WZ rozbudowany do ogrzewania postojowego, pompka wody od Omegi
    zdalne sterowanie AMT Twoster)
  • #109
    mirosz1
    Level 12  
    Każdemu według jego potrzeb

    Dodrzewacz, co prawda wyłączy się po osiągnięciu temperatury lecz potem znowu się załączy, w oryginalnym rozwiązaniu czas pracy dogrzewacza to max 30 min. i pracuje na dodatkowym akumulatorze.
    Dogrzewacz w naszym przypadku będziemy zasilać z podstawowego akumulatora i użytkować w temperaturach ujemnych, kiedy to jego pojemność i prąd rozruchu są znacząco niższe.
    Bilans energetyczny musi się nam zgodzić.
    Niemniej zdania krytyczne są wskazane i mile widziane.
    THX
  • #110
    Peper
    Level 13  
    kolego @darabont ja też tak to będę miał rozwiązane. Ale mi chodzi o to żeby wentylator załączał się z opuźnieniem. To znaczy zakładamy że dogrzanie układu zajmuje dziesięc minut i po tym okresie załącza sie dopiero dmuchawa. Tak ja to widzę.

    pozdrawiam
  • #112
    darabont
    Level 11  
    Tak jak napisał mirosz1 użytkowanie dogrzewacza przy bardzo niskich temperaturach bardzo obciąża akumulator ,dlatego dobrym rozwiązaniem jest załączanie wentylatora osobno, żeby później nie było problemu z zapaleniem samochodu ( można go nie włączyć , ogrzać tylko silnik a ciepłe powietrze poleci po zapaleniu samochodu).
    /Najlepiej do tego układu zrobić jeszcze opóźnienie wyłączenia pompki wody jak w oryginalnie montowanych ogrzewaniach./
    Myślę że rozwiązanie z podwójnym załączaniem (dogrzewacz ,wentylator) jest rozwiązaniem najmniej obciążającym akumulator.
    Przetestuje ten układ przez zimę , jak akumulator będzie się spisywał pomyślę nad czasowym załączeniem wentylatora (opóźnić drugi kanał zdalnego sterowania o kilka minut , chyba nawet fabrycznie jest taka możliwość (300 s) ,muszę postudiować instrukcję)
  • #113
    mirosz1
    Level 12  
    Mógłby to być stykowy wyłącznik termiczny, widziałem takie coś, montujemy na rurze, powyrzej pewnej temperatury zwiera styki, można by go wpiąć w szereg z obwodem sterowania wentylatora


    Koledzy, zapuście w Googlach takie zapytanie jak poniżej, miłej lektury:D

    *.pdf site:ww2.webasto.de/pdf/ebv/
  • #114
    Peper
    Level 13  
    Koledzy, pełen sukces po 16 godzinach walki. Tak jak pisałem wcześniej pilot dwukanałowy, schemat ten co wcześniej tylko trochę zmodyfikowany. Całość działa na czterech przekaźnikach zabezpieczonych trzema bezpiecznikami. Jednym kanałem załączam dogrzewacz, drugim według potrzeb dmuchawę. Okazuje się że w panelu klimatronika jest funkcja do dogrzewacz bo wyświetla się na nim HE i włącza nawiew na przednią i boczne szyby. natomiast po włączeniu zapłonu wyłącza tą funkcję i można normalnie użytkować klimatronik. Poprowadziłem jeszcze dwie diody na deskę aby mnie informowały o pracy urządzeń. Tyle chwalenia się, ale to wszystko działa dzięki wam i temu forum, bo bez pomocy i schematów nic bym nie zdziałał. Jeszcze raz dzięki.

    Czy ktoś się orientuje gdzie podłączyć sygnał z centralki pilota (jest wyjście) aby mi migneło światłami kierunków o załączeniu urządzenia.

    tak, jest to samochód wyprodukowany po 03.2001

    pozdrawiam
  • #115
    mirosz1
    Level 12  
    Gratulacje, ja będę walczył ze swoim Galaxy '96 w połowie miesiąca, potem zamieszczę schemat i wyniki.
  • #116
    slawekzz
    Level 12  
    Mam pytanie czy jeśli kupię oryginalny zegar ze sterowaniem ogrzewaniem stacjonarnym dla Galaxy to czy jest potrzebna jakaś dodatkowa elektronika do sterowania, czy wystarczą tylo przekażniki?

    Z góry dziękuje za odpowiedź
  • #117
    mirosz1
    Level 12  
    Jeśli masz tylko dogrzewacz ( D3W, D4WZ itd, z literką "Z" na końcu) to potrzebne są przekaźniki i POMPKA WODY, zegarek służy tylko do programowania startu. Służy do tego wyjście "5", w normalnym niepodłączone.

    Kol. Peper, mogę zamieścić schemat awaryjnych do Galaxy w tym roczniku, proszę o odpowiedź, jeśli chcesz.
  • #118
    Peper
    Level 13  
    kolego mirosz 1, jeśli byś mógł zamieścic ten shemat byłbym wdzięczny.

    pozdrawiam
  • #120
    slawekzz
    Level 12  
    Serdeczne dzięki za odpowiedź,
    tak myślałem ale wolałem się upewnić.