Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dziwne zachowanie sondy - silnik F3N monowtrysk renault

qbis19 10 Dec 2006 22:32 2372 9
NDN
  • #1
    qbis19
    Level 20  
    Silnik F3N monowtrysk renault.
    Jako iż zamierzam załozyć sterownik LPG,zakupiłem nową sonde uniwersalną , jedno przewodową. Mam do niej pewne wątpliwości.
    Zbudowałem na szybko miernik na LEDach, ktorego schemat dostępny jest na elektrodzie.
    Na wolnych obrotach na rozgrzanym silniku, napięcie pokazywane przez sonde wynosi ok.0 , gdyz nie swieci sie zadna dioda. Silnik pracuje rowno, bez problemów, moc i przyspiedzenie normalne. Przy sztucznym wymuszeniu bogatej mieszanki (zamkniecie przewodu podcisnienia do MAP sensora), miernik pokazuje 0,9V wiec mieszanka za bogata. Nic sie nie zmienia, mienik stoi jak wryty na 0,9V i dopiero po puszczeniu doplywu podcisneinia do czujnika, spada znow do ok. 0 (zadna dioda nie swieci). Podczas przyspieszenia silnika diody na chwile zapala sie do napiecia ok. 0,7V po czym napiecie spada do 0. Przy srednich obrotach napiecie potrafi sie wahać w zakresie od 0,2 - 0,8V wiec to by bylo idealne. Po dodaniu obrotów niestety napiecie znow zanika.
    Na gazie wyglada to w sposob nastepujacy, po zejsciu silnika z wysokich obrotów napiecie pokazywane przez sonde wynosi 0,8V po czym powoli spada do wartosci ok. 0-3 0,5V. LPG jest na razie I gen wiec to nic dziwnego. Natomiast przy wyzszych obrotach napiecie znowu spada do 0. Wzbogacenie mieszanki nic nie daje, sonda zaczyna odczyty po obnizeniu obrotów silnika :(.
    Sonda jest nowa , 1 przewodowa , wkrecona w kolektor, dolozylem nawet dodatkowy przewod masy bezposrednio do sondy.
    Dziwi mnie brak odczytów na wolnych obrotach na PB oraz na bardzo wysokich obrotach.
    Zastanawia mnie tez czy czasami na odczyty sondy nie ma wplywu uklad wydechowy ktory jest odpręzony. Brak katalizatora w miejsce ktorego zamontowany jest pierwszy wydech z blizniaczego silnika gaźnikowego, ostatni wydech jest przelotowy, wiec tez nie stawia oporu dla spalin. Czy to moze miec wplyw na odczyty sondy ??? Mozna to oczywiscie sprawdzić czesciowo zatykajac wydech , ale niestety jeszcze tego nie probowałem.
    Sonda jest niedawno kupiona wiec mam szanse ją zareklamować, ale nie chce niepotrzebnie tracic czasu i robic z siebie idioty gdyby sonda okazala sie ok . Pozdrawiam .
  • NDN
  • #2
    Albercik 321
    Level 25  
    Z tego co przeczytałem,sondę mierzyłeś za pomocą tego diodowego miernika.A dlaczegoż to lubisz komplikować sobie życie?Nie prościej zmierzyć napięcie zwykłym miernikiem,któryjest najbardziej wiarygodny?Twój układ dodowy może działać niepoprawnie lub z jakimś marginesem błędu.Napięcie na sondzie mierzy się zwykłym miernikiem,co polecam ci zrobić.A jakie napięcia powinna mieć prawidłowo działająca sonda,poszukaj na forum,bo było już setki razy o tym pisane.
    Druga sprawa,to katalizator.Było już na ten temat wielokrotnir pisane na tym forum.Zastępowanie katalizatora strumienicami,rurkami i tłumikami.Poszukaj i poczytaj.Jedno jest pewne - Katalizator jak był to musi być,inaczej będziesz miał problemy takie jak teraz.
  • NDN
  • #3
    momik12
    Level 31  
    moim zdaniem lepsza jest używana z opla czy vw niż uniwersalny badziew.Brak kata też rzutuje na sprawe
  • #4
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    i teraz się zacznie z tym katalizatorem postów na ten temat od ... i trochę a w sumie konkretnej odpowiedzi nie ma. Teoria swoje a praktyka swoje, czasami wytnie się kat i nie ma problemu a czasami taka kicha że głowa boli.
    a z tymi używkami sond to jestem za ale ile się człowiek nakręci z tymi sondami w kanale, nabierze się tego ze szrotu i teraz stój i mierz która dobrze pracuje i co ciekawe zawsze mam takiego pecha że większość tych używek jest już padnięta
    ale co by nie było nie polecam zamienników bo nawet ostatnio się naciąłem
  • #5
    qbis19
    Level 20  
    Tak tyle ze rzadko ktora sonda uzywana pracuje dostatecznie dobrze na LPG , a wymiana sondy miala na celu wlasnie dobrą prace na w/wym paliwie.
