Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

tanie ogrzewanie porada jak zrobić...

Oloo66 25 Dec 2006 20:33 140226 119
Buderus
  • #31
    Dora4
    Level 14  
    Ola6 opór w tej materii wynika z tego, że jakbys niechciał prawie wszystkie ogrzewane budynki i domy mają zainstalowane mniej lub bardziej sprawne ogrzewanie wodne. Teraz zmieniając system ogrzewania to bardzo duże koszty i zakrojony szereg prac budowlanych. Nie w mówisz mi że fajnie mieć pod sufitem zamontowane kanały wentylacyjne lub na ścianie. Jesli juz to robić to chowac te kanały podstropy i w ściany - kanały muszą być izolowane. Niestety większość naszych budynków nie jest do tego przystosowana. Jednak ogrzewanie powietrzem jest stosowane i rozwijane w szczególnych budynkach zwanych samowystarczalnymi lub jak to woli bardzo energooszczędnymi. Odzyskuje się ciepło z niemal wszystkich urzadzeń elektrycznych oraz wykorzystuje się nasłonecznienie.
    Jak pochowasz kanały np. w stropy to jak je chcesz czyścić? Są do tego odpowiedne środki i szczotki to poboczny problem.
    Zagrożenie bakterią Legionelli jest bardzo realne, zaleca się np. przegrzewanie ciepłej wody raz na tydzień do temp. 70'C przez ok. 30minut. w wentylacji się dezynfekuje przewody.
    Jak wyżej wspomniałem niechodzi też tylko o wprowadzenie powietrza do pomieszczenia a jego prawidłowe rozprowadzenie. W małym pomieszczeniu wystarczy jedna kratka nawiewna i jedna wywiewna, w większych musisz zastosować więcej bo inaczaj cały czas będziesz czuł podmuchy powietrza, kratki te należy połączyć oczywiście kanałami, które gdzieś należy zamaskować.
    System ten jest otyle oszczędniejszy ile jesteś wstanie odzyskać ciepła w rekuparatorze no i oczywiście ile jesteś w stanie podgrzać powietrze w wymienniku gruntowym - to jest twoje zmniejszone zapotrzebowanie ciepła. Bilans jest bilansem i czy ogrzewasz powietrzem czy wodą to i tak musisz dostarczyć taką samą ilość ciepła. Rzecz się rozchodzi oto, że przy ogrzewaniu powietrzem są możliwości odzysku ciepła bądź wstępne podgrzewanie powietrza zewnętrznego (wymiennik gruntowy).
    Schemacik, który przedstawiłeś jest dość fajny musisz pamiętać, że w twojej studzience odwadniajacej będzie występowało parowanie wilgoci z podłoża (mały nawilżacz) o ile latem to fajnie ale w przypadku dłuższych deszczów możesz nie osiągać efektów z tego wymienika.
    Domyślam się że masz to już w całkowicie zmontowane i częściowo wypróbowane. Chciałbym abyś sobie zamontował parę czujnków temperatur, zebyś mógł mierzyć: temp. zewnętrzna, temp. za wymiennikiem gruntowym, krzy zowym, za nagrzewnicą, wpomieszczeniu, temp, usuwana(przed wymiennikiem krzyżowym) i usuwana na zewnątrz zamontuj sobie także higrometr w pomieszczeniu. Zapisuj to w jakimś zeszycie mogą być dowolne pory zapisuj jaka jest pogoda (słonecznie czy deszczowo). Znając te wszystkie temperatury będziesz wiedział jak cały układ ci się zachowuje oraz znając wydajnośćwentylatorów - patrz wydajność układu będziesz mógł sobie samemu policzyć bilanse oraz ile ciepła dostarczasz i ile odzyskujesz.

    Moim zdaniem układ ten przyniesie dopiero w tedy efekty jeżeli niestety zainwestuje się trochę w urządzenia centrala grzewczo klimatyzacyjno-grzewcza, falowniki na wentylatorach, sterownik, odzysk ciepła oraz także to co kolega oferuje wymiennik gruntowy, klimatyzacja koniecznie z opcją pompy ciepła, która dzięki temp. powietrza usuwanego może dogrzać pomieszczenie. Niestety czy się opłaca tak zaawansowane urządzenia montować w domku jednorodzinnym np. 200 m2 :?:

    O tej temp. wspomniałem tylko dlatego,że wskarajnych przypadkach tj. -20'C ukałdy te czasami nie wydalają i łatwo przekroczyć tą temperaturę. Układy te jak kolega zauwazył strasznie wysuszają powietrze.

    O tym pomiarze wilgotności pomieszczenia to miałem na myśli wiszące przyżądy domowe - termometr, barometr, higrometr.

    Życzę powodzenia :spoko:

    Podziel się z forumowiczami swoimi obserwacjami wszyscy będą ciekawi :shocked!:
  • Buderus
  • #32
    _jta_
    Electronics specialist
    Przyszedł mi do głowy taki pomysł do zastosowania w wiejskiej chacie - takiej z kominem i piecem:
    w kominie umieszczamy metalową rurę, na górze prowadzimy ją dalej pod dachem, wzdłuż szczytu,
    i na ścianie budynku ma wlot; na dole, tuż pod sufitem pomieszczenia wyprowadzamy ją z komina,
    i tam umieszczamy wentylator, żeby przez tę rurę ciągnąć powietrze z zewnątrz. Dzięki temu ciepło,
    które by wylatywało przez komin, podgrzewa powietrze napływające przez wentylację. A nawet jak
    w piecu akurat nie palimy, to i tak obieg powietrza jest taki, że kominem odpływa powietrze, które
    jest już nagrzane, i podgrzewa napływające - dzięki temu dom mniej się ochładza.

    Strony negatywne: latem nie można palić w piecu, bo w domu zrobi się sauna; wentylator musi być
    włączony kiedy tylko palimy w piecu, bądź nawet tylko piec jest ciepły - inaczej ciepłe powietrze
    wytwarza podciśnienie, i ono powoduje zasysanie zimnego powietrza przez wszystkie szpary.

