Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co musze uzyc do budowy subwoofera ?

domol 24 Gru 2006 15:24 2408 24
  • #1 24 Gru 2006 15:24
    domol
    Poziom 11  

    Witam
    Nie wiem czy daje ten temat w dobrym dziale ale mam problem a mianowicie - mam kino domowe amplituner Sony i chce podlaczyc subwoofer i mam wyjscie aktywne w nim pod subwoofer i jako subwoofera chce uzyc glosnika niskotonowego i wzmacniacza tda 7294. Nie wiem jakiego filtra uzyc zeby mi lecialy same niskie tony, czy moge uzyc zwyklej zwrotnicy pasywnej, czy musze uzyc aktywnego filtra niskotonowego i czy musze uzyc jakiegos przedwzmacniacza ?
    Z gory dziekuje

    0 24
  • #2 24 Gru 2006 15:41
    zeberko
    Poziom 31  

    Tanio i szybko
    1. Niektóre ampy mają tzw. menadżery basu (Yamaha, Denon) 60-180Hz co 20Hz, może Twój ma coś takiego, sub musi mieć to resztę (wzmacniacz, zasilacz)
    2. Stary sprawny korektor graficzny włączony między ampa, a subwoofer
    3. Prosty filtr pasywny włączony jak wyżej
    Rozwiązania pełne (droższe i więcej roboty)
    1. Kit z filtrem aktywnym plus reszta elektroniki
    2. Cały układ elektroniczny (zasilacz, wzmacniacz, filtr, panel, korektor fazy) np strona STXa
    3. Zamówienie u elektronika odpowiedni układ.
    4. Kupno na allegro ale po uprzedniej konsultacji z forum

    0
  • #3 24 Gru 2006 16:00
    domol
    Poziom 11  

    ja mam amplituner sony str-de445 niewiem czy ktos go kojarzy i mam wzmacnaicz na tda 7294 i chodzi mi o to czy sygnal ktury daje amplituner z wyjsca aktywnego musi byc jescze wzmocniony przed wzmacniaczem czyli np kitem norda aktywny filtr do subwoofera czy wystarczy zwykla zwrotnica ktura mi wykroi wysokie tony i zostawi same niskie
    Pozdrawiam

    0
  • #5 24 Gru 2006 19:34
    Logan
    Poziom 30  

    zaraz Panowie powoli. Przeciez autor postu napisal ze ma wyjscie aktywne, a nie pod aktywny subwoofer. Wynika z tego ze sygnal jest juz odfiltrowany i jedyne co trzeba zrobic to podlaczyc suba.

    0
  • #6 24 Gru 2006 20:07
    domol
    Poziom 11  

    nie nie ja mam wyjscie pod aktywny subwoofer

    Dodano po 1 [minuty]:

    a bo zagladnalem pod te linki jak mam trafo pod ten wzmacniacz to da sie to jakos podlaczyc zeby filtr byl podpiety pod to samo napiecie z trafa co wzmacniacz bez zadnych strat ??

    Dodano po 4 [minuty]:

    i mam jescze jedno pytanie no bo ten filtr aktywny dziala jak przedwzmacniacz ale ja nie potrzebuje chyba przed wzmacniacz bo z wyjscia aktywnego od ampa mi wyjdzie sygnal wystarczajaco wzmocniony i wydaje mi sie ze jak dam zwykla zwrotnice pasywna bez zadnych zasilan po prostu zwykla zwrotnica do niskich tonow to wystarczy czy nie ??

    0
  • #7 24 Gru 2006 21:13
    qscgu
    Poziom 34  

    na 70% to wyjscie jest juz obcięte z reszty tonow z wiekszoscią amplitunerow z jakimi sie spotkalem tak bylo ze przed tym wyjsciem byl aktywny filtr.

    podłącz pod to wyjscie jakis inny wzmacniacz + kolumne pelnopasmową zeby sie przekonac czy jest czy tego filtra nie ma bo jesli jest to niepotrzebnie bedziesz wydawal pieniądze na jego budowe

    0
  • #8 24 Gru 2006 21:21
    domol
    Poziom 11  

    no tak ale jesli tak nie jest to chodzi mi o to czy musze stosowac aktywny filtr czy wystarczyc zwykla pasywna zwrotnica ?? czy musze wzmacniac ten sygnal z ampa czy musze go tylko odfiltrowac

    0
  • #9 24 Gru 2006 22:42
    qscgu
    Poziom 34  

    najpierw sprawdz czy ten sygnal jest juz odfiltrowany bo nie ma co gdybac... pozatym to nie ma znaczenia czy taki czy taki filtr ale aktywny z niskim odcieciem bedzie tanszy. przeciez napisales ze masz wyjscie na aktywny subwoofer wiec potrzebujesz wzmacniacz...