    Co dziwne na PB, podczas pracy silnika na wolnych obrotach, sonda nie pokazuje zadnego napiecia wiec mieszanka za uboga. W momencie kiedy przełacze ręcznie mikrostyk pełnego obciązenia (znajduje sie przy przepustnicy i wzbogaca mieszanke przy masymalnie wcisnietym gazie) to miernik pokazuje 0,9V wiec mieszanka za bogata. to by wskazywało na dobra prace sondy. Na wolnych obrotach przy nie obciazonym silniku miernik pokazuje 0 a to by z kolei wskazywalo na to ze sterownik silnika nie wzbogaca mieszanki (napiecie na sondzie nie oscyluje). Sztuczne wymuszenie bogatej mieszanki na wolnych obrotach jest pokazywane przez sonde. Czy sterownik wtrysku po napotkaniu np. ukodzonego ktoregos z czujników temperatury, przestaje regulowac mieszanke na podstawie odczytu z sondy ??? Wiadomo ze sterownik wtrysku podstawia sobie wowczas staly parametr zamiast czujnika i przechodzi (byc moze ) w tryb awaryjny ale czy wowczas nie korzysta z sondy ?? Bo na to wlasnie wygląda , poza tym nie sądze zeby czujnik IAT lub yemperatury silnika były uszkodzone , ale to jutro pomierze dla pewnosci.
    Dlatego tez moze nie regulowac mieszanki przy wyzszych obrotach na PB , skoro nie reguluje ich na wolnych. Co do LPG na wyzszych obrotach bede sie musial jeszcze upewnic, wywale srube puszcze pelną dawke gazu z reduktora i wowczas powinna byc cholernie za bogata mieszanka.
  • #6
    Anonymous
    Anonymous  
  • #7
    qbis19
    Level 20  
    Dziś sprawa wyglada nastepująco:
    Pomierzyłem czujniki , odłaczyłem na kilka minut sterownik silnika. Po uruchimieniu i podlaczeniu multimetru do zlacza sterownika (styk 35) masa z akumulatora , zaczał on pieknie pokazywać 0,5V (srednio) . Postanowilem podlaczyc rownolegle miernik LEDowy i o dziwo on tez pracował , z czestotliwościa ok. 3Hz na wolnych obrotach, zmieniala sie mieszanka z ubogiej na bogatą, wiec idealnie !!!! Przy obrotach 4500 czestotliwośc zmian wzrosla do ok. 6Hz wiec wygląda na to ze sterownik silnika reguluje mieszanke oraz ze sonda dziala :).
    Być moze ktoryś z czujników był zle podlaczony albo sterownik działał w trybie awaryjnym. Poprzednio sonde mierzyłem bezpośrednio na jej połaczeniu , a dzis przy sterowniku silnika , ale to chyba nie ma zadnego wpływu. Rezystancja przewodu do sondy praktycznie zerowa.
    Niestety ....wszystko by było za dobrze....
    Na gazie, na wolnych obrotach mieszanka potrafi być albo za bogata , albo za uboga ( w zaleznosci od ustawienia sruby w reduktorze) ale na wyzszych i wysokich obrotach, niestety napiecie sondy spada ponizej 0,1 V.Nic nie daje odkrecenie registra(sruby ) na wezu gazowym. Czyzby za uboga mieszanka ???? Dodam ze samoichod na gazie chodzi praktycznie tak samo jak na PB. Nie wykrecalem co prawda sruby do konca bo nie chcialem zgubic jej ustawień , być moze napiecie sondy by wzroslo do wymaganych 0,5V(przy tym wlasnie napieciu sterownik, ktory zamierzam zalozyć od LPG zmienia kierunek silnika krokowego). Podczas pracy na LPG sonda pozostawala podlaczona do sterownika wtrysku.
    Samochód spala średnio ok. 10l/LPG wiec mieszanka nie moze byc za uboga , czyzby sonda nie dawala rady na LPG przy wiekszym przeplywie spalin ??? W takim wypadku niestety nie bede mógł jej wymienić bo na PB ( a do tego jest przenaczona) chodzi idealnie :/.
  • #8
    momik12
    Level 31  
    elektrit wrote:
    sonda z opla się nie nada,w renault jest napięcioa,w oplu rezystancyja.
    Przyczyna niepowodzeń może być zbyt mała rezystancja wejściowa tego ustrojstwa pomiarowego.
    Proponuje wpierw wsiąc imultimetr.

    chodziło mi o jednoprzewodowe
  • #9
    qbis19
    Level 20  
    Po regulacji gazu (jeszcze bez elektroniki) , wskaźnik lambdy potrafi wahac sie miedzy 0-0,6V, przy stalej predkości . Mysle ze ta ubogamieszanka jest spowodowana albo zuzytym juz reduktorem, albo ciagle zlym wyregulowaniem. Po przytkaniu dolotu powietrza, wskaźnik pokazuje bogatamieszanke wiec sonda reaguje.
    Jest jeszcze jedno pytanie...czy sonda moze sie "zatkać" od za bogatej mieszanki i nie pokazywać nic. albo czy moze sie przegrzać i wowczas nic nei pokazywac. Polega to na tym ze po przejechaniu kilkunastu km na gazie sonda przestaje wskazywac odczyty. Po przejsciu na PB w czasie jazdy na LPg sonda pokazuje 0,1V dopiero ponowny zaplon silnika powoduje jej normalne odczyty (wyjscie z trybu awaryjnego)
  • #10
    stefanM
    Level 17  
    I tak wyglądają odpowiedzi jeśli odpowiadający nie zna wszystkich uwarunkowań. Pytanie jest np takie: Czy sterowanie gazu jest komputerem czy mechaniczne - bo to wielka różnica. Sterowane komputerem mają sygnał sondy zastępczy mechaniczne nie.
    Czy brak możliwości wzbogacenia mieszanki gazu śrubą regulacyjną przy pracy z komputerem silnik krokowy automatycznie ją zubaża. Natomiast przy sterowaniu mechanicznym przyczyną czasami jest zestarzła i sztywna membrama reduktora. I tak można wymieniać jeszcze kilka innych problemów na które trudno jest odpowiedzieć nie znając wszystkich uwarunkowań.