Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napełnienie czynnikiem chłodniczym R134a

12 Dec 2006 01:29 33219 53
  • Level 11  
    Witam, mam do dyspozycji chłodziarkę w której była nieszczelność, czynnik R134a, zestaw manometrów i pompę . Brakuje mi tylko wiadomości w jaki sposób trzeba postępować aby prawidłowo napełnić układ czynnikiem. Może ktoś ma jakiś opis jak powinno się to robić , w jakiej koleiności itd ?? Jeśli ktoś doradzi to bardzo dziękuję
  • TermopastyTermopasty
  • Level 28  
    A co się stało z nieszczelnościa?
    Jakiego producenta to chłodziarka?

    Na dobry poczatek podłącz pompę próżniową do układu stwórz w układzie próżnię- poczekaj 24 godziny i zobacz co Pompa ma do powiedzenia nt próżni w układzie po tym czasie?
    Może wystarczy spojrzenie na to co pokazuja manometry zeby ją zezłomowac?
    Te sprzęty tak maja - jedna dziura w układzie to prawdziwe szczęście - więc zdarza sie rzadko- najczęściej jest to seria dziur z uwagi na zastosowane materiału -aluminium nie lakierowane, oraz wynalazki jak aluminiowe kapilary.
    Powodzenia.
  • Level 31  
    1 - usunąc nieszczelność
    2 - załączyć pompę sprawdzić szczelność
    3 - uzupełnić olej - jeśli konieczne
    4 - podłączyć pompę osiągnąc próznię oraz b.dobrze
    osuszyć układ
    5 - nabić czynnikiem - najlepiej wagowo zgodnie z zaleceniem producenta.
    nabijamy gazem (nie cieczą) do ustalenia stanu w układzie pozostałą częśc czynnika można wymusić sprężarką.
    Ale jeśli nie ma kolega doświadczenia to proponuję wesprzeć się fachowcem.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 11  
    Masz rację kolego, nie jestem doświadczony ale chyba sam wiesz że największą satysfakcją jest fakt wykonania czegoś robiąc to samemu a nie patrząc na ręce fachowca. Nie rozumiem w jaki sposób wykorzystywać odpowiednie skale z temteraturami na zestawie manometrów bo przeciez po coś tam są . jeśli chodzi o nieszczelność to chodzi tylko o jedną ( uszkodzenie mechaniczne które już jest usunięte). Wiem że dla wielu te pytania są śmieszne ale niestety nikt nie urodził się pzrecież od razu fachowcem od chłodnictwa dlatego chcę złapać ten temat
  • User removed account  
  • Level 11  
    Jesli chodzi o narzędzia to mam co potrzeba, chodzi mi o samą procedurę napełniania czynnikiem , w jaki sposób wykorzystać manometry i na co zwracać uwagę. Nie mogę się dowiedzieć jakie powinny być wskazania na manometrach , jakie są prawidłowe a jakie nie.
  • Level 31  
    oto wykres dla r134a
    http://www.itcmp.pwr.wroc.pl/~chlodnic/dyd/r134a.jpg
    jak widać ciśnienie zależy od wielu czynników
    należy wiedzieć dla jakiej temperatury parowania zwykle dla chłodziarki to jest 0st lub -5 dla sprężarek średniotemperaturowych skala na manometrach wskazuje ciśnienie w Barach oraz opisaną temperaturę. I tym bardziej zalecam dotarcie do danych chłodziarki i wbić czynnik wagowo - jeśli układ sprawny to będzie działać.
  • Home appliances specialist
    ion-tichy wrote:
    temperatury parowania zwykle dla chłodziarki to jest 0st lub -5 dla sprężarek średniotemperaturowych

    Ale żeś wymyślił. W domowych lodówkach temp. parowania R134a spada prawie do -30°C
  • Level 31  
    no zwykle też i -15 , delta jest szeroka
    a kto ma zgadnąc co tam ma za cudo na warsztacie?
  • Level 11  
    i komu teraz zaufać ??
  • Level 29  
    Dinuś wrote:
    i komu teraz zaufać ??


