Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Selenowy prostownik BM 12 / 10

kufcio 04 Gru 2006 15:54 9960 34
  • #1 04 Gru 2006 15:54
    kufcio
    Poziom 20  

    Witam
    dostalem od tescia starego typu prostownik selenowy bielskiej fabryki wzmacniaczy radiowych, model BM-12/10

    Rozebralem to urzadzenie, jest w nim trafo i prostownik selenowy, niestety wilgoci i czasu seleny nie wytrzymaly. Poszukuje jakiegos schematu tego prostownika ewentualnie sposobu na podlaczenie mostku prostowniczego zamiasty selenow.. problem w tym ze jestem zielony i nie wiem nawet jaki mostek kupic...
    Prostownik ma zakres regulacji natezenia pradu do chyba 12A.
    Ma 3 bezpieczniki tradycyjne porcelanowe:) jeden 3A drugi 7A i 15A
    W razie co moge foty dołączyc...
    pozdr
    PS szuaklem schematu tego prostownika ale bez skutecznie...

    0 29
  • #2 04 Gru 2006 16:02
    Loker
    Poziom 38  

    Hmm, prostownik selenowy z tego co pamietam podlaczalo sie tak samo, jak mostek prostowniczy. Powinny dochodzic do niego 2 kable od transformatora i wychodzic 2 - jeden do "plusa", drugi do "minusa". Obejrzyj prostownik selenowy - moze uda sie odczytac oznaczenia przylaczen.

    0
  • #3 04 Gru 2006 18:14
    kufcio
    Poziom 20  

    Witam
    przyznaje troche przed wczesnie napisalem pierwszy post.
    Aktualny stan:
    prostownik rozebrany, okazuje sie ze przelacznik zmiany natezenia to poprostu przelacznik pomiedzy uzwojeniami transformatora...
    Transfoprmator ma wejscie +/- i 6 wyjsc + i jedno -
    Czyli jestem w punkcie takim ze mam bude starego prostownika i przelacznik starego typu:) i trafo.
    Czyli zaczynam od podstaw zabawe:)
    Znalazlem temat o prostowniku, chlopaki pokazuja schemat polaczenia tranzystorow itp. Ale czy nie mozna prosciej mostkiem prostowniczym?
    Jest ich sporo na allegro tylko nie wiem czy tak sie da..
    kupil bym 6 mostkowa i juz:)


    Jak nabiore odwagi to zmierze jakie napiecie podaja poszczegolne zwoje trafo.

    0
  • #4 04 Gru 2006 18:34
    .Wiśnia
    Poziom 28  

    a masz mozliwosc podadnia typu trafa wiele to by pomogło

    0
  • #5 04 Gru 2006 18:40
    kufcio
    Poziom 20  

    choroba.. nie ma zadnego napisu.. podrdzewiale to wszystko stad problem
    Ale sprawdzilem napiecia, na powiedzmy 1 biegu 14V
    2 - 18V
    3 -19.3V
    4 - 22,3V
    5 - 23V
    6 - 25V

    0
  • #6 04 Gru 2006 18:59
    robokop
    Moderator Samochody

    Z tego co sie orientuję to trafa w prostownikach selenowych projektowane były jako "miękkie" . tzn. z charakteystyką opadajacą, przysiadały pod obciążeniem, stąd wyższe napięcie na biegu jałowym, druga sprawa to to że prostowniki selenowe mają dużo większa rezystancję niż krzemowe, co tez wymuszało wyższe napięcie transformatora. Żeby wykorzystac twój transformator bez przerabiania go proponuje użyc diody w układzie prostownika jednopołówkowego, spowoduje to obniżenie napięcia wyjściowego o połowe, co przy wyższych zakresach regulacji transformatora będzie wystarczajace do ładowania akumulatorów 12V. Pozdrawiam

