Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewka zapłonowa z silnika 3.0 i 1.2 Jakie sa różnice?

DJCHUCKY 15 Gru 2006 20:45 3607 11
  • #1 15 Gru 2006 20:45
    DJCHUCKY
    Poziom 19  

    Witam wszystkich


    Tak ostatnio zastanawiam się czym różnią się w działaniu cewki zapłonowe w moich dwóch autach. Jedna cewka z silnika o pojemności 3.0 sześć cylindrów z auta Opel Senator B i druga cewka z silnika 1.2 litra 4 cylindry od auta Opla Corsa A. Auta te to dwie skrajności tak więc różnica pomiędzy autami jest i nie trzeba o tym wspominać.

    Obie cewki pracują na tym samym napięciu 14,4 V i dają iskrę oddzielnie na każdą świecę przez rozdzielacze jeszcze starej daty bo rok produkcji tych aut to około 1990 rok.

    Rezystancja przewodów WN łączących cewkę z rozdzielaczem wynoszą porównywalnie po 3 K, przewody od rozdzielacza do świecy od 5 do 10K i świece w obydwu silnikach mają po tyle samo czyli średnio po 5 K ohm i są to świece jednoelektrodowe, żeby nie snuć tutaj jakiś domysłów :D

    Także warunki i podstawowe parametry pracy są zbliżone do siebie. System zapłonowy też jest zbliżony, czujnik Halla, w Senatorze jest jeszcze czujnik położenia wału i jest inny aparat zapłonowy, lub gdzie indziej jest umieszczony, może w module, ale tam mógł by się grzać. Wtrysk benzyny w Corsie jedno punktowy, a w Seniu jest sześć wtrysków ale pracują po trzy naraz, tak więc nie jest to do końca najnowsza technika.

    Na zdjęciu widać, że inna jest ich budowa. Ta z Corsy ma konstrukcję jak transformator od wzmacniacza, wygląda bardziej jak zabaweczka, a ta z Senatora wygląda przynajmniej jak prawdziwa cewka tak jak w starych amerykańcach z silnikami V8. Ma metalową obudowę i pewnie zalana jest olejem w środku, nie wiem do końca bo nie rozbierałem.

    Cewki mają różne rezystancję. Widać to dokładnie na zdjęciu. Uzwojenie pierwotne w Corsie ma 0,5 ohm, w Senatorze 0,8 ohm. Wtórne mają w Corsie 4,8 K i w drugim aucie 7,4 K. To pewnie jest jakieś inne przełożenie. Może wysokie napięcie na wyjściu ma inną wartość, ale tego nie wiem bo nie mam czym zmierzyć tak dużej wartości.


    Tak więc która cewka jest lepsza i w jakim sensie? Bez problemu mogę podłączyć w Corsie cewkę z Senatora i w Senatorze cewkę z Corsy. Wystarczy dołączyć napięcie zasilające z tych samych przewodów fabrycznych , a wyjścia wysokiego napięcia z tycxh cewek jest tak samo zakończone więc przewody łączące cewke z rozdzielaczem są takie same.

    Jak to może wpłynąć na iskrę i tym samym na pracę silnika?

    Sam wyciągam jakieś wnioski z tego porównania ,ale dobrze by było uzyskać potwierdzenie lub nową wiedzę od ludzi którzy siedzą w tym temacie dłużej niż ja.
    Tak więc dla mnie więcej jest pytań niż odpowiedzi, dlatego czekam na rzetelne informacje. Za pomoc w moim rozważaniu z góry dziękuję.

    0 11
  • #2 15 Gru 2006 21:55
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 15 Gru 2006 23:26
    momik12
    Poziom 31  

    no i niemożna ich zamieniać oczywiście

    1
  • #4 15 Gru 2006 23:31
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 15 Gru 2006 23:41
    momik12
    Poziom 31  

    chodziło mi o nisko i wysokorezystancyjne
    wdając sie w szczegóły cewki różnią sie troche charakterystykami te z silników 6-cio i więcej cylindrowych szybciej magazynują energie (ładują sie)ponownie czy cuś takiego nieważne.

    -1
  • #6 15 Gru 2006 23:53
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 15 Gru 2006 23:58
    momik12
    Poziom 31  

    masz racje z elektr. zapł szybko...a jak sie nasyca ciepłem kiedy ktoś w takim poldku na przerywaczu założy niskorez...no panie od poloneza przecież :D

    1
  • #8 16 Gru 2006 00:10
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 16 Gru 2006 00:41
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    nooo przeczytać przeczyta tylko żeby jeszcze wiedział co to znaczy (coś na prąd znaczy że będzie dobre).
    zakłada i zdziwienie w jego oczach :D

    0
  • #10 16 Gru 2006 10:22
    momik12
    Poziom 31  

    taaaaaaa bo przecież ta elektronika jest w aparacie czyli pasi. :D

    0
  • #11 16 Gru 2006 22:49
    DJCHUCKY
    Poziom 19  

    elektrit napisał:
    są dwa typy
    -wysokorezystancyjna,do układów przerywaczowych
    -niskorezystancyjna,do układów bezprzerywaczowych
    I tyle wystarczy


    Jak to? Przecież ani w Corsie ani w Senatorze nie ma przerywacza.
    To raczej obie są niskorezystancyjne.

    Ale, to w końcu która cewka może dać lepszą iskę, lub może szybszą, dłuższą itp.?

    0
  • #12 16 Gru 2006 23:16
    ziarus1
    Poziom 22  

    sa to cewki niskorezystancyjne róznice w iskrze bedą minimalne ,cewki poprostu mają inna przekladnie i dlatego nieco różnią sie rezystancją

    Z=n wej/n wyj gdzie n-to liczba zwojów

    wieksza liczba zwojów oznacza wiekszą rezystancję
    Pozdrawiam.

    0