Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik CO i bojlera

szod 10 Gru 2006 17:17 30188 40
  • Sterownik CO i bojlera
    Witam,

    Jako że właśnie nastała sroga zima ;) zrobiłem sobie sterownik do pieca CO
    oraz bojlera. Całością steruje ATmega8535 + pamięć FM24C04.
    Urządzenie ma możliwość ustawienia maksymalnej
    temperatury pracy pieca CO i bojlera, ustawienia histerezy tych
    temperatur, ustawienia temperatury minimalnej alarmu. Maksymalna
    temperatura alarmu jest ustawiana automatycznie 2°C powyżej maksymalnej
    temperatury pracy. Istnieje możliwość wyłączenia alarmu a także całego
    sterowania zarówno dla pieca jak i bojlera. Stan sterowania jest dodatkowo
    widoczny na diodach LED. Jako że piec stoi w kuchni (niestety inaczej nie
    może) nie jest stosowany wentylator nadmuchu powietrza. Powodowało
    by to spory hałas. W zamian za to jest w zasuwce popielnika umieszczona
    klapka którą podnosi układ mechaniczny sterowany przez sterownik.
    Metoda w tym przypadku sprawdza się bardzo dobrze. Już niewielkie
    podniesienie klapki powoduje spory ciąg i w piecu aż "grzmi" :) Taki sposób
    sterowania paleniem miałem już od lat tylko w innej wersji. Układ mechaniczny
    podnoszący klapkę widać na zdjęciu. Praktycznie cała konstrukcja
    wykonana jest ze stali nierdzewnej. Przekładnia ślimakowa nie wiem od
    czego była. Silnik od starej drukarki HP 610C. Ten kawałek elektroniki
    obok silnika to regulator PWM na 555 zmniejszający obroty.
    Sterownik dodatkowo steruje pompką cyrkulacyjną i ma możliwość
    zmiany temperatury jej startu.
    Można podpiąć jeszcze dwa czujniki do pomiaru temperatury w domu i
    na zewnątrz.
    W sumie mogą być cztery czujniki DS18B20. Czujniki są przylutowane do
    kabla telefonicznego a następnie zalane klejem dwuskładnikowym
    DISTAL. Zalane są tylko nóżki a nie sam czujnik. Widać to na fotografii.
    Pomimo że nie stosowałem przy pomiarze CRC to nie mam jak do tej
    pory problemów z pomiarami temperatury. Robiłem próby z 20 metrowym
    kablem telefonicznym i było ok.

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera

    Sterownik CO i bojlera


    Fajne!
  • #3 10 Gru 2006 17:23
    Arkadius3
    Poziom 16  

    bardzo szykowne urządzonko :) Podoba mi sie mechanizm otwierania popielnika.

    W jaki sposób i gdzie jest zamontowany czujnik temperatury??

  • #4 10 Gru 2006 17:27
    DonRomano
    Poziom 33  

    Fajne, naprawdę fajne, wielki brawa za wykonanie.
    Jaki jest koszt tego urządzenia?
    Co się dzieje w przypadku zaniku napięcia zasilania?
    Zastosowałeś jakieś zabezpieczenie?
    Chodzi oczywiście o zamknięcie klapy przy wzroście temperatury na kotle.

    Jak możesz to zamieść schemacik i wsad do procesora.

  • #5 10 Gru 2006 18:26
    szod
    Poziom 33  

    :arrow: foxik000000: Płytka w Protelu, soft w asemblerze.

    :arrow: Arkadius3: czujnik jest owinięty w folię aluminiową i przymocowany
    taśmą izolacyjną na rurze z wodą która wychodzi z pieca.

    :arrow: DonRomano: kosztów nie liczyłem gdyż wszystko praktycznie miałem
    "w szufladzie". Nawet silnik niedawno wyprułem ze starej drukarki. Ale
    nietrudno będzie to policzyć. Są jeszcze dwa przekaźniki do sterowania.
    Jeden przy bojlerze a drugi przy pompce. Urządzenie nie jest zabezpieczone
    przed zanikiem zasilania, ale sądzę że dało by się to zrobić. Tyle że w moim
    przypadku potrzebował bym jakiegoś UPS-a bo pompka by nie pracowała.
    Ale nad zabezpieczeniem zamknięcia klapki myślałem. Może kiedyś... W
    sumie to zależy od sposobu dostarczenia powietrza do pieca. Jeśli ktoś
    zastosuje wentylator to nie ma problemu - prąd zniknie to i wentylator stanie.
    Schemat zamieszczę a ze wsadem to nie wiem. Może coś wyjść i potrzebne
    będą poprawki. Podczas dłuższej eksploatacji dopiero się okaże :)