    0
  • #7 04 Gru 2006 19:24
    kufcio
    Poziom 20  

    to nie dobra wiadomosc bo jak spadnei mi napiecie o polowe to bede mial prostownik od 6V do 12,5V co nawet na najwyzszym biegu zapewne bedzie za slabe zeby naladowac duzy rolniczy aku.
    Ale wymyslilem sposob tylko nie wiem czy tak moze byc... kupie 6 mostkow i podlacze tak jak na szkicu, co Wy na to? :)
    Selenowy prostownik BM 12 / 10

    0
  • #8 04 Gru 2006 21:16
    ryszardon
    Poziom 20  

    Witam.Można zastosować prostownik dwupołówkowy,złożony z diod krzemowych np.25A i po kłopocie.Pozdrowienia

    0
  • #9 04 Gru 2006 21:41
    robokop
    Moderator Samochody

    kufcio napisał:
    to nie dobra wiadomosc bo jak spadnei mi napiecie o polowe to bede mial prostownik od 6V do 12,5V co nawet na najwyzszym biegu zapewne bedzie za slabe zeby naladowac duzy rolniczy aku.
    Ale wymyslilem sposob tylko nie wiem czy tak moze byc... kupie 6 mostkow i podlacze tak jak na szkicu, co Wy na to? :)
    Selenowy prostownik BM 12 / 10
    wiadomośc najlepsza z mozliwych, bo to co podałes to jest wartosc skuteczna napiecia, po podzieleniu na poł przez prostownik jednopołówkowy da wartośc szczytowa odpowiednia do ładowania akumulatorów 12V, wiem to z doświadczenia, przerobiłem w ten sposób identyczny prostownik.

    0
  • #10 04 Gru 2006 22:15
    kufcio
    Poziom 20  

    rozumiem ze te mostki prostownicze sprzedawane na allegro (jak w linku wyzej) to sa te jednopolowkowe...?

    1
  • #11 05 Gru 2006 06:47
    andy1955
    Specjalista Automatyk

    Zacznijmy od tego,że każdą płytkę prostownika selenowego można traktować jako osobną diodę. Napięcie robocze całego prostownika zależne jest od ilości połączonych szeregowo płytek w jednym sektorze. Prąd roboczy zależny jest od powierzchni płytki .
    15-25V na płytkę
    0,025-0,05 A/cm··2
    Prostownik selenowy można przerobić z jednopołówkowego na dwupołówkowy, wyposażając go w odpowiednie odczepy (przy czym należy zwrócić uwagę na napięcie robocze) oraz odwracając odpowiednio płytki.

    0
  • #12 05 Gru 2006 08:21
    mczapski
    Poziom 38  

    Podstawowe pytanie to czy chcesz się pobawić, czy też korzystać z prostownika? Dla zabawy jest sporo rozwiązań . Między innymi te wcześniej proponowane. Jednak w sytuacji kiedy za dużo wiedzy nie masz a efekty potrzebne to ja proponuje bezpośrednio zastąpić stos selenowy mostkiem prostowniczym. W handlu za parę złotych znajdziesz jakiś na obciążenie np 20/30 A. Napięcie to prawie zawsze będzie odpowiednie ale wystarczy na 100 V. Oczywiście warto usprawnić przełącznik czyli oczyścić jego styki. Rozumiem, że transformator jest wysuszony. Reszta działań to doprowadzenie do odpowiedniej estetyki. Owszem jest różnica w oporności płytki selenowej i diody półprzewodnikowej ale dla potrzeb tego rozwiązania pomijalna.

    0
  • #13 05 Gru 2006 10:35
    kufcio
    Poziom 20  

    Koledzy Nie czytacie chyba tego co pisze!
    Kolego Andy co ty z tymi przelicznikami selenowymi?? , juz w pierwszym poscie napisalem ze poszly na smieci bo stare i nie sprawne...

    Chce ladowac akumulator w samochodzie i tyle.