    0
  • #10 25 Gru 2006 02:37
    domol
    Poziom 11  

    ehh wzmacniacz ja mam koncowke mocy tda 7294 tylko niewiem czy musze uzywac przedwzmacniacza w tym przypadku aktywnego filtra do suba czy wystarczy mi zwykla zwrotnica ktura mi tylko obetnie niskie tony ?

    0
  • #11 25 Gru 2006 10:53
    qscgu
    Poziom 34  

    do ciebie nic nie dociera? Po grzyba bedziesz cokolwiek budowal jak sie okaże ze twoj ampli ma już obcięte wysokie tony na tym wyjsciu?? podłącz BYLEJAKI wzmacniacz z BYLEJAKĄ kolumną pełnopasmową żeby SPRAWDZIC czy te tony są juz obcięte czy na to wyjscie idzie całe pasmo!

    0
  • Pomocny post
    #12 25 Gru 2006 13:02
    wiezlak
    Poziom 35  

    Kolego domol - jeśli masz wzmacniacz na TD7294, którym chcesz napędzić subwoofer to jakakolwiek filtracja pasywna nie ma sensu. Moim zdaniem sensownym pomysłem - nawet pomimo posiadania w ampli wyjścia z obciętym pasmem - jest wstawienie aktywnego filtra. Ampli może podawać np. do 180Hz a wtedy jeszcze słychać dialogi w subwooferze a mając regulowany filtr aktywny dobierzesz sobie cięcie takie, jakie będziesz chciał - np. 60Hz i zostanie Ci samo basowe "mięcho". Mało tego - jeśli ampli nie ma możliwości regulacji poziomu sygnału na tym wyjściu nsikopoziomowym, to jak chcesz regulować głośność wzmacniacza bez filtra/przedwzmacniacza? :) Prosty i dobry filtr jest np tu: http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=al18z&sid=2a0ffc5b .


    qscgu napisał:
    Po grzyba bedziesz cokolwiek budowal jak sie okaże ze twoj ampli ma już obcięte wysokie tony na tym wyjsciu?? podłącz BYLEJAKI wzmacniacz z BYLEJAKĄ kolumną pełnopasmową żeby SPRAWDZIC czy te tony są juz obcięte czy na to wyjscie idzie całe pasmo!

    Po tego grzyba właśnie, że ampli KD zazwyczaj filtruje dość wysoko i może być nieprzyjemny efekt dudnienia czy dialogów dobiegających z subwoofera - dobrze mieć wtedy w zanadrzu dodatkową regulację pasma.

    0
  • #13 25 Gru 2006 14:03
    domol
    Poziom 11  

    no dziekuje za chociaz jedna konkretna odpowiedz ;) mysle ze temat juz zamkniety :)

    Dodano po 45 [sekundy]:

    aaa no wlasnie jescze jedno pytanie czym ja mam taki filtr zasilic jesli mi pisze np. +/- 38V ??

    0
  • #14 25 Gru 2006 14:08
    Caleb_
    Poziom 33  

    moze byc tez taka sytuacja, ze ten amplituner filtruje subwoofer z wyzszych czestotliwosci, ale filtruje jednoczesnie pozostale kanaly z basu. wtedy dodatkowy filtr w subwooferze moze pogorszyc efekt, bo bedzie dziura w pasmie.