    Czy ten układ posiada termostatyczny zawór rozprężny? (to taki grzybek z kapilarą) lub filtr-osuszacz - jeśli nie a zamiast tego ma zwiniętą kapilarę rozprężną i nic więcej to zwykła lodówka czy chłodziarka. W takim przypadku nie potrzebujesz żadnych manometrów no może jeden który pokaże "próżnię". Po usunięciu nieszczelności a sprawdzasz to próżnię pompą próżniową (powinna się utrzymać 24h) ładujesz freon dodatkowym króćcem w obudowie kompresorka ten zagnieciony (przedtem musisz go udrożnić). Jak ładować. Butlę stawiasz na wagę i na włączonym kompresorze ładujesz gazem (zawór butli do góry) tyle ile wymaga ta instalacja (dane producenta). Po zakończonej operacji zaciskasz króciec (rurkę na obudowie kompresora ponownie i zalutowujesz koniec i to koniec roboty.

    Ps:
    Kontrola ciśnienia na ssaniu właściwa jest tylko w układach o stabilnych parametrach np stałe cisnienie ssania w klimatyzacji ale nie w lodówkach tam w miarę dochodzenia do zadanej temperatury ciśnienie i temperatura odparowania czynnika w parowniku stopniowo spada a gdy dojdzie do zadanej termostat i tak układ wyłączy.
  • Level 11  
    To zwykła chłodziarko zamrażarka dwókomorowa , bez żadnych zaworów rozprężnych, jednosprężarkowa , polara.
    Przychodzi mi na myśl inne pyanie, gdyby to był jakiś "egzotyczny" model do którego nie ma danych to w jaki sposób uzupełniacie czynnik ??
  • Level 29  
    Dinuś wrote:
    To zwykła chłodziarko zamrażarka dwókomorowa , bez żadnych zaworów rozprężnych, jednosprężarkowa , polara.
    Przychodzi mi na myśl inne pyanie, gdyby to był jakiś "egzotyczny" model do którego nie ma danych to w jaki sposób uzupełniacie czynnik ??

    Należy pobrać dane z podobnego modelu o podobnej mocy chłodniczej i pojemności układu.
  • Level 11  
    Więc jednym słowem niepotrzebnie kupiłem zestaw manometrów jeśli one nic nie dają w uzupełnieniu układu zwykłej chłodziarki ?? bo jeśli trzeba się kierować tylko danymi producenta. Acha, ma ktoś namiary na jakiś link z takimi danymi popularnych modeli i producentów ??
  • User removed account  
  • Level 11  
    no tak, wiem że najplepiej się uczy człowiek na własnych błędach ale jesli ktośby doradził trochę na co trzeba zwracać uwagę to było by chyba łatwiej , wiem że jesteś dużo lepszy w tym kierunku ale chyba to nie powód żeby kogoś kto pyta wysyłać na studia
  • Level 14  
    Chłodnictwo to fajne zajęcie, z pozoru mało skomplikowane (pare rurek agregat jakiś termostat i tyle), ale tak naprawdę to nie znam bardziej rozległego technicznie zawodu. Musisz wiedzieć o podstawowych zjawiskach termodynamicznych zachodzących w układzie chłodniczym, musisz znać się na elektryce, musisz umieć lutować, spawać i mieć stalowe nerwy :D Jeśli nie masz tych wiadomości i umiejętności to skazany jesteś (chyba jak każdy w tym zawodzie) na wiele lat nauki na własnych błędach (poprawki, reklamacje itd...) Coś się dowiesz z internetu, ale to praktyka jest najważniejsza!
    Wskazówka na dobry początek: ustaw ciśnienie odparowania -30 do- 35°C, to będzie podciśnienie (oczywiście po ustabilizowaniu układu).