  • #6 10 Gru 2006 20:08
    GYLU
    Poziom 10  

    Witam

    Wspaniała konstrukcja biję brawa za pomysł i wykonanie:D

  • #7 10 Gru 2006 20:41
    tomeeh
    Poziom 23  

    Jest niewiele konstrukcji, które mi się podobają. Twoja natomiast należy zdecydowanie do najlepszych. Podoba mi się płytka, jest estetyczna. Również - a może przede wszystkim słowa uznania za obudowę. Znam parę firm, które produkują podobne sterowniki, i ten twój zupełnie od nich nie odstaje. Brawo.
    Mam jedynie drobną uwagę do płytki - jako, ze jestem uczulony na zworki, zauważyłem kilka pod przyciskami. Nie wiem, czy dobrze to widzę, ale wg. mnie one są zbędne, bo wyprowadzenia mikroswitchy są wewnętrznie ze sobą parami połączone.

  • #8 10 Gru 2006 20:51
    ja_dzik
    Poziom 18  

    Bardzo ładna kostrukacja tyko po co stosowałeś zewnetrzną pamiec eeprom skoro ATMEGA8535 ma wbudowaną pamieć eeprom?

  • #9 10 Gru 2006 21:14
    szod
    Poziom 33  

    :arrow: tomeeh: to nie są zworki. Jako że przyciski mają zbyt krótkie
    końcówki do naciskania to miałem dwa wyjścia: albo przedłużyć końcówki,
    albo przedłużyć nóżki. Wybrałem to drugie. To są po prostu grubsze druty
    zagięte i przylutowane z drugiej strony. Tak moim zdaniem wygodniej się
    lutowało zamiast czterech pojedynczych drutów. Przedłużki nóżek mają
    również diody, bo jak na złość mam paczkę diodek "krótkonogich" ;)

    :arrow: ja_dzik: to nie jest pamięć EEPROM tylko FRAM. Bardziej niezawodna
    no ale niestety droższa. Co kto woli :)

  • #10 10 Gru 2006 21:39
    morph13
    Poziom 25  

    Bardzo porządnie wykonana konstrukcja, wszystko przemyślane.
    Moje uznanie również dlatego, że soft pisany w asemblerze.

    A jak wiadomo asembler = panowanie nad peryferiami i uP w całym zakresie :-).

  • #11 10 Gru 2006 21:56
    Vein
    Poziom 22  

    mam taką rade, powietrze do spalania najlepiej brać z "zewnątrz" domu :> nie wypala się już CIEPŁEGO powietrza z domu które tym samym jest "wysysane" przez piec kominem :] mniejsze straty ciepła :]

  • #12 11 Gru 2006 01:25
    sadammax
    Poziom 2  

    WITAM
    dla mnie BOMBA!!!
    tego własnie szukałem...
    mam dość swojego starego sterownika do CO ten ułatwi znacznie życie moim rodzicom.. :D
    czekam z niecierpliwościa.. na schemat i dalsze wskazówki
    pozdrawiam

  • #13 11 Gru 2006 07:09
    Duch__
    Poziom 31  
  • #14 11 Gru 2006 10:05
    Morpheusss
    Poziom 15  

    Vein - no ale pomyśl, ile tego powietrza wypalasz? ;) Poza tym w kotłowni zazwyczaj nie ma kaloryferów, i jest tam zimno. Podważając dalej - zasady zachowania energii są nieubłagane - wprowadzisz do paleniska zimne powietrze, to zimniejsze będą spaliny, a zatem mniej energii zostanie przekazane wodzie. Moim zdaniem "oszczędność" może być tak niewielka, że nie warto tracic czasu na dywagacje, co lepsze ;) Też zabieram się za taki sterownik, będzie działać jako część trochę bardziej rozbudowanego systemu, ten zaprezentowany tutaj bardzo mi się podoba - gratuluję poczucia estetyki i pomysłu ;) Pozdrawiam!!