    A swoją drogą, czy czegoś takiego nie robiono w przedwojennym budownictwie znacznie prościej
    - jakoś w tych domach zimą jest ciepło, a latem chłodno, bez urządzeń klimatyzacyjnych - podobno
    uzyskano to przez odpowiednią konstrukcję kanałów wentylacyjnych...
  • #33
    Dora4
    Level 14  
    _jta_ takie wynalazki to ty sobie nie montuj :vamp: chyba że chcesz zatruć wszytkich domowników :angel: Właśnie ze wzgędów bezpieczeństwa takie praktyki są zakazane jak ci się rozszczelni komin to wprowadzisz dym dodmu albo co gorsza czad (gaz który uśmierca). Niestety trzeba kombinować w innym kierunku.
    Nawet jakbyś zrobił komin superszczelny to zawsze istnieje ryzyko jego rozszczelnienia po jakimś czasie po kilku latach zapomnisz jak był zrobiony komin :sm31:
  • Buderus
  • #34
    Oloo66
    Level 13  
    _jta_ nic nowego niestety nie wymyśliłeś.
    Twój pomysł można kupic w każdym sklepie z ogrzewaniem. Jest to przewód kominowy (rura środkowa) i drugi płaszcz zewnętrzny doprowadzajacy powietrze do pieca. Miałem takie coś założyć, ale zrezygnowałem i wyprowadziłem rurę przez mur piwnicy, żeby nie walczyć z gradientem ciśnienia (komin 12m).
    Dora4 teraz to już przegiełeś koleś z tym straszeniem.
    O czadzie to chyba każdy słyszał. O tym, że bezwonny, cięższy od powietrza itd. Można to jednak zrobić dobrze z materiałów kupionych w normalnym sklepie. Drogich to fakt, bo z kwasówki.
    Nie rozmydlaj proszę wątku. Jnteresuje mnie, żeby pisać jak wykonać rekuperację, anie jak jej nie wykonać i dlaczego.
    Chodzenie po ulicy też jest ryzykowne, nie mówiąc o jeżdżeniu autem.
  • #36
    Dora4
    Level 14  
    Nic nie wymyslam Każdy ale to każdy materiał ulega zniszczeniu i np. po 20 latach układ się rozszczelni a wentylator nam to wtłoczy do pomieszczenia. Takich układów nie wolno robić :sm31:
    Istnieje jeszcze jedna strona tego rozwiązania jeśli zabardzo schłodzicie spaliny to nie tylko uzyskacie żrący kondensat ale tez ten przewód kominowy bardzo ale to bardzo zarośnie sadzą i trzeba będzie czyścić komin co tydzień. Widziałem podobne patenty ale wokół pewnego odcinka komina owijano rurę miedzianą - tworzono w ten sposób dodatkowy płaszcz wodny który można było wykorzystać na różne cele.
    generalnie nie wolno schładzać spalin poniżej punktu rosy.
    Są dostępne piece węglowe o dużej sprawności i temperaturze spalin wylotowych oscylującej w granicy punktu rosy.
    Wracając do rekuperacji w domku mieszkalnym nie ma za dużo możliwości, oprócz odzysku ciepła z powietrza usuwanego to jeszcze zostaje ciepło zawarte w szambie ( wytwarzają się tam gazy i ciepło). Nie ma w domu zamontowanych urządzeń które by posiadały duże ciepło odpadowe, które dałoby się wykorzystać. Pozostaje kombinacja różnych układów: solarów, pomp ciepła, i co tam wymyślicie

    Tylko czemu kurde najwiecej przypadków zaczdzeń i problemów występuje w dość starych budynkach i zużytych kominach. Kiedy według was komin traci swoje parametry (szczelność, ciąg - wystarczy minimalnnie) jak to chcecie kontrolować. Bedziecie pamietać o tym przez 2 -3 lata a co później?
  • #37
    Oloo66
    Level 13  
    nie miałem nic złego na mysli :-)
    Chciałem tylko zwrócić uwagę, że to wręcz dobry pomysł i stosowany.
    W/g mnie właśnie nie niesie zagrożenia, jeśli jest szczelny i przecież zasila piec, więc nawet jeśli spaliny przedostaną się pomiędzy płaszczami to i tak trafią do ponownego spalenia.
    praktycznie wyglada to tak, że w kominie mocowana jest rura spalinowa ( w przypadku pieca kondensacyjnego może ponoć być z plastiku), a rolę kanału ssącego przejmuje pozostała objętość przewodu kominowego.
    Temperatura spalin z pieca kondesacyjnego jest jednak mała, ale z innego pieca myślę że ogrzałyby trochę powietrze zasilające.
    Herkules ma przystosowany wlot do takiego zasilania powietrzem oprócz normalnego.
  • #38
    _jta_
    Electronics specialist
    A mnie tak zaciekawiło: czy jest taka konstrukcja pieca + wentylacji, żeby bez dodatkowego wentylatora,
    czy przestawiania "szyberków" (takich zastaw zamykających przewód kominowy czy wentylacyjny) uzyskać
    ogrzewanie napływającego powietrza, kiedy jest zimno, a chłodzenie wtedy, gdy jest upał? przydałaby się.

    I coś mam podejrzenie, że w niektórych przedwojennych budynkach coś takiego funkcjonuje... nie zużywa prądu,
    mieszkańcy nie muszą myśleć o tym, kiedy i jak wentylować, tylko sam układ wentylacji to zapewnia za darmo.
  • #39
    Oloo66
    Level 13  
    Poczytałem na bieząco co teraz jest o domach energooszczędnych, rekuperacji itp.
    Nie radzę kierować się opisem chyba z Muratora, gdzie opisane jest połączenie pompy ciepła (jako ogrzewania) i rekuperatora. Efekt zresztą opisany i opłakany. Gigantyczna inwestycja.
    Skupiam się na propozycji wymiany wentylacji grawitacyjnej (czyli zetek i przewodów wentylacyjnych) na mechaniczną. Koszt utrzymania to energia elektryczna na podtrzymanie dwu wentylatorów po max 100W. Czyli dwie żarówki. Wymiary i średnice rur rozprowadzających nie są krytyczne.
    Nie jest to za darmo, ale działa bardzo dobrze.
    Koszt instalacji to powtarzam: zakup lub zrobienie rekuperatora, plany instalacji za darmo od producenta, koszt rur pcv i/lub przewodów, koszt kopania w ogródku i założenia rur w domu.
    Uszczelnienie chałupy. Docieplenie i wymiana ogrzewania na nowsze to osobna sprawa.
  • #40
    reaven22
    Level 30  
    Ola6 czy do rozprowadzania powietrza po domu również używałeś rur PCV ??

    znalazłem na allegro coś takiego:
    http://allegro.pl/item158773949_rekuperator_odzysk_ciepla_wymiennik_300m3_h.html

    w pierwszej chwili wydaje być całkiem skuteczne i niedrogie :] ale teraz zastanawiam się nad czyszczeniem tego wymiennika. W rekuperatorach krzyżowych łatwo można wyjąć wymiennik i go doczyścić a tu nie widzę takiej możliwości. co sądzicie o takim rekuperatorze ?
  • #42
    binartec
    Level 1  
    Witam.
    Panowie dyskusja zrobiła się troszkę off-topicowa. Osobiście od 2 lat użytkuję Gruntowy Wymiennik Ciepła (GWC) wykonany z rur PCV o średnicy 250mm i długości 45 metrów. Czerpnia na wysokości 1,8m nad powierzchnia ziemi a całość zakopana na głębokości od 2m do 1,8m (spadek w celu odprowadzania skroplin.) Dwa razy w sezonie (wiosna i jesień) czyszczony jest preparatem w aerozolu do dezynfekcji klimy, po prostu wtryskuję go do czerpni a na ten czas kieruję obieg powietrza obrazu do wyrzutni.
    Cała instalacja sprawdza się głównie latem podczas upałów, powietrze po przejściu przez GWC ma ok 25st.C co daje wyraźny komfort w porównaniu z żarem na zewnątrz.
    Niestety nie pokusiłem sie na instalację rekuperatora ze względu na koszty (w tej chwili mam tylko wentylator Dospel do wymuszania obiegu) Zastanawiam się nad możliwością wykonania takiego samemu i myślę, że to miał na myśli autor wątku. Więc jesli ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie, lub po prostu pomysł na jego wykonanie to chętnie się przyłączę do dyskusji. Jak tylko wykonam prototyp (szukam wydajnych i cichych wentylatorów) to podzielę się spostrzeżeniami.

