Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pali się tranzystor! POMOCY!!!!!!!!!!

dexter1 21 Dec 2006 09:05 1428 15
  • #1
    dexter1
    Level 14  
    Mam problem.. otóż podczas robienia mojego robocika spotkałem się z problemem zmiany biegunów na silniku. Problem ten postanowiłem rozwiązać w następujący sposób jaki przedstawia schemat. Lecz podczas podania stanu wysokiego na komplementarne bazy silnik obraca się o bardzo mały kąt i pali się tranzystor T3 lub T4 w zależności od tego ktory był polaryzowany. Używam tranzystorów BSX 59. Co to może powodować i jak się tego pozbyć.
    Pomóżcie z góry dziękuję.
  • #3
    dexter1
    Level 14  
    nie są to silniki prądu stałego na 1,5v
  • #4
    Quarz
    Level 43  
    Witam,
    to nie zmienia postaci rzeczy, czy jest to silnik krokowy bipolarny, czy sterowanie nawrotne (zmiana kierunku wirowania) silnika prądu stałego, ponieważ w obu przypadkach możesz zastosować te same i do tego celu dedykowane sterowniki mostkowe.
    Taki sterownik ma wszystko co potrzeba i co ważne zabezpieczenie przed zwarciem (jednoczesnym załączeniem) obu tranzystorów w gałęzi mostka.
    Sterowanie też jest ułatwione, ponieważ poziomy wejściowe większości takich sterowników dostosowane są do poziomów techniki TTL.

    Pozdrawiam
  • #5
    elek555
    Level 37  
    Napisałeś tak, że nie idzie dociec czy pali sie obwód bazy czy kolektora? Co to jest Twoim zdaniem "stan wysoki na komplementarnych bazach"?. Jak ograniczasz prad baz? Dorysuj chociaz kawałek sterowania. Uporzadkuj trochę ten schemat. Przed nawrotem musisz zahamować.
  • #6
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Te tranzystory są trochę za słabe, być może, ile silnik pobiera prądu podczas startu?. A podstawowy błąd to brak diod zwrotnych, jak wyłączasz napięcie z silnika to wcale ono nie znika, ponieważ silnik zamienia się w prądnicę i energię trzeba zwrócić do zasilania właśnie za pomocą tych diod. Podobnych układów sterowania silnika jest tu bardzo dużo, poszukaj i zobacz jak to robią inni.
  • #7
    Aleksander_01
    Level 42  
    Witam.
    XXXXXX
    Przy wyłączaniu jednej pary tranzystorów, na silniku indukuje się bardzo wysokie napięcie (to po pierwsze) i dlatego powinieneś zastosować w obwodzie każdego tranzystora diodę włączoną między C a E i spolaryzowaną zaporowo.
    Po drugie - silnik przy nawrocie pobiera dwukrotnie większy prąd od nominału, a więc tranzystory powinny być odpowiednio dobrane.

    Jeżeli uszkodzone tranzystory mają zwarte złącza - to znaczy że złącze to uległo przebiciu napięciowemu, jeżeli jest przerwa to znaczy że odparowało na skutek zbyt dużego prądu.
    Pozdrawiam

    Poniżej masz schemat poprawiony.
    I jeszcze jedna bardzo istotna rzecz : diody zabezpieczające muszą być przynajmniej tak szybkie jak tranzystory.
  • #8
    elek555
    Level 37  
    Szybkość owszem ale nie tylko. Oddawanie energii przez diodę zwrotną w momentach wyłączenia narzuca również jej wartość prądu -zbliżoną do prądu obciążenia /którego nie podajesz/. Twoje BSX-y są dość delikatne. Troszkę wyżej masz niedrogie BDX53 i diodki np.BY255. Ale zmierz prąd silnika!
  • #9
    dexter1
    Level 14  
    jak ja mam zmierzyć prąd silnika jak on sie obraca o 4stopnie i koniec! chciałem znierzyć ale zanim miernik wskarze wartość to po ptokach.
  • #10
    Dar.El
    Level 40  
    Masz zmierzyć ile pobiera silnik prądu gdy jest podłączony do baterii z pominięciem tego układu. Możesz go nawet lekko obciążyć żeby wynik był bardziej miarodajny. Jak go zablokujesz i nie będzie się kręcił to będziesz miał wartość prądu rozruchowego.
  • #11
    elek555
    Level 37  
    Jakiej jest wielkości ? Jeśli się uprzesz to zmierzysz oscyloskopem. Ale nie upieraj się, dojdziemy po gabarytach i masie /porównawczo/.
  • #12
    dexter1
    Level 14  
    Zmieniełem tranzystory na BC547C i silnik zrobił 2 obroty i koniec.
  • #14
    dexter1
    Level 14  
    ja mam dość palenia tranzystorów!!! powiedzcie mi czy ten schemat ma prawo działać pod zasilaniem 5V i polaryzowaniem 0-5V
    ale palą się tylko te T3 i T4 czemu?
  • #15
    jozefg
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zamiast silnika wstaw żaróweczkę i wtedy zrób pomiary...
  • #16
    Quarz
    Level 43  
    Witam,
    dexter1 wrote:
    ja mam dość palenia tranzystorów!!! powiedzcie mi czy ten schemat ma prawo działać pod zasilaniem 5V i polaryzowaniem 0-5V
    ale palą się tylko te T3 i T4 czemu?

    przede wszystkim, to powinny tam być pary komplementarne i połączone ze sobą kolektorami.
    Dostałeś już ode mnie podpowiedź, którą tu powtórzę:

    21 Gru 2006 12:54 Re: Pali się tranzystor! POMOCY!!!!!!!!!!
    --------------------------------------------------------------------------------
    Witam,
    to nie zmienia postaci rzeczy, czy jest to silnik krokowy bipolarny, czy sterowanie nawrotne (zmiana kierunku wirowania) silnika prądu stałego, ponieważ w obu przypadkach możesz zastosować te same i do tego celu dedykowane sterowniki mostkowe.
    Taki sterownik ma wszystko co potrzeba i co ważne zabezpieczenie przed zwarciem (jednoczesnym załączeniem) obu tranzystorów w gałęzi mostka.
    Sterowanie też jest ułatwione, ponieważ poziomy wejściowe większości takich sterowników dostosowane są do poziomów techniki TTL.


    Nie potrafisz, to skorzystaj z rozwiązań gotowych i sprawdzonych.

    Pozdrawiam