Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PRALKA Ariston ATL83TX - wysokie obroty silnika

eriot 22 Nov 2006 01:05 6140 4
  • #1
    eriot
    Level 11  
    Witam !
    Po 10 latach pracy skończyły się szczotki silnika. Pralka przestała obracać bęben, z okolicy szczotek szły iskry. Ponieważ 2 lata wcześniej był wymieniany moduł (cosik ok. 300 PLN), zaryzykowałem i wymieniłem szczotki (oryginalne z serwisu ARISTON - 120 PLN). No i niestety kicha. Silnik owszem - ruszył, ale startuje ze zbyt dużą prędkością. Robi to tylko raz w danym programie. Wchodzi na wysokie obroty (także podczas prania) i zamiera. Programator się kręci, pralka otwiera zawór wody, wypompowuje wodę itp., tylko te obroty... Jeśli to moduł (REMCO 5153/T, REF.156.100.032 5154), to załamka, bo nowy moduł znalazłem w sieci za 200 PLN. znalazłem się w patowej sytuacji, jak odpuszczę to 120 PLN za szczotki w błoto, jak kupię moduł, to zainwestuę w 10 letnią pralkę 320 PLN. A może ktoś z Szanownych forumowiczów podpowie jakieś rozwiązanie ? Z góry dziękuję.
  • Helpful post
    #2
    eeban
    Home appliances specialist
    niezła pralka poważnie>>>sprawdż triaka sterującego silnikiem i tachometr PRALKA Ariston ATL83TX - wysokie obroty silnika
  • #3
    eriot
    Level 11  
    Wielkie dzięki za pomoc i "łopatologiczne" zdjęcie. Czy wspomniany przez Ciebie triak sterujący silnikiem to ten największy na płytce modułu? Czy możliwe jest uszkodzenie modułu przez "dogorywające" szczotki silnika? Jeszcze raz dziękuję za info - powalczę z pralką, o wynikach poinformuję

    Dodano po 5 [godziny] 17 [minuty]:

    Odkręciem obudowę tego tajemniczego "tacho", wg. zamieszczonej powyżej porady. Nic tam nie znalazłem odpadniętego niestety :cry:. Ale moje wątpliwości wzbudza ten magnes. Czy on jest umieszczony na osi silnika (taki okrągły element)? Bo w tej obudowie nie znalazłem żadnej części o właściwościach silnie magnetycznych (w każdym razie śrubokrętu z ręki nie wyrywa po zbliżeniu do tych części). Triak na płytce sprawdził znajomy elektronik i stwierdził, że nieobciążony triak sprawia wrażenie sprawnego. Przekaźniki też podobno sprawne....Natomiast pralka nadal szaleje z obrotami. Zalana wodą mało z łazienki nie wyjdzie (tak nią rzuca). Spróbuję wymienić ten triak ale tu mam pytanie. Zamiast obecnego na płytce BTB12 600BW, udało mi się dostać BTA12 600B- będze to działać ???:|
  • Helpful post
    #4
    fserw
    Home appliances specialist
    Mierząc triaka w 99% można stwierdzić czy jest uszkodzony czy nie i on prawdopodobnie jest sprawny.Jeżeli silnik startuje dość łagodnie winą jest prądniczka a jeżeli zrywa pod pełnym napięciem i nie jest to triak to trzeba pomierzyć silnik czy nie ma zwarć do obudowy.Oporność prądniczki około 100-200 omów.
  • #5
    eriot
    Level 11  
    Zagadka została rozwiązana. Wymieniłem triak, bo jednak był padnięty. Bez wyraźnej poprawy. Sprawdziłem jeszcze raz mocowanie tacho - w tej pralce magnes jest raczej solidnie przykręcony, więc się odczepiłem. Okazało się jednak, że pomiar rezystancji tacho na stykach wtyczki modułu jest rzędu MOhm-ów. Sprawdziłem styki i okazało się, że kostka połączeniowa silnika jest bardzo zaśniedziała. Po czyszczeniu i przemyciu kostki pralka ruszyła z normalnymi obrotami. Wszytko działa jak należy. :D:D:D. Dziękuję wszystkim którzy odpowiedzieli - Wasza pomoc była dla mnie bardzo cenna.
    Pozdrawiam. Temat uważam za zamknięty.