    Kolego Mczapski - wlasnie o proste rozwiazanie pytam, podalem link do aukcji z tanim prostym mostkiem prostowniczym, narysowalem szkic jak bym to podlaczyl, jedyne o co teraz pytam to czy po takim podlaczeniu prad na zaciskach bedzie mial odpowiednia charakterystyke zeby akumulatora nie uwalic...
    Moze jakis kondensator czy cos nie wiem dlatego pytam.
    Pozdr

    1
  • #14 05 Gru 2006 17:21
    ryszardon
    Poziom 20  

    Witam.Możesz zastosować mostek z allegro,wybierz mostek o największym prądzie i zamocuj go na radiatorze, lub zamocuj do obudowy za pośrednictwem kawałka blachy aluminiowej.Pozdrowienia

    0
  • #15 05 Gru 2006 17:31
    WojcikW
    Poziom 38  

    Kup jeden mostek prostowniczy 50A. Jeden mostek wystarczy. Po wymianie z selenów na mostek prostowniczy krzemowy może być jeden problem. Prądy ładowania będą wieksze bo selen daje większy spadek napięcia niż krzem.
    Aha, mostek przykręć do radiatora by miał dobre chłodzenie.

    0
  • #16 05 Gru 2006 18:33
    andy1955
    Specjalista Automatyk

    Kolego kufcio to nie ja napisałem:

    Cytat:
    .. problem w tym ze jestem zielony i nie wiem nawet jaki mostek kupic...

    Z wartości (powyżej) można obliczyć na jaki prąd i napięcie można kupić mostek prostowniczy :cry:

    0
  • #17 05 Gru 2006 21:30
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Propozycja kolegi "robokop" jest najprostsza, prąd ładowania spadnie o połowę w stosunku do prostownika dwupołówkoego . Prostownik jednopołówkowy wycina jedną połówkę napięcia , natomiast druga połówka ma pełne napięcie minus ok. 1V straty na diodzie.
    Miernik napięcia uśrednia wartość i wskazuje połowę.
    Proponuje zastosować jedną diodę 20-30A i jakiś niewielki radiator ok. 100 cm2.
    Pozdrawiam.

    0
  • #18 05 Gru 2006 23:02
    kufcio
    Poziom 20  

    dzieki, a powiedzcie czy taka dioda 20-30A wytrzyma jesloi sie zewrze na chwilke zaciski ze soba..?
    Ojciec starej daty na bank bedzie po wlaczeniu sprawdzal czy prostownik dziala wlasnie w ten sposob..:)

    0
  • #19 06 Gru 2006 17:54
    robokop
    Moderator Samochody

    Zastosuj jedną diodę typu stosowanego w alternatorach,wytrzyma na pewno krótkie spiecie zacisków.

    0
  • #20 18 Mar 2007 18:40
    tzok
    Moderator Samochody

    Właśnie przerabiałem taką modyfikację... prostownik selenowy się już zestarzał i zamieniłem go na mostek krzemowy i... prostownik od razu "gotuje" akumulator, tak, że ładować da się tylko 12V aku na zakresie dla 6V... a 6V aku nie da się ładować wcale :( Podłączyłem mostek, tak żeby pracował jako jednopołówkowy i niby wszystko działa (tzn. regulacja prądu) a ponoć to nawet lepsze dla akumulatora, tylko trafo strasznie buczy i cała obudowa wpada w rezonans... boję się trochę, żeby te drgania nie doprowadziły do uszkodzenia izolacji w transformatorze (bawełniany oplot). Mostek jest w tej chwili podłączony tak, że zachowuje się jak dwie połączone szeregowo diody krzemowe (zaciski AC są w powietrzu, do "-" jest doprowadzone AC a z "+" brane napięcie wyprostowane), w zasadzie są to 2 pary diod połączone szeregowo-równolegle ale i tak z 15A mostka daje to 7,5A diodę...

    Trafo w prostowniku selenowym jest właśnie "twarde", bo sam prostownik ma sporą rezystancję szeregową.

