Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa hamowni do badania parametrów silnika spalinowego

orange007 04 Jan 2007 12:21 12909 39
Testo
  • #31
    Abaqus
    Level 11  
    A o jakich wzorach mam Ci pisać bo są potrzebne tylko dwa z elementarnej mechaniki:

    M=F×l
    N=M×ω

    M - moment obrotowy,
    F - siła,
    l - długość ramienia hamulca (odległość od osi wału hamulca do środka szalki wagi na przykład),
    N - moc,
    ω - prędkość kątowa wału silnika.

    Masz wszystko do sporządzenia ch-ki zewnętrznej silnika (zużycia paliwa pomijam). Reszta potrzebnych wzorów wynika zwyczajnie z konieczności otrzymania jednostek jakie Cię interesują. Ot i cała filozofia.

    Pozdrawiam.
  • Testo
  • #32
    tomgart
    Level 25  
    Uspokoiłeś mnie bo już myślałem że w twoim skrypcie są jakieś herezje :)
    Polecam lekturę:
    www.zkue.ime.pw.edu.pl/~jarek/Diagnostyka/HPWO-150/Hamownia.pdf
    A zwłaszcza rozdział 4.
    N = c x n3
    c - współczynnik proporcjonalności - napełnienie hamulca,
    n - prędkość obrotowa rolki hamującej.
    Współczynnik c charakteryzuje stopień napełnienia hamulca wodą. Wartość cmax współczynni-
    ka odpowiada hamulcowi całkowicie napełnionemu wodą, a cmin hamulcowi bez wody.
  • Testo
  • #33
    kobera
    Level 11  
    Odnowie temat, bo kogoś może to jeszcze interesować.
    Pomiar momentu obrotowego a i zatem mocy silnika obrotowego można wykonać w nieco inny sposób niż poprzednicy omawiali. Potrzebny do tego jest tylko jakieś koło zamachowe i element fotoczuły podłączony do komputera. Zasada działania opiera się na momencie bezwładności ciała sztywnego.
    1. Koło zamachowe (najlepiej wyważone od starego magnetofonu) należy jak najdokładniej zważyć. Na jego obwodzie należy zrobić namalować czarny pas i w jednym miejscu jak najbardziej wąski biały pasek równoległy do osi obrotu koła zamachowego. Można też zrobić dwa, ale rozmieszczone dokładnie o 180 stopni. Takie koło podłączamy do wału silnika.
    2. Element światłoczuły podłączamy do komputera, elektronicy nie powinni mieć problemów. Komputer ma za zadanie zliczać odstępy czasu odbicia światła od białego paska koła zamachowego. Najlepiej zrobić sobie program rejestrujący. Można to też rozwiązać w inny sposób.
    Program komputerowy powinnien obliczać prędkość obrotową koła zamachowego na podstawie właśnie pomiaru czasu. Zmiana prędkości obrotowej w danym czasie pozwalanam obliczyć moment obrotowy.

    Sposób ten daje dokładne wyniki, w każdym zakresie obrotów można zmierzyć moment obrotowy, moc, sprawność silnika elektrycznego, reakcję przyśpieszenia obrotów na wychylenie przepustnicy silnika spalinowego, etc.


    Aha, ważny jest dokładny pomiar masy, wyważenie koła zamachowego oraz szerokość białego paska, który powinien być jak najcieńszy. Te parametry decydują o błędzie pomiarowym.
  • #34
    Krzychofan
    Level 10  
    temat jest jak najbardziej interesujący- kobera - jakie wzory należy zastosować do obliczeń, ze szkoły już niewiele pamiętam.
    pozdrawiam
  • #35
    _jta_
    Electronics specialist
    Hm... są lepsze metody, niż biały pasek, a nierówne rozmieszczenie można wykorzystać, żeby komputer sam rozpoznawał,
    ile jest "pasków" i w jakich odstępach. Pytanie, jak można dokładnie zmierzyć moment bezwładności koła zamachowego.
    Oraz jak wyeliminować wpływ tarcia. No i koło zamachowe nie od magnetofonu, chyba że ma być lilipuci silniczek.
  • #36
    kobera
    Level 11  
    Oczywiście koło zamachowe może być dowolnej wielkości. Moment bezwładności dla płaskiego koła można wyliczyć ze wzoru: I=½*m*r², gdzie m - masa koła, r - promień. Żeby wyliczyć moment bezwładności innych brył trzeba zaglądnąć do tablic lub poradnika mechanika ew. samemu wyprowadzić. Gotowego wzoru na uzyskanie momentu obrotowego silnika niestety już nie mam, ale wiem, że można w ten sposób łatwo go uzyskać. Co do oporów tarcia, można uwzględnić to w ten sposób, że uzyskany wynik mnożymy przez 0,9 dla każdego łożyska, na którym jest mocowane koło zamachowe ( zakładam, że koło nie będzie osadzone bezpośrednio na wale silnika, przekładni, tylko będzie osobnym urządzeniem przyłączanym do silnika w celu sprawdzenia jego parametrów).
  • #38
    Krzychofan
    Level 10  
    trochę to trfało i . . . poległem to już nie na moje nerwy żeby uzupełniać braki. Koncepcja była taka że jeśli z nawigacji GPS mam dokładną prędkość samochodu i przebytą drogę to mierząc dokładnie czas i znając masę pojazdu wyliczę sobie moc i takie tam, oczywiście pomijam wszelkie opory bo to już inna bajka. Być może że ten pomysł to tylko herezja.
    Pozdrawiam
  • #39
    kobera
    Level 11  
    _jta_ wrote:
    W tablicach nie znajdziesz momentu bezwładności dla brył o skomplikowanym kształcie. A opory bywają różne...

    Zgadza się, lecz aby zbadać silnik można zastosować koło zamachowe o prostej bryle np. prosty dysk, lub walec. Sprawność dla łożyska kulkowego wacha się w granicach 0,98 - 0,99.
  • #40
    _jta_
    Electronics specialist
    A ja bym proponował tak: silnik stawiamy na wagach, i podłączamy do niego coś, co będzie napędzane.
    Mierzymy obroty (znacznik na wale i licznik) i rejestrujemy wskazania wag (pokażą siłę, jaka działa na
    silnik przez to, że on coś napędza) - mając obroty i moment siły wyliczymy moc silnika.