    Pozdrawiam
  • #43
    Dora4
    Level 14  
    Z uwagi zakończenia zimy i prawie końca ogrzewania naszych domków (mieszkanek i pomieszczeń) chciałem odświeżyć ten temat. Prosiłbym tych panów którzy prezentowali swoje konstrukcje do ich oceny.
    Nie chcę poruszać kwestii technicznych, ale sens zdecydowania się na ten typ ogrzewania ( niewykluczam, iż ktoś może mieć centralne ogrzewanie grzejnikowe i powietrzne, dwa różne systemy - koszty budowy ewentualnie modernizacji). Natknąłem [/color]się na artykuł prezentowany poniżej.

    Dom ogrzewany wentylacją

    --------------------------------------------------------------------------------

    Im cieplejsze są ściany i okna domu, tym mniej energii potrzeba do jego ogrzania. Czasem tak mało, że zbędna jest oddzielna instalacja grzewcza - wystarczy mechaniczna wentylacja nawiewno- -wywiewna z odzyskiem ciepła, czyli rekuperator, wspomagany niewielką grzałką.
    Kiedyś, gdy nie doceniano roli ocieplenia, do ogrzania każdego metra powierzchni domu potrzeba było nawet do 500 kWh rocznie. Dziś, jeśli buduje się zgodnie ze współczesnymi normami, roczny "apetyt" domu na ciepło nie przekracza 125 kWh/m2. Można go zredukować do 60-70 kWh/m2 rocznie, jeżeli w przegrodach zewnętrznych domu zastosuje się grubszą niż przewidziana normą warstwę ocieplenia tak, by miał:

    - ściany na "czwórkę" (R<4,0 m2 K/W, czyli U = 0,25),
    - stropodachy na "szóstkę" (R<6,0 m2 K/W, czyli U = 0,16),
    - podłogi na gruncie na "trójkę" (R<3,0 m2 K/W, czyli U = 0,33).

    Inwestorzy o szczególnej wrażliwości ekologicznej, a także ci, którzy realistycznie oceniają przyszłe koszty energii, mogą pójść o krok dalej. Przez zwiększenie grubości ocieplenia każdej z przegród zewnętrznych (np. o dodatkowe 10 cm styropianu lub wełny) oraz zamontowanie rolet w oknach i zainstalowanie wentylacji nawiewno-wywiewnej z rekuperacją, mogą sprawić, że do ogrzania 1 m2 domu potrzeba będzie tylko około 20 kWh rocznie! Domy o tak małym zapotrzebowaniu na energię nazywane są pasywnymi.

    W domu pasywnym zamieszkanym przez kilka osób niepotrzebne są grzejniki i cała instalacja grzewcza. Do jego ogrzania wystarczy bowiem zainstalowana za rekuperatorem grzałka o mocy 2-2,5 kW i zapewnienie jednej wymiany powietrza w ciągu godziny (normy wymagają minimum 0,5 wymiany). Oczywiście dom nie może być zbyt duży (do 120 m2) i musi mieć zwartą bryłę; tej samej liczbie mieszkańców budynku o większej kubaturze oraz skomplikowanej bryle jedna wymiana powietrza na godzinę może nie wystarczyć z powodu wyższych strat ciepła i niedostatecznej ilości ciepła bytowego na ich pokrycie.

    Jak ogrzać dom pasywny

    Wybudowanie domu, do którego ogrzewania potrzeba zaledwie 20 kWh/(m2 rok), jest droższe niż budowanie domu ocieplonego zgodnie z obecnie obowiązującą normą. Dodatkowe koszty można jednak zrekompensować takim sposobem ogrzewania, którego koszty inwestycyjne i eksploatacyjne będą bardzo niskie - chodzi o wykorzystanie do ogrzewania mechanicznej wentylacji nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła (rekuperatora). W domu z taką wentylacją do każdego pomieszczenia mieszkalnego prowadzi przewód wentylacyjny, przez który dostarczany jest strumień świeżego powietrza. Przewody te można też wykorzystać do transportu ciepła.

    Ile ciepła potrzebuje dom pasywny?

    Sprawdzimy to, obliczając straty i zyski ciepła konkretnego budynku przedstawionego na rysunkach w ramce poniżej.

    Straty ciepła przez przegrody zewnętrzne. Roczne straty ciepła Q budynku przez jego przegrody zewnętrzne oblicza się, korzystając ze wzoru:

    Q = 92,5 U A Wk

    w którym:

    Q - ciepło przenikające przez przegrodę
    w przeciętnym sezonie grzewczym [kWh]
    U - współczynnik przenikania ciepła [W/m2 K],
    A - jej powierzchnia [m2],

    Wk - współczynnik ostrości klimatu (mapkę ze strefami klimatycznymi pokazywaliśmy w nr. 7/2004 ŁADNEGO DOMU, w artykule Czy twój dom ma ciepłe ściany? Przyjmujemy, że dom wybudowano w strefie III, więc Wk = 1).

    Zatem, roczne straty ciepła Q przez: ściany: Q1 = 92,5 0,15 110 1 = 1526 kWh, okna: Q2 = 92,5 0,80 15 1 = 1110 kWh, dach: Q3 = 92,5 0,13 80 1 = 926 kWh, podłogę na gruncie: Q4 = 92,5 0,17 50 1 = 786 kWh.



    Łącznie roczne straty ciepła przez przegrody zewnętrzne wynoszą 4348 kWh.

    Straty ciepła przez wentylację. Straty ciepła przez wentylację w ciągu godziny Qw1 obliczamy, korzystając ze wzoru:

    Qw1 = Co V t n : 3600 [kWh/h]

    w którym:

    Qw1 - straty ciepła przez wentylację/h [kWh/h],
    Co - ciepło objętościowe - [kJ/(m3 K)],
    V - kubatura domu [m3],
    t - średnia roczna różnica temperatury na zewnątrz i wewnątrz domu [st. C],
    n - liczba wymian powietrza/h [h].

    Zatem straty ciepła przez wentylację w ciągu godziny Qw1:

    Qw1 = 1,3 220 15 1 : 3600
    Qw1 = 1,2 kWh/h.

    Przeciętny sezon grzewczy trwa 5000 h, zatem roczne straty przez wentylację wyniosą:

    Qw = 1,2 kWh/h 5000 h = 6000 kWh.