    0
  • #21 01 Kwi 2007 11:36
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Mam na kącie przeróbkę kilku prostowników między innymi tego typu.Mam też dokumentację do niego.Na początek kyrzuciłem nie trzymający parametrów mostek prostowniczy montując w jego miejsce 50A mostek prostowniczy na dużym radiatorze.Radiator zamontowałem przykręcając go do 2 listew 10X20 textolitowych a następnie listwy z zabudowanym radiatorem przykręciłem na kątowniczkach do spodniej części prostownika na której zabudowany jest transformator.Oprócz regulacji skokowej prądu fabrycznej zrealizowanej na uzwojeniu pierwotnym , zastosowałem płynną elektroniczną regulację na sterowniku stosowanym do regulacji prądu spawania w spawarkach transformatorowych na triaku BTA 41/600.Ze względu na szerokie zastosowanie tego typu sterownika wykonałem go w oddzielnej obudowie i raz stosuję go do spawarki a raz stosuję go do regulacji prądu ładowania w prostowniku.Na wyjściu mostka prostowniczego zabudowany jest woltomierz o zakresie 30V na którym ustalam napięcie ładowania dla 12Vaku 14,4V i aku 24V na 27V =28V.Na wyjściu prostownika na przewodzie zabudowany jest wyłącznik nadprądowy typu S 191 10A z charakterystyką C.Ma to na celu natychmiastowe odłączenie prostownika od akumulatora wskutek błędnego podłączenia oraz zabezpieczenia mostka prostowniczego przed uszkodzeniem.Na temat amperomierza niepiszę gdyż jest on zabudowany przez producenta na obudowie prostownika.

    0
  • #22 01 Kwi 2007 11:49
    tzok
    Moderator Samochody

    ...no właśnie - taka ładowarka po zastąpieniu prostownika selenowego krzemowym daje ponad 30V na maksymalnym zakresie (pod obciążeniem), więc albo trzeba dać elektroniczny sterownik albo prostownik jednopołówkowy.

    0
  • #23 01 Kwi 2007 16:50
    WojcikW
    Poziom 38  

    WojcikW napisał:
    Kup jeden mostek prostowniczy 50A. Jeden mostek wystarczy. Po wymianie z selenów na mostek prostowniczy krzemowy może być jeden problem. Prądy ładowania będą wieksze bo selen daje większy spadek napięcia niż krzem.
    Aha, mostek przykręć do radiatora by miał dobre chłodzenie.
    Pisałem o tym. Można temu zaradzić wykonując regulację elektroniczną:
    - na pierwotnym,
    - na wtórnym.
    Można też zastosować dławik po stronie:
    - pierwotnej
    - wtórnej.

    0
  • #24 02 Kwi 2007 14:19
    Henry12
    Poziom 17  

    Jeśli chodzi o najprostrze rozwiązanie to wystarczy mostek prostowniczy dostosowany do obciążenia a na pierwotnym odpowiedni opornik drutowy i można wykorzystać małym kosztem wszystkie odczepy do regulacji .Mam też pytanie :czy w przypadku zastosowania jednej diody jak w postach wcześniej nie ma to wpływu na akumulator ,można sprawdzić takim prostownikiem silnik wycieraczki lub wentylatora chłodnicy ?

    0
  • #25 02 Kwi 2007 17:05
    tzok
    Moderator Samochody

    Prostownik jednopołówkowy (na jednej diodzie) ma wpływ na akumulator... pozytywny wpływ.

    Nie można jednak podłączać do takiego prostownika silnika na 12V bez dużego kondensatora filtrującego.

    0
  • #26 04 Kwi 2007 16:17
    P. Foryszewski
    Poziom 12  

    Witam. Miałem ostanio prostownik tej firmy do zrobienia. Po kombinowaniu z regulatorem po stronie pierwotnej trafa w końcu zrobiłem po wtórnej z regulatorem PWM na NE555. Mostek wraz z tranzystorem umieściłem na radiatorze i chodzi bez zarzutu. Radioator trochę piszczy ale nie tak żeby wprowadzić coś w rezonans:) Do tego zrobiłem ogranicznik prądowy do 10A więc nawet sprawdzanie prostownika sposobem na iskry nic złego nie zrobi. Szczegółowe rozwiązanie mogę podać. Niestety ogranicznik zrobiłem tak, że musiałem zrezygnować z przesterowania tranzystora ale i tak całość nie grzeje się zbyt mocno a jest co najwyżej cipła.