  • #15 11 Gru 2006 11:30
    Piotrek1970
    Poziom 16  

    Morpheusss: Twoja teoria jest chyba coś nie taka. Zimne powietrze to więcej tlenu, a to się przekłada na lepsze spalanie, a co za tym idzie szybciej nagrzejesz objętość cieczy w układzie CO. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury można zamknąć dopływ powietrza i czekać na powolne dopalanie się np.: węgla. Około dwa lata temu przeprowadzałem u kolegi testy na piecu węglowym i zamykaliśmy dopływ powietrza po rozpaleniu się wsadu i mierzyliśmy temperaturę o ile jeszcze wzrośnie, było to przeważnie ok. 5st.C. Kolejnym etapem było czekanie na wygasanie i dobranie alarmu o kolejnym "załadunku do pieca" w taki sposób aby pozostały żar był w stanie doprowadzić do pełnego "rozpalenia się pieca". Powodem powstania mojego projektu było to, że kolega kilka razy zagotował wodę w CO.

  • #16 11 Gru 2006 13:49
    Morpheusss
    Poziom 15  

    Piotrek1970: Zgodze się - zimne powietrze - więcej tlenu w jednostce objętości gazu doprowadzanego do pieca. To się przekłada na zwiększenie mocy chwilowej pieca, a nie sprawności (a zarazem oszczędności węgla)... x gramami tlenu z powietrza utlenisz y gram węgla, zakładając że do pieca w jednostce czasu doprowadzasz taką samą objętość powietrza zimnego lub ciepłego, to w przypadku powietrza zimnego doprowadzisz więcej tlenu i utlenisz więcej węgla, wydzielając więcej energii na jednostkę czasu, niż w przypadku powietrza o wyższej temperaturze, więc samo to nie ma nic wspólnego z jakimiś oszczędnościami (mniejszymi stratami energii). Koledze Vein chodziło chyba o to, że paląc powietrze z wnętrza domu tracimy energię potrzebną na ogrzanie tego powietrza (bo którędyś zostanie zassane zimne powietrze z dworu, które będziemy musieli ogrzać), i tylko to zanegowałem. Ale zimne powietrze z dworu, które doprowadzisz bezpośrednio do pieca, też się ogrzeje, kosztem węgla. Jeśli wprowadzisz do pieca powietrze o temperaturze "z" stopni niższej, to spaliny będą o "z" stopni niższe.....ogólnie całe zjawisko jest skomplikowane i możnaby długo teoretyzować, ja przedstawiłem swój typowo fizyczny tok rozumowania, pod kątem bilansu energetycznego Być może praktyka okazuje się przeciwna ;)
    Pozdrawiam!!

  • #17 11 Gru 2006 17:31
    szod
    Poziom 33  

    Zgodnie z obietnicą załączam schemat sterownika.

    Sterownik CO i bojlera

    Co do zimnego powietrza to i tak nie mam jak go doprowadzić. Ale możecie
    mi wierzyć, że i tak jest ciepło w kuchni. Pobieranie ciepłego powietrza ma
    pewną zaletę - pobierane jest szczelinami do kuchni świeże powietrze :)

  • #18 11 Gru 2006 21:05
    pawelj
    Poziom 15  

    [quote="szod"]Zgodnie z obietnicą załączam schemat sterownika.

    Na schemacie masz "zamknięcie pieca" i "otwarcie pieca"
    Czy sterowanie dopływu powietrza ma tylko dwa stany? Jest albo nie ma?

    Kurcze pięknie to zrobiłeś. Brawo za staranność i estetykę.
    Z funkcjonalności to pewnie sam najbardziej się cieszysz.


    PawełJ

  • #19 11 Gru 2006 21:30
    szod
    Poziom 33  

    :arrow: pawelj: Tak, klapka albo jest otwarta albo zamknięta. Są dwa wyjścia sterujące
    ponieważ jak widać na zdjęciu układ mechaniczny ma dwa mikroprzełączniki.
    Sterownik daje masę albo na jeden, albo na drugi. Na zdjęciu pracującego
    sterownika w lewym dolnym rogu jest podany zakres utrzymywanych temperatur. Przy 40 st. klapka się otwiera a przy 42 zamyka. Stan otwarcia jest sygnalizowany czerwoną diodą LED. W tym przypadku są ustawione 2 st. histerezy. Ustawia się tylko górną temperaturę a dolna jest wyliczana właśnie z histerezy.
    Jeśli bym użył wentylatora to tylko jedno wyjście by było wykorzystane.


