Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tworzenie gier.... jaki język ??

piotrd90 03 Gru 2006 11:16 4155 13
  • #1 03 Gru 2006 11:16
    piotrd90
    Poziom 20  

    Witam,

    Mam takie pytanie: W czym najlepiej (najwygoniej, najłatwiej) tworzyć gry (oczywiście mowa zarówno o 2D jak i 3D ) -

    aha, znam dosyć przyzwoicie Delphi i przyznam że chciałbym w tym środowisku tworzyć gry, ale oczywiście jeśli nie będzie miało to sensu to mogę przesiąść się na inny program.

    Może polecacie jakąś literaturę zwiazaną z tworzeniem gier ( dla początkujących) ??
    [/url][/youtube]

    0 13
  • #2 03 Gru 2006 12:37
    MirekCz
    Poziom 35  

    Dobra strona - http://www.gamedev.pl/

    Generalnie najczęściej pisze się w:
    -C/C++ - profesjonalnie
    -J2ME - na telefony komórkowe , dużo łatwiej a i gry tam są mniejsze, więc jedna osoba może spokojnie napisać dobrą grę.

    W delphi można pisać i na warsztacie swojego czasu wiele osób w delphi pisało. Nie wiem jak to wygląda teraz.

    Co do literatury to polskiej dobrej nie znam. Jak u Ciebie z angielskim?
    Jedna z najlepszych stron to www.gamedev.net

    0
  • #3 03 Gru 2006 13:21
    Freeradio
    Poziom 15  

    Jeśli chodzi o gry to język C\C++ tak jak napisał moderator - profesjonalnie. Masz wtedy dostępne takie biblioteki jak OpenGL, Allegro, SDL ...
    Delphi do gier nie pasuje, i nie spełnia się dobrze ze względu na swoją wydajność. Ten język służy lepiej do okienkowych aplikacji w Win32.
    Sam zabierałem się za gry 2D, ale z powodu braku zapału poprzestawałem w połowie ..

    0
  • #4 03 Gru 2006 17:04
    strdaniel
    Poziom 20  

    oczywiście c++ jest królem na rynku gier
    ale java również zyskuje swoich symatyków i również pojawiają się nowe gry np. runescape chociaż głównie w sieciowych zastosowaniach, chociaż wróże ze to do niej będzie należała przyszłość

    0
  • #5 03 Gru 2006 22:49
    NewToN20
    Poziom 11  

    Witam, wydaje mi się, że do javy tak bardzo nie będzie należała przyszłość na rynku gier, ponieważ nie jest ona kompilowana do *.exe tylko wykonywana 'na bieżąco' a mimo iż obecnie komputery posiadają ogromną moc obliczeniową to jakoś nie wyobrażam sobie Farcry'a napisanego w javie..

    0
  • #6 03 Gru 2006 23:45
    MirekCz
    Poziom 35  

    I tak i nie.

    Jeżeli masz dobrą bibliotekę do obsługi sprzętu i czasochłonnych funkcji typu grafika/dźwięk itp. to w czym kompilujesz ma już małe znaczenie. większość czasu program spędza w zoptymalizowanym kodzie do obsługi grafiki, dźwięków, fizyki, AI a reszta to mały pikuś i nawet jak java jest o 100% wolniejsza to niczemu to nie przeszkadza.

    Oczywiście, najlepsze gry będą nadal pisane z pełnymi optymalizacjami, ale wiele gier zacznie uciekać do języków wyższego poziomu. Nie wszyscy wymagają grafiki jak w Quake'u 5. Czasem bardziej liczy się treść.

    Dobrym przykładem może być grafika 3D na komórkach z j2me/midp2/zwał jak zwał.
    Wszystko jest obsługiwane sprzętowo, a sama java zajmuje się bardziej logiką gry. Dlatego nawet na takich urządzeniach jak komórki nie trzeba wszystkiego pisać w C/C++/Assembler.

    Amatorzy coraz częściej sięgają po języki wyższego poziomu niż C, żeby zaoszczędzić na czasie i/lub zrobić ciekawszą gierkę. Tak zresztą było zawsze. Czasami proste gierki tekstowe były ciekawsze od tych z "super" grafiką.

    0
  • #7 04 Gru 2006 08:36
    strdaniel
    Poziom 20  

    NewToN20 napisał:
    Witam, wydaje mi się, że do javy tak bardzo nie będzie należała przyszłość na rynku gier, ponieważ nie jest ona kompilowana do *.exe tylko wykonywana 'na bieżąco' a mimo iż obecnie komputery posiadają ogromną moc obliczeniową to jakoś nie wyobrażam sobie Farcry'a napisanego w javie..


    a skąd taki pomysł że kodu javy nie da się skompilować do .exe
    to jakieś historie nie z tego świata, a co do wydajności javy dla 3d to rośnie niesamowicie więc radze poczytać troche co mówią o tym specjaliści od gier - chociaz rzeczywiście troche jej jeszcze brakuje

    Dodano po 4 [minuty]:

    MirekCz napisał:
    I tak i nie.


