Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Sprinter312 - problem z świecami żarowymi.

05 Gru 2006 16:04 6979 17
  • Poziom 22  
    Witam temat założyłem na prośbę przyjaciela, który odwiedził już kilka zakładów z usterką - nie grzeją świece żarowe. Dotyczy: Mercedes Sprinter312 rok99/00 silnik 2,9Diesel. Zostały wymienione same świece a w innym zakładzie przekaźnik. Jednak nadal jest z nimi problem. Może jakieś sugestie. Zgóry dzięki.
  • TestoTesto
  • Poziom 10  
    czujnik temperatury silnika lub połączenia kablowe pomiędzy czujnikiem , przekaźnikiem i świecami
  • Poziom 12  
    czy to jest mercedes CDI ?
  • TestoTesto
  • spec od auto-elektro
    pewnie zwykły
    przekaźnik moze byc sterowany z ecu silnika i tam nalezy szukać lub w instalacji bo czesto gniła w tych samochodach
  • Poziom 12  
    jeżeli dobrze kojarze to sterownik silnika jest koło kierownicy po lewej stronie i bardzo często korodowały tam piny w kostkach.
  • Poziom 21  
    2,9 to raczej nie CDI
    i komp jest pod akumulatorem

    proponuję zdiagnozować problem - podłączyć - odczytać błędy i wtedy można szukać
  • Poziom 22  
    Witam. Czujnik w bloku wymieniony na nowy. Mercedes nie CDI - zwykły TD. Komputer prwdopodobnie pod kierownicą. Pod siedzeniem jest skrzynka z kilkoma przekażnikami. Czy mogą one mieć związek z instalacją swiec?
  • spec od auto-elektro
    nie
    komp pod akumulatorem, a przekaźnik swiec obok
  • Poziom 22  
    W kolejnym zakładzie stwierdzili, że świece grzeją. Próba polgała na tym, że wpieli żarówkę i przy ciepłym silniku świeciła ona około 2 min i zagsła. Czyli dalej chyba jest coś nie tak bo tak długo by trwał okres grzania?
    W praktyce na zimnym silniku okazuje się że po upływie ok 2 min samochód dalej ma problemy z zapalneniem tak jakby świece nic nie dawały.
  • Poziom 10  
    Witam!Kontrolka od świec działa prawidłowo?To znaczy czy po włączeniu zapłonu zapala się i pózniej gaśnie?Piszesz,że świece grzesą 2minuty.Ale jak przed upływem tego czasu sprubujesz zapalić auto to przekażnik powinien wyłączyć świece.jak tak nie jest to jest coś nie tak z przekażnikiem albo przewodami.komputer znajduje się pod akumulatorem,a przekażnik obok jak napisał Jacek 79.a co do instalacji to fakyycznie często koroduje w tych modalach.problem jest z zapaleniem tylko zimnego silnika czy ciepłego również?
  • Poziom 22  
    Problem jest tylko z zapaleniem silnika zimnego. Ciepły pali na tyk. Kontrolka działa prawidłowo. Sieci się i gasnie po kilku sek.(ok 5-6sekund na zimnym silniku), a mimo to, że gaśnie ,świece na żarówce nadal grzeją. A smochód nie chce palić.
  • spec od auto-elektro
    wiec nei jest to kwestia grzania świec, a paliwa, pompy itd
  • Poziom 11  
    Najprawdopodobniej zapowietrza się układ paliwowy.wanap
  • Poziom 22  
    Witam. Układ paliwowy z pompą sprawdzany. Na 100% jest sprawny i nie zapowietrza się. Wygląd raczej na brak grzania świec lub słabe grzanie.
    Mam prośbę. Jak najlepiej sprawdzić krok po kroku grzanie tych świec, żeby być pewny co do ich działania.
  • Poziom 13  
    Witaj, Przerabiałem ten problem niedawno. Musiałem sobie rozrysowac schemat i teraz wszystko wiem :)
    Dotyczy VITO 2.2 TD, ale może ten sam sterownik jest w sprinterze.
    Jeśli kontrolka gaśnie po kilku sekundach, to sterownik jest ok. Jeśli kontrolka nie zapala sie po odpaleniu silnika, to świece sa ok. Możesz jeszcze sprawdzić cęgami pobór prądu na każdej świecy: ok 14A chyba, ważne, aby na każdej był ten sam. To ze kontrolka gaśnie a świece nadal grzeją, jest normalne, świece grzeją do rozruchu i nawet podczas rozruchu. Przestają grzać dopiero po odpuszczeniu rozrusznika lub po kilku minutach (ok 2 chyba). Jeśli napięcie jest na świecach poprawne (12-8V - zależy od aku) i prąd w granicach kilkunastu amper, to szukaj gdzie indziej, ponieważ świece sa
    ok.
    Korzystając z okazji zapytam: Czy jest coś takiego jak kody migowe błędów w Vito TD 1998r?? Jak to odczytać?
    Pozdrawiam
  • Poziom 21  
    nie ma żadnych kodów migowych
  • Spec od Mercedesów
    p(małpa)wel napisał:

    Korzystając z okazji zapytam: Czy jest coś takiego jak kody migowe błędów w Vito TD 1998r?? Jak to odczytać?