    0
  • #27 04 Kwi 2007 16:59
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak masz schematy to oczywiście - podziel się... ciekaw jestem realizacji tego ogranicznika (i PWMa na 555 też, bo są różne wersje, niektóre strasznie udziwnione).

    0
  • #28 04 Kwi 2007 17:58
    P. Foryszewski
    Poziom 12  

    Regulator PWM ściągnięty z projektu latareczki LED na baterię z tego linku http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg/projekty/latareczka_ne555.htm . Zmnijeszyłem kondensator C2 na 1nF a potencjometr dałem 200k. Ogranicznik natomiast to (patrz na schemat z linku zamieszczonego poniżej) odpowiednio dobrany rezystor lub wyregulowany potencjometr PR. Obliczamy to w bardzo prosty sposów. Musimy mieć dane -
    Prąd maks
    Wzmocnienie darlingtona
    Wartość napięcia sygnału z regulatora PWM ( tu należy sprawdzić napięcie na mostku prostowniczym przy maks obciążeniu. Wtedy poznamy napięcie zasilania układu NE555 przy tym prądzie. Wartość napięcia impulsu wyjściowego będzie o około 3V mniejsza. Stabilizator działa powyżej 14V. Poniżej tego napięcia nie stabilizuje i przepuszcza napięcie wejściowe a przy maks prądzie napięcie zasilania NE555 może być mniejsze od 12V. W każdym bądź razie wartość opornika z ogranicznika obliczamy mając napięcie impulsu przy Jmaks)
    Oraz spadek napięcia na złączach BE tranzystorów równy Nx0.7V. N oznacza liczbę tranzystorów. (dla większych prądów warto będzie zastosować trzeci tranzystor)
    Prąd maks dzielmy przez wzmocnienie darlingtona i w ten sposób otrzymujemy maks prąd jaki może wpływać do bazy aby prąd kolektora nie wzrósł powyżej Jmaks. Następnie znając wartość napięcia z regulatora (na schemacie Us) odejmujemy od niego spadek napięcia na złączach BE i dzielmy przez prąd bazy. W tes sposób wychodzi nam wartość opornika. W praktyce warto dać potencjometr i odpowiednio wyregulować. Sami widzicie, że bez rewelacji. Niestety przez to musiałem zrezygnować z przesterowania tranzystora. Możemy również zrobić ogranicznik wg sposobu ogólnie znanego i przedstawionego w pierwszym schemacie. Niestety jest on dość niedokładny bo tranzystor zaczyna się otwierać przy spadku na oporniku ok 0.53V(różnie zależy od tranzystora) i zacznie działać przy np 8A. Jeżeli opornik dobierzemy tak, żeby tranzystor zaczynał się otwierać przy 10A to w pełni zadziała przy 12A. Dla tego nie zastosowałem go. Trzy tygodnie męczyłem się z tym prostownikiem ale zrobiłem. Moje zmagania z nim opisałem w innym wątku tu-> https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3711809 Zarobek nieważny bo wyjdzie poniżej zł. na 1h ale praktyka zdobyta - bezcenna ;]

    0
  • #29 04 Kwi 2007 18:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Najlepiej sprawdził mi się ten modulator:
    http://www.nomad.ee/micros/pwm555.html

    Układ rozruchowy (RC podpięty pod Reset) można sobie darować...

    Jako końcówkę mocy proponuję pojedynczy tranzystor TIP36.

    0
  • #30 04 Kwi 2007 19:26
    P. Foryszewski
    Poziom 12  

    TIP36 ma wzmocnienie 25. Prąd bazy przy 10A wyniesie w granicach 0.4A to trochę dużo. NE555 ma wydajność 0.5 więc sobie poradzi ale co z opornikiem? Moc wydzielana będzie około 4W a opór ok 16om przy napięciu z regulatora 9V. Ciężko taki zdobyć. No chyba że zrobimy ogranicznik prądowy na LM317.

    0