    0
  • #15 25 Gru 2006 14:11
    qscgu
    Poziom 34  

    ale ty z gory zakladasz ze to bedzie 180hz a skad wiesz jakie to bedzie rzeczywiste odcięcie?? TAK CIĘŻKO SPRAWDZIC??!! podlaczyc wzmacniacz i kolumne ??
    PO to ampli mają stosowne odcięcie zeby subwoofer zgrywal sie z resztą sprzetu a nie po to zeby ciąc go nizej niz prog ktory mogą odtworzyc inne glosniki.
    Najpierw sprawdz a potem bedziemy myslec jesli nie bedzie ci to odpowiadało.

    0
  • #16 25 Gru 2006 15:05
    wiezlak
    Poziom 35  

    Caleb_ napisał:
    moze byc tez taka sytuacja, ze ten amplituner filtruje subwoofer z wyzszych czestotliwosci, ale filtruje jednoczesnie pozostale kanaly z basu. wtedy dodatkowy filtr w subwooferze moze pogorszyc efekt, bo bedzie dziura w pasmie.

    Oczywiście, że taka sytuacja może się zdarzyć ale w takim przypadku zazwyczaj jest w amplitunerze kilkustopniowa regulacja odcięcia/przeniesienia pasma z kolumn frontowych na subwoofer lub możliwość puszczenia kolumn przednich pełnym pasmem z dodatkowym wsparciem subwoofera (jak w normalnym układzie wzmacniacz stereo + subwoofer aktywny z regulowaną częstotliwścią odcięcia). Jeśli będzie taka potrzeba, to odkręcamy przy subwooferze filtrację do najwyższego poziomu (np. 200 czy 250Hz) i nie ma kłopotu. Ewentualnie można zastosować przełącznik odcinający filtr w subwooferze (podobnie robi Irek2 w swoim subwooferowym wzmacniaczu na 2xTDA 7294) - można wtedy całkowicie wyelminować zwiększenie stromości filtracji w przypadku nałożenia 2 filtrów dolnoprzepustowych.


    qscgu napisał:
    ale ty z gory zakladasz ze to bedzie 180hz a skad wiesz jakie to bedzie rzeczywiste odcięcie?? TAK CIĘŻKO SPRAWDZIC??!! podlaczyc wzmacniacz i kolumne ??
    PO to ampli mają stosowne odcięcie zeby subwoofer zgrywal sie z resztą sprzetu a nie po to zeby ciąc go nizej niz prog ktory mogą odtworzyc inne glosniki.
    Najpierw sprawdz a potem bedziemy myslec jesli nie bedzie ci to odpowiadało.

    Qscgu - czytaj ze zrozumieniem. Trzeba przecież założyć jakąś częstotliwość odcięcia w ampli więc podałem PRZYKŁADOWO 180Hz - czy widziałeś ampli, który odcina TYLKO w bardzo niskim punkcie np. 60Hz? Swoim stwierdzeniem stawiasz na głowie sens stosowania regulacji odcięcia w subwooferach - przecież jeśli chcesz, żeby subwoofer NIE filtrował poniżej poziomu filtracji amplitunera to odkręcasz jego cięcie wyżej. Znajdź mi dobrej klasy subwoofer aktywny bez regulacji odcięcia. Jak chcesz sprawdzić w ampli "na ucho" jaka jest częstotliwość odcięcia (co innego sprawdzić w dokumentacji, bądź generatorem i miernikiem)? Zresztą subwoofer z regulowanym odcięciem możemy podłączyć do jakiegokolwiek źródła nie martwiąc się tym, że będzie przyjmował całe pasmo. O co ta durna batalia i wywracanie wszystkiego do góry nogami? To prosta sprawa w tym przypadku - jest osobny wzmacniacz do subwoofera, więc filtr pasywny NIE, filtr aktywny z regulacją odcięcia (i ewentualnie z możliwością puszczenia pełnego pasma) TAK.

    0
  • #17 25 Gru 2006 16:37
    qscgu
    Poziom 34  

    nie wiem po co jakies dziwne wywody robisz [na dodatek bezsensowne]. Caleb ma calkowitą racje, jak bedziemy odcinac na wlasną reke pasmo takie jak nam sie podoba to powstanie dziura w charakterystyce. Wg ciebie lepiej odrazu zrobic ten filtr nie zważając na to czy ampli ma odcięcie czy nie. A PEWNIE po co oszczedzac, odrazu FILTR, moze jeszcze subsonic?. wg mnie to tylko marnotrawstwo pieniedzy, moja rada: jesli jest odcięcie na amplitunerze to nie robic filtra, jesli nie ma to dopiero brac sie za robote. [ofcoz filtr aktywny]

    pytasz czy widzialem sub aktywny bez filtra, pewnie, wlasnie w takich zestawach gdzie filtr byl juz w montowany w amplituner...