    Rekuperator zainstalowany w budynku odzyskuje 90% ciepła z powietrza wentylacyjnego. Rzeczywiste straty energetyczne budynku powodowane przez wentylację wyniosą zatem tylko 10% ciepła niezbędnego do podgrzania powietrza do temp. 20 st. C:

    6000 kWh 10% = 600 kWh.

    Zyski ciepła. Na zyski te (tzw. ciepło bytowe) składają się: ciepło oddawane przez mieszkańców domu oraz ciepło wytwarzane przez urządzenia elektryczne (lampy, telewizor, komputer), gazowe (kuchenka) itp. Załóżmy, że mieszkańcy domu to czteroosobowa rodzina z małym dzieckiem. Taka rodzina wytwarza strumień ciepła bytowego 585 W/h. Pomnożywszy to przez 5000 h (średnia liczba godzin sezonu grzewczego), otrzymamy 2925 kWh rocznie.

    Ostatecznie zapotrzebowanie domu na ciepło wynosi zatem:


    4348 + 600 - 2925 = 2023 kWh,

    co w przeliczeniu na 1 m2 wynosi:

    2023 kWh : 85 m2 = 23,8 kWh/m2 rok.

    Ile potrzeba wymian powietrza na godzinę?

    W każdym domu bez względu na sposób wentylacji zalecane jest, aby w ciągu godziny wymieniana była co najmniej połowa powietrza wewnętrznego. Jest to konieczne dla dobrego samopoczucia mieszkańców i dla utrzymania właściwej wilgotności wewnątrz domu.

    Jeżeli jednak dom ma być ogrzewany rekuperatorem wspomaganym grzałką, wymiana ta musi być dwukrotnie intensywniejsza, to znaczy w ciągu godziny musi zostać wymienione całe powietrze wewnętrzne (pół wymiany to za mało, żeby podgrzane powietrze pokryło wszystkie straty ciepła do otoczenia). Rekuperator zatem nie tylko odzyskuje 90% ciepła z powietrza wydalanego przez wentylację, ale też dzięki dodaniu niewielkiej grzałki zastępuje tradycyjne ogrzewane.

    W porównaniu z domem, w którym zadaniem rekuperatora jest tylko odzyskiwanie ciepła zużytego do podgrzania świeżego powietrza, taka dwukrotnie większa wymiana powietrza ma swoje zalety i wady. Zaleta to lepsza jakość powietrza (jest świeższe). Wada - jest bardziej suche (bo dostarcza się dużo powietrza z zewnątrz, które zimą jest bardzo suche), choć tak samo suche będzie też w domach ogrzewanych tradycyjnie - grzejnikami - i mających zwykłą wentylację grawitacyjną.

    Czy opłaca się budować dom pasywny?

    Za 1 m3 styropianu trzeba zapłacić średnio 120 zł. Ocieplenie opisywanego budynku tak, by współczynnik U z wymaganych normą 0,29 spadł do 0,15, wymaga zastosowania średnio o 10 cm grubszej warstwy izolacji; będzie to kosztować dodatkowo ok. 12 zł/m2 powierzchni przegrody. Dzięki temu ociepleniu można zaoszczędzić rocznie 30 kWh energii w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni budynku. Taka ilość energii kosztuje rocznie 3 zł/m2 (czyli 300 zł rocznie w stumetrowym budynku). Zwrot kosztów dodatkowego docieplenia nastąpi zatem mniej więcej po 10 latach.

    Jednostka centralna (rekuperator walcowy z grzałką o mocy 2,5 kW) o sprawności 85-92% kosztuje ok. 5800 zł (z VAT-em). Zapotrzebowanie rekuperatora na moc do wentylatorów wynosi 230 kW; w sezonie grzewczym urządzenie zużywa 230 W 5000 h, czyli 1150 kWh; kosztuje to ok. 345 zł w sezonie grzewczym, czyli 49,6 zł miesięcznie. Trzeba tu jednak przypomnieć, że za te 49,6 zł mamy nie tylko odzysk ciepła zużytego na ogrzewanie powietrza wentylacyjnego, ale i wysokiej jakości wentylację.

    Gdyby ten sam dom został ocieplony tak, aby jego ściany miały wymagany normą współczynnik U = 0,29, wydatki na materiał termoizolacyjny byłyby mniejsze o 2880 zł; bez rekuperatora byłby tańszy dodatkowo o 5800 zł, czyli łącznie oszczędności na budowie wyniosłyby ok. 8680 zł. Wtedy jednak trzeba by zapłacić za kocioł c.o., grzejniki i instalację grzewczą, a to wydatek rzędu 8000 zł (czyli porównywalny). Zapotrzebowanie domu na ciepło wynosiłoby wtedy jednak nie 20, ale 60-70 kWh/m2 rok, a to oznacza, że roczne wydatki na ogrzewanie byłyby większe od 400 zł (gaz sieciowy) do 1350 zł (energia elektryczna), przy porównywalnych kosztach budowy i radykalnie niższym komforcie.

    Zatem - zanim ruszymy z budową, zastanówmy się, co lepsze i bardziej opłacalne:

    dom pasywny: bardzo dobrze ocieplony, z niezawodną wentylacją i rekuperatorem - co oznacza tanie ogrzewanie (także w przyszłości, gdy wzrosną ceny energii) i doskonałą wentylację niezależnie od pory roku, a do tego - satysfakcję, że taki dom prawie nie szkodzi środowisku naturalnemu;

    dom tradycyjny: ocieplony zgodnie z normami i tradycyjnie ogrzewany, bez wentylacji mechanicznej - co oznacza większe koszty eksploatacyjne i kłopoty z wentylacją, a do tego - poczucie, że ten (dość zgrzebny) komfort uzyskuje się kosztem środowiska.

    Dlaczego rekuperator z grzałką

    Rekuperator to nazwa wymiennika ciepła, w którym świeże, zimne powietrze jest ogrzewane przez zanieczyszczone ciepłe powietrze usuwane z budynku przez system wentylacji. Proces ten przebiega ze sprawnością do 90% (czasem nawet wyższą). Powietrze zużyte "wynosi" ze sobą na zewnątrz ciepło bytowe o temperaturze 22-25 st. C; świeże powietrze wychodzące z rekuperatora do wnętrza domu ma temperaturę o kilka stopni niższą (ok. 19-20 st. C). Jeśli zatem ma służyć do pokrycia strat ciepła, trzeba je podgrzać (do tego służy grzałka), tak by w pomieszczeniu utrzymywała się temperatura ponad 20 st. C.

    Energia elektryczna:

    koszty eksploatacyjne: ok. 620 zł/rok (100 m2×20 [kWh/m2 rok]˛0,31 [zł/kWh]);
    nakłady inwestycyjne: listwy grzejne o łącznej mocy około 3 kW - 1000 zł.

    Zatem roczny koszt kredytu - 100 zł.

    Łącznie koszt ciepła wyniesie 720 zł rocznie.