    Chciałbym podziękować wszystkim za tak miłe i pozytywne opinie.
    Prawdę mówiąc nie spodziewałem się takiej reakcji :) Jestem naprawdę
    zaskoczony że moja konstrukcja się tak bardzo Wam podoba.

  • #20 11 Gru 2006 22:37
    pol102
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Prosiłbym jeszcze o PCB

  • #21 11 Gru 2006 23:17
    sadammax
    Poziom 2  

    Dzięki za schemat...
    Mimo wszystko nie jestem on w całkowicie czytelny przy powiększeniu... :)
    poprosze o link
    Jeszcze raz dziękuje i Gratuluje pomysłu...
    z czasem jak zobaczę schemat w pełnej krasie na pewno będę miał jeszcze wiele pytań..
    Pozdrawiam i do zobaczenia na forum..

  • #22 12 Gru 2006 12:35
    biku
    Poziom 12  

    Witam

    A co powiesz na zamieszczenie wsadu do tego Atmela?
    Zapewne znacznie by ułatwił " klonowanie" takiego fajnego pomysłu.

    Jeśli nie masz nic przeciwko to prosiłbym Ciebie o zamieszczenie go na forum- może z jakimś opisem-komentarzem?

    Pozdro

  • #23 12 Gru 2006 18:39
    szod
    Poziom 33  

    :arrow: biku: Podjąłem decyzję, że wsad do AVR-ka nie będzie dostępny na forum.

    :arrow: sadammax: Schemat jest bardzo czytelny. Jak otwierasz w przeglądarce to może
    ona zmniejszyć rozmiar żeby się mieścił w oknie. Zmień opcje przeglądarki lub zapisz
    plik i otwórz w jakimś programie graficznym.

  • #24 12 Gru 2006 21:14
    kropek4
    Poziom 11  

    Sam wsad mógłbyś podać do AVR-ka bez źródła , potestujemy i opinią się podzielimy.Pozdrawiam

  • #25 12 Gru 2006 21:47
    sadammax
    Poziom 2  

    A faktycznie... ;/ dzięki SZOD
    teraz biorę sie za lekkie przeróbki jeśli można ... bo chce dorzucić sterowanie dmuchawą i pompą wodną...


    a do tego będę pracował nad programem... jak coś mi wyjdzie to dam znać na tym forum..
    powodzenia... :)

  • #26 13 Gru 2006 19:35
    tc
    Poziom 18  

    Sterowanie drzwiczkami można wykonać bardzo prosto przy pomocy silnika od wycieraczek wystarczy tylko dołożyć drugą krańcówkę może to trochę toporne rozwiązanie ale szybkie , bezproblemowe i tanie

  • #27 13 Gru 2006 20:10
    stano15
    Poziom 13  

    tc; masz może jakieś fotki. Jestem zainteresowany takim rozwiązaniem.

  • #28 13 Gru 2006 20:11
    szod
    Poziom 33  

    :arrow: tc: Niestety rozwiązanie prądożerne. Ten mój silnik przy ok. 12V
    pobiera z tego co pamiętam kilkadziesiąt mA. Dość niewiele.
    A taki silnik od wycieraczki potrzebował by sporego transformatora.
    I w sumie była by to strata energii i większe koszty. Żeby podnieść klapkę
    nie trzeba dużo siły. A jak by okazała się za ciężka to można dodać jakąś
    przeciwwagę.

  • #29 13 Gru 2006 20:17
    stano15
    Poziom 13  

    tylko z czego wymontować taka przekładnie

  • #30 13 Gru 2006 20:32
    szod
    Poziom 33  

    Szczerze powiem że nie wiem od czego ona była. Ale zdaje się że od jakiegoś
    rosyjskiego sprzętu. Chyba jakieś liczydło mechaniczne. Jest to porządna
    robota. Cała zębatka jest hartowana. Podejrzewam że ślimak też, choć nie
    sprawdzałem.
    Przekładni można poszukać chociażby w starych zabawkach mechanicznych.
    Może coś się znajdzie. Niekoniecznie na ślimaku. Mogą być same koła zębate.
    Można też kupić silniczki małej mocy z przekładnią. Rozwiązań może być wiele.
    Ja zrobiłem po prostu z tego co miałem co nie znaczy że tak ma być.