    0
  • #18 25 Gru 2006 17:44
    wiezlak
    Poziom 35  

    qscgu napisał:
    nie wiem po co jakies dziwne wywody robisz [na dodatek bezsensowne]. Caleb ma calkowitą racje, jak bedziemy odcinac na wlasną reke pasmo takie jak nam sie podoba to powstanie dziura w charakterystyce. Wg ciebie lepiej odrazu zrobic ten filtr nie zważając na to czy ampli ma odcięcie czy nie. A PEWNIE po co oszczedzac, odrazu FILTR, moze jeszcze subsonic?. wg mnie to tylko marnotrawstwo pieniedzy, moja rada: jesli jest odcięcie na amplitunerze to nie robic filtra, jesli nie ma to dopiero brac sie za robote. [ofcoz filtr aktywny]

    Podpierasz się wypowiedzią kolegi Caleb_ nie rozumiejąc jej, wstyd - przecież On pisze o MOŻLIWOŚCI wystąpienia sytuacji, gdzie ampli bezwzględnie obcina dolne pasmo kolumn i kieruje je na kanał subwoofera. Gdzie nie widzisz sensu w moich wypowiedziach - konkretniej proszę. Podałem wszystkie informacje jak na tacy, ile razy mam jeszcze pisać to samo, żebyś zrozumiał, że dodatkowa filtracja to OPCJA z której MOŻNA ale nie TRZEBA bezwzględnie korzystać. Wszystko zależy od tego jak rozdysponujesz pasmo odtwarzaczem lub ampli. Mnie się np. nie podoba, jak moje DVD Manty filtruje kanał subwoofera (za wysoko) i muszę to korygować regulowanym filtrem bo inaczej mam masę niepotrzebnego dudnienia powyżej 100Hz i na dodatek przy większych poziomach głośności słychać dialogi w subwooferze - nie tracę zaś w tym przypadku nic z pasma, bo na kolumny frontowe podane jest pełne pasmo. Uważasz, że regulowana filtracja to taki wielki luksus, żeby wszędzie gdzie to możliwe się go pozbywać? Jak subsonic też uważasz za całkowicie niepraktyczny w zastosowaniu wymysł, to spróbuj sobie odpalić KD na subwooferze z jakby nie było subniskotonową Beymą 12BR70 - szybciutko rozklepiesz jej cewkę. Moim zdaniem jak już coś robić, to porządnie - przecież regulowany filtr aktywny z regulacją poziomu głośności i przełącznikiem fazy kosztuje ok. 20zł a można później podłączyć subwoofer do dowolnego wyjścia niskopoziomowego nie martwiąc się o filtrację.

    qscgu napisał:
    pytasz czy widzialem sub aktywny bez filtra, pewnie, wlasnie w takich zestawach gdzie filtr byl juz w montowany w amplituner...

    Pytałem o subwoofer aktywny dobrej klasy a nie tanie zestawy "marketowe" czy "ultraniskobudżetowe" subwoofery bardziej znanych firm. Proszę o konkretny przykład a nie enigmatyczne "widziałem" i to jeszcze nie to, o co chodziło.


    Kolego domol, jeśli nie masz instrukcji do swojego ampli, to podaję Ci link do niej: http://greensboro.craigslist.org/ele/242093871.html . Nie zauważyłem w niej możliwości regulacji pasma odcięcia subwoofera ani informacji, na jakiej częstotliwości jest ono ustawione. Wspomnianą w powyższym "sporze" opcję przekierowania niskiego pasma z kolumn do subwoofera możesz przełączać wybierając opcję Large/Small dla głośników. Wracając do filtra - powinien dać się "nakarmić" z zasilania, którym napędzasz TDA.