    Gaz z sieci:

    koszty eksploatacyjne - ok. 200 zł/rok;
    nakłady inwestycyjne - 10 tysięcy zł. Zatem roczny koszt kredytu - 1000 zł.

    Łącznie koszt ciepła przez 10 lat będzie wynosił 1200 złotych rocznie.

    autor: Ludomir Duda


    źródło: Gazeta.pl





    Zwracam na to uwagę ponieważ układy wentylacyjne potrafią być energochłonne i są ściśle zależne od temperatury zewnętrznej oraz od bilansu powietrza tj. ile powietrza o pewnych parametrach należy dostarczyć aby ogrzać nasz domek.

    Proszę opiszcie ile was kosztowało ogrzewanie do jakiej powierzcni (kubatury). :smoke:
  • #44
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Wymienniki ciepła stosuje się wszędzie tam gdzie jest potrzebna wymiana powietrza ( hale produkcyjne, biura gdzie pracują ludzie, szatnie, itd. ) w przeciętnym domu nie jest potrzebna tak duża wymiana powietrza, więc odzysk ciepła jest w zasadzie jak dla mnie niepotrzebny . Przecież jak chcemy ogrzewać dom powietrzem nic nie stoi na przeszkodzie by zrobić obieg zamknięty i dogrzewać to powietrze które już jest ciepłe a jeśli ktoś usilnie chce mieć choć trochę świeżego powietrza to niech zrobi bądz kupi sobie komorę mieszania i ustawi sobie udział świeżego powietrza jak mu się podoba. A co do czerpni i wyrzutni zużytego powietrza to akurat jestem automatykiem i uzbrajam centrale wentylacyjne w siłowniki termometry presostaty itd. i w każdej centrali nawiewni-wywiewnej czerpnia i wyrzutnia są obok siebie. Więc jak dla mnie czerpnia prawie zawsze pobiera powietrze z wyrzutni w ilości zależnej jak akurat wieje i gdyby przepisy tego zabraniały pewnie nigdzie nie można by montować takich central... ostatnio uzbrajałem centralę w szpitalu, tam na salę operacyjną na każdym nawiewniku założone są filtry absolutne i każdy z osobna ma kontrolę stanu informacja o zabrudzeniu jest na sterownicy. Centrala obsługuje także sale dla pacjentów i korytarz tego oddziału więc skoro są filtry absolutne na salę operacyjną to jak dla mnie wskazane byłoby też by czerpnia była oddalona od wyrzutni a tak nie jest... Dla informacji istnieją odzyski ciepła w postaci wymienników glikolowych i wyglądają tak jak ktoś tu proponował właśnie jak chłodnice samochodowe i tak samo jak nagrzewnice wodne czy chłodnice glikolowe na tz. wodę lodową, można je spotkać w centralach firmy VTS. Przy tem. zewnętrznej bliskiej zeru i tem. w pomieszczeniu rzędu 23 stopni za odzyskiem było 10-12 stopni.

    Jak dla mnie każdy wymiennik ciepła nie jest sposobem na tanie ogrzewanie tylko na zmiejszenie kosztów wentylacji ...

    A jeszcze jedno ktoś wcześniej napisał o ogrzewaniu wykorzystując ciepło z komina... ktoś zbojkotował ten pomysł. A przecież istnieją kominki z właśnie takim rozwiązaniem gdzie podgrzane powietrze z komina odprowadzającymi spaliny po przez system rur i wymuszonego przepływu powietrza przez wentylatory jest tłoczone go podgrzewanych pomieszczeń. I są też wkłady kominkowe z tz. płaszczem wodnym które działają tak samo jak typowy piec do C.O. a do tego dają miły efekt typowego kominka...

    Pozdrawiam...
  • #45
    Dora4
    Level 14  
    Jak byś dobrze poczytał "Prawo budowlane" oraz Rozporządzenie Ministra Infrasstrukturyz dn. 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
    Rozdział 5 paragraf152 punkt 2
    "Czerpnie powietrza nie należy lokalizować w miejscach, w których istnieje niebezpieczeństwo napływu powietrza wywiewnego zwyrzutni oraz powietrza z rozpyloną wodą pochodzącą z chłodni kominowej lub innych podobnych urządzeń.
    pkt. 1,3-13 dokładnie opisują warunki montażu czerpni i wyrzutni oraz innych wymagań.
    Przykro mi bardzo, że osoba która ma kontakt z tymi urządzeniami wykazuje się tak mierną i tandetną wiedzą o układach wentylacji.

    W poscie wyżej masz opisane ile energii potrzeba do ogrzania danej powierzchni od danej temperatury.

    Niechciałbym czuć w całym domku jak żonka gotuje obiad, lub jak srasz w ubikacji, bądź leżą twoje tygodniowe skarpetki w sypialni, zapach który powinien być skutechnie usuwany przez wyrzytnie. Ale nie stety geniusz umieścił czerpnie powietrza tuż obok i smrodki i inne paskudztwa pięknie i równomiernie rozprowadzane są przez nawiewniki po całum domku. Dziękuję

    Wymienniki służące odzyskowi ciepła poprawiają sprawność działania danego układu i zmniejszają koszty eksploatacji.
  • #46
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Dora4 masz w sypialni instalację nawiewno-wywiewną i zresztą w innych pomieszczeniach też? Gratuluję

    Nie wiem co pisze prawo budowlane bo mnie ono nie jest potrzebne, ja jestem automatykiem i interesuje mnie poprawna praca od strony elektrycznej , elektronicznej i automatyki która steruje daną centralą z różnymi wsadami... Jak dla mnie to też jest nieporozumieniem umieszczanie czerpni bezpośrednio nad czy pod wyrzutnią albo obok siebie ... Natomiast jest to faktem iż np. VTS tak robi w centralach dachowych ... Wejdź sobie na stronę VTS-u i pooglądaj jak są zbudowane ich centrale które mają zresztą wszelkie atesty i spełniają wszystkie normy dotyczące takich produktów.... Sam sobie tego nie wymyśliłem.

    I nie oceniaj mojej wiedzy bo nie masz o niej zielonego pojęcia ... Po za tym jak już rzucasz artykułami i paragrafami to jeśli poczytasz uważnie dowiesz się iż nie dotyczy to urządzeń zintegrowanych takich jak np. centrala wentylacyjna nawiewno-wywiewna ...

