Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik indukcyjny z zasilaniem 220V

06 Gru 2006 10:19 5288 18
  • Poziom 12  
    Jest to silnik indukcyjny z zasilaniem 220V. Tabliczka jest mało czytelna. Typ SzFe112Sa4A ,1460 obr/min, praca S1. Producent Fabryka Maszyn Poznań ul. Kościuszki37. Mam prośbę może ktoś ma lub może narysować schemat połączeń tego silnika. Znajomy dał go wcześniej do innych elektryków którzy porozłączali przewody, rozbierali wyłącznik i nie wiem czy dobrze złożyli. Na razie jestem chory ale za kilka dni bardzo ułatwiłoby mi to sprawę.

    Wstawiam dodatkowe fotki
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    To jest silnik posiadający 3 uzwojenia przystosowany do pracy na 1 fazie. Jeden z kondensatorów jest do poprawy cosφ silnika (wpięty równolegle do zasilania) a drugi jest kondensatorem rozruchowym. Z tego co widzę to uzwojenia są połączone w gwiazdę. (zwarte końce uzwojeń niebieskim przewodem). Podłącz kondensator rozruchowy (to jest prawdopodobnie ten mniejszy) do przełącznika tak aby uzyskać połączenie jak na załączonym schemacie (po prawej) http://pp.elektroda.net/index.php?menu=1
  • Poziom 12  
    Czy ten silnik posiada 3 jednakowe uzwojenia jak silnik 3-faz czy różnią się rezystancją i ważne jest pod które uzwojenie podepniemy odpowiedni kondensator? Może ktoś wie jak ma łączyć wyłącznik?
  • Moderator Elektrotechnika
    Witam
    Jakby zdjęcie połączeń było wykonane z góry(tj obiektyw skierowany prosto na tabliczkę łączeniową)lepiej byłoby można zidentyfikować ten silnik.Zwróć uwagę na dekiel tabliczki czy tam niema wytłoczonego bądż przyklejonego schematu.Spróbuj porównać rezystancję uzwojeń(może być miernik uniwersalny).Nie podałeś wszystkich danych z tabliczki.Dla mnie wygląda to na silnik jednofazowy,ale mogę się mylić.
  • Poziom 15  
    Dla pewności, że to jest silnik z 3 uzwojeniami podaj liczbę przewodów wchodzących do wewnątrz silnika - powinno ich być 6. Jeżeli tak jest to znaczy, że są 3 uzwojenia o jednakowych parametrach. Wtedy obojętne jest w które uzwojenie (według wcześniej zamieszczonego schematu)podepniesz kondensator rozruchowy - różnica będzie taka, że będziesz miał lewe lub prawe obroty.
  • Moderator Elektrotechnika
    krzych.k napisał:
    Dla pewności, że to jest silnik z 3 uzwojeniami podaj liczbę przewodów wchodzących do wewnątrz silnika - powinno ich być 6. Jeżeli tak jest to znaczy, że są 3 uzwojenia o jednakowych parametrach. Wtedy obojętne jest w które uzwojenie (według wcześniej zamieszczonego schematu)podepniesz kondensator rozruchowy - różnica będzie taka, że będziesz miał lewe lub prawe obroty.

    Lepiej jak najpierw zmierzy rezystancję uzwojeń,ponieważ z silnika jednofazowego też wychodzi 6 przewodów(2-rozruch,2-praca i 2-wył.odśrodkowy).
  • Poziom 15  
    ---> kol. Topolski Mirosław
    W tym silniku rozruch odbywa się ręcznie - bo jest do niego dołączony przełącznik z odpowiednią tabliczką - stąd wniosek, że w silniku nie ma wyłącznika odśrodkowego.
  • Poziom 37  
    Przypuszczam, że jednak jedno uzwojenie wykonane jest cieńszym drutem bo gdyby tak nie było to po co wyłącznik rozruchu? W silnikach z trzema identycznymi uzwojeniami kondenmsator rozruchowy był już wpięty cały czas bo nie było niebezpieczeństwa przegrzania się uzwojenia rozruchowego.
  • Poziom 24  
    Jest to silnik jednofazowy z rozruchem na przełączniku.Nie pamiętam ile uzwojeń posiada ale uzwojenie rozruchowe różni się opornością od pracy.Wyłącznika odśrodkowego nie posiada.Pomierz oporności na przewodach wychodzących z silnika.
  • Poziom 12  
    Przepraszam że nie dawałem odpowiedzi ale ostatnio mamy problem z internetem i dodatkowo rozchorowałem się na święta(leże w łóżku). Jak tylko poczuje się lepiej zmierze oporność uzwojeń.
  • Poziom 12  
    Dzisiaj odłączyłem przewody od kostki łaczeniowej i zmierzyłem oporność cewek. Silnik posiada 3 uzwojenia z wyprowadzeniami:
    1 - uzwojenie kolor przewodów czerwony około 5ohm
    2- uzwojenie kolor niebieski nawet na największym zakresie nie pokazuje oporności
    3 - uzwojenie kolor biało-ziolono-żółty to samoo co na uzwojeniu 2