    0
  • #19 25 Gru 2006 18:06
    qscgu
    Poziom 34  

    za duzo piszesz... jeszcze jakby bylo z sensem to moze bym przeczytal ale twoje wypowiedzi są schematyczne, tak samo jak twoj tok myslenia. Nie jestes w stanie pojąc niektorych rzeczy dlatego moje argumenty do ciebie nie docierają, nie rozumiesz takich fraz jak
    "niepotrzebny wydatek", "oszczednosc". Twiedzisz ze filtr jest konieczny a uzasadniasz to tym ze w zestawach wyższej klasy filtr jest w subwooferze... ale oczywiscie nie bierzesz pod uwage faktu ze to nie jest i nie bedzie zaden subwoofer wyzszej klasy, to bedzie subwoofer scisle dopasowany do jednego kina domowego. Dla mnie nie ma logiki w kupowaniu czy robieniu filtra aktywnego jesli pasmo jest juz ucięte oryginalnie przez ampli, autor zapiera sie rekami i nogami prostego sprawdzenia czy wogle ten filtr tam istnieje, jesli by to zrobil i okazalo sie ze nie ma filtra to nie bylo by zadnej dyskusji. Pozatym to nie do ciebie nalezy osądzanie co rozumiem a czego nie... jesli tobie sprawia problem zrozumienie dziury w paśmie to juz twoja sprawa. Podajesz argumenty z kosmosu, piszez cos o jakiejs beymie nie wiadomo skąd ona sie wziela w tym wątku... Zadnych konkretow nie podales, a twoj jedyny argument to:
    "Moim zdaniem jak już coś robić, to porządnie" - ale nie wzieles pod uwage ze to tylko twoje zdanie... a nie uzasadnienie uzycia [prawdopodobnie] 2giego filtra.

    0
  • #20 25 Gru 2006 18:37
    wiezlak
    Poziom 35  

    Qscgu - dyskusja z Tobą jest ciężka bo kurczowo trzymasz się swoich teorii nie dając sobie nic wytłumaczyć i ignorujesz pytania o konkretne przykłady. Jesteś odporny na wszelkie argumenty i dalej klepiesz swoją mantrę. Napisałem Ci w jakich przypadkach przydaje się ten filtr a Ty nadal twierdzisz, że jest ZUPEŁNIE zbędny w przypadku istnienia filtracji z ampli. Jaki znowu brak argumentów z mojej strony sobie wymyśliłeś, mało ich było? Kolejny przykład podam - jak sobie wyobrażasz słuchanie muzyki z takiego ampli - na fronty leci pełne pasmo a subwoofer tłucze się do tych PRZYKŁADOWYCH 180Hz zamiast być wyregulowany tak, by UZUPEŁNIAĆ pasmo frontów? Dlaczego w porządnych subwooferach nawet dedykowanych TYLKO do KD jest regulacja odcięcia, skoro praktycznie wszystkie ampli mają filtr - nie zastanowiło Cię to? Nie wiesz skąd się wzięła Beyma 12BR70 w tym wątku - to PRZYKŁAD, kiedy filtr subsoniczny jest NIEZBĘDNY, żeby głośnik subniskotonowy nie rozklepał sobie karaksu. Wiesz, na jakim głośniku buduje subwoofer kolega domol, że od razu kpisz z subsonica? Co do ceny to przecież wszystko już napisałem - uważam, że nie ma sensu budować aktywnego subwoofera "po łebku" pozbawiając go regulowanej filtracji, tym bardziej że za te ok. 20zł mamy również regulację głośności oraz przełącznik fazy.

    0
  • #21 25 Gru 2006 18:42
    danthe
    Poziom 29  

    Witam !!

    Logicznie rozumując wydaje mi się że jeśli dany sprzęt posiada już filtr dolnoprzepustowy dla kanału sub, to dodanie dodatkowego filtra jest raczej kwestią gustu, jeżeli wbudowany filtr będzie odcinał poniżej np. 150 Hz a góra będzie pracowała od 150 Hz, obniżenie dołu np. do 60 Hz spowoduje że jak będzie leciał bas w częstotliwości 120 Hz to będzie stłumiony. Ale są ludzie którzy lubią takie "udziwnienia" , i zamiast pełnego dźwięku wolą "dziurawy".