    Powiedz mi w jaki sposób ogrzać powietrze o temperaturze -10 stopni do temperatury 18-19 stopni ? Oczywiście nie używając żadnej innej energii...
    No chyba że wypompowujesz 10 krotnie więcej powietrza niż chcesz mieć ogrzane...
  • #47
    Dora4
    Level 14  
    Dzięki za fajnego e-maila. Zmusiło mnie to do dalszych poszukiwań i ciekawych spostrzeżeń. W załączeniu są dwa adresy pierwszy przepisy odnośnie wentylacji - szczególną uwagę należy zwrócić na drugiej stronie
    http://www.e-instalacje.pl/128_776.htm
    "Normatywny współczynnik infiltracji wynosi od 0,5 do 1 m3/hdaPa2/3 na 1 m długości szczelin. Jedno okno dwuskrzydłowe o wymiarach 1,5×2 m ma łączną długość szczelin 8,5 m a normalne drzwi
    ok. 6 m. Wynika z tego, że łączna długość szczelin o wymaganej normą przepustowości przepływu powietrza, powinna w przeciętnym mieszkaniu wynosić ok. 150 - 300 m. Aby zapewnić możliwość przepływu wymaganego przez normę strumienia powietrza, należałoby wyposażyć mieszkanie
    w otwory drzwiowe i okienne o powierzchni ok. 100 m2. Wynika z tego, że:
    okna muszą mieć możliwość przepuszczania okresowo większego strumienia powietrza (np. przy wzroście zawartości wilgoci w powietrzu w pomieszczeniu);
    powinna istnieć możliwość łatwego regulowania strumienia powietrza napływającego do pomieszczenia;
    system regulacyjny powinien działać niezależnie od obecności i woli mieszkańców, bez angażowania energii zewnętrznej."

    Drugi przykładowy projekt instalcji ogrzewczej. Niestety należy się domyślić, że ten projekt spełnia założenia cytowane powyżej.
    http://www.globaltech.com.pl/index.php?id=projekt

    W dobie energooszczędności powstały domy energooszczędne (czyt. samowystarczalne) i niestety nie można sobie pozwolić na prucie szczelin pod oknami bądź drzwiami aby dostarczyć świerzego i czystego powietrza (okna palstiki szczelnie zamknięte, aby choć troszkę ciepła nie uciekło).
    Zastanawia mnie jak jest ogrzewana kuchnia(z ciepła wydzielanogo z gotowania) a kibelek? Czy zapachy po nocnej orgii (oby nie z pozostawionych skarpetek) z sypialni muszą roznosić się do kuchni bo tam jest anemostat wywiewny?
    Bilans powietrza w budynku musi wynosić 0, o ile w kuchni, WC i łazience powinno być podciśnienie to w innych pomieszczeniach mamy nadciśnienie. Powietrze wtłoczone do budynku = powietrze usunięte z budynku. Powoduje to określone przepływy mas powietrza między pomieszczeniami. A co gdy chcemy aby w różnych pomieszczeniach panowała różna temperatura nadrabiać będziemy strumieniem powietrza?

    Jak już podejść do tematu to poważnie jak się decydujemy na ogrzewanie powietrzne to wyelimonować ogrzewanie wodne (chyba, że kogoś stać na dwa systemy grzewcze) a to jedno zrobić profesjonalnie tym bardziej, że chcemy, aby jak najmniej energi pochłaniało stosując pewne metody (rekuparator, GWC i inne).

    Po twojej reakcji widzę, że używasz swojego rozumku i mam nadzieję, że nauczyli cię troszkę myśleć to, że jakaś firma (chodzi o jedną z najwiękzych) tak robi to nie znaczy, że jest dobrze a jeszcze dawać to za przykład. Osobiście też widziałem taki przypadek mało tego czerpnia i wyrzutnia umieszczone 10 cm na ziemią, jak to działa to sobie wyobraź.

    Dorzucam jescze coś do poczytania
    http://ogrzewnictwo.pl/index.php?akt_cms=423&cms=279
    http://ogrzewnictwo.pl/index.php?akt_cms=530&cms=443
    Ten drugi link choć w części odpowiada na twoje ostatnie pytanie.

    Powodzenia :angel:
  • #48
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Witam

    Przynajmniej w tym poście nie starasz się mnie obrazić ... Ale muszę nadmienić iż znowu wręcz skopiowałeś tekst i swoją wiedzę czerpiesz z dopiero co przeczytanych artykułów... Co do czerpni i wyrzutni koło siebie, to nie tylko VTS tak praktykuje, inne firmy też. Cóż koszty , koszty i jeszcze raz koszty... A jeśli chodzi o odzysk energii to rzeczywiście rekuperatory i inne układy odzysku potrafią odzyskać nawet koło 90% energii, ale ta odzyskana energia nie jest w stanie podgrzać -10 stopniowego powietrza do temperatury rzędu 18 - 19 stopni, z mojego doświadczenia wynika że np. wymiennik obrotowy był w stanie powietrze o 0 temperaturze podgrzać do około 12 stopni przy tem. powietrza wywiewanego równej około 24 stopni, przy założeniu iż ilość nawiewanego powietrza była równa wywiewanego... Zresztą na chłopski rozum można łatwo stwierdzić iż jeśli wlejemy 20 stopniową wodę do wiadra z wodą o tem. 0 stopni i zakładając równe ilości wody to tem. wymieszanej wody będzie wynosić 10 stopni, to samo dotyczy powietrza. i o ile np w biurach gdzie działają duże ilości źródeł ciepła ( komputery, monitory, ksera, itp. ) jest to uzasadnione to w mieszkaniach gdzie chyba głównym źródłem ciepła nadającego się do odzysku jest kuchnia i potencjalnie łazienka ( zresztą nie używane przecież cały czas ) jest to chyba przerost formy nad treścią... A jako ciekawostkę mogę podać, iż we wszystkich szpitalach powinny być stosowane tz. centrale higieniczne, ale ze względu pewnie na kilku krotnie większy koszt takiej centrali, jeszcze nigdy nie udało mi się zobaczyć takowej na jakim kolwiek obiekcie ... To chyba tyle na dziś bo idę spać ...

    Pozdrawiam Paweł74
  • #49
    Dora4
    Level 14  
    Sam już sobie odpowiedziałeś. Samo nic się nie dzieje i aby podnieść temperaturę powietrza o kilka stopni należy wykonać pracę lub dostarczyć ciepło - niestety prawa fizyki są nieubłagane. M.in. podejmuje się szereg działań powodujących znaczne obniżenie zapotrzebowanie na ciepło. Dlatego też poświęca się tyle uwagi wentylacji ponieważ każde pomieszczenie powinno ją mieć. W wentylacji grawitacyjnej bezpowrotnie tracimy tą część energii. Wentylacja wymuszona pozwala część tej energii odzyskać nie pnosząc dużych wydatków ( wymienniki krzyżowe, obrotowe). W domku niema dużych źródeł ciepła ale te które występują i sposób użytkowania budynku pozwala znaczną część odzyskać np. 0 na zewnątrz w środku +20. Niech usuwane powietrze o temp. +20 ogrzeje nam powietrze zewnętrzne o kilka stopni to o tyle mniej musimy je podgrzać z zewnętrznego żródła ciepła (piec, kominek, pompa ciepła), a to w jednostce czasu przekłada nam się na zużycie energii.

    http://www.budynkipasywne.pl/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topictoview=5
    Troszkę informacji na temat domu pasywnego i idei.