    Nie ma czegoś takiego. To już nie ten rocznik i nie ta technika :D

    Odnośnie tematu: Są dwa rodzaje układów wtryskowych i dwa rodzaje (w związku z tym) przekaźników świec żarowych.
    Pierwszy ma opis na sterowniku silnika jako MSA 15, i ma całkowicie niezależny od sterownika silnika układ świec żarowych. Przekaźnik jest identyczny jak w mercedesach 201 i 124. Świece po włączeniu zapłonu zaczynaja grzać, kontrolka gaśnie (co informuje o możliwości uruchomienia silnika) i grzeją dalej. Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony, świece przestaja grzać po ok. czterdziestu sekundach; widać i słychać - przekaźnik "stuknie" przy rozłączaniu i dostrzegalnie jaśniej zaświeci kontrolka oświetlenia wnętrza. Jeżeli silnik będzie uruchamiany, to świece przestana grzać po puszczeniu kluczyka. Jeżeli świece grzeją dwie minuty, to może być problem z czujnikiem temperatury, który jest w bloku i informuje o stopniu nagrzania silnika, aby umożliwić prawidłowe dobranie długości czasu świecenia kontrolki.
    Przy przerwanym obwodzie czujnika świece grzeją znacznie dłużej (o ile pamiętam z moich doświadczeń)Ten czujnik doprowadzony jest do przekaźnika na styk "T" małej wtyczki. Ten przekaźnik (dla rozpoznania) ma dwie wtyczki i gruby "plus". Duża wtyczka ma tyle styków, ile jest cylindrów, mała ma pięć styków. Przewody z wtyczek wyprowadzone są pod kątem w poziomie.

    Nowszy wtrysk ma na sterowniku opis MSA 25.
    Tutaj sterownik świec jest bezpośrednio połączony z komputerem silnika i korzysta z jego czujnika temperatury, oraz poprzez sterownik silnika uruchamia lampkę kontrolną grzania świec. Ma również dwie wtyczki, jednak mała ma trzy kabelki, a obie wtyczki mają wyprowadzone kabelki na wprost (do góry, a nie pod kątem). Czasy i sposób działania prawie taki sam, jak tego poprzedniego układu.

    Jeżeli była podłączana żarówka, i napięcie jest podawane na świece, to możesz jeszcze sprawdzić, czy świece faktycznie biorą prąd. Albo miernikiem cęgowym (jak napisano powyżej) albo amperomierzem bepośrednio podając napięcie na świece. W starym układzie można było podać napięcie na poszczególne PIN-y dużej wtyczki, w nowych na dużej wtyczce czasami jest jeszcze podłączona dodatkowa masa, ale jeżeli ilość kabli w dużej wtyczce równa się ilości cylindrów, to można również mierzyć w ten sposób jak na starym układzie. Pobór prądu wynosi dla dobrych świec około 18 A na początku, potem spada do ok. 14A.

    Może być wytopiony styk przekaźnika wewnątrz, wtedy napięcie w czasie grzania będzie znacznie zaniżone. Musisz sprawdzić prawidłowość grzania wszystkich świec, gdyż przy czterocylindrowym silniku przy niegrzaniu już jednej świecy mogą się pojawić przy tej temperaturze problemy z odpaleniem. Jednak usterka obwodu którejkolwiek świecy powinna objawić się na kontrolce: nie świeci po włączeniu zapłonu, uruchamia sie po odpaleniu silnika. Z tego, co jednak opisujesz, to problem leży gdzie indziej. Może układ się zapowietrza, a ty sugerujesz sie temperaturą silnika. Po nocy paliwo schodzi, i silnik nie chce odpalić. Skoro silnik pali na ciepło, to znaczy, że długo nie stał, i paliwo nie zdążyło zejść, w związku z czym rozruch jest łatwy.
  • Poziom 22  
    Witam. Jeszcze raz sedecznie dziękuję wszystkim pomagajacym. Temat zamykam. Nie obyło się bez autoryzowanego serwisu, który rzekomo wymienił centralkę sterującą (??). Pozdrawiam