    Pozdr. Daniel

    0
  • #22 25 Gru 2006 19:10
    wiezlak
    Poziom 35  

    Tak kolego danthe, w takim przypadku jak piszesz (i wcześniej o tym pisał kolega Caleb_) powstanie dziura w pasmie i będzie to zjawisko negatywne. Teraz weź pod uwagę sytuację, że nie tniesz frontów na 150Hz (to jest dobre dla malutkich kolumienek), bo masz podłogówki i nie po to przenoszą one od powiedzmy 50Hz, żeby ciąć je na 150Hz. Ustawiasz fronty na pełne pasmo a subwoofer dalej łupie wysoko odfiltrowanym basem (powiedzmy do 180Hz, bo np. akurat tak tnie amplituner czy odtwarzacz DVD) zamiast zająć się tylko uzupełnieniem pasma do 50Hz. Nieciekawie to zabrzmi, prawda? Dlatego jestem zwolennikiem rozwiązania, by można było w razie potrzeby poprawić sztywną filtrację z ampli regulowanym filtrem w subwooferze.

    Również pozdrawiam.

    0
  • #23 25 Gru 2006 19:20
    danthe
    Poziom 29  

    Szkoda że nie ma konkretnych danych tego odtwarzacza, gdyby było podane czarno na białym jakie ma częstotliwości odcięcia, czy filtruje dół i górę czy tylko dół to wtedy można by dokładnie określić co jest potrzebne. Swoją drogą to większość sprzętów typu kino domowe jakie widziałem jest przystosowana do małych głośniczków. :D

    0
  • #24 25 Gru 2006 20:00
    zeberko
    Poziom 31  

    Poziom dyskusji przerasta chyba percepcję poznawania kolegi domol, to taki żart ;)
    Na początek musimy wiedzieć jak jest realizowany sygnał dla subwoofera w ampie sonego bo tak tylko bijemy pianę.
    Jeśli sony ma te cudo i na dodatek jakąś regulację to nasz subwoofer może tylko posiadacz samą końcówkę mocy (tu tda7294) oczywiście kiedy nasz sub ma aktywny filtr to tylko lepsza nasza.
    Aby do jutra :)

    0
  • #25 25 Gru 2006 21:48
    wiezlak
    Poziom 35  

    Mamy tylko dane amplitunera - podawałem wyżej link do instrukcji. Nie znalazłem tam informacji o tym na ilu Hz następuje cięcie dla subwoofera ani tym bardziej informacji o możliwości zmiany tego cięcia z poziomu amplitunera. Natomiast jest możliwość 2 ustawień dla kolumn - jako duże bez przekierowania basu na subwoofer i jako małe z przekierowaniem. Uważam, że w przypadku dużych kolumn wskazane będzie przycięcie pasma subwoofera dodatkowym filtrem po to, żeby nie nakładały się pasma wyższego basu.

    Koledzy konstruktywnie podchodzący do tematu - mam pytanie do Was. Czy używając KD z kompletem głośników x.1 nie przycinacie w filmach pasma subwooferowi z powodu "przebijających" się dialogów lub ewentualnie dudnienia powyżej 100Hz? Jak zachowują się Wasze zestawy do KD przy odsłuchu stereo - dokładniej jakie pasmo dostaje subwoofer i czy nie jest czasem tak, że pokrywa się ono do częstotliwości odcięcia w ampli z pasmem kolumn przednich (czyli podobnie jak przy wzmacniaczu stereo i subwooferze podłączonym pod niskopoziomowe wyjście liniowe)? Ciekawi mnie to, jak zachowują się w tym zakresie różne zestawy. Ja u siebie nie ograniczam frontów od dołu, bo to nie ma żadnego sensu przy podłogówkach i w filmach przykręcam subwooferowi pasmo tak, by nie dawało się za bardzo we znaki wyższe dudnienie, dialogi oraz nakładanie pasma z frontami (tj. ok. 70-90Hz). W muzyce zaś przykręcam subwooferowi pasmo do minimum (ok. 40-50Hz), by nie podbarwiał muzyki, tylko ją uzupełniał o najniższe składowe.

    0
  Szukaj w 5mln produktów