    Pozdrawiam i POWODZENIA
  • Home appliances specialist
    słuchaj skoro nie podajesz typu chłodziarki >>to wpuść 100 gram i zobaczymy co się będzie działo Napełnienie czynnikiem chłodniczym R134a

    Dodano po 4 [minuty]:

    ion-tichy wrote:
    1 - usunąc nieszczelność
    2 - załączyć pompę sprawdzić szczelność
    3 - uzupełnić olej - jeśli konieczne
    4 - podłączyć pompę osiągnąc próznię oraz b.dobrze
    osuszyć układ
    5 - nabić czynnikiem - najlepiej wagowo zgodnie z zaleceniem producenta.
    nabijamy gazem (nie cieczą) do ustalenia stanu w układzie pozostałą częśc czynnika można wymusić sprężarką.
    Ale jeśli nie ma kolega doświadczenia to proponuję wesprzeć się fachowcem.


    jeszcze należy wymienić filtr (odwadniacz)
    :!:
  • Level 15  
    Dinuś ,a raczej prowokator.Wpuść po prostu tyle żeby na ssaniu było "pici kłak"* powyżej zera.
    Pozdrawiam

    * "pici kłak" to dwie kreski
  • Level 11  
    najpierw musisz być pewien czy po twoim usunięciu nieszcelności do układu nie dostały się jakieś paprochy które mogą zatkać układ/zniszczyć sprężarkę. jeżeli tak nie jest to proponuję zrobić tak:

    1. wylutowac filtr odwadniacz (po czym go wyrzucić)
    2. przedmuchać układ azatem lub argonem w celu oczyszcenia i osuszenia
    3. wlutowć nowy filtr
    4. odcinacz zabezpieczenie na rurce serwisowej przu spreżarce, w to mniejsce podłączasz pompe próżniową
    5. robisz próżnie w układzie około 30 do 1 godziny ssania przy po 10 minutach od startu włączasz sprężarę
    5a. wyłączasz sprężarę
    5b. możesz zostawiż to na 24 godziny jak piszą koledzy żeby sprawdzić czy jest szczelne ale jak wierzysz w siebie możesz od razu przejść do 6.
    6. napełniasz czynikiem do około 2 bary, włączasz sprężarę i patrzysz co się dzieje - ciśnienie powinno pspaść
    7 zaczynasz powoli dozować czynnik jeżeli masz cylinded do napełniania i wiesz ile powinno być oryginalnie gazu to nie ma problemu zaznaczasz sobie na cylindrze stan początkowy jedziesz suwakiem do stanu jaki ma być i po problemie
    8 jeżeli nie wiesz ile czynika trzeba wpakowac wpuszczasz powoli dopóki na ssaniu nie będziesz miał temp. -20C (manometr masz wyskalowany w barach i C)
    9 teraz musisz sprawdzać temperatury w komorach lub na parownikach (temp w komorze będzie zawsze wyższa od temp parownika o około 5 C) temp na parownikach mierz w środku jego długości.
    10 jeżeli temp ci nie odpowiadają dodawaj troszkę gazu ale musisz pamiętać że jak za dużo go wpuścisz podskoczy ci temp parowania i ani nic nie zamrozisz w zamrarce ani nie schłodzisz.
    11. zakleszcz rurkę odłącz manometry i zaspawaj (to jest najtrudniesza część całej operacji jak coś zepsujesz to gaziu pójdzie w powietrze i cała operacja na nic) ewentualnie możesz kupić zaworki schroedera czy jakoś tam i odpowiednie węże do manometrów - unikniesz przykrych niespodzianek z uciekającymi gazami
  • Level 31  
    należy tylko zdawać sobie sprawę, że uszkodzenie sprężarki podczas jej włączania na podciśnieniu nie podlega gwarancji.
  • Level 28  
    Dokładając do poprzednich wypowiedzi:
    Konieczne jest dla usunięcia resztek wody i czynnika z układ wielokrotne wpuszczanie najlepiej suchego azotu dla usunięcia tych resztek jako że coś, te wywleczone z oleju pozostałości, musi wynieść na zewnątrz z układu.
    Włączanie sprężarki i jej praca w opróżnionym układzie może tylko ułatwić odparowanie resztek wilgoci z oleju ale trudno sobie wyobrazić by mogło spowodować uszkodzenie sprężarki.
    należy pamiętać o niezbednych przerwach w pracy sprężarki,
    Jej nagrzewanie sie podczas pracy bez obciążenie oczywiście będzie mniejsze niż podczas normalnej pracy.
    Wskazane, a nawet konieczne jest natomiast ogrzanie układu- instalacji ciepłym powietrzem dla ułatwienia odparowania zalegajacej w rurkach i parownikach wilgoci.
    Odrębną sprawa jest oczyszczenie rurek skraplacza z zanieczyszczeń w tym i z wilgoci, które po napelnieniu może i zabierze z napełnianego układu czynnik- zapychając filtr.
  • Level 31  
    niestety w skali to dośc częste zjawisko - powoduje uszkodzenie uzwojeń silnika-przy spadku ciśnienia maleje bowiem napięcie przebicia powietrza. W sprężarkach CSIR lub CSR użycie kondensatora rozruchowego powoduje, że napięcie rozruchu jest większe co zwiększa ryzyko przebicia.
    Oczywiście decyzja pozostaje serwisanta
  • Level 11  
    Właśnie przeczytałem Wasze wypowiedzi i powiem jedno, wielkie dzięki bo to dla mnie ważne wskazówki i bardzo cenię to że potraficie się podzielić tymi informacjami, mam jeszcze jedno pytanko - wyżej są wypowiedzi gdzie pisaliście że trzeba nabijać butlą zaworem do góry więc gazem a nie cieczą a ja mam zestaw ( waga i podstawa do butli) gdzie konstrukcja tego przewiduje tylko pozycję z zaworem u dołu ( chodzi o butle jednorazowego użytku), może mi ktoś to wytłumaczyć ????
  • Home appliances specialist
    jak masz butle jednorazowa to napewno ona powinna stac zaworem do dołu. sa tez takie butle ktore umozliwiaja napełnianie ciecza stojac zaworem do gory ale ty raczej takiej nie masz. a odnosnie napełniania to - najpierw wymień filtr,potem zrób próznie a nastepnie wpuść powiedzmy 100 gram gazu i obserwuj oszronienie parownika,po wychłodzeniu obydwu komór parownik powinieni byc cały oszroniony i nie powinien sie pojawiac szron na rurce powrotnej przy sprezarce. jak sie pojawia szron na tej rurce to znaczy ze jest za duzo gazu a jezeli czesc parownika jest nieoszroniona to gazu jest za malo. i zastanawia mnie jeszce jedna rzecz -jaki jest sens kupowac zestaw manometrow i butle gazu zeby napełnic sobie lodowke bo chyba nie zamierzasz tego robic zarobkowo nie majac o tym zielonego pojecia ?
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli mogę jeszcze coś dorzucić to napełnienie tego typu chłodz.-zamrażarki bez wycięcia nieszczęsnych rurek biegnących do progu nie ma wiekszego sensu bo na nich występuje najczęściej nieszczelność.
  • Home appliances specialist
    na tych rurach podgrzewajacych prog to wystepuje nieszcelnosc w jednym na sto przypadkow.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Dużo się kolego mylisz.Ciekaw jestem jakie jest zdanie innych kolegów.Pozdrawiam i życzę Wesołych Swiąt.
  • Home appliances specialist
    Wcale się nie mylę, tam nieszczelność powstaje tylko w niektórych Polarach. Rurka w progu rdzewieje, jak sprzęt stoi w wilgotnym pomieszczeniu, albo używa go flejtuch, któremu zatkał się odpływ skroplin i woda się leje po drzwiach...
  • Refrigeration equipment specialist
    c\z wrote:
    Dużo się kolego mylisz.Ciekaw jestem jakie jest zdanie innych kolegów.Pozdrawiam i życzę Wesołych Swiąt.

    Niestety nie masz racji, zwłaszcza jeżeli jest dochłodzenie z rur ocynkowanych (nawet rzadziej niż 1/100).
    Wycinanie dochłodzenia "z zasady" w każdym przypadku to głupota lub nieznajomość roli tego układu.
    Jeżeli zajmujesz się naprawą urządzeń i wycinasz za każdym razem dochłodzenie to nie zazdroszczę Twoim klientom (widziałeś próg zamrażarki po roku lub dwóch od wycięcia? A o większym zużyciu energii oczywiście wspominałeś?)