    Jakoś nie kojarzę, aby szpitale miały specjalne centrale higieniczne? Jak możesz opisz je. Szpitale mają specjalne wymagania higieniczno-sanitarne. W szpitalach nie wolno stosować wymienników obrotowych ze wzgledu na ich przepuszczanie powietrza usuwanego do wdmuchiwanego, dlatego powinno stosować odzysk ciepła całkowicie eliminujący bezpośrednio i pośrednio kontakt tych dwóch strumieni powietrza. Poza stndardowymi filtrami o zwiększonej klasie filtrowania przy nawiewnikach powinny znajdować się specjalne filtry zamontowane w drewnianych! kratkach które podlegają utylizacji - nie czyści się. Dość dokładnie o rozwiązaniach w tego typu bydynkach opisywał miesięcznik "Instal".

    Odnośnie umieszczania czerpni i wyrzutni. Pojawił się bum na montaż okien plastikowych nikt nie mówił aby pod oknami montować nawiewniki, ponieważ okna te są całkowicie szczelne i aby zapewnić prawidłową wentylację należy to wykonać - przy zamkniętych oknach i braku wentylacji bardzo ładnie rosną grzybki na ścianach. Dopiero po kilku latach zaczęto o tym mówić stosując w nowych oknach np. mikrouchył.
    Ogrzewanie podłogowe też jest fajne, ale grzejemy podłogę mamy ciepłe powietrze na dole a zimne na górze. Ciepłe powietrze unosząc się do góry (lżejsze - prawa fizyki) unosi również kurze i pyłki znajdujące się na podłodze - raj dla alergika. W modzie są teraz kominki które ogrzewają powietrze wewnątrz pomieszczeń tylko, że potrafią tak wysuszyć powietrze, że roślinki mogą usychać a niektórzy źle się czuć. na jednym z forów na temat ogrzewania wypowiadał się użytkownik któremu to tak wysuszyło śluzówki w nosie, że zaczała mu lecieć krew.
    Niestety to co powinno być a jak się stosuje to dwie różne sprawy. Tego typu forum i podobne powstają aby pomagać sobie nawzajem i eliminować wcześniejsze błędy.

    Jeden z profesorów, który mnie uczył mówił Jeśli ktoś wam wmawia, że dane rozwiązanie jest najlepsze i nie ma wad to robi was w balona i oszukuje. Każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony sztuką jest wypośrodkować te walory i aby wady nie były dla nas uciążliwe.
    A za darmo to można dostać w pysk chociaż też można tu porozmawiać.
    :changes:
  • #50
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Odpowiedziałem na pytanie ...? właśnie że nie ! bo jeśli ktoś pisze że za rekuperatorem ma w granicach 18 - 19 stopni to powinien podać też jaka jest temperatura wywiewana i jaka jest na zewnątrz by ktoś kto nigdy nie miał do czynienia z takimi urządzeniami był świadomy jaką tak naprawdę temperaturę nawiewu jest w stanie uzyskać przy np. 5 stopniach mrozu. Po za tym załóżmy że wyjeżdżamy na ferie i przez 2 tygodnie dom się mocno wychłodził, nie mamy żadnego innego źródła ciepła, oprócz grzałek które mają za zadanie jedynie uzupełnić niedostatek ciepła z rekuperatora, co wtedy ? Ile czasu ta biedna grzałeczka będzie musiała pracować żeby zagrzać nasz dom do przyjemnej 22 stopniowej tem. ?

    Nie odzowną częścią ogrzewania podłogowego są ceramiczne kafelki, marmur lub kamienna posadzka itp. więc zjawisko o którym mówisz typu unoszenie się kurzu czy pyłków jest znikome przy odpowiednim dbaniu o czystość a po za tym używane jest w zimie więc pyłków, o ile jakieś w tym okresie są jest nie wiele a temperatura tej podgrzewanej podłogi jest na tyle niska wręcz nie wiele wyższa od tem. otoczenia iż zjawisko wzmożonego ruchu powietrza jest też nie wielkie. Już raczej ogrzewanie wymuszonym powietrzem powoduje zdecydowanie większe zawirowania powietrza.

    Centrale higieniczne które powinny być stosowane w szpitalach izbach przyjęć gabinetach stomatologicznych itd. różnią się tym od zwykłych central iż nie mają kątów prostych we wnętrzu ( tak jak połączenie podłogi ze ścianą w szpitalach powinno być zaokrąglone i pozbawione wszelkich zakamarków ) powinny być proste do utrzymania czystości w nich i łatwego dezynfekowania, a przede wszystkim ich konstrukcja powinna się opierać, szczególnie ta wewnętrzna, na blasze nierdzewnej...

    Mało które filtry przeznaczone są do czyszczenia i powtórnego ich użycia, właściwie jedyne jakie napotkałem przystosowane do wielokrotnego stosowania to te w klimatyzatorach, są to zwykłe siatki z plastiku o różnej jakości i co za tym idzie skuteczności. Wszędzie tam gdzie jest czerpane świeże powietrze przeważnie stosuje się filtry które należy wymieniać na nowe ewentualnie wymieniać sam wkład biorący czynny udział w filtracji powietrza , w takich filtrach przez użytkowanie ulega zniszczeniu ich struktóra a przez co ich parametry mocno odbiegają od normy, po za tym są przecież siedliskiem wszystkiego co wciągła czerpnia ... Filtry o których mówisz to tz. filtry absolutne i przepisy mówią iż należy je wymieniać przynajmniej raz na 6 miesięcy nie zależnie od stanu zużycia ...
  • #51
    Oloo66
    Level 13  
    Ludzie, co robicie z tematem - pełen OFFtopic.
    Zmieniłem nicka z Ola6 na Oloo66.
    Zbiorę sie w sobie i przeczytam to wszystko.
    Z uporem godnym lepszej sprawy łączycie wentylację z ogrzewaniem w jeden system! Po co?
    Ogrzewanie czy ocieplenie to jedno, a wymuszona wentylacja to drugie. Ja w tzw międzyczesie znalazłem metalowy wymiennik do rekuperatora za 2000tys. Tylko dodać wentylator/y i obudować/wyciszyć. Jest super.
  • #52
    kuczyko
    Level 11  
    Witam wszystkich odwiedzających i proszę o pomoc

    Po remoncie zostało mi parę deseczek wiec sklepałem karmnik z małym domkiem dla ptaków. Problem polega na tym że mój brat wpadł na pomysł ogrzewania domku. Jakie macie propozycje układów do ocieplenia lub podniesienia nieznacznie temperatur jakie panują zimą tak aby ptaki nie przymarzły do ścian :D
    Moja propozycja to :
    Na powierzchnie pod dachem nakleić maty grzewcze do lusterek (12V do 16W) problem tkwi z zasilaniem i magazynowaniem energii... mam panel słoneczny z krzemu amorficznego 22V 4,5 W (30x30cm) tylko że taki panel w nocy nie będzie działał trzeba by było dołączyć małą elektrownie wiatrową i gdzieś gromadzić prąd (Aku żelowy). Potrzebne będą jeszcze układy które załączą grzałki gdy temp spadnie na przykład poniżej 0’C.
    to jest ten domek:
    tanie ogrzewanie porada jak zrobić...
    to maty:
    tanie ogrzewanie porada jak zrobić...

