Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Sprinter312 - problem z świecami żarowymi.

Marek Ulaszek 05 Gru 2006 16:04 6487 17
  • #1 05 Gru 2006 16:04
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    Witam temat założyłem na prośbę przyjaciela, który odwiedził już kilka zakładów z usterką - nie grzeją świece żarowe. Dotyczy: Mercedes Sprinter312 rok99/00 silnik 2,9Diesel. Zostały wymienione same świece a w innym zakładzie przekaźnik. Jednak nadal jest z nimi problem. Może jakieś sugestie. Zgóry dzięki.

    0 17
  • #2 05 Gru 2006 17:58
    alvarezpl
    Poziom 10  

    czujnik temperatury silnika lub połączenia kablowe pomiędzy czujnikiem , przekaźnikiem i świecami

    0
  • #3 05 Gru 2006 18:18
    kolor83
    Poziom 12  

    czy to jest mercedes CDI ?

    0
  • #4 05 Gru 2006 22:35
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    pewnie zwykły
    przekaźnik moze byc sterowany z ecu silnika i tam nalezy szukać lub w instalacji bo czesto gniła w tych samochodach

    0
  • #5 05 Gru 2006 23:46
    kolor83
    Poziom 12  

    jeżeli dobrze kojarze to sterownik silnika jest koło kierownicy po lewej stronie i bardzo często korodowały tam piny w kostkach.

    0
  • #6 06 Gru 2006 07:12
    diesel5857
    Poziom 21  

    2,9 to raczej nie CDI
    i komp jest pod akumulatorem

    proponuję zdiagnozować problem - podłączyć - odczytać błędy i wtedy można szukać

    0
  • #7 06 Gru 2006 16:42
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    Witam. Czujnik w bloku wymieniony na nowy. Mercedes nie CDI - zwykły TD. Komputer prwdopodobnie pod kierownicą. Pod siedzeniem jest skrzynka z kilkoma przekażnikami. Czy mogą one mieć związek z instalacją swiec?

    0
  • #8 06 Gru 2006 19:40
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    nie
    komp pod akumulatorem, a przekaźnik swiec obok

    0
  • #9 08 Gru 2006 17:51
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    W kolejnym zakładzie stwierdzili, że świece grzeją. Próba polgała na tym, że wpieli żarówkę i przy ciepłym silniku świeciła ona około 2 min i zagsła. Czyli dalej chyba jest coś nie tak bo tak długo by trwał okres grzania?
    W praktyce na zimnym silniku okazuje się że po upływie ok 2 min samochód dalej ma problemy z zapalneniem tak jakby świece nic nie dawały.

    0
  • #10 09 Gru 2006 00:44
    pies
    Poziom 10  

    Witam!Kontrolka od świec działa prawidłowo?To znaczy czy po włączeniu zapłonu zapala się i pózniej gaśnie?Piszesz,że świece grzesą 2minuty.Ale jak przed upływem tego czasu sprubujesz zapalić auto to przekażnik powinien wyłączyć świece.jak tak nie jest to jest coś nie tak z przekażnikiem albo przewodami.komputer znajduje się pod akumulatorem,a przekażnik obok jak napisał Jacek 79.a co do instalacji to fakyycznie często koroduje w tych modalach.problem jest z zapaleniem tylko zimnego silnika czy ciepłego również?

    0
  • #11 11 Gru 2006 16:28
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    Problem jest tylko z zapaleniem silnika zimnego. Ciepły pali na tyk. Kontrolka działa prawidłowo. Sieci się i gasnie po kilku sek.(ok 5-6sekund na zimnym silniku), a mimo to, że gaśnie ,świece na żarówce nadal grzeją. A smochód nie chce palić.

    0
  • #12 11 Gru 2006 20:13
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    wiec nei jest to kwestia grzania świec, a paliwa, pompy itd

    0
  • #13 11 Gru 2006 21:42
    wanap
    Poziom 11  

    Najprawdopodobniej zapowietrza się układ paliwowy.wanap

    0
  • #14 14 Gru 2006 16:49
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    Witam. Układ paliwowy z pompą sprawdzany. Na 100% jest sprawny i nie zapowietrza się. Wygląd raczej na brak grzania świec lub słabe grzanie.
    Mam prośbę. Jak najlepiej sprawdzić krok po kroku grzanie tych świec, żeby być pewny co do ich działania.