    Wygląd uzwojenie nie świadczy o uszkodzeniu ale wszystko wskazuje na przerwę na dwóch uzwojeniach.
  • Poziom 24  
    Sprawdź jeszcze oporność do masy i czoło z połączeniami jak nic nie znajdziesz to do przezwajania.
  • Moderator Elektrotechnika
    t64 napisał:
    Dzisiaj odłączyłem przewody od kostki łaczeniowej i zmierzyłem oporność cewek. Silnik posiada 3 uzwojenia z wyprowadzeniami:
    1 - uzwojenie kolor przewodów czerwony około 5ohm
    2- uzwojenie kolor niebieski nawet na największym zakresie nie pokazuje oporności
    3 - uzwojenie kolor biało-ziolono-żółty to samoo co na uzwojeniu 2

    Wygląd uzwojenie nie świadczy o uszkodzeniu ale wszystko wskazuje na przerwę na dwóch uzwojeniach.

    Chłopie to jest typowe uzwojenie silnika jednofazowego,a to co nie pokazywało żadnej rezystancji to wyłącznik odśrodkowy(po wyjęciu wirnika ma styki otwarte)lub przewody idące do wyłącznika rozruch-praca(gdzie są zwierane na czas rozruchu)Tam są dwa uzwojenia:pracy i rozruchowe to idealnie widać na zał. zdjęciu,a schemat poł.wyprowadzeń masz na deklu
  • Poziom 24  
    Kol. Topolski nie ma tam wyłącznika odśrodkowego.1 uzwojenie dostaje napięcie bezpośrednio 2 cały czas przez 1kondensator a 3 przez 2 kondensator na czas rozruchu.Wyłącznik ma pozycje "0";"Rozruch";"Praca".1kondensator jest od pracy 2 od rozruchu.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    Z załączonej fotografii można wywnioskowac,że jest to uzwojenie jednfazowe(praca i rozruch)jednak ocenianie tylko z fotografii może być mylące dlatego dobrze byłoby gdyby kol.t64 podał liczbę cewek stojana i jakie są czyli o 1 zezwoju czy też 2(czyli poj. czy podwójne).
  • Poziom 25  
    Witam .
    Z poprzednich postów wynika że z uzwojeń jest wyprowadzone 6 przewodów . Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo , że uzwojenie robocze jest podzielone na dwa obwody , łączone w momencie rozruchu szeregowo ( zmniejszenie prądu rozruchowego) , a po rozruchu równolegle przy jednoczesnym odłączeniu kondensatora o większej pojemności . W tym momencie uzwojenie rozruchowe staje się uzwojeniem pomocniczym z włączonym w obwód kondensatorem statycznym o mniejszej pojemności . Brak przejścia na wyprowadzeniach koloru niebieskiego może świadczyć o przerwie w tym uzwojeniu . W tym przypadku najprawdopodobniej w uzwojeniu rozruchowym . Nieco więcej mogłaby dać podpowiedź z ilu bloków ( sekcji )składa sie przełącznik .
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Znalazłem schemat tego silnika ,jest trochę nieczytelny ale mozna się domyślić niewidocznych brakujących części tabelki.
    Najwidoczniej jest przerwa na dwóch uzwojeniach gdyż jak pisze kolega t64 brak oporności między przewodami koloru niebieskiego i zółto-zielonego.
  • Poziom 12  
    Jak widać na załaczonym schemacie są trzy uzwojenia. Zmierzyłem ponownie innym miernikiem i jest podobnie jak poprzednim razem. Na czeronych końcach jest około 7ohm. Na pozostałych miernik mawet nie drgnie nawet na najwiekszym zakresie. Nie ma przebicia do masy.Silnik ma 36 żłobków. Od środka stojana są 4 podobne cewki. Każda cewka jest poczwórna i jest wsypana do 8 żłobków(np. 1,2,3,4, 5 -wolny, 6,7,8,9).Następna 10,11,12,13, 14- wolny 15,16,17,18 i tak samo następne dwie. W środkowych żłobkach 4 i 6 wygląda że jest mniej zwojów ale są wsypane ruty innego koloru chyba cewek zewnętrznych. Zewnętrznych cewek nie widać dokładnie do których żłobków były wsypywane. Po kolorze izolacji jest trochę jaśniejsza widać że jest w tych wolnych żłobkach 5,14,23,32. U mnie nie ma schematu na silniku.

    [_P_]
  • Poziom 12  
    Jedna cewka miała przerwę na boku stojana. Była możliwość połączenia i po wykonaniu mostka i zaizolowaniu silnik pracuje jak nowy. Dziękuję wszystkim za pomoc. Zamykam temat.