    Amatorzy coraz częściej sięgają po języki wyższego poziomu niż C, żeby zaoszczędzić na czasie i/lub zrobić ciekawszą gierkę. Tak zresztą było zawsze. Czasami proste gierki tekstowe były ciekawsze od tych z "super" grafiką.


    tutaj też bym się nie zgodził bo większośc gier nie jest pisanych w C tylko w C++ a to jest język wyżeszgo poziomu niż C bo jest przede wszystkim obiektowy - a jeśli amatorrzy sięgają po c++ do pisania gier to napisz gre nawet prostą w c++ lub w javie - według mnie to trzeba się troszku znać i nie nazwałbym osoby piszącej taką grę AMATOREM

    0
  • #8 04 Gru 2006 09:01
    MirekCz
    Poziom 35  

    Miałem na myśli C/C++/Assembler...
    Sprawę C++ można spłaszczyć do tego, że klasa to struktura z możliwością wywoływania funkcji.
    Prawda jest taka, że sens używania różnych rzeczy w C++ jest tylko wtedy, gdy przyczyniają się one do poprawy kodu/zmniejszenia czasu potrzebnego na jego napisanie.

    Sam napisałem 2 gry w C++ komercyjnie. Nie uważam tego za bóg wie co.

    Znasz np. grę soldat? Jeżeli nie znasz to polecam obejrzeć. Zrobił ją amator (nie wiem jak teraz, swojego czasu bywał na warsztacie) a gra zyskała spory rozgłos wśród graczy i ogólnie jest świetna.

    Wszystko da się napisać. Trzeba tylko przysiąść i mieć trochę szarych komórek w głowie.
    Teraz jest łatwiej niż kiedyś, bo jest wiele bibliotek, które robią połowę gry za nas. Jest też opcja modowania istniejących gierek - np. Quake czy zrobienie scenariusz do gry Neverwinter Nights, gdzie na programowaniu można znać się mało. Trzeba tylko poświęcić temu dużo czasu i mieć ciekawy pomysł.

    Tak naprawdę 90% amatorskich produkcji nie rozbija się o brak wiedzy czy umiejętności, ale o brak motywacji do kontynuowania - tak jak napisał o tym Freeradio.

    0
  • #9 04 Gru 2006 12:54
    sivex
    Poziom 27  

    Moim zdaniem liczy się efekt. Więc do tworzenia gier (jak i innych programów) należy :
    - wziąć pod uwagę w jakim środowisku programowania najlepiej czuje się programista.
    - stworzyć projekt i wtedy dobrać język. Naprawde mocne gry wykorzystujące DirectX 3D można napisać w VB6 jeżeli nie potrzebne są niesamowite obliczenia.
    - czy wykorzystywane do tego będą gotowe rozwiązania, funkcje, kontrolki
    - czy więkrzość bedzie pisana od podstaw, co daje później ogromną elastyczność.

    Ogólnie zasady pisania gier są te same w każdym języku a różnią sie bardziej tym czy będą urzywane na Linuxie czy windowsie, w OpenGl czy directX itp.
    Jednym slowem rozróżnić należy język programowania i platformę na jakiej ma pracować gotowa aplikacja.

    Język jest jedynie sposobem na to co chce programista ośiągnąć i wypadalo by dobrać go do swoich upodobań biorąc pod uwagę porównanie jego możliwości do zamiarów.


    Pozdr.

    0
  • #10 04 Gru 2006 13:43
    strdaniel
    Poziom 20  

    święte słowa panie Moderatorze !!! :D

    0
  • #11 04 Gru 2006 15:51
    piotrd90
    Poziom 20  

    Więc tak....

    Zdecydowałem się pozostać przy Delphim. Na początek wykorzystam zestaw/pakiet DelphiX tylko teraz kolejna prośba.... znacie może jakieś godne polecenia strony.... książki opisujące w miarę łopatologicznie funkcje i możliwości DelphiX ( najlepiej gdyby był to jakiś kursik ). Aha.... mam prośbę, nie piszcie mi żebym w googlach wpisał kurs DlphiX itp ponieważ chcę abyści mi coś doradzili (może na podstawie waszych własnych doświadczeń)

    Pozdrawiam

    0
  • #12 04 Gru 2006 17:34
    sivex
    Poziom 27  

    Jezeli znasz ten jezyk i odpowiada Ci to wydaje mi się, że dobry wybór.
    Pewnie zaraz znajdą się wypowiedzi: w innym języku zrobisz lepiej a w jeszcze innym... ale napewno nie można napisać, że w Delphi się nie da :)

    Mi ten jezyk kompletnie nie odpowiada, wiec i dla tego nie znam stron, które mogły by pomóc.

    pozdr.

    0
  • #13 19 Gru 2006 13:40
    Fyszo
    Spec od GSM

    Jezyk nie ma wielkiego znaczenia. Bo w kazdym są 'cegiełki' (moduły i biblioteki) które trzeba związac odpowiednią zaprawą - kodem. W Vb tez piszą dobre gierki. Najważniejsza jest dostępność bibliotek. I tym sie kieruj.

    0
  • #14 19 Gru 2006 14:17
    MiL999
    Poziom 26  

    W amatorskim pisaniu gier jezyk ma drugorzedne znaczenie bo i tak ktos kto sam pisze gre wykorzyta tylko ułamek jego mozliwosci.
    Swego czasu napisałem platformówkę w VC++ z grafiką 2D i właściwie robiłem to w VC++ dlatego ze chcialem poznac to srodowisko i DirectDraw. Równie dobrze moznaby bylo napisac to w Delphi czy Javie.
    Co innego w przypadku duzych produkcji. Wiekszość z nich pisanych jest w VC++ ze względu na to że liczy się tam wydajność i elastyczność. Do tego Delphi się nie nadaje.
    Ostatnio ukazało się kilka komercyjnych produkcji, których silnik napisany jest w C++ a szkielet w Javie. Moim zdaniem to jakieś nieporozumienie bo otoczka Javy skutkuje tylko tym że całość ma duże wymagania sprzętowe. Ale to tak na marginesie :)

    0