    0
  • #15 15 Gru 2006 10:36
    p@wel
    Poziom 13  

    Witaj, Przerabiałem ten problem niedawno. Musiałem sobie rozrysowac schemat i teraz wszystko wiem :)
    Dotyczy VITO 2.2 TD, ale może ten sam sterownik jest w sprinterze.
    Jeśli kontrolka gaśnie po kilku sekundach, to sterownik jest ok. Jeśli kontrolka nie zapala sie po odpaleniu silnika, to świece sa ok. Możesz jeszcze sprawdzić cęgami pobór prądu na każdej świecy: ok 14A chyba, ważne, aby na każdej był ten sam. To ze kontrolka gaśnie a świece nadal grzeją, jest normalne, świece grzeją do rozruchu i nawet podczas rozruchu. Przestają grzać dopiero po odpuszczeniu rozrusznika lub po kilku minutach (ok 2 chyba). Jeśli napięcie jest na świecach poprawne (12-8V - zależy od aku) i prąd w granicach kilkunastu amper, to szukaj gdzie indziej, ponieważ świece sa
    ok.
    Korzystając z okazji zapytam: Czy jest coś takiego jak kody migowe błędów w Vito TD 1998r?? Jak to odczytać?
    Pozdrawiam

    0
  • #16 15 Gru 2006 20:09
    diesel5857
    Poziom 21  

    nie ma żadnych kodów migowych

    0
  • #17 15 Gru 2006 20:15
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    p(małpa)wel napisał:

    Korzystając z okazji zapytam: Czy jest coś takiego jak kody migowe błędów w Vito TD 1998r?? Jak to odczytać?


    Nie ma czegoś takiego. To już nie ten rocznik i nie ta technika :D

    Odnośnie tematu: Są dwa rodzaje układów wtryskowych i dwa rodzaje (w związku z tym) przekaźników świec żarowych.
    Pierwszy ma opis na sterowniku silnika jako MSA 15, i ma całkowicie niezależny od sterownika silnika układ świec żarowych. Przekaźnik jest identyczny jak w mercedesach 201 i 124. Świece po włączeniu zapłonu zaczynaja grzać, kontrolka gaśnie (co informuje o możliwości uruchomienia silnika) i grzeją dalej. Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony, świece przestaja grzać po ok. czterdziestu sekundach; widać i słychać - przekaźnik "stuknie" przy rozłączaniu i dostrzegalnie jaśniej zaświeci kontrolka oświetlenia wnętrza. Jeżeli silnik będzie uruchamiany, to świece przestana grzać po puszczeniu kluczyka. Jeżeli świece grzeją dwie minuty, to może być problem z czujnikiem temperatury, który jest w bloku i informuje o stopniu nagrzania silnika, aby umożliwić prawidłowe dobranie długości czasu świecenia kontrolki.
    Przy przerwanym obwodzie czujnika świece grzeją znacznie dłużej (o ile pamiętam z moich doświadczeń)Ten czujnik doprowadzony jest do przekaźnika na styk "T" małej wtyczki. Ten przekaźnik (dla rozpoznania) ma dwie wtyczki i gruby "plus". Duża wtyczka ma tyle styków, ile jest cylindrów, mała ma pięć styków. Przewody z wtyczek wyprowadzone są pod kątem w poziomie.

    Nowszy wtrysk ma na sterowniku opis MSA 25.
    Tutaj sterownik świec jest bezpośrednio połączony z komputerem silnika i korzysta z jego czujnika temperatury, oraz poprzez sterownik silnika uruchamia lampkę kontrolną grzania świec. Ma również dwie wtyczki, jednak mała ma trzy kabelki, a obie wtyczki mają wyprowadzone kabelki na wprost (do góry, a nie pod kątem). Czasy i sposób działania prawie taki sam, jak tego poprzedniego układu.

    Jeżeli była podłączana żarówka, i napięcie jest podawane na świece, to możesz jeszcze sprawdzić, czy świece faktycznie biorą prąd. Albo miernikiem cęgowym (jak napisano powyżej) albo amperomierzem bepośrednio podając napięcie na świece. W starym układzie można było podać napięcie na poszczególne PIN-y dużej wtyczki, w nowych na dużej wtyczce czasami jest jeszcze podłączona dodatkowa masa, ale jeżeli ilość kabli w dużej wtyczce równa się ilości cylindrów, to można również mierzyć w ten sposób jak na starym układzie. Pobór prądu wynosi dla dobrych świec około 18 A na początku, potem spada do ok. 14A.

    Może być wytopiony styk przekaźnika wewnątrz, wtedy napięcie w czasie grzania będzie znacznie zaniżone. Musisz sprawdzić prawidłowość grzania wszystkich świec, gdyż przy czterocylindrowym silniku przy niegrzaniu już jednej świecy mogą się pojawić przy tej temperaturze problemy z odpaleniem. Jednak usterka obwodu którejkolwiek świecy powinna objawić się na kontrolce: nie świeci po włączeniu zapłonu, uruchamia sie po odpaleniu silnika. Z tego, co jednak opisujesz, to problem leży gdzie indziej. Może układ się zapowietrza, a ty sugerujesz sie temperaturą silnika. Po nocy paliwo schodzi, i silnik nie chce odpalić. Skoro silnik pali na ciepło, to znaczy, że długo nie stał, i paliwo nie zdążyło zejść, w związku z czym rozruch jest łatwy.

    0
  • #18 14 Lut 2007 09:45
    Marek Ulaszek
    Poziom 22  

    Witam. Jeszcze raz sedecznie dziękuję wszystkim pomagajacym. Temat zamykam. Nie obyło się bez autoryzowanego serwisu, który rzekomo wymienił centralkę sterującą (??). Pozdrawiam

    0