    Z góry dziekuję za pomoc:) Zapraszam szczególnie ekologów:)

    Pozdrawiam RK
  • #53
    Grześ4
    Level 14  
    Oloo66 jak się decydujesz na ogrzewanie powietrzem to nie można odzielać spraw związanych z wentylacją i ogrzewaniem niestety przy tym rozwiązaniu należy pewne zagadnienia łączyć.

    Znalazłem link w którym pokusili się o parę rad i informacji - bardzooo ciekawe :scatter:
    http://ekoenergia.polska-droga.pl/content/view/137/80/
  • #54
    awatar22
    Level 11  
    Przeczytałem temat i nie mogę się nadziwić. Kompletny brak zrozumienia idei rekuperacji.
    Autor już kilka razy zwracał uwagę, że wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła (rekuperacją) nie służy do ogrzewania, ale do odzysku ciepła z powietrza usuwanego z pomieszczeń.
    Inaczej mówiąc chodzi o to, żeby do domu wprowadzać powietrze cieplejsze od zewnętrznego, choćby o kilka stopni.
    Do ogrzewania są inne instalacje.
    Nie jest prawdą, że głównym źródłem ciepła do odzysku są sprzęty AGD i kuchnia i ludzie. Głównym źródłem ciepła jest centralne ogrzewanie (czy co tam kto ma).
    Problem hałasu to nie kwestia wentylatorów, ale odpowiednio wykonanej instalacji kanałów. Sam rekuperator można wyciszyć (obudowanie, wibroizolacja) i zwykle nie umieszcza się go w sypialni czy salonie.
    Z Oloo66 nie mogę się zgodzić tylko w jednej kwestii - rury na gwc. Rury kanalizacyjne są niestety wykonane z pcv o dość dużej zawartości powietrza, bo raczej powinny mieć właściwości izolacyjne, a rury do gwc powinny dobrze przewodzić ciepło.
  • #55
    Grześ4
    Level 14  
    Widzę, że koledzy uparli się aby zostawić tradycyjne ogrzewanie a tylko odzyskiwać ciepło.

    Niestety budowa układu nawiewno wywiewna nie jest prosta, ale tańsza od grzejnikowego.

    Proponowane przez układy to pozostawienie grzejników i montaż instalacji wentylacyjnej, której to będzie skutkowało pruciem ścian i sufitów.

    Proponuję dalej uparcie, że coś takiego nie będzie tak fajnie współdziało i lepiej nastawić się na ogrzewanie powietrzne.

    Jesli będziemywdumchiwali podgrzane powietrze przez rekuparator to straty jakie będzie musiał pokonać grzejnik będą znacznie mniejsze i grzjnik będzie dużo przewymiarowany. Aby nie przegrzewać pomieszczenia zostaje montaż zaworów termostatycznych bądź mieszacza na obiegu c.o., ponieważ piec będzie miał podwyższoną temperaturę na potrzeby c.w.u. i zabezpieczał się przed wykropleniem wilgoci.

    W prezentowanym linku http://neso.com.pl/nadmuchowe.htm
    podany jest sposób ogrzewania powietrzem. Ważne są tam rysunki/plany instalacji wentylacyjnej służącej do ogrzewania Naprawdę warto

    W linku następnym http://dom.gazeta.pl/Ladny-Dom/1,61609,2557695.html
    podany jest bilans domu jego straty, zyski i ciepło które nalezy dostarczyć. Ładnie pokazano, że montując grzałki elektryczne ( może być nagrzewnica zależy od rozwiązania) można ogrzać cały budynek i taniej niż z instalacją grzejnikową.

    Powodzenia!
  • #56
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Wszystko pięknie i ładnie... A wiecie że takie odzyski ciepła obojętnie jakie by to nie były, mają zabezpieczenie przed oblodzeniem... W chwili gdy za wymiennikiem spadnie temp. poniżej 0 stopni odzysk jest blokowany by nie dopuścić do zamarznięcia wymiennika... Wentylacja przestaje działać całkowicie i wypada wrócić do konwencjonalnego ogrzewania...

    Oczywiście proszę mnie nie zrozumieć źle, nie mam nic przeciwko rekuperatorom i innym odzyskom ciepła, ale używanie wentylacji do ogrzewania to dość ryzykowne posunięcie. I o ile w okresach przejściowych mogło by zdać egzamin to w czasie ostrych mrozów było by raczej nie ekonomiczne...
  • #57
    awatar22
    Level 11  
    Oczywiście. Dlatego do wentylacji mechanicznej z odzyskiem zaleca się stosowanie GWC.
    Co do uwag Grześ4.
    Taki typ wentylacji raczej polecany jest do nowobudowanych domów, więc nie rozumiem dlaczego kolejna osoba widzi jakiś problem w wykonaniu kanałów wentylacyjnych. Jeśli zaś chodzi o przewymiarowanie ogrzewania, też tego problemu nie rozumiem. Wentylację i ogrzewanie należy traktować jako cały system i odpowiednio od podstaw zaprojektować.

    Przyszedł mi właśnie taki pomysł. Gdyby tak odzyskiwać ciepło z powietrza wywiewanego i ogrzewać nim wodę, a powietrze do pomieszczeń dostawałoby się "tradycyjnie", np. nawiewnikami okiennymi, itp?
    Do odzysku wystarczającej ilości ciepła do podgrzania wody konieczna byłaby pewnie pompa ciepła.
    Fajnie. Znalazłem właśnie dostawcę dokładnie takiego rozwiązania.
  • #58
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Rekuperator jest tutaj podawany jako przykład a nie wymiennik glikolowy.... Po za tym temat to "tanie ogrzewanie porada jak zrobić..." za to : "Autor już kilka razy zwracał uwagę, że wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła (rekuperacją) nie służy do ogrzewania...
    Autor nie trzyma się własnego tematu, czy raczej temat jest nie odpowiedni...?
  • #59
    reaven22
    Level 30  
    Przyszła wiosna i czas zabierać się za prace :)
    http://trojkat.capri.pl/budowa_domu/gwc_26-04-2008/index.htm

    GWC. 55m rury PCV fi 200. Całość ułożona w kształcie litery U, głębokość 1,5-1,8m, z racji ukształtowania terenu studzienkę do zbierania skroplonej wody mam po środku wymiennika. O skuteczności napiszę za rok po pierwszej zimie :)
    Przy okazji złapałem nowy fach - Operator Mini Koparki. Polecam świetna zabawa :)
  • #60
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam.Legionella to nadal problem.Faktem jest,że dostępne są preparaty do zwalczania bakterii i grzybów,ale czy PCV jest leprze od np. ocynku w tego typu instalacjach,to kwestia do polemiki.